Institutul de Științe ale Educației a fost reînființat, la 5 ani după ce Guvernul Orban l-a desființat / Va avea noi atribuții, printre care realizarea metodologiilor, analizelor și studiilor de monitorizare și evaluare a rezultatelor inclusiv pe programele pilot și naționale

4.057 de vizualizări
Institutul de Științe ale Educației / Fato: captură Google Maps
Guvernul Ciolacu a aprobat în ședința de Guvern de joi, 13 martie, înființarea Institutul de Științe ale Educației, prevăzută de legea 198/2023 de circa un an și jumătate. Proiectul de hotărâre de guvern a fost propus spre adoptare de ministrul Daniel David după ce fosta ministră, Ligia Deca, a amânat reînființarea institutului pe parcursul mandatelor sale, punând de trei ori în dezbatere proiectul de act normativ fără să-l înainteze apoi Executivului. IȘE fusese desființat în 2019 de Guvernul Orban, în care ministrul Educației și Cercetării era Monica Anisie.

Institutul de Științe ale Educației este cel care aplică și administrează testarea internațională PISA în România, care pentru valul principal 2025 este programată în luna aprilie.

IȘE s-a înființat acum prin desființarea Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație, o structură înființată de conducerea politică de la momentul 2019, în care IȘE devenise UCE – Unitatea de Cercetare în Educație, o direcție în cadrul CNPEE, aflat în subordinea ministerului.

Potrivit actului normativ în forma în care a intrat în ședința de Guvern, noua instituție va avea 61 de posturi, față de 85 câte avea la desființare, în 2019, o scădere de peste 28% a numărului de posturi, în condițiile în care apar o serie de noi atribuții. Interesant este că Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare (CNCE) care se reînființează și el, după ce a „înghițit” IȘE în 2019, avea atunci 58 de posturi, iar noua organigramă prevede că acum va avea 85 de posturi – o creștere cu 47% a numărului de posturi între 2020-2025. Noile atribuții ale CNCE sunt și în domeniul curriculumului, nu doar al evaluării, cum erau în vechea legislație, la care se adăugă componente digitale și de formare.

În cazul IȘE, de la desființare și până în prezent, mai mulți cercetători în științele educației au părăsit instituția. Nu este precizat clar în actul normativ actual câte dintre posturi sunt de cercetători și câte posturi sunt pentru personalul suport pe noua organigramă. O capacitate administrativă redusă ar pune în pericol programele în derulare și cercetările institutului, iar o reducere a numărului cercetătorilor ar suprima și mai mult acest domeniu de nișă.

De remarcat faptul că în nota de fundamentare a HG adoptată de guvern joi este menționat de către Ministerul Educației și Cercetării actual, autorul proiectului, că „CNPEE reunește două structuri care au domenii de competențe total diferite: pe de o parte Unitatea de Cercetare în Educație care are ca scop realizarea și promovarea de studii și cercetări riguroase și independente, care să contribuie la avansarea cunoașterii printr-o mai bună înțelegere a contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educaţiei, iar pe de altă parte, Direcția Curriculum, Evaluări și Examene, care coordonează: elaborarea și revizuirea curriculumului național, evaluarea manualelor școlare, precum și evaluarea și examinarea în învățământul preuniversitar. Cele două structuri menționate au și categorii diferite de personal; astfel, în vreme ce în cadrul UCE este încadrat personal de cercetare, în cadrul DCEE sunt funcționari publici și personal contractual. Ca urmare, este necesară o abordare instituțională diferită, în raport cu specificul activității fiecărei entități”.

Același Minister al Educației și Cercetări, dar condus de Monica Anisie (PNL) scria în nota de fundamentare a HG de la desființarea IȘE, în 2020, exact contrariul: „cele două instituții au scopuri care sunt în strânsă legătură în ceea ce privește cercetarea în domeniul științelor educației, curriculumul național, în activitatea de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar, precum și evaluarea calității științifice a manualelor școlare. Este necesară astfel o abordare unitară în derularea acestor activități pentru sistemul național de educație, de un management coerent și eficient, menite să pună în aplicare Programul de guvernare, concretizând principiul eficienței instituționale și să sprijine Ministerul Educației și Cercetării în îndeplinirea principalei misiuni ale sale, respectiv aceea de formare, prin educaţie, formare profesională și cercetare a infrastructurii mentale a societăţii româneşti, în acord cu noile cerinţe, derivate din statutul României de ţară membră a Uniunii Europene”.

Ministra de la acel moment declara în conferința de la preluarea mandatului că „IȘE se comasează în CNPEE în binele elevului, pentru ca orice decizie pe evaluare-examinare să fie bazată pe studii”. Din informațiile Edupedu.ro și pe baza datelor publice existente, din acel moment și până în prezent, nicio politică publică nu a fost bazată pe vreun studiu făcut de cercetătorii din această direcție a ministerului. Potrivit rapoartelor de activitate publicate de UCE anual, regula era ca ministerul sau ministrul să ia mai întâi decizia și să folosească cercetătorii ca să-i justifice apoi hotărârea.

La momentul respectiv, în 2019, au existat mai multe proteste publice și luări de poziție pentru menținerea IȘE ca institut, toate fiind ignorate. Redăm două dintre acestea:

Revenind la momentul actual, IȘE va funcționa ca organ de specialitate în subordinea Ministerului Educației și Cercetării și va avea atribuții pe fundamentarea politicilor educaționale pe baza studiilor și cercetărilor realizate. Documentul mai prevede că „IȘE va avea o serie de atribuții noi, precum realizarea metodologiilor, analizelor și studiilor de monitorizare și evaluare a rezultatelor și impactului strategiilor naționale și politicilor publice, inclusiv a programelor pilot și naționale desfășurate de Ministerul Educației și Cercetării, precum și de elaborare a unor studii privind impactul programelor naţionale, în vederea adaptării politicilor educaționale şi a finanțării”.

IȘE se va finanța din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, se mai arată în nota de fundamentare. Se vor emite ordine de ministru pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Institutului de Științe ale Educației, precum și pentru stabilirea tarifelor pentru plata colaboratorilor acestei instituții.

Conform proiectului de HG, „conducerea IȘE este asigurată de un director general și un secretar științific, personal contractual de conducere. Directorul general este numit prin ordin al ministrului educaţiei și cercetării, pe baza rezultatelor concursului sau examenului, după caz, în condițiile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare sau prin exercitare cu caracter temporar a funcției, în condițiile art. 555 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare și ale art. 30 din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare”.

Publicăm proiectul de HG și nota de fundamentare:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitățile pot organiza acțiuni anonime pentru a identifica „fapte interzise în spațiul universitar” – Nou cod de conduită împotriva xenofobiei și discursului urii în învățământul superior

Promovarea simbolurilor identitare, imaginilor și faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob, cultul persoanelor vinovate de genocid și crime de război, promovarea ideilor, simbolurilor și doctrinelor extremiste sunt interzis…
Vezi articolul

Premierul Bolojan: Creșterea normei didactice nu a ținut de ministru, a fost o decizie a coaliției de guvernare / Despre locul lui Daniel David în guvern: „Dacă te iei după fiecare decizie mai puțin inspirată, s-ar putea să nu rămâi nici cu miniștrii și nici cu premier în fiecare zi” – G4Media.ro

„Fiecare ministru, fiecare om care este într-o numită poziție are zile mai bune sau mai proastă, are decizii mai inspirate sau nu”, a fost răspunsul premierului Ilie Bolojan, întrebat într-un…
Vezi articolul

VIDEO Tezele școlare, în scenariul roșu, ar putea fi susținute ca eseu care să fie transmis online în timp real profesorului. Analizăm și posibilitatea eliminării tezelor – Luminița Barcari, secretar de stat în Educație

„Analizăm posibilitatea, să spunem, eliminării tezelor. Trebuie să aplicăm aceeași regulă pentru toată lumea, nu putem să facem discriminări: pentru elevii care învață în scenariul verde să dăm teze, pentru…
Vezi articolul