Înființarea și funcționarea școlilor pilot. Proiectul de hotărâre de guvern este pe ordinea de zi a ședinței Executivului

[jp_post_view]
Foto: gov.ro
Proiectul de hotărâre de Guvern privind înființarea și funcționarea școlilor pilot se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de joi, programată pentru ora 17.00. Asta vine după ce ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat miercuri în cadrul dezbaterii online: „Cursa celor 30 de ani de educaţie în România”, organizată de World Vision România, că proiectul are toate avizele și ar putea fi aprobat azi.

Proiectul de HG are 5 articole, iar primul dintre acestea prevede că „se aprobă funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități pilot, experimentale şi de aplicație”.

Aceste școli vor fi funcționale începând cu anul școlar 2020-2021.

„Proiectul definește și scopul acestora este de a pune în aplicare și de a evalua proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică, în vederea fundamentării
de politici publice la nivel național”, se mai arată în proiect.

”Pentru anul școlar 2020-2021, lista unităților de învățământ preuniversitar care vor funcționa ca unități-pilot, experimentale și de aplicație se aprobă prin ordin al ministrului educației și cercetării, până cel târziu la data de 15 august 2020”, potrivit actului normativ.

Ministrul Educației a declarat miercuri că „în proiect există deja niște termene foarte clare, avem cereri din partea unităților de învățământ pentru a deveni școli-pilot și școli de aplicație…

Edupedu.ro a scris despre proiectul școlilor pilot aflat în dezbatere pe site-ul Ministerului Educației. Acesta prevede înființarea de școli pilot din septembrie 2020 pentru testarea unor noi metode de predare și noi arhitecturi curriculare, precum și pentru alt tip de salarizare și de carieră didactică. Concret, actul normativ ar constitui punerea în aplicare a articolului 26 din Legea Educației 1/2011.

Aceste școli pilot, care pot fi și clase pilot din mai multe școli, incluse în proiect ar trebui să se înscrie foarte repede în program, potrivit textului documentului, data limită pentru anunțarea acestora fiind 15 august 2020.

Reamintim că pe 11 iunie inițiatorul acestui proiect al școlilor pilot, fostul consilier al ministrului Educației, Marian Staș, a declarat pentru Edupedu.ro că dacă Hotărârea de Guvern cu școlile pilot este publicată rapid, lansarea unei clase sau a două clase chiar începând cu anul școlar 2020-2021 este posibilă.

Ce ar însemna pilotarea unei noi arhitecturi curriculare

„Pilotarea unui nou model centrat pe oferta curriculară a fiecărei școli-pilot în parte (curriculum oferit de școală, alcătuit din trunchi comun și curriculum la decizia elevilor din oferta școlii), în acord cu valorile, profilul absolventului, competențele-cheie și ariile de învățare definite de Ministerul Educației și Cercetării, precum și a unui nou model de carieră didactică, proiectat pe
opțiuni orizontale echivalente, începând cu anul școlar 2020-2021”, asta prevede nota de fundamentare a proiectului.

Această pilotare „va reprezenta piatra de temelie pentru ca viziunea proiectului România Educată, la orizontul anului 2030, să devină realitate”, potrivit autorilor proiectului.

După ce vor fi testate în școlile pilot, modelele ar urma să fie răspândite în întreg sistemul de învățământ, se arată în proiect.

„Unitățile de învățământ cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație vor aplica la clasă arhitecturile curriculare diferite de actualele planuri-cadru în vigoare, având rolul specific de a testa direct în școli impactul unor modificări sistemice, cu scopul de a le ajusta, corecta și adapta în funcție de nevoi, înainte de scalarea acestora”.
Salarii diferite, avansare în cariera didactică diferită

Unitățile-pilot vor funcționa după noi modele de normare, salarizare și parcurs al carierei didactice, se arată în nota de fundamentare.

„Derogările de la curriculumul național și de la normele în vigoare privind organizarea și funcționarea unității de învățământ vor fi realizate printr-un regulament, aprobat prin ordin al ministrului educației și cercetării”.

Foto: gov.ro


1 comment
  1. Domnule Peticilă, după fotografie păreți o persoană tânără, dacă nu chiar foarte tânără.
    Sunteți, în afară de redactor la această publicație, și profesor? Ce disciplină? Ce vechime? Dacă nu sunteți profesor, atunci scrierea unor articole nu doar de informare ci și cu ”păreri” despre domeniul acesta al educației vă poate pune în posturi total nepotrivite!
    Dacă dați dovadă de interes pentru domeniul jurnalistic din care doriți să vă câștigați traiul pe o perioadă mai lungă de timp, lucru pentru care vă este, cred eu, necesară măcar o urmă de credibilitate a ziselor dvs., faceți o căutare, prin jurul dvs., și găsiți câțiva sfătuitori cu mai multă experiență directă în școli de toate gradele, locațiile, tipurile, etc.. Și dintre cei cărora le-a păsat de ce se întâmplă în jurul lor, nu dintre aceia care au trecut prin profesie ca gâsca prin apă!
    Să vă dau câteva exemple de întrebări pe care trebuia, dacă faceți și comentarii nu numai prezentare de știre, să le enunțați, măcar:
    – cum au luat anumite școli ”decizia” de a se înscrie în proiect?
    – există ordinul(e o diferență de ceea ce s-a pus ”în dezbatere publică”! Ați participat vreodată la o selecție de propuneri pentru un astfel de act? Eu am participat, dintr-o anumită funcție, la strângerea de propuneri pentru actuala lege a educației. Știți câte propuneri ale mele, și ale altor colegi participanți, au fost cuprinse în lege? Nici una!) cu precizări clare despre ce se întâmplă? NU! Ieri urma să se discute în ședință de guvern. Deci cum au luat ”decizia”?
    – pe ce programe școlare?
    – cum va arăta conținutul examenului de peste 4 ani, evaluare sau bacalaureat? Că presupun că intră doar clasele de început de ciclu de învățământ, nu pui elevii de clasa VIII/XII-a sau și VII/XI-a care au început școala cumva și știau cum se va termina să le schimbi regulile în timpul jocului! Cred că nici nu e legal! Sau ar trebui să nu fie!
    – chiar credeți că TOȚI părinții, câteva sute, vor fi de acord? Cum îi întrebi acum când majoritatea sunt în concediu? De acord cu ce? Că nu avem programe, forme ale examenelor finale, etc… Ce se întâmplă cu cei …% care nu vor ca să se facă experimente(altele!) pe copii lor? Îi dăm afară din școală? Îi obligăm să se supună? Ăsta-i loc de aplicare a ”democrației” (mai degrabă dictaturii) majorității? Cum îi dai afară unui părinte copilul din școala x că vrei tu să faci acolo școală pilot? Ce, e școala ta privată?
    – care sunt criteriile de evaluare ale acestor școli, ale performanțelor lor? Cine va face evaluarea? ARACIP=-ul? Cu ce legislație? Cu aceleași standarde ca cele aplicate celorlalte școli? De unde altele? Știți de când se chinuie ARACIP-ul să scoată alte standarde și să între în procesul de legiferare? Cine vor fi evaluatorii? Au fost formați? De către cine?
    – cum e cu salarizarea diferențiată? Cine face evaluările? Pe ei cine i-a definit deștepții neamului? Cu doctorate luate a la dottore? Cu îndrumători ca nea izmană? Cu concursuri de hârtii și dosare rezolvate? Cu ”olimpiade” în care copii știu exercițiile dinainte? Ș.a., ș.a.,…
    Măcar astea! La o primă privire! Mai pot fi multe altele! Dacă chiar vrem să facem ceea ce trebuie!
    Dacă nu, ”Mircea, fă-te că lucrezi!”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectele legilor educației nu îi sprijină pe olimpicii internaționali care vor să meargă la facultate în România, atrag atenția reprezentanți ai inspectoratelor din Botoșani și Suceava: “Prin mâna mea au trecut 70 de olimpici internaționali. În țară au rămas doar doi”

Proiectele de legi ale educației ar trebui să ofere mai mult sprijin olimpicilor internaționali pentru a-i determina să continue studiile în țară, în loc să plece în străinătate, au atras…
Vezi articolul

INTERVIU Alexandra Popescu, eleva care a învățat singură limba spaniolă, nu face spaniola la liceu, nu a fost niciodată în Spania și a câștigat locul I la Olimpiada Națională de Spaniolă 2024: Când te pregătești mai mult singur pentru un examen, este foarte important să alegi materiale pe care le înțelegi, nu pe care ai nevoie ca cineva să ți le explice

Poți ajunge olimpic național la o limbă străină care te pasionează, dar pe care nu o studiezi la școală? Da, este posibil, cel puțin Alexandra Maria Popescu, de la Colegiul…
Vezi articolul

VIDEO FOTO Protest al profesorilor în Deva. Peste 500 de profesori au lăsat pixuri în faţa Prefecturii: Pixul, stiloul sunt simbolurile muncii noastre. Le depunem ca semnal de neputinţă / Oferta Guvernului poate fi considerată ca un ajutor social. Nu vrem să fim asistaţi social

Peste 500 de sindicalişti din învăţământul hunedorean, îmbrăcaţi în haine negre, au luat parte, joi, la un „marş al tăcerii” organizat în zona centrului istoric al municipiului Deva, relatează Agerpres.…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre „valoarea“ notei de fundamentare în care apare garanția cerută de profesori că de anul viitor salarizarea în Educație va porni de la salariul mediu pe economie: Are semnăturile a doi miniștri / Nota de fundamentare a unei OUG adoptate este un simplu document care facilitează înțelegerea OUG, fără nicio altă valoare, potrivit CCR

„Nota de fundamentare, care este asumată la nivel guvernamental, este semnată, ca ordonanța, de cei doi miniștri inițiatori, de ministerele avizatoare, de vicepremier și de premierul României”, a declarat Ligia…
Vezi articolul