Iuliana Țugui, inspector pentru Învățământ Tehnic și Profesional în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași, a declarat că „nu avem suficientă resursă calificată în ceea ce privește încadrarea pe activitățile de instruire practică, maiștri instructori”. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru Radio România Iași.
„Există resursă umană calificată. Aș putea să spun că nu avem suficientă resursă calificată în ceea ce privește încadrarea pe activitățile de instruire practică, maiștri instructori. Avem domenii deficitare constant, cum sunt cele din domeniul alimentației publice, din domeniile mecanicii”, a spus inspectoarea.
Iuliana Țugui a explicat că cei care se înscriu la titularizare își doresc mai mult o catedră de profesori și mai puțin catedre care presupun activitatea de instruire practică:
„Sunt mulți candidați, de obicei, la concursurile de titularizare, doar că cei care intră din universitar în mediul preuniversitar și se prezintă la examenele de titularizare își doresc mai mult o catedră de profesori și mai puțin catedre care presupun activitatea de instruire practică, cea în care elevul este coordonat, în parteneriat cu mentorul de la operatorul economic să-și formeze competențe și abilități pentru un loc de muncă. Da, există un deficit, iar pentru unele domenii este mai pregnant.”
Gabriela Olimpia Sabău, profesoară de discipline tehnice la Liceul Tehnologic Horea din Marghita (județul Bihor), a declarat că „e greu să aduci ingineri”. „La noi e destul de dificil, pe partea asta de tehnologic, la disciplinele de specialitate, mai cu precădere pe partea de tehnic”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR.
În luna martie, Mihaela Enache, profesoară de fizică și director adjunct al Liceului Tehnologic “Dimitrie Bolintineanu” din Bolintin-Vale, a vorbit despre lipsa de resursă umană. „Nu mai avem ingineri. Nu știu dacă la voi e altfel, la noi asta e realitatea. Maiștri nici atât”:
„Mai am ceva de spus. Apropo de resursa umană, domeniul tehnic are o mare problemă în acest moment. Eu predau la un liceu tehnologic, resursa umană pe domeniul disciplinelor de specialitate: nu mai avem ingineri. Nu știu dacă la voi e altfel, la noi asta e realitatea. Maiștri nici atât. De ce? Au ajuns la vârsta de pensionare foarte mulți, ca profesorii de fizică, de altfel, și se retrag din cariera didactică, dezamăgiți de realitățile pe care le știți. Dezamăgiți și de interesul elevilor pentru învățare.”
Despre lipsa de profesori
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta”. Acesta a mai spus „profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor, astfel încât să știe oamenii atunci când încep o facultate la ce să se aștepte”.
Profesorul de matematică Flavian Georgescu a adus în atenție, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”
Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
1 comment
Nu aveți și în mod paradoxal ați creeat și mai multe ore pentru tehnic.Probabil ca aveți voi o schema și niște oameni de adus,probabil fără examen sa stea și ei la un loc călduț. Orele de practica nu se fac,toată lumea știe ca dacă ai practica este de fapt un fel de vacanță. Deci practica nu,ore de alta specialitate nu iar se vor sifona bani din împrumuturile de miliarde în numele romanilor ca să faceți „reformă „.S-au mâncat la bani….oare DIICOT dau DNA știe ca proiectul Rose a fost sifonare de sute de. milioane pentru care noi acum trebuie sa strângem cureaua ca vine criza. Asa s-au furat banii.Invatamantul este corupt și directorii de aceea sunt puși politic ,pentru ca sunt interese mari.Normal ca nu ii interesează dacă directorii își fac orele sau profesorii își fac orele pentru ca ei au „proiecte” prin care fura sute de milioane din banii oamenilor,împrumutați cu dobânda astronomica în numele nostru.Parcă și Deca a sifonat câteva sute din proiectul Rose și a tras o paranghelie,nu?