VIDEO: Investiția în condițiile de locuire a copiilor vulnerabili este primul lucru pe care trebuie să-l facă statul pentru a le asigura dreptul la Educație – Dragoș Pîslaru, europarlamentar

153 de vizualizări
Dragoș Pîslaru / Foto: captură live dezbatere World Vision România – EduPedu
Investiția în condițiile de locuire ale copiilor vulnerabili este primul lucru pe care ar trebui să-l facă statul dacă vrea să-i ajute să învețe, să nu abandoneze școala, spune europarlamentarul Dragoș Pîslaru. De altfel, condiția de trai este un capitol cuprins în Garanția pentru copii a Uniunii Europene. Un copil nu se poate concentra pe educația sa dacă locuiește în condiții improprii, fără electricitate, fără apă și căruia îi este frig jumătate din an din lipsa încălzirii. Din păcate, România nu abordează acest aspect la nivel de stat, o strategie în acest sens zace din 2016 în sertarele ministerului Muncii pe care la condus la vremea aceea, a amintit Pîslaru la dezbaterea „Viitorul este al copiilor. Dar vocea lor contează în deciziile pentru viitor?”, organizată de Fundația World Vision România în parteneriat cu Edupedu.ro.

În ceea ce privește garanția pentru copii, Dragoș Pîslaru spune că sunt trei idei care o definesc:

1. Copiii nu sunt o cheltuială, ci o investiție.

2. Într-un mediu politic relativ instabil, investiția în copii ar trebui să fie o proprietate bipartizană.

3. Investiția trebuie făcută acum, nu în viitor, e o urgență.

„Cred că un element crucial de la care trebuie plecat este ideea că în România avem mai multe instituții care se ocupă de fațete diferite cu privire la viața și susținerea activității copiilor și care nu sunt neapărat în cea mai bună colaborare unele cu celelalte. E nevoie de coordonare. Dacă vom lăsa ca educația să fie strict numai la ministerul Educației, nu vom obține rezultate. Dacă unul din 4 copii e în deprivare și excluziune socială, performanțele școlare vor fi afectate, lipsa de acces la nutriție de calitate, la servicii medicale de calitate afectează performanța școlară. Abandonul școlar e o realitate, lucrul acesta duce la un cerc vicios. Ajungem să gândim politici doar reactive. Educația e într-adevăr esențială, dar problema nu poate fi rezolvată doar cu politici sectoriale. Având în vedere recomandarea Consiliului UE, acțiunea trebuie să fie unitară. Trebuie să rupem cercul vicios”, a spus Pîslaru.

  • Această acțiune unitară ar putea fi garanția pentru copii, care se referă, printre altele, și la condițiile de trai ale copiilor și la investiția în locuință.

„Există o măsură din Garanția pentru copii care se referă la locuire. Există chiar un principiu postulat la nivel european: „housing first”, adică dacă nu ai rezolvată problema locuirii, care înseamnă inclusiv accesul la electricitate, să nu-ți fie frig iarna, nu vei putea rezolva celelalte probleme. Există o escaladare, practic, dacă ai condiții improprii de locuire, vei avea probleme de sănătate, vei avea dificultate în a urma școala. (…) În România, această oportunitate nu este încă văzută și abordată astfel încât să rezolvăm problema sărăciei energetice și a problemei locuirii copiilor și a familiilor care sunt în vulnerabilitate. Nu e suficient doar să pilotăm o soluție, noi avem o strategie a locuirii care din 2016 zace în sertar, iar pe partea de locuințe sociale nu am reușit să mișcăm prea multe. (…) Aici noi avem o problemă majoră de politică, ce trebuie extinsă ca prioritate la nivel național pentru a putea să ne asigurăm că bazele pe care să construim politicile acestea de a sprijini copiii sunt acolo. (…) Locuirea este una din zonele în care stăm cel mai prost în România în acest moment”, a spus Pîslaru.

  • Fundația World Vision România, în parteneriat cu Edupedu.ro, a găzduit marți, 16 noiembrie, începând de la ora 10:00, dezbaterea online cu privire la participarea copiilor în procesul de luare a deciziilor care îi privesc: “Viitorul este al copiilor. Dar vocea lor contează în deciziile pentru viitor?”.

Evenimentul marchează Ziua Internațională a Drepturilor Copilului serbată în fiecare an pe 20 noiembrie și poate fi urmărit în direct de către toți cei interesați. De asemenea, în cadrul acestui eveniment vor fi prezentate cele mai importante concluzii ale studiului „Participarea copiilor în procesul de luare a deciziilor care îi privesc, la nivelul instituțiilor publice. Analiza cadrului legislativ național și modele de bune practici”, realizat de către World Vision.

Ce este garanția pentru copii

În 2019, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat crearea unei garanții europene pentru copii, cu scopul de a se asigura că fiecare copil din Europa, expus riscului de sărăcie sau excluziune socială, are acces la cele mai elementare drepturi, cum ar fi asistența medicală și educația.

Obiectivul Garanției europene pentru copii, care a fost adoptată de Consiliu în iunie 2021, este de a preveni și combate excluziunea socială prin garantarea accesului copiilor care au nevoie la un set de servicii cheie: educația, îngrijirea timpurie, educația, sănătatea, nutriția și condițiile de locuință.

VIDEO intervenția LIVE a lui Dragoș Pîslaru și răspunsurile la întrebările reprezentanților elevilor

LIVE Video și principalele declarații ale speakerilor publicate pe Edupedu.ro: https://bit.ly/ViitorulCopiilorLIVE2021

Citește și:
479 de milioane de euro va acorda UE pentru nevoile tinerilor și copiilor – Victor Negrescu, europarlamentar, despre negocierile privind garanția europeană pentru copii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Metacompetențele pot fi formate și evaluate la școală, spune profesorul Mircea Miclea: Adesea în viață au succes oameni care nu au avut neapărat mult succes la școală. Știți de ce? Pentru că pot să identifice problemele, nu doar să rezolve problemele date

Profesorul universitar de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), Mircea Miclea, spune că cele patru metacompetențe pe care le-a identificat pe baza unor studii ar putea fi…
Vezi articolul

Eliminarea numelui lui Mircea Vulcănescu, antisemit condamnat pentru crime de război, din numele unui liceu bucureștean ar fi “inoportună” pentru că unii academicieni îl consideră “eminent gânditor”, conform unei comisii din subordinea prefectului Capitalei  / Liceul și-a schimbat deja numele

Comisia de atribuire de denumiri a municipiului București, instituție subordonată Prefectului, a avizat nefavorabil, săptămâna trecută, schimbarea denumirii Liceului Tehnologic “Mircea Vulcănescu” din București, prin înlăturarea numelui publicistului și politicianului…
Vezi articolul

Directoarea Andreia Bodea, despre posibilitatea ca școlile să solicite un profesor psiholog: Sunt mai mult decât sceptică în privinţa implementării. Nu ştiu cum ar face faţă. Ar trebui, cred, să lucreze nonstop, pentru că sunt probleme

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, pentru Prima TV, despre posibilitatea ca școlile să solicite un profesor psiholog: „Nu ştiu cum ar face faţă. Ar…
Vezi articolul

Responsabilitatea pentru deschiderea școlilor și grădinițelor cu prezență fizică, prin creșterea ratei de vaccinare, este a directorilor, spune ministrul Educației: Noi nu putem face nimic, dumneavoastră, directorii, puteți să discutați cu colegii

„Noi nu putem face nimic, dumneavoastră, directorii, puteți să discutați cu colegii”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la TVR1, vineri seara, amintind că a primit mesaje de la directorii…
Vezi articolul