Inspector pentru învățământ tehnic și profesional: Nu avem suficientă resursă calificată în ceea ce privește încadrarea pe activitățile de instruire practică, maiștri instructori. Cei care se prezintă la titularizare își doresc mai mult o catedră de profesori și mai puțin catedre care presupun activitatea de instruire practică

1.797 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Iuliana Țugui, inspector pentru Învățământ Tehnic și Profesional în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași, a declarat că „nu avem suficientă resursă calificată în ceea ce privește încadrarea pe activitățile de instruire practică, maiștri instructori”. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru Radio România Iași.

„Există resursă umană calificată. Aș putea să spun că nu avem suficientă resursă calificată în ceea ce privește încadrarea pe activitățile de instruire practică, maiștri instructori. Avem domenii deficitare constant, cum sunt cele din domeniul alimentației publice, din domeniile mecanicii”, a spus inspectoarea. 

Iuliana Țugui a explicat că cei care se înscriu la titularizare își doresc mai mult o catedră de profesori și mai puțin catedre care presupun activitatea de instruire practică:

„Sunt mulți candidați, de obicei, la concursurile de titularizare, doar că cei care intră din universitar în mediul preuniversitar și se prezintă la examenele de titularizare își doresc mai mult o catedră de profesori și mai puțin catedre care presupun activitatea de instruire practică, cea în care elevul este coordonat, în parteneriat cu mentorul de la operatorul economic să-și formeze competențe și abilități pentru un loc de muncă. Da, există un deficit, iar pentru unele domenii este mai pregnant.”

Gabriela Olimpia Sabău, profesoară de discipline tehnice la Liceul Tehnologic Horea din Marghita (județul Bihor), a declarat că „e greu să aduci ingineri”. „La noi e destul de dificil, pe partea asta de tehnologic, la disciplinele de specialitate, mai cu precădere pe partea de tehnic”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR.

În luna martie, Mihaela Enache, profesoară de fizică și director adjunct al Liceului Tehnologic “Dimitrie Bolintineanu” din Bolintin-Vale, a vorbit despre lipsa de resursă umană. „Nu mai avem ingineri. Nu știu dacă la voi e altfel, la noi asta e realitatea. Maiștri nici atât”:

„Mai am ceva de spus. Apropo de resursa umană, domeniul tehnic are o mare problemă în acest moment. Eu predau la un liceu tehnologic, resursa umană pe domeniul disciplinelor de specialitate: nu mai avem ingineri. Nu știu dacă la voi e altfel, la noi asta e realitatea. Maiștri nici atât. De ce? Au ajuns la vârsta de pensionare foarte mulți, ca profesorii de fizică, de altfel, și se retrag din cariera didactică, dezamăgiți de realitățile pe care le știți. Dezamăgiți și de interesul elevilor pentru învățare.”

Despre lipsa de profesori

Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta”. Acesta a mai spus „profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor, astfel încât să știe oamenii atunci când încep o facultate la ce să se aștepte”.

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a adus în atenție, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.

Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”

Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.

România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Citește și:
OFICIAL Tipurile de calificări profesionale de nivelurile 3 și 4 ale Cadrului național al calificărilor la filiera tehnologică și învățământ profesional, pentru anul școlar 2025-2026 
Profesoară de liceu tehnologic: E greu să aduci ingineri. La noi e destul de dificil la disciplinele de specialitate
Profesoară de liceu tehnologic: Noi avem copii care intră la clasa de liceu cu nota 1, cu nota 2. La noi, progresul se vede când aducem copilul de la 4 la 5
Profesoara Gabriela Olimpia Sabău, despre participarea elevilor din învățământul tehnologic la stagii de pregătire în companii europene: Descoperă ce înseamnă cu adevărat profesia. Am copii care îmi spun: „doamna, n-am fost mai departe de Oradea” / Proiectele Erasmus m-au făcut să rămân în sistemul educațional
Directoare de liceu tehnologic: Nu mai avem ingineri și nici maiștri. Resursa umană în domeniul tehnologic este o mare problemă / Vă spun cu sinceritate că abuzez de foștii mei elevi care au mici afaceri, rugându-i să-mi primească copiii în practică, spune directoarea
Profesoară de liceu tehnologic: Avem elevi care intră cu nota 2 și pe care eu, profesor de liceu, trebuie să-i aduc de la 2 la 6. Este o muncă titanică
Directoare de liceu economic: Copiii noștri intră cu 2 la matematică și noi îi aducem la 6, ca să poată să ia bacalaureatul. Când am intrat în învățământ, toți copiii luau la facultăți economice. Acum nu se mai duc la ASE, pentru că le e frică de matematică

1 comment
  1. Nu aveți și în mod paradoxal ați creeat și mai multe ore pentru tehnic.Probabil ca aveți voi o schema și niște oameni de adus,probabil fără examen sa stea și ei la un loc călduț. Orele de practica nu se fac,toată lumea știe ca dacă ai practica este de fapt un fel de vacanță. Deci practica nu,ore de alta specialitate nu iar se vor sifona bani din împrumuturile de miliarde în numele romanilor ca să faceți „reformă „.S-au mâncat la bani….oare DIICOT dau DNA știe ca proiectul Rose a fost sifonare de sute de. milioane pentru care noi acum trebuie sa strângem cureaua ca vine criza. Asa s-au furat banii.Invatamantul este corupt și directorii de aceea sunt puși politic ,pentru ca sunt interese mari.Normal ca nu ii interesează dacă directorii își fac orele sau profesorii își fac orele pentru ca ei au „proiecte” prin care fura sute de milioane din banii oamenilor,împrumutați cu dobânda astronomica în numele nostru.Parcă și Deca a sifonat câteva sute din proiectul Rose și a tras o paranghelie,nu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

Lipsa unei reforme a carierei didactice și a formării profesionale continue din PNRR, remarcată de Camera de Comerț Americană în România, AmCham: O reformă este necesară și pentru a încuraja atragerea talentelor în sistemul de învățământ

„O reformă a carierei didactice este necesară și pentru a încuraja atragerea talentelor în sistemul de învățământ din România”, dar „remarcăm, din nefericire, lipsa unei reforme a carierei didactice și…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai, condusă până la preluarea mandatului de ministru de Daniel David, transmite printr-un comunicat că susține dezbaterile pe tema planurilor-cadru, descrise drept „demers autentic de structurare și rafinare participativă a proiectului de curriculum”

„Un exercițiu democratic care, în sine, este deosebit de semnificativ și inedit pentru sistemul educațional românesc” – așa este descrisă consultarea publică pe tema proiectelor de planuri-cadru pentru liceu într-un…
Vezi articolul

Bugetarii care au salariul brut peste 10.000 de lei nu vor mai primi vouchere de vacanță, indemnizație pentru vacanță sau pentru hrană, spune Ministrul Finanțelor, care invocă nevoia de “asigurare a unui salariu decent pentru profesori”

Ministrul de finanțe, Marcel Boloș, a anunțat că o măsură de reducere a cheltuielilor la buget este tăierea voucherelor de vacanță pentru salariații de la buget care au peste 10.000…
Vezi articolul