Ministerul Educației a anunțat că Federația Națională a Părinților Edupart sprijină noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu și că „multe dintre propunerile” reprezentanților federației au fost incluse în aceste proiecte, potrivit unei informări de presă. În cadrul discuțiilor de la minister, care au avut loc joi, s-a stabilit formarea unui grup de lucru dedicat învățământului dual, anunță federația. Deși au trecut trei săptămâni de la punerea în consultare publică a proiectelor de planuri-cadru, organizația părinților Edupart nu a prezentat concret niciuna dintre propunerile sale.
Edupart a transmis, după discuțiile de joi de la minister, un comunicat în care vorbește generic despre planurile-cadru și despre proiecte conexe – un grup de lucru dedicat învățământului dual, discuții despre orientarea în carieră și prevenirea consumului de droguri.
Amintim că la începutul lunii februarie, Federația Părinților Edupart a avut un prim punct de vedere, în care a prezentat tot considerații generale, fără propuneri punctuale de schimbare. „Lipsa unei consultări reale cu părinții și profesorii” în pregătirea proiectului de planuri-cadru pentru liceu, riscul unor inegalități care să decurgă din flexibilitatea crescută, dar și o supraîncărcare mascată a curriculumului și lipsa clarității în modificările de bacalaureat se numără printre „aspectele mai puțin pozitive” pe care Federația Națională a Părinților – Edupart le-a semnalat atunci în cazul proiectelor de planuri-cadru.
Acum, însă, Ministerul Educației transmite, în propriul comunicat, că astfel de propuneri au existat, unele fiind incluse în proiectele de planuri-cadru, „iar altele se află încă în analiză pentru eventuale ajustări”.
Președintele federației, Cătălin Nan, a anunțat încă de joi, la Euronews România, „noi chiar de la ministrul Învățământului venim acum. Sunt foarte deschiși să colaboreze cu toate entitățile și cu cât mai mulți actori care sunt implicați în acest sistem de învățământ. Chiar astăzi am creat un grup de lucru, mai avem câteva săptămâni să punem la punct anumite detalii”, a afirmat președintele Federației Naționale a Părinților.
În comunicarea sa de vineri, Ministerul Educației a transmis că ”printre principalele concluzii ale întrevederii se numără:
- Susținerea noilor planuri-cadru, care includ multe dintre propunerile avansate de Federația Națională a Părinților – Edupart, iar altele se află încă în analiză pentru eventuale ajustări.
- Dezvoltarea învățământului dual profesional și tehnologic, printr-o colaborare strânsă între școli, mediul economic, părinți și autorități.
- Dialogul continuu cu părinții și susținerea unor proiecte ale acestora (ex.: orientarea în carieră, prevenirea consumului de droguri), pentru a ne asigura că modernizarea sistemului educațional răspunde nevoilor elevilor, contribuind astfel la o educație echilibrată și adaptată cerințelor pieței muncii”, este menționat în comunicat.
Redăm comunicatul de presă al Federația părinților Edupart:
Comunicatul de presă al Ministerului Educației și Cercetării:
„Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a avut joi, 20 februarie 2025, o întrevedere cu reprezentanții Federației Naționale a Părinților – Edupart.
Discuțiile au vizat modernizarea planurilor-cadru și adaptarea acestora la realitățile economice și sociale actuale.
Ministerul Educației și Cercetării apreciază sprijinul Federației Naționale a Părinților – Edupart în acest demers, subliniind faptul că dialogul constant și colaborarea cu toți partenerii educaționali sunt esențiale pentru succesul reformelor din sistemul de educație.
Printre principalele concluzii ale întrevederii se numără:
- Susținerea noilor planuri-cadru, care includ multe dintre propunerile avansate de Federația Națională a Părinților – Edupart, iar altele se află încă în analiză pentru eventuale ajustări.
- Dezvoltarea învățământului dual profesional și tehnologic, printr-o colaborare strânsă între școli, mediul economic, părinți și autorități.
- Dialogul continuu cu părinții și susținerea unor proiecte ale acestora (ex.: orientarea în carieră, prevenirea consumului de droguri), pentru a ne asigura că modernizarea sistemului educațional răspunde nevoilor elevilor, contribuind astfel la o educație echilibrată și adaptată cerințelor pieței muncii.
Ministerul Educației și Cercetării își exprimă deschiderea pentru continuarea dialogului cu toate părțile implicate și pentru implementarea unor soluții eficiente și sustenabile, în beneficiul întregului sistem educațional”, este transmis în comunicat.
Informații de context
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.
Federația părinților Edupart și-a exprimat poziționarea față de noilor planuri-cadru pentru liceu la 5 zile după punerea în consultare a proiectelor. Organizația a făcut un apel ca părinții „să devină o voce activă în procesul de reformă”, spunând că va monitoriza procesul de consultare publică, așa încât modificările „să nu fie doar un exercițiu birocratic”.
„Lipsa unei consultări reale cu părinții și profesorii” în pregătirea proiectului de planuri-cadru pentru liceu, riscul unor inegalități care să decurgă din flexibilitatea crescută, dar și o supraîncărcare mascată a curriculumului și lipsa clarității în modificările de bacalaureat se numără printre „aspectele mai puțin pozitive” pe care Federația Națională a Părinților – Edupart le-a semnalat în cazul proiectului.
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Parintii isi doresc ,cred, relaxare in timpul petrecut de odrasle ,in scoala…daca nu sunt in propriul program…
Nu vad cum se dedica colaborarii cu scoala/parteneriate/autoritati,vezi invatamantul dual…si eu sunt curios cu ce propuneri vor veni…
Pentru acest aspect conteaza creativitatea /implicarea activa a profesorului …a punctat ministrul..
Propun mutarea sediului Ministerului Educației la adresa: Soseaua Berceni 10, București, 41914. Din rațiuni pur economice…
Pai ar fi mai simplu ca părinții si copiii sa spună ce ar trebui sa facă la școală, iar apoi niște persoane (nu profesori) sa se prezinte in incinte dedicate acestor activități.
Profesorii, pe de alta parte, ar putea să-și creeze firme dedicate educației, astfel încât copiii care nu vor învață nimic de la persoanele menționate mai sus sa poată, totuși, sa obțină un minim de cunoștințe, necesare unei persoane care și-ar dori ceva in viața.
In felul asta, toate părțile ar fi împăcate: părinții si copiii, fericiți ca non-scoala este croită conform doleanțelor acestora, profesorii, pentru ca ar avea un cadru in care sa poată transmite cu adevărat cunoștințe.
Oricum, viitorii analfabeții ai țării vor putea aduce mulțumiri tuturor acestor pseudo-organizatei. De fapt, mă cam îndoiesc ca o vor putea face, pentru ca, limitați in gândire fiind, nu prea-si vor da seama de marele rău care li s-a întâmplat.
Susțin opinia dumneavoastră!