„Sunt trei lucruri cheie care diferențiază planurile-cadru pentru liceu propuse acum, față de cele care sunt în vigoare”, a declarat ministrul Educației și Cercetării Daniel David, pe 17 iunie la Euronews România. „Am accentuat profilul și specializarea, descentralizarea la nivelul școlii și la nivelul elevului este mult mai puternică și am ținut neapărat să fie patru discipline care să-i fie prezentate obligatoriu elevului”, a precizat acesta.
- Cele 4 discipline opționale fac parte din Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ). Fiecare liceu poate să-și dezvolte propriul proiect curricular, bazat pe discipline / domenii / module opționale, care să contribuie la profilul de formare al absolventului.
Acestea ar fi următoarele, potrivit ministrului Daniel David:
- „disciplina legată de stil de viață sănătos, fiindcă poate să-i ajute la lupta cu drogurile, alcoolul, fumatul, sexul neprotejat și așa mai departe,
- autoreglarea psihologică, fiind adolescenți au nevoie de astfel de abilități,
- educație fizică și sport, sport de echipă în primul rând,
- componenta de arte”.
Declarațiile ministrului Educației și Cercetării Daniel David
„În esență, față de ce avem în acest moment, schimbările așa cum le văd eu sunt trei, și anume:
- Am accentuat mai mult profilul și specializarea, fiindcă de exemplu, dacă ai specializarea de matematică-informatică, nu era normal ca disciplina legată de informatică să aibă mai puțină ore ca alte discipline.
La fel, în zona de științele naturii, nu era normal ca biologia sau chimia să aibă mai puține ore decât alte discipline, care totuși nu sunt în zona științelor naturii. Altfel spus, am accentuat profilul și specializarea printr-un număr mai mare de ore în zona respectivă.
- Descentralizarea la nivelul școlii și la nivelul elevului este mult mai puternică, adică ei pot să aleagă din ceea ce li se va oferi. De exemplu, în anumite zone numărul de ore care sunt descentralizate pur și simplu s-a dublat, depinde desigur de specializare.
- În zona curriculumului, legat de opțiunea elevului, am ținut neapărat să fie patru discipline care să-i fie prezentate obligatoriu.
- disciplina legată de stil de viață sănătos, fiindcă poate să-i ajute la lupta cu drogurile, alcoolul, fumatul, sexul neprotejat și așa mai departe,
- autoreglarea psihologică, fiind adolescenți au nevoie de astfel de abilități,
- educație fizică și sport, sport de echipă în primul rând,
- componenta de arte.
Copiii pot să vadă aceste opțiuni, le pot alege sau pot să nu le aleagă, dar trebuie să le vadă. Astea sunt trei lucruri cheie care diferențiază planurile cadru propuse acum față de cele care sunt în vigoare.”
Ce este Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ)
CDEOȘ este un segment al curriculumului care permite fiecărei unități de învățământ să-și dezvolte propriul proiect curricular, bazat pe discipline / domenii / module opționale și contribuie la profilul de formare al absolventului, conform proiectului privind planurile-cadru de liceu 2025.
Ce este important de știut:
- Nu se suprapune cu programele de bacalaureat, dar poate sprijini pregătirea pentru acesta.
- Implementarea este obligatorie.
- Poate fi organizat modular (ore grupate pe săptămâni).
- Se pot forma grupe specifice de elevi în funcție de opțiuni, cu minimum 9 elevi.
Indiferent de parcursul educațional ales, în funcție de nevoile și interesele proprii de învățare și dezvoltare, lista disciplinelor opționale propusă de unitate ca ofertă CDEOȘ va asigura posibilitatea exprimării opțiunilor de către elev și prin discipline opționale din următoarele trei categorii:
(1) discipline fundamentale, în ofertă națională, pentru dezvoltarea psihocaracterială și etapa de vârstă la care se află elevii (incluzând Autocunoașterea și autoreglarea personală, Stilul de viață sănătos, Sporturi de echipă, Arte), inclusiv dezvoltarea ofertei proprii pentru elevii cu CES și/sau dizabilități integrați în învățământul de masă;
(2) discipline recomandate prin oferta națională (se vor include obligatoriu, în oferta națională, și discipline care conțin teme privind educația financiară și educația juridică, precum și cele prevăzute explicit de Legea 198/2023, de exemplu Istoria, robia și deportarea romilor);
(3) propuneri ale unității de învățământ, care se vor încadra în demersuri științifice și artistice consacrate, evitându-se, sub riscul sancțiunilor etice, includerea unor teme sau discipline de pseudoștiință (în acest sens, se vor avea în vedere criterii de calitate în elaborarea programelor școlare pentru discipline opționale, în cadrul metodologiei specifice a CDEOȘ), potrivit proiectului.
CDEOȘ pentru filiera teoretică și vocațională:
- Propus la nivel național / regional / local.
- Promovează trasee individuale de învățare.
- Se stabilește prin consultare cu elevii, părinții și pe baza resurselor disponibile.
- Poate sprijini profilul/specializarea (prin realocare de ore).
CDEOȘ pentru filiera tehnologică:
- Elaborat în parteneriat cu operatori economici / autorități locale.
- Adaptat la nevoile pieței muncii.
- Implementat în stagiile de practică.
- Evită pseudoștiința – doar discipline conforme cu demersuri științifice și tehnice.
Ce fel de opționale pot propune școlile
Tipuri de opționale:
- opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă; acest tip de opțional poate avea drept scop atât învățarea remedială, cât și asigurarea unui cadru de sprijin și acomodare a elevului cu traseul educațional ales;
- opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;
- opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă;
- opțional de inserție profesională – are ca scop dobândirea rezultatelor învățării necesare inserției pe piața muncii; se realizează cu consultarea elevilor, din oferta dezvoltată în parteneriat cu operatorii economiciautoritățile administrației publice locale, și se utilizează pentru stagii de pregătire practică sau pentru disciplinele de cultură generală în vederea dobândirii rezultatelor învățării necesare inserției pe piața muncii.
Opționalele pot fi:
- Naționale, cu programă aprobată prin ordin de ministru.
- Regionale / Locale / Școlare, cu programe aprobate local, conform metodologiei.
Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
Trebuie implicare activa din partea partenerului scolii,adica:oameni desemnati in relatia locala cu scoala,este posibil in viitor…
Nu este nevoie de industrie/fabrici /uzine ,privatul poate oferi mai mult in parteneriat ,cunosc ,pot da un agent economic pro,implicat:Porsche Inter Auto…
Sigur ,pentru invatamantul tehnic…
Ministrul ,repet,stie ….
Da, si nu trebuie sa le aleaga pe toate.
La tehnologic nu există niciun CDEOȘ. Acelea sunt stagii de pregătire practică (minciuni, aproape nu mai există industrie, ce pregătire?!), nu sunt la alegere în concurență cu nimic altceva și dacă elevul e la un liceu tehnologic, îi este impusă această componentă a planului cadru.
Deci David, minți cu nerușinare.