Inspectoratele școlare nu au fost consultate în privința măsurilor din Legea Bolojan, transmite un sindicat al profesorilor: Măsurile adoptate în ceea ce privește învățământul sunt nefundamentate

Foto: © Hurricanehank | Dreamstime.com

Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara a transmis, într-o informare, că inspectoratele școlare nu au fost consultate în privința măsurilor referitoare la Educație din pachetul legislativ de măsuri fiscal-bugetare. Vineri, 11 iulie, „s-a derulat la sediul Instituției Prefectului – Județul Hunedoara o discuție informală având ca temă impactul măsurilor fiscal-bugetare preconizate de Guvernul României în domeniul educației.”

Conform SIP Hunedoara, măsurile adoptate în ceea ce privește învățământul sunt nefundamentate: „Nici măcar instituțiile abilitate să furnizeze date reale asupra învățământului preuniversitar, precum inspectoratele școlare, nu au fost consultate.”

„Concluzia pe care ne încumetăm să o desprindem (și în baza informațiilor dobândite în cursul discuțiilor) este că situația reală din sistemul educațional nu este cunoscută, iar măsurile adoptate în ceea ce privește învățământul sunt nefundamentate, lipsind orice studiu de impact al acestora (nici măcar instituțiile abilitate să furnizeze date reale asupra învățământului preuniversitar, precum inspectoratele școlare, nu au fost consultate)”, se arată în documentul sindicatului.

Despre norma didactică din Legea Bolojan

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Miercuri, 2 iulie, premierul Ilie Bolojan a anunțat că propune creșterea normei didactice pentru profesorii din învățământului preuniversitar cu 2 ore pe săptămână.

„Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce aveam azi în învățământul preuniversitar și universitar. Asta înseamnă că, din cele 40 de ore pe săptămână pe care un cadru didactic trebuie să le petreacă la scoală sau în școală, în loc de 18 ore va preda 20 (n. red în mediul preuniversitar), în loc de 16 va preda 18 (în mediul universitar)”, a spus premierul Ilie Bolojan în conferința de presă de miercuri în care a anunțat pachetul de măsuri fiscale.

Joi, 26 iunie, ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că norma didactică va crește:

„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”

Pe 23 iunie, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:

Ce mai prevede Legea Bolojan

Pachetul legislativ de măsuri fiscal-bugetare modifică semnificativ cadrul legal pe o serie de domenii, inclusiv în educație și cercetare. Efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare:

Unitățile de învățământ de stat vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi:

Reorganizarea rețelei școlare este lăsată la latitudinea Ministerului Educației și Cercetării, care trebuie să emită un ordin în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a legii cu noile reguli după care școlile.

Foto: © Hurricanehank | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Sindicat al profesorilor: Din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, 49 își pierd personalitatea juridică, în contextul aplicării Legii Bolojan / Școlile vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi
Daniel David, despre norma didactică de predare: În medie, este o creștere de la 3,6 la 4 ore pe săptămână, 24 de minute pe zi. Tot ne aflăm sub media a ceea ce există în țările Uniunii Europene
Legea Bolojan, forma completă pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament. Ce prevede legea fiscal-bugetară pentru școli, universități și cercetare
Nu știm dacă posturile pe care colegii noștri vor da concursul de Titularizare mai sunt disponibile, spune Cornelia Popa Stavri, FSLI: Luăm în calcul nedeschiderea anului școlar / Avem semnale din țară că foarte mulți directori își vor depune demisia
Învățătoare, la protestul din fața Parlamentului: Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 ore pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore
Exit mobile version