Mai mult de jumătate din cerințele de la Evaluarea Națională 2024 – Limba română, identice cu cele de anul trecut: câmp lexical, figuri de stil, derivare, omonime, complement prepozițional și caracterizare de personaj

[jp_post_view]
Foto: colaj Edupedu.ro
Cerințele de la Evaluarea Națională 2024 – Limba română au fost aproape identice cu cele de anul trecut, arată o analiză comparativă făcută de Edupedu.ro. La 10 itemi din 18, elevii au avut de identificat în text sau de scris aceleași lucruri pe care le-au avut în 2023 colegii lor mai mari. Remarca a fost făcută și de profesorul Cătălin Zaman în rezolvarea subiectelor publicată pentru cititorii Edupedu.ro.

Mai exact, este vorba de itemii care țin de limbă (gramatică), de vocabular (câmpul lexical, mijloacele de îmbogățire a vocabularului) sau de redactare (subiectul II).

„Le-am analizat comparativ, cerințele par a fi o copie la indigo a subiectelor din 2023, doar că la partea de gramatică a fost, cred, o idee mai complicat. Ceea ce nu cred că este neapărat rău, întrucât departajarea elevilor se va face mai bine”, consideră Cătălin Zaman, profesor și director la Școala Gimnazială „Învățător Nicolae Ispas” din Clondiru, județul Buzău, distins Merito în anul 2021.

  • Scăderea dificultății subiectelor la Bacalaureat, sugerată de Ministerul Educației, ar avea loc într-un an în care sunt organizate toate cele 4 tipuri de alegeri: alegerile locale, parlamentare, europarlamentare și prezidențiale. – detalii aici.

De exemplu, la primul item – subiectul I A, elevii au avut în 2024 de scris două cuvinte din câmpul lexical al naturii. În 2023, cerința a presupus identificarea a două cuvinte din câmpul lexical al fructelor. În 2022, cerința a fost total diferită – elevii au avut de scris denumirea a două obiecte din magazia vasului din textul dat la acea vreme.

Exercițiile 2, 3, 4 și 5 de la subiectul I A au presupus găsirea unor informații din text. Cerințele nu sunt aceleași ca anul trecut. Acum, elevii au avut de ales la exercițiul 2, de exemplu, al cui nume este „Țombi”. În 2023, la același exercițiu, elevii au avut de ales varianta corectă referitor la locul unde „copiii de peste vale păzeau vitele”, în funcție de textul dat atunci.

Similar este itemul următor – itemul 6, chiar mai ușor decât anul trecut. În 2024, elevii au avut de transcris din textul suport două figuri de stil și să precizeze de care fel sunt, iar în 2023 – două figuri de stil, dar diferite, precizând de asemenea tipul lor.

Cerința 7 este aceeași și în 2024, și în 2023 și în 2022 – de prezentat în 30-70 de cuvinte o trăsătură comună a celor două texte date, „valorificând o secvență relevantă” din fiecare din acestea.

Cerința 8 este diferită, fiind una care poate fi schimbată ușor în funcție de text. În 2024, elevii au avut de scris dacă este plăcută sau nu petrecerea vacanțelor în compania prietenilor și să motiveze. În 2023, elevii au avut de motivat dacă cred sau nu că este importantă respectarea regulilor.

La punctul 9, elevii au avut de comparat fragmentul dat din „Cireșarii” cu un altul studiat la școală. Cerința este tipică acestui punct prin structura subiectelor, deci aceeași indiferent de an.

La subiectul I B, la itemul 1, elevii au avut de identificat cuvintele care conțin diftong. În 2023, au avut de identificat cuvintele care au conținut hiat, din seria dată în variantele de răspuns.

La itemul 2, și acum și anul trecut elevii au avut de ales varianta corectă care prezenta cuvinte formate prin derivare. În 2024, însă, au avut un indiciu suplimentar – să fie cuvinte derivate cu sufix diminutival.

Itemii 3 și 4 (sub. I B), aceiași ca în 2023, dar puși invers

La itemul 3, elevii au avut de ales varianta corectă de răspuns care conținea cuvinte aflate în relație de omonimie. Aceeași cerință a fost și anul trecut, însă la itemul următor – nr. 4.

La itemul 4, elevii au avut de ales varianta corectă de răspuns care cuprindea sensul secvenței date în cerință – aceeași formulare și în 2023, însă la itemul 3. Cu alte cuvinte, cele două cerințe au fost inversate.

La exercițiul 5, absolvenții de clasa a VIII-a au avut de identificat trei verbe dintr-un pasaj dat la orice mod și să precizeze modul verbal la care sunt acestea. În 2023, a fost diferit și mai complex – au avut de identificat trei substantive în cazuri diferite și de precizat cazul lor.

La exercițiul 6, elevii au avut, la una din propozițiile pe care a fost nevoie să le formeze, de utilizat substantivul „expediție” în funcție sintactică de complement prepozițional. Complement prepozițional a trebuit să fie anul trecut, la același exercițiu, pronumele „ea”, iar în 2022 – pronumele „el”.

La exercițiul 7, a fost necesară transcrierea propozițiilor dintr-o frază dată și de precizat felul acestora, la fel ca în 2023 și 2022.

Cerința 8 a fost mai ușoară decât anul trecut: elevii au avut de încercuit varianta corectă dintre două opțiuni în ceea ce privește scrierea unor cuvinte care ar putea pune dificultăți de obicei. În 2023 și 2022, elevilor nu le-au fost date variante, ci doar precizat modul și timpul, de exemplu, la care să fie conjugat un verb dat, apoi să realizeze conjugarea.

Nu în ultimul rând, caracterizarea de personaj de la subiectul al II-lea, dată în 2024 la Evaluarea Națională – Limba română, a fost subiect și anul trecut pentru elevi.


6 comments
  1. cam așa se mai repeta și pe la olimpiade,pt că în comisii sunt cam aceiași profesori,care se mai rotesc din când în când…sunt multe de spus pe tema asta…

  2. De caligrafie ,ortografie ,punctuație se mai tine cont?
    Citirea unui text la prima vedere ,expunerea coerentă a unei idei ,stări de fapt, descrierea inteligibila a unui peisaj ,fac parte din examen ?
    S-au sunt eu depășit și bat câmpii?

  3. Toată lumea e expertă în educație, mai nou!! Întrebați 20 de oameni, la întâmplare, pe stradă sau locul de muncă (experți în toate: educație, fotbal, politică, AI, naționalism….) care e pluralul cuvântului „complex” sau ce este acela un item. Veți avea surprize!! Lăsați comentariile! Oricum, acești copii vă depășesc cu mult… Mai lăsați-ne cu „pe vremea noastră!”

  4. Plagiatul a devenit la noi ceva obisnuit. Hotia se afla peste tot. A fura face parte din Romania Educata si Romania lucrului bine facut!!! Tinerii vor emigra in continuare din o tara plina de hoti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Strategia pentru educația continuă a adulților 2024-2030, ce propune măsuri pentru ca România să reducă decalajele față de UE și să răspundă problemelor de pe piața muncii – adoptată de guvern fără termene clare și fără sprijin bugetar dedicat 

Un cadru național al competențelor-cheie, un registru național al certificatelor digitale, diverse programe – de la cele postuniversitare, la unele de alfabetizare în diverse domenii – se numără printre țintele…
Vezi articolul

Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică

Punctuația și ortografia corecte ar fi trebuit să le aducă elevilor de clasa a VIII-a câte un punct la Subiectul al II-lea de la simularea Evaluării Naționale. Pentru mai mult…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Decizia a fost luată. Evaluarea Națională și Bacalaureatul se vor susține. În învățământul profesional, vocațional și postliceal examenele de competențe vor fi numai pe bază de proiect

Ministrul Educației a anunțat că decizia a fost luată și că examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională se vor susține. Monica Anisie a răspuns astfel la Digi 24, celor care…
Vezi articolul
ChatGPT în școli

Între roboți, inteligență artificială și blockchain, profesorul nu va fi desființat, ci rezistă în rol central – raportul OECD Digital Education Outlook 2021, despre tehnologiile inteligente care transformă școala

Tehnologiile blockchain, inteligența artificială, roboții ca instrumente folosite în educație nu mai sunt prognoze utopice sau distopice privind școala, ci lucruri reale, explorate sau aplicate deja în sistemele de educație…
Vezi articolul