Încadrare profesori. Titularii care și-au făcut completare de normă într-o altă școală, începând cu anul școlar 2025-2026, nu sunt cuprinși în procedura Ministerului Educației – proiect

49.801 de vizualizări
Postlicealele Ministerului de Interne
Foto: Pixabay.com
Ministerul Educației și Cercetării nu i-a cuprins pe profesorii titulari care și-au făcut completare de normă într-o altă școală pe perioadă nedeterminată, începând cu anul școlar 2025-2026, în stabilirea ordinii în care se realizează încadrarea, potrivit unui document pus în consultare publică de către instituție. Situația a fost semnalată de către un cititor pe adresa pe adresa redactie@edupedu.ro. Este vorba despre procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.
  • Proiectul prevede aplicarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare prevede, cunoscută drept Legea Bolojan.

În perioada 8-14 august se reiau activităţile privind constituirea posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluţionarea cererilor de completare a normei didactice de predare la nivelul școlilor și grădinițelor, după cum se arată în document.

De menționat este că în proiect n-au fost cuprinse și cadrele didactice titulare care și-au făcut completare de normă începând cu anul școlar 2025-2026.

  • Ce înseamnă reducere de activitate vs restrângere de activitate? Reducerea presupune că profesorul rămâne cu mai mult de jumătate de normă (ex: cu 9 sau mai multe ore din 18) și va trebui să își completeze norma didactică. Restrângerea presupune că profesorul titular rămâne cu mai puțin de jumătate de normă, iar soluția este un transfer pentru soluționarea restrângerii în care pleacă de pe toate orele pe care le avea.

Iată ce prevede documentul pus în consultare publică:

Art. 6 – „(2) Prin derogare de la prevederile Metodologiei – cadru, în fiecare unitate de învăţământ de stat, după reconfigurarea formaţiunilor de studiu şi stabilirea numărului total de ore pentru fiecare disciplină, conform planurilor-cadru de învăţământ aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării în vigoare, raportat la numărul de ore din norma didactică corespunzător activităţilor de predare-învăţare-evaluare stabilite conform prezentei Proceduri, se realizează încadrarea cadrelor didactice, în ordine, după cum urmează:

a) cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, şi cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru;

b) cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;

c) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, angajate cu contract de muncă pe perioadă determinată;

d) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6) din Metodologia – cadru care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;

e) cadre didactice titulare transferate, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate;

f) cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obţinut cel puţin media 7 la concursul naţional, sesiunea 2025, denumit în continuare concurs, şi care devin titulare începând cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate;

g) cadre didactice titulare şi cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv modificarea repartizării;

h) cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv;

i) candidaţii care au obţinut cel puţin media 7 la concurs, repartizaţi pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;

j) cadre didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei începând cu data de 1 septembrie 2025;

k) cadre didactice care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ sau care au promovat examenul naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2025, şi beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru.”

Iată ce prevăd art. 24 și art. 63 din Metodologia-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026

Proiectul poate fi consultat mai jos:

Despre norma didactică

Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
DOCUMENT Care sunt profesorii care ar putea să nu mai fie încadrați pentru anul școlar 2025-2026, potrivit procedurii puse în consultare publică de Ministerul Educației
DOCUMENT În ce ordine vor fi încadrați profesorii pentru anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice. În perioada 8-14 august se reiau activitățile privind constituirea posturilor didactice, încadrarea profesorilor și soluționarea cererilor de completare a normei – proiect

1 comment
  1. Profesorii titulari care și-au completat norma în etapa de mobilitate din martie primesc numire pe noul post, prin transfer, cu contract de la 1 sept. 2025. Acești profesori sunt incluși la Art. 6 alin. (2) litera e) în proiectul de procedură: ”cadre didactice titulare transferate, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate;” Completarea este o restrângere parțială de activitate, mai mică decât jumătate de normă, i.e. de maximum 9 ore.
    Lăsând la o parte magnitudinea batjocurii prin care acești profesori (titulari cu grade și vechime) sunt obligați să treacă prin această procedură superbirocratică (marele dosar de punctaje, argumentate cu zeci de file de documente) pentru a doua oară în decurs de 6 luni, întrebarea este dacă cei care au trecut deja prin procedura de completare sau restrângere totală în acest an școlar, o reiau la vechea școală de încadrare (unde au contractul de titulari la 1 sept. 2024, cum stipulează proiectul de procedură și unde, clar, nu mai sunt ore) sau intră în restrângere în școala unde li s-au oferit ore de la 1 sept. 2025, ore pe care acum le revendică titularii școlii care au acolo norma întreagă, și, conform procedurii, le vor obține cu prioritate nenegociabilă.
    O a doua întrebare este de ce această etapă de restrângere are loc după titularizare, prin care se vor repartiza normele și jumătățile de normă care mai erau disponibile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premierul Ciolacu solicită președinților Consiliilor Județene și primarilor să urmărească personal implementarea urgentă a proiectelor PNRR pe educație: Să ne gândim că băiatul sau fata unui vecin de-al nostru așteaptă aceste dotări ca să meargă la școală cu drag și cu folos

Prim-ministrul Marcel Ciolacu le-a cerut președinților Consiliilor Județene și primarilor să urmărească personal implementarea urgentă a proiectelor PNRR pe educație. „Să ne gândim că băiatul sau fata unui vecin de-al…
Vezi articolul