Ministerul Educației a fost amendat cu 2.000 de lei de Consiliul pentru Combaterea Discriminării, pentru lipsa manualelor speciale de română și a noilor programe școlare pentru elevii maghiari

[jp_post_view]
Csaba Asztalos / Foto: Facebook.com
Ministerul Educației a fost amendat cu 2.000 de lei de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, pentru lipsa manualelor de limbă română speciale și a noilor programe școlare speciale la limba română pentru elevii din clasele cu predare în limba maternă maghiară, pe tot parcursul învățământului preuniversitar.

CNCD anunță, într-un comunicat remis Edupedu.ro, că „pasivitatea Ministerului Educației Naționale a condus la rezultate foarte slabe ale elevilor din clasele cu predare în limba maternă maghiară, la examenele la limba și literatura română de la evaluarea națională din clasa a VIII-a și de la examenul de bacalaureat”.

Comunicatul integral al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării

„Fapta Ministerului Educației Naționale de a nu aplica prevederile art. 46 alin. (1) și (2) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011 în privința asigurării programelor școlare și a manualelor de limbă română, speciale, pentru elevii din clasele cu predare în limba maternă maghiară, pe tot parcursul învățământului preuniversitar, constituie faptă de discriminare, potrivit art. 2 alin. (1), art. 2 alin. (4), art. 10 lit. h.) și art. 11 alin. (1) din O.G. 137/2000.

Astfel, lipsa manualelor școlare de limbă română speciale, lipsa noilor programe școlare speciale la limba română pentru elevii din clasele cu predare în limba maternă maghiară, pe tot parcursul învățământului preuniversitar încalcă dreptul constituțional al cetățenilor români aparținând minorității maghiare, elevi în clase cu predare în limba maternă maghiară:

  • de a învăța la un nivel competitiv limba română, limba oficială a statului,
  • de a avea acces la educație în condiții de egalitate,
  • de a avea acces la formare și piața muncii din România în condiții de egalitate,
  • și dreptul la demnitate.

Colegiul director constată că Ministerul Educației Naționale nu a inițiat și implementat nicio politică publică pentru îmbunătățirea creșterii gradului de cunoaștere a limbii oficiale a statului de către cetățenii români aparținând minorității naționale maghiare, elevi în clase cu predare în limba maternă maghiară.

Pasivitatea Ministerului Educației Naționale a condus la rezultate foarte slabe ale elevilor din clasele cu predare în limba maternă maghiară, la examenele la limba și literatura română de la evaluarea națională din clasa a VIII-a și de la examenul de bacalaureat.

Colegiul director a aplicat Ministerului Educației Naționale din România sancțiunea amenzii contravenționale în cuantum de 2.000 de lei. Recomandă Ministerului Educației Naționale să întreprindă urgent toate măsurile necesare pentru a aplica prevederile Legii Educației Naționale nr. 1 din 2011, referitoare la predarea limbii și literaturii române pentru elevii din clasele cu predare în limba maternă maghiară, cu scopul de a asigura dreptul constituțional al acestora de a învăța limba română, limba oficială a statului.

Colegiul director dispune o monitorizare de 6 luni.

Hotărâre adoptată cu unanimitate de voturi (8 voturi).”

 


5 comments
  1. Maghiarii din Romania au obligatia morala fata de tara in care traiesc si fata de romanii cu care convietuiesc de sute de ani! Si romanii si maghiarii au obligatia sa se RESPECTE reciproc. Si, cum minoritatile din tara noastra au drepturi egale cu ale noastre, mi se pare de bun simt sa trateze limba romana cu respect, sa o vorbeasca si sa o studieze ca pe limba materna

  2. In primul rand, in Romania limba oficiala este limba romana. In al doilea rand cine amendeaza acelasi minister pentru lipsa manualelor la mai multe materii si la mai multe clase?Asta ca sa fie echitate!

  3. Pentru ce este nevoie de manuale speciale ?
    De ce nu cunosc etnicii maghiari limba oficiala a statului in care traiesc ?
    De ce trebuie invatata limba oficiala ca pe o limba straina ?
    Acum 100 de ani era de inteles ca anumiti cetateni romani sa nu cunoasca deloc limba romana. Dar, dupa o suta de ani, dupa trei sau patru generatii de trait in Romania este aberant sa ceri ca limba romana sa fie predata in Romania ca o limba straina, este intolerabil ca absolventi de bacalaureat din Romania sa nu cunoasca limba romana.
    Fostul ministru al invatamantului V. Popa a declarat : „Am fost la deschiderea anului scolar in judetul Harghita si am intrat in trei clase a V-a si a VI-a si am incercat sa dialoghez cu elevii in limba romana, insa fara nici un fel de succes.
    Nici cand am plecat si am spus la revedere, elevii nu au raspuns decat dupa ce li s-a tradus si au repetat salutul dupa profesoara de la clasa.
    Acesti elevi facusera in conformitate cu programa timp de cinci – sase ani cate patru ore de limba romana pe saptamana platite de statul roman suplimentar, peste salariul de baza al invatatorilor. Cu toate acestea, nivelul de cunoaste al limbii romane era aproape de zero.
    Avand in vedere ca ordonantele de urgenta ale Guvernului trebuie aprobate de Parlament, ii invit pe toti parlamentarii sa viziteze astfel de clase, sa incerce sa vada nivelul de cunoastere a limbii romane capatat de elevi intr-un sistem care se doreste astazi a fi conservat”, a explicat Popa.

    1. Maghiariii din Transilvania mu au nicio obligatie morala fata de romani. Nu stiu de ce va emotioneza atat de mult ca ei nu vorbesc limba ro. Eu cred ca doar din sovinism ieftin. Ia un calmopirin si accepta ideea ca sunt si maghiari. Traim aici mii de ani si vorbim limba maghiara. Daca vrei sa vorbim limba ramana invata si tu limba maghiara. Ce zici? Ca asta ar fii 100% corect!

  4. dar nici elevii majoritari nu au toti manuale. Si asta e discriminare: sa amendeze MEN si pt ceilalti, nu doar pt unii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Klaus Iohannis: „Trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările. În final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului” / Doar notele contează în evaluarea pentru tranziția la liceu, inclusiv în proiectul legii România educată

„Trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările, pentru că, în final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului, în acord cu profilul și interesul acestuia”, a transmis astăzi…
Vezi articolul
identitatea de gen în școli

Klaus Iohannis: Recomandările sunt ca elevii să meargă la școală când pot fi asigurate măsurile care să îi țină în siguranță. În țară rata de infectare este foarte mare, aceste condiții nu pot fi garantate

Președintele Klaus Iohannis a declarat duminică dimineață că recomandările Organizației Mondiale a Sănătății „sunt ca elevii să meargă la școală atunci când pot fi asigurate măsurile care să îi țină…
Vezi articolul

Numărul de ore de activități didactice va crește în școli, în urma unei analize a Ministerului Educației, potrivit programului de guvernare Ilie Bolojan. Norma didactică „realistă” va fi corelată cu performanța

Creșterea normei didactice în învățământul preuniversitar se află printre „măsurile de eficientizare economico-financiară ce pot fi rediscutate după depășire crizei economico-financiare a țării”, se menționează în programul de guvernare Ilie Bolojan,…
Vezi articolul