Mai mult de jumătate din cerințele de la Evaluarea Națională 2024 – Limba română, identice cu cele de anul trecut: câmp lexical, figuri de stil, derivare, omonime, complement prepozițional și caracterizare de personaj

[jp_post_view]
Foto: colaj Edupedu.ro
Cerințele de la Evaluarea Națională 2024 – Limba română au fost aproape identice cu cele de anul trecut, arată o analiză comparativă făcută de Edupedu.ro. La 10 itemi din 18, elevii au avut de identificat în text sau de scris aceleași lucruri pe care le-au avut în 2023 colegii lor mai mari. Remarca a fost făcută și de profesorul Cătălin Zaman în rezolvarea subiectelor publicată pentru cititorii Edupedu.ro.

Mai exact, este vorba de itemii care țin de limbă (gramatică), de vocabular (câmpul lexical, mijloacele de îmbogățire a vocabularului) sau de redactare (subiectul II).

„Le-am analizat comparativ, cerințele par a fi o copie la indigo a subiectelor din 2023, doar că la partea de gramatică a fost, cred, o idee mai complicat. Ceea ce nu cred că este neapărat rău, întrucât departajarea elevilor se va face mai bine”, consideră Cătălin Zaman, profesor și director la Școala Gimnazială „Învățător Nicolae Ispas” din Clondiru, județul Buzău, distins Merito în anul 2021.

  • Scăderea dificultății subiectelor la Bacalaureat, sugerată de Ministerul Educației, ar avea loc într-un an în care sunt organizate toate cele 4 tipuri de alegeri: alegerile locale, parlamentare, europarlamentare și prezidențiale. – detalii aici.

De exemplu, la primul item – subiectul I A, elevii au avut în 2024 de scris două cuvinte din câmpul lexical al naturii. În 2023, cerința a presupus identificarea a două cuvinte din câmpul lexical al fructelor. În 2022, cerința a fost total diferită – elevii au avut de scris denumirea a două obiecte din magazia vasului din textul dat la acea vreme.

Exercițiile 2, 3, 4 și 5 de la subiectul I A au presupus găsirea unor informații din text. Cerințele nu sunt aceleași ca anul trecut. Acum, elevii au avut de ales la exercițiul 2, de exemplu, al cui nume este „Țombi”. În 2023, la același exercițiu, elevii au avut de ales varianta corectă referitor la locul unde „copiii de peste vale păzeau vitele”, în funcție de textul dat atunci.

Similar este itemul următor – itemul 6, chiar mai ușor decât anul trecut. În 2024, elevii au avut de transcris din textul suport două figuri de stil și să precizeze de care fel sunt, iar în 2023 – două figuri de stil, dar diferite, precizând de asemenea tipul lor.

Cerința 7 este aceeași și în 2024, și în 2023 și în 2022 – de prezentat în 30-70 de cuvinte o trăsătură comună a celor două texte date, „valorificând o secvență relevantă” din fiecare din acestea.

Cerința 8 este diferită, fiind una care poate fi schimbată ușor în funcție de text. În 2024, elevii au avut de scris dacă este plăcută sau nu petrecerea vacanțelor în compania prietenilor și să motiveze. În 2023, elevii au avut de motivat dacă cred sau nu că este importantă respectarea regulilor.

La punctul 9, elevii au avut de comparat fragmentul dat din „Cireșarii” cu un altul studiat la școală. Cerința este tipică acestui punct prin structura subiectelor, deci aceeași indiferent de an.

La subiectul I B, la itemul 1, elevii au avut de identificat cuvintele care conțin diftong. În 2023, au avut de identificat cuvintele care au conținut hiat, din seria dată în variantele de răspuns.

La itemul 2, și acum și anul trecut elevii au avut de ales varianta corectă care prezenta cuvinte formate prin derivare. În 2024, însă, au avut un indiciu suplimentar – să fie cuvinte derivate cu sufix diminutival.

Itemii 3 și 4 (sub. I B), aceiași ca în 2023, dar puși invers

La itemul 3, elevii au avut de ales varianta corectă de răspuns care conținea cuvinte aflate în relație de omonimie. Aceeași cerință a fost și anul trecut, însă la itemul următor – nr. 4.

La itemul 4, elevii au avut de ales varianta corectă de răspuns care cuprindea sensul secvenței date în cerință – aceeași formulare și în 2023, însă la itemul 3. Cu alte cuvinte, cele două cerințe au fost inversate.

La exercițiul 5, absolvenții de clasa a VIII-a au avut de identificat trei verbe dintr-un pasaj dat la orice mod și să precizeze modul verbal la care sunt acestea. În 2023, a fost diferit și mai complex – au avut de identificat trei substantive în cazuri diferite și de precizat cazul lor.

La exercițiul 6, elevii au avut, la una din propozițiile pe care a fost nevoie să le formeze, de utilizat substantivul „expediție” în funcție sintactică de complement prepozițional. Complement prepozițional a trebuit să fie anul trecut, la același exercițiu, pronumele „ea”, iar în 2022 – pronumele „el”.

La exercițiul 7, a fost necesară transcrierea propozițiilor dintr-o frază dată și de precizat felul acestora, la fel ca în 2023 și 2022.

Cerința 8 a fost mai ușoară decât anul trecut: elevii au avut de încercuit varianta corectă dintre două opțiuni în ceea ce privește scrierea unor cuvinte care ar putea pune dificultăți de obicei. În 2023 și 2022, elevilor nu le-au fost date variante, ci doar precizat modul și timpul, de exemplu, la care să fie conjugat un verb dat, apoi să realizeze conjugarea.

Nu în ultimul rând, caracterizarea de personaj de la subiectul al II-lea, dată în 2024 la Evaluarea Națională – Limba română, a fost subiect și anul trecut pentru elevi.


6 comments
  1. cam așa se mai repeta și pe la olimpiade,pt că în comisii sunt cam aceiași profesori,care se mai rotesc din când în când…sunt multe de spus pe tema asta…

  2. De caligrafie ,ortografie ,punctuație se mai tine cont?
    Citirea unui text la prima vedere ,expunerea coerentă a unei idei ,stări de fapt, descrierea inteligibila a unui peisaj ,fac parte din examen ?
    S-au sunt eu depășit și bat câmpii?

  3. Toată lumea e expertă în educație, mai nou!! Întrebați 20 de oameni, la întâmplare, pe stradă sau locul de muncă (experți în toate: educație, fotbal, politică, AI, naționalism….) care e pluralul cuvântului „complex” sau ce este acela un item. Veți avea surprize!! Lăsați comentariile! Oricum, acești copii vă depășesc cu mult… Mai lăsați-ne cu „pe vremea noastră!”

  4. Plagiatul a devenit la noi ceva obisnuit. Hotia se afla peste tot. A fura face parte din Romania Educata si Romania lucrului bine facut!!! Tinerii vor emigra in continuare din o tara plina de hoti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Iulian Cristache

Răspundeți unei comenzi sau unei persoane din Ministerul Educației? – Reacția președintelui Asociațiilor de părinți la afirmațiile președintelui Asociației colegiilor pedagogice

Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – învățământ preuniversitar, răspunde afirmațiilor făcute de profesorul Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România: Am…
Vezi articolul

România nu a susținut deloc inițiativele educaționale aplicate în pandemie, situație care se întâlnește în doar 4 din 28 de sisteme educaționale participante la un studiu OCDE: „Există o nevoie presantă de evaluare a eficienței” acelor măsuri, în combaterea absenteismului școlar

România face parte dintr-un grup foarte restrâns de sisteme educaționale participante la un studiu al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) care nu au raportat niciun fel de susținere…
Vezi articolul

Criteriile pe baza cărora oamenii își aleg președintele, din perspectiva psihologului Mircea Miclea: Modul în care semeni cu acel candidat, caracteristicile pe care el le are și tu le valorizezi și emoția pe care ți-o inspiră / Partidele nu mai pot prosti oameni doar pentru simplul fapt că și-au lipit o altă etichetă

Psihologul Mircea Miclea, fondator al școlii cognitive în psihologia românească, a enumerat trei criterii din perspectivă psihologică pe baza cărora oamenii își aleg președintele: unul este sentimentul de apartenență, despre…
Vezi articolul

Peste 90 de liceeni înscriși în proiectul MOV – Meditații Oferite de Voluntari – îi susțin pe elevii din mediul rural să se pregătească pentru Evaluarea Națională, folosind și ghidurile Booklet pe post de materiale didactice în procesul de meditare (P)

Rezultatele testării din cadrul simulării pentru Evaluarea Națională au adus un record negativ: puțin peste 42% dintre elevii de clasa a VIII-a care au participat la simulare au luat note…
Vezi articolul

Corectarea de la examenele Evaluarea Națională și BAC 2023 ar putea fi digitalizată în toată țara, spune secretarul de stat Sorin Ion. Profesorii evaluatori vor fi formați în luna mai, iar „o lucrare dată în Iași poate fi corectată de un profesor de la Constanța și unul de la Timișoara” / Ministerul vrea să achiziționeze o platformă pentru corectarea digitalizată

Lucrările scrise ale elevilor care participă la Evaluarea Națională și BAC 2023 ar putea fi corectate digitalizat în toată țara, potrivit lui Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației.…
Vezi articolul