Prevederile ordonanței de urgență din 2024 prin care a fost limitat dreptul studenților de a beneficia de facilitățile de transport feroviar intern pe toate rutele trebuie eliminate „cu celeritate”, spune Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR).
- Aceasta reacționează, astfel, la informațiile prezentate sâmbătă de Economedia.ro, citând un document al CFR Călători, potrivit căruia CFR Călători ar putea opri traficul de călători și ar risca să intre în incapacitate de plată.
Potrivit ANOSR, aceste riscuri reprezintă efecte negative ale OUG 156/2024 („ordonanța-trenuleț”) asupra companiei, ce prevede limitarea aplicării reducerii de 90% pentru transport feroviar în cazul studenților. Alianța studențească notează că subvențiile alocate de la bugetul de stat pentru operatorul feroviar „contribuiau direct la finanțarea” acestuia:
- „Având în vedere faptul că în spațiul public au apărut informații cu privire la situația financiară problematică de la acest moment a operatorului feroviar de stat CFR Călători și măsurile pe care compania ar urma să le aplice în consecință, precum diminuarea activității și suspendarea vânzării biletelor cu anticipație, readucem în discuție un aspect subliniat de către ANOSR încă din data de 29 decembrie 2024, respectiv faptul că, transportul feroviar reprezenta pentru studenți, în contextul facilităților de care beneficiau pe toate rutele, principala modalitate de a călători la nivel național. Prin faptul că studenții alegeau să apeleze la transportul feroviar, subvențiile alocate de la bugetul de stat contribuiau direct la finanțarea operatorului feroviar. În același timp, am adus în prim plan încă de atunci care este riscul limitării dreptului de care beneficiau studenții, și anume acela de a-i descuraja să mai opteze pentru acest mijloc de transport, afectând astfel în mod direct finanțarea companiei de stat CFR Călători”, arată ANOSR.
Alianța amintește că, „în perioada 2017-2020, când studenții beneficiau de gratuitate la transportul feroviar pe toate rutele, având subvenția facilitată integral de la bugetul de stat, aceste sume nu au depășit niciodată pragul de 0,1% din valoarea totală a bugetului general consolidat sau 0,03% din valoarea produsului intern brut al României. Între anii 2017-2019, media cheltuielilor acoperite pentru această facilitate reprezenta 0,069% din valoarea bugetului general și doar 0,024% din valoarea PIB.”
ANOSR își reafirmă poziția potrivit căreia „limitarea acordării reducerii de 90% pentru transportul feroviar intern pe toate rutele pentru studenți creează numeroase bariere în ceea ce privește participarea acestora la stagii de internship și de practică, schimburi de experiență sau oportunități de învățare non-formală desfășurate în alte localități față de centrul universitar în care aceștia studiază, precum și pentru participarea la diverse manifestări artistice, culturale, sportive sau științifice, organizate în diferite orașe.”
Foto: © Worawee Meepian | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.