Interdicțiile privind folosirea telefonului în școală, în forma lor actuală, nu au efecte semnificative asupra stării de bine psihologice a elevilor – studiu britanic / Cercetarea confirmă, însă, legătura între timpul extins petrecut în general pe telefon și probleme psihologice

932 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Nicio diferență semnificativă asupra stării de bine psihologice a adolescenților nu a fost identificată între școli britanice unde sunt aplicate restricții extinse privind utilizarea telefoanelor inteligente și școli unde restricțiile sunt considerabile, în cadrul unui studiu desfășurat de cercetători ai Universității din Birmingham, publicat în The Lancet. Pe de altă parte, studiul constată asocieri negative între timpul petrecut pe telefon / pe rețele sociale și un nivel mai scăzut al stării de bine psihologice.

Cercetarea a fost efectuată pe un eșantion de 1227 de elevi cu vârste între 12 și 15 ani din 30 de școli britanice, din două categorii: școli cu politică restrictivă privind telefoanele, în care elevii sunt nevoiți să renunțe la dispozitive pe tot parcursul prezenței lor la școală, respectiv școli cu politici permisive, unde elevilor li se permite să aibă acces la telefon tot timpul sau în anumite perioade (pauzele între ore sau pauza de masă) sau în anumite zone (curtea școlii).

Studiul a ajuns la concluzia că, raportat la folosirea sau nefolosirea telefoanelor în timpul orelor de școală, nu au putut fi constatate diferențe semnificative între elevii din cele două tipuri de școli în ceea ce privește: 

  • Nivelul de anxietate
  • Depresia
  • Utilizarea problematică a social media
  • Probleme de somn
  • Activitatea fizică
  • Realizările școlare
  • Comportamentul disruptiv.

Dar, notează autorii, au fost observate asocieri negative între nivelul acestor probleme și timpul mai îndelungat petrecut de elevi pe telefon / social media în general, inclusiv în timpul petrecut în afara spațiului școlar.

Studiul notează, totodată, că există diferențe considerabile în timpul petrecut de elevi pe telefoane/social media atât în școlile cu politici permisive, cât și în cele cu politici restrictive, fapt ce indică faptul că atât profesorii, cât și elevii tind să înțeleagă diferit și să adere mai mult sau mai puțin la politicile școlii.

Concluzia cercetării este că, în forma actuală de aplicare a politicilor restrictive privind folosirea telefoanelor în școli, acestea nu influențează în mod semnificativ modul cum adolescenții folosesc telefoanele și social media și nici rezultatele acestei activități în ceea ce privește starea lor de bine psihologică, fizică și cognitivă. 

  • „Aceste concluzii nu oferă dovezi care să susțină politicile școlare ce interzic utilizarea telefoanelor în timpul zilei de școală, în formele lor actuale, indicând că aceste politici au nevoie de dezvoltare suplimentară și de asociere cu un context mai larg, pentru a permite o abordare cuprinzătoare a eforturilor de a reduce utilizarea generală a telefoanelor / social media de către adolescenți, eforturi care să vizeze atât utilizarea lor în școală, cât și în afara școlii”, spun autorii studiului.

„Datele noastre indică faptul că intervențiile care să reducă timpul petrecut pe telefon / social media în sensul influențării pozitive a stării de bine psihologice în rândul adolescenților sunt plauzibile, dar trebuie să aibă în vedere simultan timpul petrecut pe telefon în mediul școlar și în afara școlii”, mai spune cercetarea publicată în The Lancet.

Autorii notează, totodată: „eforturile de prevenție ar trebui să aibă în vedere modul cum alte comportamente ce influențează starea de bine sunt influențate de folosirea telefonului/social media – cele legate de somn, activitate fizică, realizare școlară, comportamente la clasă și folosirea problematică a telefonului”. 

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Efectele interdicției de folosire a telefoanelor mobile în școli vor fi monitorizate în Anglia, în contextul dezbaterilor despre impactul social media asupra adolescenților

2 comments
  1. somnul , activitatea fizica SI realizările scoate interferează cu telefonul. practic se bat pe aceeași resursa :TIMPUL .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, despre greva profesorilor: Susțin clar mărirea substanțială a salariilor profesorilor, dar salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația didactică, iar angajarea profesorilor să fie la nivelul școlii / Ipocrizia crasă a președintelui și ministrului Educației o poate vedea acum toată lumea

„Susțin clar mărirea substanțială a salariilor, dar trebuie adăugate încă alte două condiții, dacă vrem să crească calitatea predării în educație”, atrage atenția fostul ministru al Educației Mircea Miclea, într-un…
Vezi articolul
Principalii indicatori pentru Educația din România

Cercetătorul Dacian Dolean, specialist în alfabetizarea timpurie: Revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă / Creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare pentru elevii din medii defavorizate

„Discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific”, a declarat…
Vezi articolul

Guvernele să măsoare pierderile de învățare din pandemie, îndeamnă UNESCO, UNICEF, Banca Mondială și OECD. Organizațiile insistă pe nevoia de acțiuni remediale, care nu există deloc într-o treime dintre țările lumii

Țările lumii care nu au evaluat pierderile de învățare ale elevilor în timpul pandemiei Covid-19 sunt îndemnate să o facă, într-un raport comun publicat marți de UNESCO, UNICEF, Banca Mondială…
Vezi articolul

EXCLUSIV Op Ed / Copiii trebuie să se întoarcă la școală, dar nu este o opțiune ca lucrurile să rămână neschimbate – comisarul european pentru parteneriate internaţionale, Jutta Urpilainen, şi Henrietta Fore, directoarea UNICEF

Editorial semnat de comisarul pentru parteneriate internaţionale, Jutta Urpilainen, şi de Henrietta Fore, directoarea executivă UNICEF „Un copil, un profesor, o carte, un stilou pot schimba lumea.” Aceste cuvinte rostite…
Vezi articolul