LISTA Masa caldă în 150 de şcoli, proiect de Ordonanţă de Urgenţă. Şcoala din Roşia Montană va intra în Program după triplarea numărului unităţilor

[jp_post_view]
Foto: Buenosia Carol – Pexels.com
Programul pilot Masa caldă în şcoli va fi dezvoltat în 150 de şcoli, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă publicat de ministerul Educaţiei. Măsura vine după ce în decembrie anul trecut fusese publicat un alt proiect de OUG care prevedea extinderea de la 50 de şcoli la 100 a acestui program, cu menţiunea că în anul 2019 s-a constata că în unele şcoli în care proiectul a fost pilotat din 2016 abandonul şcolar a fost eradicat. Printre şcolile noi care vor beneficia de acest program se numără şi Şcoala Gimnazială Roşia Montană, din judeţul Alba.
  • Vor fi două categorii de şcoli incluse în cele 150 de unităţi din Program

Cele 150 de unități învăţământ cu grade de complexitate și particularități educaționale diferite, propuse pentru a fi cuprinse în program sunt dispuse echilibrat la nivel național, în medii rezidențiale diverse – Urban (mare, mic, central, periferic)/ Rural (mare, mic, accesibil, greu accesibil, izolat), și vor avea statut de unități de învățământ pilot, conform prevederilor legale în vigoare, în care se va implementa programul.

  1. Prima categorie de unități de învățământ include unități de învățământ situate în medii geografice izolate/ greu accesibile – deltă, munte, câmpie (zonă depopulată/ zonă greu accesibilă din cauza condițiilor naturale), în medii sociale defavorizate (comunități cu grad mare de vulnerabilitate – populație rromă, copii cu părinți plecați la muncă în străinătate și supuși unor forme disimulate de abandon parental, copii supuși unor forme de abuz parental prin muncă, abandonul școlii, cutume și mentalități culturale restrictive, în defavoarea minorului etc.) în medii sociale cu grad ridicat de pauperitate.
  2. În cea de-a doua categorie, cu rol de motor de incluziune socială, sunt incluse în continuare liceele și colegiile pedagogice, unități de învățământ complexe, cu statut de centre de resurse educaționale, care reunesc elevi din toate ciclurile de învățământ, preșcolar – primar – gimnazial și liceal, având în vedere faptul că, prin structura lor, acestea au și școli de aplicație pentru practica pedagogică. Având în vedere specificul și finalitățile educaționale, aceste unități de învățământ complexe au și un procent ridicat de elevi proveniți din mediul rural, potențiali facilitatori pentru implementarea și
    diseminarea proiectului.

La jumătatea lunii decembrie 2019 Edupedu a scris că extinderea programului pilot “Masa caldă în şcoli” urmează să se facă de la 50 la 100 de şcoli, prin Ordonanţă de Urgenţă. Vezi lista celor 100 de unităţi anunţate iniţial.

Cum motivează autorităţile extinderea Programului Masa Caldă

După rapoartele făcute pentru fiecare an de implementare „s-a observat o îmbunătățire considerabilă a frecvenței elevilor la cursuri, față de anii precedenți, astfel: dacă anterior implementării Programului în anul şcolar 2016-2017, s-a înregistrat o rată a abandonului şcolar de 6,1%, în urma derulării Programului-pilot, aceasta a scăzut la 4,3% , ajungând ca la finele anului şcolar 2017-2018, să fie de 1,3%. În anul 2019, s-a constatat că programul a condus chiar la eradicarea fenomenului de abandon școlar, în unele unități de învățământ.

Motivarea urgenţei

Ministerul scrie în nota de fundamentare a proiectului că urgența actului normativ este impusă de:

  • „faptul că fiecare copil al României are dreptul la educaţie, însă statutul socio – economic al familiilor din care provine mare majoritate a copiilor de vârstă şcolară nu le permite nici măcar asigurarea zilnică a unui pachet pentru a fi prezenţi la orele de curs, aspect ce constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea Ordonanţei de urgenţă ;
  • necesitatea aplicării urgente a unui sistem integrat de măsuri care să asigure accesul egal la educație pentru toți copiii și tinerii din România, în scopul prevenirii și combaterii abandonului școlar în toate ciclurile de învățământ preuniversitar, în contextul în care nu există o analiză de impact privind alte programe echivalente Programului-pilot, analiză diferențiată pe mediu social/geografic sau pe structură instituțională (unitate de învățământ cu un singur ciclu de învățământ sau unitate de învățământ cu mai multe cicluri de învățământ), având în vedere datele comunicate de Eurostat privind rata de părăsire timpurie a şcolii, aceasta având pentru România o valoare de 18,1% , în anul 2017 și 16,4% în 2018 (conform datelor oficiale Eurostat), având în vedere necesitatea asigurării de șanse egale tuturor elevilor unei unități de învățământ, indiferent de ciclul de învățământ în care aceștia sunt înmatriculați, de la copiii din ciclul preșcolar până la elevii din ciclul liceal, ținând cont de necesitatea realizării obiectivelor de ţară asumate, derivate din statutul de membru al Uniunii Europene pe care România îl are din anul 2007, în condițiile în care Programul-pilot se va desfășura până la sfârșitul anului 2020, în perioada activității didactice, încă de la începutul anului școlar 2019 – 2020. Pentru asigurarea fiabilității programului și a coerenței măsurilor și pentru colectarea de date reale privind capacitatea unităților de învățământ pentru implementarea unor programe de acest tip, în acest context, se impune cu celeritate aprobarea prezentei Ordonanțe de urgență”.

Reamintim că Programul masa caldă în şcoli a fost înfiinţat în perioada Guvernului Cioloş, în 2016, acesta fiind pilotat pe 50 de şcoli. Următorul Guvern, Grindeanu, a decis continuarea programului pilot tot în 50 de şcoli, după care a urmat o decizie similară şi a Guvernului Dăncilă. Acesta din urmă a adoptat şi publicat în Monitorul Oficial cu întârziere de un semestru normele de aplicare, astfel că în multe şcoli autprităţile locale, responsabile de aplicarea programului nu au derulat procedurile de implementare, după cum Edupedu.ro a scris.

FOTO: Photo by Buenosia Carol from Pexels


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Rectorilor – împotriva unui prag stabilit prin lege pentru mandatele rectorilor: a adoptat o rezoluție prin care cere ca numărul acestora să fie „limitat”, dar limita să fie decisă de universitate, iar durata unui mandat să fie de cinci ani

Consiliul Naţional al Rectorilor a adoptat o rezoluţie prin care solicită ca numărul de mandate ale rectorului să fie limitat şi stabilit de către fiecare comunitate academică, iar forul se…
Vezi articolul

Primele efecte ale războiului asupra școlii, în Ucraina: elevii stau acasă în Harkov, „până la clarificarea situației”, evacuări generalizate în regiunile separatiste, lecții militare, de protecție și de prim ajutor în unele clase

Școlile sunt printre primele instituții civile afectate în zonele vizate de invazia rusă declanșată joi dimineață în Ucraina, potrivit relatărilor din presa ucraineană și internațională. Pe lângă perturbările produse de…
Vezi articolul

VIDEO Propagandă legionară și pro-Călin Georgescu la ora de religie. Un profesor-preot de la Colegiul Național B.P. Hasdeu din Buzău va fi cercetat disciplinar, după ce Recorder.ro a relatat cazul lui, anunță șefa ISJ Buzău / „Dacă se impune chiar întrerupere a activității la catedră a profesorului, asta se va întâmpla”

Conducerea Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău urmează să demareze o anchetă disciplinară pentru profesorul de religie Aurelian Damian, care la începutul lunii decembrie, le-a vorbit elevilor la oră despre…
Vezi articolul

Medicul Mihai Craiu: O abordare prudentă, bazată pe vaccinare și pe utilizarea testelor rapide de detecție antigenică, ar putea permite deschiderea școlilor și grădinițelor / Copiii noștri merită să incercăm un moment de responsabilitate colectivă

Copiii noștri merită să incercăm un moment de responsabilitate colectivă, scrie pe pagina Spitalului Virtual de Copii medicul pediatru Mihai Craiu. Acesta îndeamnă la redeschiderea școlilor și grădinițelor, cu măsuri…
Vezi articolul