Măndița Baias: „Cred că teama de a rămâne fără acces la școală e mai mare decât dificultatea de a respecta reguli”

[jp_post_view]
Mandita Baias / Foto: Facebook

Pandemia va ține suficient de mult încât ne va schimba modul de gândire. Va rezista cel care și-o schimbă mai repede  în sensul adaptării.

Cum cred eu că va trebui să arate sistemul de educație din România astfel încât să nu devenim numai cumpărători de inteligență ci și furnizori de inteligență ai acestei lumi aflate în plină transformare.

Plecăm de la ipoteza că nu putem trăi fără educație.

Educația o poți dobândi în diverse moduri dar cel mai adesea este legată de școală. Atunci nu vom supraviețui fără școală, atunci să facem tot posibilul să avem acces la școală. Pentru orice variantă a școlii, în următorii ani e nevoie să învățăm să respectăm reguli. Dacă acesta va fi sacrificiul pe care trebuie să-l facem pentru a avea acces la școală atunci să stabilim clar aceste reguli, să le cunoaștem, să fim conștienți că încălcarea lor ne poate opri în timp.

Dacă va fi nevoie să vedem copii de grădiniță intrând în sala de clasă la distanța de 2 metri unul de altul, trecând unul pe lângă celălalt fără să se atingă, să nu-și mai împrumute jucăriile, să nu mai împartă sandwich-ul cu prietenul, atunci asta vom învăța și îi vom învăța să facă. Dar ce educație mai e și asta fără socializare așa cum o știm cu toții? Noțiunea de socializare va căpăta o nouă perspectivă.

Dacă a face curățenie tot timpul, toți cei prezenți în școală – nimic nu ne va opri să o facem știind că asta poate fi parte din soluție.

O să spunem că e imposibil, însă eu cred că teama de a rămâne fără acces la școală e mai mare decât dificultatea de a respecta reguli, chiar cazone.

De asemenea cred că va trebui să învățăm în orice condiții. Dacă sursa de educație este virtuală să o folosim la maxim, dacă avem un timp scurt de comunicare reală să nu ne pierdem în amănunte. Avem la dispoziție mijloace să învățăm, haideți să le valorificăm eficient! Ne va fi interzis să ajungem la școală? Vom aduce școala la noi.

Să fim conștienți de ce învățăm: pentru adaptare, pentru supraviețuire în competiția științifică, economică, sanitară. Dar această competiție se poate câștiga doar de oameni versatili într-o lume cu provocări în creștere.

Oare cei care conduc astăzi educația în România sunt conștienți de toate acestea? Sunt conștienți de marea responsabilitate pe care o au? Își imaginează ei absolventul de mâine? Actul de administrare al sistemului de educație nu este suficient.

Niciun sacrificiu nu e prea mare pentru educație, istoria ne-o va confirma.


Despre autor:

Sunt Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare. Sunt membră a Comisiei Naționale pentru Politici Publice pentru Educație a PLUS, coordonată de Ștefan Pălărie. Problemele școlii sunt multe și ne aflăm în punctul în care ori evoluăm, ori vom rămâne în urma lumii civilizate. Împreună cu colegii din echipă încercăm să găsim soluțiile cele mai bune pentru educația din România.


2 comments
  1. Pandemia nu trebuie să devină sau să impună o normalitate a ei. Perioada de izolare și restricții ( purtarea măștilor) are sens până la pragul psihologic și până la slăbirea puterii de contagiere.. Dincolo de asta avem de-a face cu încă o boală cu care va trebui să ne obișnuim nu ferindu-ne și căutând vaccinuri imposibile, rezolvând simptome, ci imunizându-ne, mai exact căutând să trăim cât mai sănătos posibil ca să nu ajungem la simptome. Adevărata educație de fapt, ar trebui să fie în direcția reconectării cu natura și a descoperirii capacităților individuale de apărare; în direcția dezvoltării unei conștiințe în stare să vadă că o ființă umană completă, sănătoasă, are nevoie de natură, de o cunoaștere diversificată în care încap artele, științele și spiritualitatea împreună, indiferent ce înseamnă asta pentru fiecare. Așa încât, învățarea completă on line și redusă la materiile de BAC nu face decât să pregătească niște roboți umani mulțumiți dacă stau închiși în cutii având în față drogul tehnologic, dealtfel deja capabil să ofere senzații reale…Vrem nu vrem suntem între axa tehnologică care duce către o viață amorfă și alta care integrează tehnologia dar nu i se supune. Nu vom putea evita mersul mai departe al tehnologiei virtuale, dar măcar nu ar trebui să ne lăsăm capturați și scoși în afara mersului natural posibil, fără de care nu am mai fi vii pe planeta asta. Ne vom feri unii de alții ca să nu de dăm virusul sau să nu-l luăm până când vom muri de izolare. E o exagerare desigur, dar pe termen lung, nu departe de unul dintre scenariile cât se poate de reale. În concluzie, educația, cât mai urgent, trebuie să asume educarea completă, integrată, neapărat civică-ecologică..În realitate, avem nevoie de mulți profesori tineri sau cei care sunt deja suficient de deschiși în direcția sănătoasă…În realitate, nu avem destui profesori pentru cât ar fi nevoie, mai ales dacă e să menținem distanțe…

  2. Nu sunt de acord cu ultima afirmatie, sacrificiul sanatatii sau vietii noastre sau al familiei e prea mare, in conditiile in care multora nu le pasa si vor lupta cat pot pentru a nu se conforma. Mi se pare un articol prea idealist si care simplifica mult lucrurile, din pacate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școala reîncepe în Europa, după vacanța de sărbători: Unde se redeschid clasele pentru predare față în față și în ce condiții / Ce se întâmplă în țările unde predarea se face preponderent online – UPDATE

Multe dintre țările europene care, în toamnă, s-au zbătut să țină școlile deschise reiau predarea la distanță după vacanța de sărbători, din cauza situației epidemiologice care continuă să se deterioreze.…
Vezi articolul

Strategia pentru educația continuă a adulților 2024-2030, ce propune măsuri pentru ca România să reducă decalajele față de UE și să răspundă problemelor de pe piața muncii – adoptată de guvern fără termene clare și fără sprijin bugetar dedicat 

Un cadru național al competențelor-cheie, un registru național al certificatelor digitale, diverse programe – de la cele postuniversitare, la unele de alfabetizare în diverse domenii – se numără printre țintele…
Vezi articolul

Rectorul SNSPA, Remus Pricopie: Moscova este aici. Vizate sunt nu numai instituțiile și liderii lor legitimi, dar și valorile, cultura, tradițiile, religia. Până și naționalismul românesc, așa cum este el, bun sau rău, este în pericol să fie confiscat

Rusia are “reprezentanți de seamă și în România”, care “se străduiesc să construiască un … baros cu ajutorul căruia să dărâme orice este important pentru români. Vizate sunt nu numai…
Vezi articolul

Balcanii luptă cu virusul, pe fondul lipsei de medici şi de materiale sanitare / România și alte țări din regiune au fost toate afectate de exodul masiv de medici și asistente medicale în ultimii câțiva ani

 Țările din regiune au luat o serie de măsuri restrictive, de la întreruperea conexiunilor de călătorie până la închiderea școlilor și a universităților. Există însă temeri că numărul relativ redus…
Vezi articolul

Muzica nu ar trebui tăiată din planurile-cadru pentru liceu, pentru că reducerea orelor amenință locurile de muncă ale profesorilor și afectează formarea elevilor, susțin universitățile de profil / Instituțiile cer introducerea instrumentelor muzicale în școli, coruri sâmbăta și jazz-pop la vocațional

Mai multe instituții din domeniul educației muzicale din România au transmis Ministerului Educației un memoriu privind planurile-cadru pentru liceu, sub formă de pachet de documente cu observații și propuneri, obținut…
Vezi articolul