Învățământul agricol în 2024: rezultatele programelor pe opt ani ale unor organizații care spun că au făcut diferența față de 2015, când „multe licee agricole erau în prag de desființare”

[jp_post_view]
Sursa: World Vision Romania
Peste 4.000  de elevi de la licee agricole din țară au beneficiat de vizite de studiu, de pachete educaționale despre tehnologii agricole de ultimă generație sau de stagii de practică în ferme. Așa sună rezultatele, prezentate joi, ale unui program derulat în ultimii opt ani de un consorțiu de organizații pentru susținerea educației agricole, cu titlu de exemplu despre lucruri care se pot face într-un domeniu unde „în 2015 multe licee agricole erau în prag de desființare”.

Consorțiul „Creștem prin Educație Agricolă” este format din cinci organizații și a prezentat un raport în care descrie atât obiectivele realizate până acum, cât și lucrurile pe care dorește să le realizeze de acum încolo, pentru a contribui la o educație „modernizată” în domeniul agriculturii. Consorțiul este format din: Fundația World Vision România (WVR), Fundația Civitas pentru Socitetatea Civilă, Junior Achievement Romania (JAR), Centrul Român de Politici Europene (CRPE) cu sprijinul Romanian American Foundation (RAF).

Principalele realizări ale acestei inițiative, în opt ani, potrivit raportului transmis redacției Edupedu.ro:
  • Peste 4000 de elevi care studiază la liceele agricole din România au beneficiat de vizite de studiu, pachete educaționale despre Agricultura 4.0 (agricultură durabilă, cu tehnologii de vârf) ori de stagii de practică în ferme.
  • Peste 150 de profesori au participat la grupuri de lucru și vizite în ferme și la schimburi de experiență  cu licee din Franța și Ungaria. 
  • Aproape 14000 de elevi de gimnaziu au fost vizați de evenimente de promovare ale liceelor, în vederea unor meserii în domeniul agricol
  • Peste 4000 adulți (părinți, profesori și directori de școli) au fost informați despre importanța educației agricole.
  • Peste 6200 de elevi au urmat programe de educație antreprenorială
  • Aproape 300 de profesori și în jur de 2000 elevi au  participat la Incubatorul de afaceri și la Competiția Naționala antreprenorială. 
  • 15 cercetări cantitative și calitative în liceele agricole cu privire la practica elevilor, relația cu agribusiness, nevoile școlilor și relația cu ecosistemul instituțional. Numeroase propuneri de politici publice și programe de finanțare au fost înaintate decidenților din România.

Potrivit prezentării, toate acestea au avut loc în condițiile în care, în momentul în care au început proiectele, „în 2015 multe licee agricole erau în prag de desființare, iar profesionalizarea acestei meserii părea doar o utopie”.

Raportul Consorțiului „Creștem prin Educație Agricolă” pune această evoluție în contextul oportunităților din prezent:

  • „La finalul anului 2023 a fost lansat apelul Îmbunătățirea infrastructurii liceelor cu profil agricol, ce oferă liceelor agricole oportunitatea de a realiza investiții în construcții noi sau intervenții la construcții existente (prin reabilitarea/renovarea infrastructurii) precum și diverse dotări pentru liceu (materiale, mobilier, echipamente digitale specifice activității didactice și practice).  Alocarea financiară totală este de 43 de milioane EUR, valoare eligibilă din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).”
  • „În plus, la finalul lunii martie, Ministerul Educației a lansat în consultare publică Ghidul pentru formarea profesorilor de specialitate din liceele agricole beneficiare ale măsurii PNRR de investiții. Solicitanți eligibili sunt universitățile agricole și bugetul total este de 600 000 EUR.”

Proiectele anunțate de consorțiu pentru următorii trei ani, în liceele agricole:

  • „Fundația World Vision România va dezvolta modele de sere care vor ilustra principiile și practicile agriculturii durabile și tehnologiile 4.0 în paralel cu crearea unei comunități de practică care să stimuleze împărtășirea de idei, provocări, soluții și resurse  între liceele agricole”. Fundația va acorda granturi Agricultura 4.0 (…)”. 
  • Fundația Civitas pentru Societatea Civilă va acorda granturi ”Călătoria Elevului – de la elev la tehnician”, granturi pentru activități de învățare la locul de muncă: stagii de pregătire practică pentru elevi, crearea unui parcurs de activități de învățare la locul de muncă pe care un elev le urmează din clasa a IX-a până în clasa a XII-a, prezentarea Călătoriei elevului în cadrul sesiunilor de online de comunitate și organizarea de schimburi de experiență între licee (…)”. 
  • Junior Achievement Romania va realiza cursuri de antreprenoriat (Antreprenor JUNIOR™ – elevi), componenta teoretică a programului, cu versiune hibridă pentru 22 de licee agricole, 44 de profesori și 983 de elevi. În plus, 90 de profesori vor participa la traininguri pentru profesorii din liceele agricole. Componenta practică a programului este reprezentată de Incubatorul național JA BizzFactory™, care are rolul de a dezvolta competențe, atitudini și aptitudini antreprenoriale practice, precum și capacitatea de a trece de la idee la pilot de afacere sau start-up. (…)”
  • Centrul Român de Politici Europene (CRPE) va organiza evenimente de conectare a comunității liceelor agricole la politici publice și bune practici naționale și europene, va sprijini liceele agricole în conceperea unor stratregii și planuri de acțiune care să vizeze dezvoltarea în strânsă legătură cu nevoile și tendințele agriculturii locale/regionale. (…)”

Consorțiul anunță și că va organiza o primă ”Școală de vară” pentru profesori, în iulie 2024, „care va aduce împreună reprezentanți ai celor 59 de licee agricole”.

Citește și:
Apel pentru formarea profesorilor din liceele agricole, de 650.000 de euro, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației
Liceele agricole vor putea construi corpuri noi de clădiri și vor putea fi dotate cu mobilier nou și echipamente digitale – apel PNRR de 43 de milioane de euro. Ghidul solicitantului a fost pus în dezbatere publică
Educația agricolă, susținută de World Vision România prin granturi. Aproape 2.500 de elevi au optat anul acesta pentru profilul agricol la liceu
Studiu CRPE. Doar 10% dintre elevii români au acces la experiențe de învățare practică, prin comparație cu media de 61% din Uniunea Europeană. România alocă cei mai puțini bani per elev în învățământul profesional și tehnic
Studiu: 1 din 3 elevi ai liceelor agricole intenționează să-și înceapă propria afacere sau să o continue pe cea a familiei, iar 31% vor să meargă la facultate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cazul elevului din Alba care a primit nota 8,75 la limba română la Bac și după contestație a obținut 10: Șeful ISJ Alba: „Este prea mult. Nota 10 poți să o dai numai atunci când nu poți să-i găsești absolut nimic” / În țară, peste 5.500 de lucrări au primit peste un punct după contestații

După publicarea rezultatelor finale de la Bac 2023, Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Alba, Cornel Sandu, a fost întrebat într-o conferință de presă cum își explică mărirea unei note a unui…
Vezi articolul

OPINIE Schimbarea îngrijorător de frecventă a subiectelor de Bacalaureat, a punctajului, chiar a conținuturilor evaluate reflectă, de fapt, norul de ceață care acoperă învățământul românesc

Subiectele noi, cele din 2018 și cele anunțate deja pentru Bacalaureat 2019 sunt mai adaptate prezentului, față de subiectele date la Bacalaureat în trecut, a declarat pentru Edupedu.ro Carmen Borza,…
Vezi articolul
Consiliul Rectorilor

Caz major de fraudă cu citări într-o revistă academică, la Universitatea Al. I. Cuza din Iași. Conferențiarul Dan Lupu „a introdus 280 de citări fictive ale unor lucrări proprii sau semnate în co-autorat” – Pressone / Printre coautorii articolelor, secretarul de stat Gigel Paraschiv și rectorul Liviu Maha, fostul prorector Mihaela Onofrei / Universitatea anunță „măsuri imediate”

Un conferențiar de la Universitatea Al. I. Cuza din Iași, Dan Lupu, editor al unui jurnal academic de Drept-Finanțe, a modificat articolele a peste 200 de autori pentru a-și plasa…
Vezi articolul

Ministerul Educației „regretă eroarea”, după ce a transmis presei un raport din care puteau fi aflate numele copiilor implicați în cazurile de violență de la Școala Titulescu / Instituția face apel la jurnaliști să nu publice datele care ar putea duce la identificarea persoanelor din raport

Ministerul Educației vine cu precizări în cazul expedierii către presă a unui document care conținea datele copiilor minori implicați în cazul de violență și abuz sexual de la Școala Gimnazială…
Vezi articolul

Eliminarea examenului de Titularizare și angajarea profesorilor direct de școli, nu de inspectorate, sunt recomandate României în două rapoarte de expertiză ale OCDE, solicitate de Guvernul României și ignorate de conducerea Ministerului Educației

Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor…
Vezi articolul