LISTA FINALĂ 51 de proiecte pentru școli pilot au fost admise pentru finanțare prin PNRR cu 12 milioane de euro, anunță Ministerul Educației

[jp_post_view]
Ministerul Educației a publicat lista finală cu cele 51 de proiecte pentru școli pilot care au fost admise pentru finanțare prin PNRR, cu 12 milioane de euro, în cadrul apelului „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”. 46 de proiecte sunt pe lista de rezervă, adică vor fi finanțate în limita bugetului disponibil. Rezultatele finale au fost anunțate de Ministerul Educației cu o întârziere de o lună și jumătate, termenul din calendar fiind 2 septembrie 2024.

Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” și Liceul Special „Moldova” din Tîrgu Frumos, jud. Iași au avut cel mai mare punctaj.

  • Edupedu.ro a scris pe 9 august că doar 60 de școli vor primi câte 200.000 de euro fiecare – Ministerul Educației anunță că acestea vor forma o rețea de școli-pilot „care vor testa diverse intervenții inovative în educație. Se vor finanța proiecte care introduc noi modele curriculare, noi căi de carieră pentru profesori și noi modele de management descentralizat pentru creșterea treptată și sustenabilă a autonomiei în școlile preuniversitare”.
Lista finală a proiectelor admise în vederea finanțării în cadrul apelului „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”
Informații de context despre școlile pilot

Școlile-pilot au fost activate prin legislația precedentă, articolul 26 din Legea 1/2011, abia în anul școlar 2020-2021, când guvernul de la acea vreme a aprobat o hotărâre de operaționalizare a acestor pilotări, plus două ordine de ministru cu metodologia de pilotare.

Pentru anul școlar 2023-2024, sunt 14 unități de învățământ de stat și particulare care au dobândit statut de școli-pilot cu întârziere, la 56 de zile de la termenul limită stabilit tot de Ministerul Educației, comunicat și afișat public. 6 școli-pilot  au fost înscrise în anul 2021-2022 și 28 de școli-pilot în anul 2022-2023

Proiectul prin care școlile ar fi și finanțate prin bani europeni a fost anunțat din 2022 de fostul Ministru Sorin Cîmpeanu, și abia în aprilie 2024 a intrat în dezbatere publică până în luna iulie.

Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București este printre primele Colegii care au fost școli-pilot. “Elevii au fost mai relaxați, mulți spun că Bac-ul se poate lua cu notă mare fără meditații”, a povestit directoarea Colegiului “Gheorghe Lazăr” în conferința de presă a ministrului Educației privind rezultatele finale de la Bac 2022, după contestații.

Un alt liceu din București care a pilotat după modelul Gheorghe Lazăr este Gheorghe Șincai.

Raportul privind implementarea programului de școală-pilot la Colegiul Național Gheorghe Șincai, în anul școlar 2022-2023, realizat de unitatea de învățământ, arată după primul an că pilotarea – bazată la clasa a XII-a pe modelul Colegiului Ghe. Lazăr din Capitală și extinsă cu alte elemente pentru clasele IX-XI – “nu a condus la vreo deteriorare a rezultatelor învățării” și a fost în general apreciată, dar arată că a lipsit sprijin din partea Ministerului Educației, în ceea ce privește formarea profesorilor.

De la momentul declanșării pilotărilor, Ministerul Educației nu a mai făcut nicio monitorizare sau evaluare a acestor pilotări, cel puțin asta reiese din informațiile publice anunțate de instituție, asta deși prin regulamentele emise, și chiar prin ordinele de ministru care aprobă pilotările, Direcția „România educată” din Ministerul Educației ar trebui să evalueze și să monitorizeze îndeaproape toate aceste încercări, chiar să propună schimbări și ajustări acolo unde este cazul.

„Direcția generală pentru implementarea Proiectului România Educată din cadrul Ministerului Educației monitorizează și evaluează pilotarea și propune măsuri de îmbunătățire și modificare a acesteia”, potrivit ordinelor de ministru citate. Atitudinea de dispreț față de școlile-pilot reiese atât din întârzierea cu care vin aprobările, cât și din faptul că odată lansate aceste pilotări, nimeni din Ministerul Educației nu analizează și nu publică rezultatele vreunei analize asupra acestora, astfel încât să existe dovezi clare că ce se întâmplă în aceste școli este sau nu bun pentru elevi, se face sau nu în concordanță cu cele asumate, necesită sau nu reglaje.

Cercetătorul Dacian Dolean spunea în 2022 că “deși nu există dovezi că pilotarea programelor educaționale ar fi îmbunătățit ceva în România, această inițiativă este importantă”, făcând referire la Colegiul ”Gh. Lazăr” din București.


2 comments
  1. buna seara veniți cei de la minister în școală gimnazială Nr 1 Pantelimon Ilfov să vedeți dezastru ce este la clasa a doua A,unde doamna sta de selfiuri și alte mizerii,in loc sa învețe copii,e de o nesimțire grosolană fata de educația lor

  2. Ministerul Educației ar trebui să auditeze foarte responsabil, împreună cu mediul academic universitar, toate intervențiile pilotate în preuniversitar și să le recomande, pentru a fi adoptate la nivel de sistem, pe cele care au generat schimbări pozitive semnificative, nu de formă. Ideea reorganizării cursurilor pentru clasa a XII-a, care se promovează intens ca o soluție de succes în Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, trebuie analizată și ținând cont de contextul în care rata de promovare la Bacalaureat, în ultimii 7 ani, a acestui colegiu, nu a fost niciodată mai mică de 99,6, (99,6%, 99,6%, 100% – înainte de pilotare, 100%, 99,7% și 99,6% – după pilotare – cf. https://www.bacplus.ro/i/colegiul-national-gheorghe-lazar), el situându-se întotdeauna în top 10 licee din România. În condițiile în care unele discipline fundamentale se predau exclusiv în clasa a XII-a (vezi Generică, Ecologie umană, Filozofie, Economie aplicată), iar aproape toate disciplinele din trunchiul comun acoperă în egală măsură competențe și conținuturi noi, care este costul succesului la Bacalaureat dacă aceste discipline sunt amputate printr-o abordare superficială sau de formă?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația și teatrul: Copiii bruscați de educatoare să facă liniște în sală nu pot răspunde creativ în relație cu actorii – Adrian Tibu, Festivalul Tânăr de la Sibiu

Copiii împrumută din atitudinea educatorului, atunci când sunt aduși la teatru cu școala sau cu grădinița. Dacă profesorul „e o persoană deschisă și prietenoasă, vor răspunde liber și creativ, chiar…
Vezi articolul

Admitere la Arhitectură 2025. Proba portofoliului ar putea fi eliminată, spune rectorul Universității „Ion Mincu” din București. Marian Moiceanu: Nu putem controla originea lucrărilor. Fără a face procese de intenție, vedem că există o industrie a portofoliilor cumpărate

Proba portofoliului de desene și schițe, care în acest an a avut o pondere de 10% în calculul mediei de admitere la Facultatea de Arhitectură a Universității de Arhitectură și…
Vezi articolul

Cu siguranță este mai mult decât un eșec, este dramatic, spune Sorin Cîmpeanu despre „Generația 2022”, din care doar 84 de mii de copii au luat Bacul, din cei 204 mii care au intrat în clasa I în 2010 / „Am cerut imperativ”, pentru astăzi, o analiză cu privire la diferența dintre cei 40.000 care au început clasa a XII-a în septembrie și nu au mai ajuns să se înscrie la Bacalaureat

Ministrul Educației a anunțat că „a cerut imperativ” o analiză pentru situația celor peste 40.000 de elevi care deși au fost înscriși în clasa a XII-a în septembrie 2021 nu…
Vezi articolul

OFICIAL Ordonanța de urgență 57/2023, cu majorările salariale pentru profesori aprobate de Guvern, a fost publicată în Monitorul Oficial / Grilele cu fiecare salariu de bază pe funcție, vechime și grad didactic, valabile de la 1 iunie 2023

Guvernul a publicat în Monitorul Oficial ordonanța 57/2023, cea după care sindicatele au anunțat că vor suspenda greva dacă actul normativ conține solicitările profesorilor. Condiția era ca după apariția în…
Vezi articolul

Asociația Școlilor Particulare: pot fi organizate programe de beforschool și afterschool pentru copiii de grădiniță și școală, în perioada în care cursurile sunt suspendate în București

Toate școlile și grădinițele de stat și private din București s-au închis de astăzi, pentru 14 zile, însă afterschool-urile pot funcționa în continuare, amintește Asociația Școlilor Particulare. Consiliul director „poate…
Vezi articolul