Ministerul Educației, despre rezultatele TIMSS 2023: Competențele elevilor de clasa a VIII-a s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii 4 ani la matematică și au avut un regres la științe / La clasa a IV-a rezultatele semnificativ îmbunătățite în ultimii 12 ani / Ligia Deca: Trebuie să investim mai mult în educația matematică și științifică la gimnaziu

[jp_post_view]
scoala online si accesul elevilor la ore
Foto: Edu.ro
Progresul semnificativ al elevilor români la matematică, conform rezultatelor raportului internațional TIMSS 2023, este salutat de Ministerul Educației într-un comunicat publicat miercuri seara, pe 4 decembrie. Instituția subliniază că sunt necesare măsuri suplimentare pentru a îmbunătăți performanțele la științe și matematică, în special la nivel de gimnaziu. Comunicatul detaliază rezultatele și face o comparație cu rezultatele din edițiile precedente ale studiului la care elevii români au participat – TIMSS 2019 pentru clasa a VIII-a și TIMSS 2011 pentru clasa a IV-a.

Studiul făcut de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale (IEA) a fost desfășurat în România de Universitatea din București cu finanțarea Ministerului Educației, conform sursei citate. Acesta „oferă informații valoroase pentru îmbunătățirea permanentă a politicilor educaționale și a practicilor de predare și evaluare”, scriu autorii comunicatului.

Edupedu.ro a publicat miercuri la prânz rezultatele TIMSS 2023, care arată că elevii români sunt pe locul 6 în Europa la Matematică în clasa a IV-a, situație care se deteriorează în gimnaziu. La clasa a VIII-a este aproape triplu procentul de analfabetism numeric și științific, față de clasa a IV-a. Puteți vedea aici și un exemplu de item din cadrul testării TIMSS 2023 – electromagnetul care nu atrage plastic, o problemă ușoară la care peste 20% dintre elevii români de clasa a VIII-a nu au dat răspunsul corect.

Principalele concluzii ale TIMSS 2023, evidențiate de Ministerul Educației:

Competențele elevilor de clasa a IV-a s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii 12 ani atât la matematică, dar și la științe.

La studiul pentru clasa a IV-a au participat 58 de țări și 5 regiuni de referință, iar în România datele au fost colectate de la un eșantion de 130 de școli, 156 de profesori de învățământ primar și 3.559 de elevi de clasa a IV-a.

Matematică, clasa a IV-a

Elevii români au obținut 542 de puncte, cu 39 de puncte peste media internațională (503 puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la matematică în 2023 este cu 60 de puncte mai mare decât scorul obținut în 2011. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 94% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 16% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.

Științe, clasa a IV-a

Elevii români au obținut 526 de puncte, cu 32 de puncte peste media internațională (494 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la științe în 2023 este cu 21 puncte mai mare decât scorul obținut în 2011. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 93% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 10% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel. 

Competențele elevilor de clasa a VIII-a s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii 4 ani la matematică și au avut un regres la științe. La studiul pentru clasa a VIII-a au participat 44 de țări și 3 regiuni de referință, în România fiind colectate date de la un eșantion de  128 de școli, 129 de profesori de matematică, 285 de profesori de științe și 3.722 de elevi de clasa a VIII-a.

Matematică, clasa a VIII-a

Elevii români au obținut 496 de puncte, cu 18 puncte peste media internațională (478 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la matematică în 2023 este cu 18 puncte mai mare decât scorul obținut în 2019. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 83% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 9% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel. 

Științe, clasa a VIII-a

Elevii români au obținut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internațională (478 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la științe în 2023 este cu 4 puncte mai mic decât scorul obținut în 2019. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 79% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 16% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel”.

În comunicat, ministra Ligia Deca scrie că „trebuie să investim mai mult în educația matematică și științifică la gimnaziu”: „Rezultatele elevilor români la matematică se îmbunătățesc. Progresul semnificativ al elevilor de clasa a IV-a este îmbucurător, dar pe termen mediu este important să creștem proporția celor care ating un nivel mai avansat de competență. Totodată, studiul ne confirmă faptul că trebuie să investim mai mult în educația matematică și științifică la gimnaziu. Bursele de reziliență, Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), programul Învățare remedială și formarea profesorilor pentru alfabetizarea funcțională își vor arăta roadele la următoarea ediție a studiului TIMSS. Educația matematică și științifică este esențială pentru viitorul tinerilor noștri și ai României”.

Lucian Ciolan, prrector la Universitatea din București și reprezentantul României în Adunarea generală IEA, susține că „va trebui să identificăm clar vectorii care produc acest progres și să îi consolidăm în anii următori”: „Dezvoltarea motivației pentru învățarea matematicii și a științelor la copii este esențială. Aceasta este o variabilă care va contribui mai târziu la alegeri, la opțiuni, cu consecințe mai ample: optezi pentru gândire rațională, pentru explicație științifică, pentru adevăr riguros, bazat pe date sau, dimpotrivă, accesezi calea aparent mai facilă a pseudo-științei, a gândirii magice”, a credințelor stereotipe? Înțelegerea lumii în care trăim și interacțiunea inteligentă cu toate ecosistemele cărora le aparținem nu pot avea loc în absența unui fundament științific solid. Performanțele elevilor de clasa a IV-a și de clasa a VIII-a la ultima testare TIMSS evidențiază un progres general, însă va trebui să identificăm clar vectorii care produc acest progres și să îi consolidăm în anii următori”.

Coordonatoarea națională a TIMSS 2023, Daniela Avârvare, anunță o analiză asupra tuturor datelor în perioada următoare: „Competențele de matematică și științe fac parte din competențele secolului 21 și sunt extrem de necesare în contextul dezvoltărilor din economie, societate, tehnologie. Este recunoscut rolul lor în dezvoltarea abilităților de gândire critică și rezolvare a problemelor de care este tot mai mare nevoie în viața de zi cu zi. Studiul TIMSS 2023 ne arată o îmbunătățire a rezultatelor pentru România, ceea ce este o veste bună. Urmează ca în perioada următoare să analizăm toate datele și să identificăm factorii care ne-au adus aici, dar să vedem și unde sunt zonele pe care putem să le îmbunătățim astfel încât să putem susține progresul elevilor pe termen lung”.

Studiul TIMSS are loc o dată la patru ani și analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor.


2 comments
  1. >> Competențele elevilor de clasa a VIII-a s-au îmbunătățit semnificativ

    Este foarte discutabila aceasta afirmatie. Poate pe termen scurt. Evolutia Romaniei pe termen mai lung a fost fluctuanta, ba in sus, ba in jos. Explicatii stiintifice nu au existat niciodata. Au existat doar speculatii facute de diversi politruci de prin minister, scriitori de rapoarte.

    Vorbele goale de mai sus au fost completate cu „sunt necesare măsuri suplimentare pentru a îmbunătăți performanțele la științe și matematică”. Pfff, ce cool.

  2. Hai să vă dau eu un indiciu, zevzecilor: LABORATOARE!!!! Ne trebuiesc laboratoare pentru studiul științelor!!

    NU calculatoare, nu ”softuri educaționale”, nu alte basme, alea-s ZERO în studiul științelor. Nimic nu înlocuiește percepția directă a fenomenului pe care o prezintă lucrul cu mânuțele proprii în LABORATOR. Terminați cu reducerea la IT a științelor, IT-ul e bun și minunat dar un experiment ”virtual” n-are niciun aport științific dincolo de a trece puuuuuțin mai departe de simpla ilustrație/grafic/modelare.

    Dacă investițiile în laboratoare pentru științe se reduc la ”smart”-lab, nu veți mai vedea în veci revenire în școala românească la un studiu real al științelor.

    Dar nu-i bai, o să apară robotul ăla pe aici care o ține cu profesorul chatgpt, după aia vin cei care au urât științele și matematica oricum să vă spună cum nu sunt ele bune la nimic pentru că LOR nu le-au folosit la nimic etc și vă veți calma într-o zi, două.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Macron a anunțat închiderea tuturor școlilor din Franța pentru următoarele trei săptămâni: Calendarul va fi adaptat, nu-i lăsăm pe copiii noștri singuri fără școală / Am reușit să ținem școlile deschise pentru 42 de săptămâni, este o investiție în educație, este lupta secolului

Toate școlile din Franța se vor închide până pe 26 aprilie, a anunțat miercuri seara președintele Emanuel Macron, într-o declarație de presă în care a comunicat continuarea restricțiilor dure din…
Vezi articolul

Profesorii vor fi responsabili pentru cumpărăturile făcute cu cardul de primă didactică, iar banii cheltuiți pe lucruri sau servicii care nu au legătură cu activitatea didactică vor trebui returnați, ar fi stabilit reprezentanții ministerelor și sindicatelor / Există un sistem prin intermediul căruia se verifică ceea ce a fost achiziționat – surse

La discuțiile de la Ministerul Educației pe prima de carieră didactică s-au stabilit abia acum, în timp ce cardurile sunt distribuite în țară, angajaților din sistemul de învățământ, ce ar…
Vezi articolul

Secretarul de stat Sorin Ion: Pe noi ne interesează ca, după simulare, fiecare elev să-și primească acel borderou detaliat pe fiecare item / „Simulările sunt făcute, în primul rând, pentru a-i ajuta pe copii. Dacă transformăm și simularea într-o analiză publică, eu cred că nu-i bine”, spune ministrul Educației

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că „obiectivul simulării este diferit de obiectivul examenului”. Acesta a spus că „pe noi…
Vezi articolul

Invitat să semneze un proiect de lege care elimină renunțarea voluntară la titlul de doctor din Legea Educației, măsură introdusă chiar de el în 2014, Sorin Cîmpeanu a ezitat: Vom citi, vom analiza și vom semna, după ce vom înțelege

Întrebat în cadrul audierii dacă semnează un proiect de lege inițiat de USR, cu privire la interzicerea renunțării voluntare la titlul de doctor, ministrul Educației a răspuns că are nevoie…
Vezi articolul

UPDATE O profesoară din Constanța a fost reclamată că şi-ar fi însuşit bani de la elevi pentru o tabără şcolară care nu s-a organizat / Cadrul didactic poate fi sancţionat de Arhiepiscopia Tomisului prin retragerea acordului de a preda Religia

UPDATE: Reprezentanţii Arhiepiscopiei Tomisului au spus, referitor la o profesoară de Religie de la o şcoală gimnazială anchetată pentru înşelăciune, că, dacă fapta se confirmă, cultul o poate sancţiona prin…
Vezi articolul