Ministerul Educației din Franța testează chestionare anonime pentru elevi, ca să combată violențele din școli. Sindicatele profesorilor deplâng lipsa psihologilor: „Trăim un #MeToo școlar”

167 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Ministerul Educației Naționale din Franța a lansat o fază de testare a unui nou plan de prevenire și detectare a violențelor din școli și internate, sub numele „Brisons le silence, agissons ensemble” („Să rupem tăcerea, să acționăm împreună”). Planul include chestionare anonime adresate elevilor din ciclul primar și secundar, completate după excursii sau în internate, cu scopul de a colecta informații despre eventuale abuzuri suferite, scrie Le Monde.
  • Măsura vine după dezvăluirile privind cazuri grave de violență, inclusiv fizică, psihică și sexuală, în instituții precum Notre-Dame-de-Bétharram.

Între 28 aprilie și iunie 2025, chestionarele vor fi testate în circumscripțiile academice Besançon, Lille, Versailles, Martinica, Aix-Marseille, Limoges și Rennes. Sunt implicate 10 școli publice și 10 private, 10 colegii publice și 10 private, precum și 2 internate publice și 2 private din fiecare academie. Liceele nu participă la experiment, deoarece elevii susțin examenele de bacalaureat. În total, aproximativ 8.400 de elevi din excursii școlare și 4.000 de elevi care stau la cămin pe perioada studiilor sunt vizați.

Chestionarele pentru clasele pregătitoare – clasa a IV-a includ 9 întrebări, de la „Cum te simți la școală?” până la „A încercat cineva să îți atingă părți ale corpului fără consimțământul tău?”. Pentru elevii de gimnaziu și liceu sunt 13 întrebări, precum „Ați fost martor la o situație de violență în timpul excursiei?”, conform sursei citate.

Reprezentanții sindicatelor din învățământ susțin că nu au fost consultați în elaborarea acestor chestionare, spre deosebire de inițiativele anterioare legate de hărțuirea școlară. Guislaine David (SNUipp-FSU) și Sophie Vénétitay (SNES-FSU) și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu anonimatul absolut al răspunsurilor, care, deși protejează copilul, limitează intervenția concretă a profesorilor.

„Când apare o situație gravă, nu putem ghici ce copil vorbește. Răspunsurile nu ne dau niciun mijloc de a acționa. Nu suntem capabili să-l securizăm, să-l liniștim, să-l ajutăm. Iar asta ne pune în mare dificultate”, avertizează Guislaine David, citată de Le Monde.

Un alt punct criticat este aplicarea aceluiași chestionar la toți elevii din ciclul primar. Un elev de CP [clasa pregătitoare – n. red.] nu are aceleași capacități de răspuns ca un elev de CM2 (clasa a IV-a din sistemul românesc de educație – n. red.], susțin criticii, cărora Ministerul le răspunde că fiecare chestionar va fi completat în prezența a doi adulți.

Sindicaliștii atrag atenția și asupra absenței psihologilor, asistenților sociali și asistentelor în școli. „Avem nevoie de acești actori care pot identifica situațiile dificile. Suntem în prima linie, dar nu suntem formați pentru aceste situații”, subliniază Guislaine David.

  • Sophie Vénétitay adaugă: „Aceste chestionare sunt un prim pas, dar sunt insuficiente. Este ceva de negândit din partea ministerului cu privire la gravitatea extremă a cazurilor de violență pentru copii. Trăim un #MeToo [fenomen de combatere a violenței și agresiunilor – n. red.] școlar și lipsesc psihologi și asistente care știu că, atunci când ai fost victimă, să vorbești înseamnă să retrăiești trauma”, potrivit aceleiași surse.

Ministerul Educației a transmis că formularele vor fi revizuite după faza de testare, în colaborare cu asociații de protecție a copilului, începând cu toamna. Miercuri, 30 aprilie, sindicatele urmează să se întâlnească cu ministerul pentru a discuta inițiativa și problema majoră a lipsei de personal pentru sprijinirea copiilor victime ale violenței.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea din Geneva a pus capăt parteneriatului cu Universitatea Ebraică din Ierusalim, iar Universitatea Trinity College Dublin a întreruput toate legăturile cu instituții academice și companii din Israel

Universitatea din Geneva (UNIGE) a anunţat că a pus capăt parteneriatului său cu prima universitate israeliană, Universitatea Ebraică din Ierusalim, pe fondul protestelor studenţilor împotriva războiului din Fâşia Gaza, transmite…
Vezi articolul

În județul Cluj nu am avut profesori care să refuze predarea online, anunță Marinela Marc, inspector școlar general. „Personal nu-i înțeleg pe colegii care refuză să facă aceasta activitate”

În județul Cluj nu au existat profesori care să refuze predarea online, spune Marinela Marc, inspector școlar general, în cadrul dezbaterii online „Ziua Educației: Lecțiile pandemiei”, organizată de World Vision…
Vezi articolul

Olimpiada „Tinerii dezbat” 2024. Temele pentru etapele pe județ și națională – document / Elevii de la secțiunea Avansați să aibă experiență de la competițiile de profil, transmite Ministerul Educației

Moțiunile pentru meciurile de dezbateri de la etapa județeană și etapa națională a Olimpiadei Naționale de dezbateri „Tinerii dezbat” (ONDTD), pentru elevii de liceu, au fost trimise profesorilor printr-o adresă…
Vezi articolul

Suntem în situația în care titularizarea și calendarul de mobilitate 2025 nu mai au nicio valoare, spune profesorul Marius Lobază: Ministerul vine să arunce la gunoi toate emoțiile oamenilor, tot ce au muncit, tot ce au făcut

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat că suntem în situația în care titularizarea și calendarul de mobilitate 2025 nu mai au „nicio valoare”. Acesta a spus că…
Vezi articolul

Ligia Deca: Luăm în calcul schimbări legislative pentru percheziționarea elevilor, dacă există o suspiciune de obiect interzis / De cinci luni la Ministerul Educației se caută o soluție pentru această situație fără ca lucrurile să avanseze

„Am discutat cu colegii din Guvern și Ministerul Justiției și cu Ministerul Afacerilor Interne să vedem dacă este nevoie de modificări legislative în așa fel încât atunci când avem, de…
Vezi articolul

Majorarea normei didactice cu 4 ore pentru profesorii cu gradul I și cu activități de mentorat – atacată la Avocatul Poporului. Profesoara Daniela Bogdan: Dacă un psiholog cum este dl ministru ne-ar fi spus că țara e într-o situație dificilă și că ne roagă ca pe o perioadă determinată să înțelegem situația, poate avea mai mult succes. Dar ne-a acuzat că nu muncim suficient și ne-a tratat ca pe niște oameni care nu fac ce trebuie. Profesorii sunt anatemizați și antagonizați

Majorarea normei didactice cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat, față de majorarea cu 2 ore pentru ceilalți profesori a fost atacată…
Vezi articolul