Ministrul Daniel David, chemat luni la Parlament de partidul AUR să dea explicații despre statutul Istoriei și Geografiei în planurile-cadru de liceu

[jp_post_view]
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Biroul permanent al Camerei Deputaților a aprobat, miercuri, ca ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, să fie invitat, în 17 februarie, în plen, la Ora Guvernului, potrivit Agerpres.

Solicitarea în acest sens a fost făcută, în conformitate cu prevederile art. 209, alin. (1), din Regulamentul Camerei Deputaților, de grupul parlamentar AUR.

Tema dezbaterii politice este „Lipsa materiilor geografie și istorie din planurile cadru pentru liceu – o lipsă voită?”.

Informații de context. Cronologia statutului istoriei în planurile-cadru de liceu

În proiectele de planuri-cadru de liceu propuse de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), puse în dezbatere pe 31 ianuarie 2025, până pe 6 martie, istoria și geografia nu mai apar în trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a. Planurile-cadru de liceu ar urma să se aplice cel mai devreme din anul școlar 2026-2027, pentru actualii elevi de clasa a VII-a.

Istoria și Geografia ar urma, ca alte materii de specialitate din prezent care nu mai sunt în trunchiul comun în ultimele două clase de liceu (ex. fizică, chimie, biologie), să poată fi alese din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) sub diverse forme propuse de profesori și optate de elevi.

Reacțiile au apărut mai întâi de la facultățile de istorie din țară, prima fiind cea de la Universitatea din București (UB), care a analizat propunerile de plan-cadru și a susținut că este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână.

Și Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, a atrat atenția că în proiectele de planuri-cadru disciplina istorie înregistrează un recul absolut semnificativ. La clasa a XII-a, elevul nu mai poate parcurge istoria națională, ci doar cea rezultată din Istoria Comunismului: „cum se vor putea păstra în doar doi ani școlari cele mai de seamă jaloane ale civilizației umane?”, întreba el în analiză.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a reacționat respingând acuzațiile privind marginalizarea Istoriei în noile planuri-cadru: Hai să stopăm conspirațiile și dezinformările, a spus el. Istoria națională ar trebui introdusă mai repede, din clasele a IX-a sau a X-a, deoarece așa ajungem la toți elevii, a mai declarat oficialul pe 1 februarie.

A urmat din nou o reacție de la ministrul Daniel David: Aud și vocea specialiștilor în istorie. Istoria are o reprezentare foarte bună în trunchiul comun în comparație cu celelalte discipline clasice și socio-umane.

Pe 5 februarie, decanii de la 12 facultăți de Istorie din țară, președintele Academiei Române și șeful secției de Istorie-Arheologie i-au cerut ministrului Educației să includă cel puțin câte o oră de Istorie universală și a românilor în trunchiul comun la liceu, la toate specializările și clasele.

  • David a reacționat, spunând că „este un model pe care putem merge”. „Bătălia mea, ca ministru, nu este pe numărul de ore. Dacă modelul este bun, putem să alocăm oricâte ore sunt necesare pentru ca acesta să funcționeze”, a continuat el.

Pe 13 februarie, ministrul Educației și cercetării, Daniel David, a anunțat, după ce i-a primit în audiență pe decanii facultăților de istorie, că „Istoria românilor/ României” va deveni materie obligatorie la liceu. „După păstrarea limbii latine în curriculumul de specialitate, mă bucur să fiu ministrul care poate contribui la readucerea după câteva decenii a «Istoriei românilor și a României» ca disciplină de sine stătătoare la liceu”, a declarat ministrul.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Emilia Șercan, reacție după ce ministrul Bode a anunțat că lucrarea sa de doctorat nu e secretizată. ”Teza lui dr. Bode este digitalizată (…) și poate fi consultată pe un calculator fără acces la internet. Fotografierea ecranului cu prețioasa creație științifică este interzisă”

Jurnalista Emilia Șercan anunță pe pagina sa Facebook că teza de doctorat a ministrului de Interne Lucian Bode poate fi consultată pe un calculator la Biblioteca Națională, însă acesta nu are acces…
Vezi articolul

Oana Moraru, despre diferența de vârstă a copiilor înscriși la clasa pregătitoare: Decalajul de un an e perceput ca un handicap personal, ca un defect / Diferențele se vor vedea inclusiv în clasa a II-a, când se schimbă enorm ritmul și nivelul programei

Oana Moraru, expert educațional, spune despre diferențele de vârstă ale copiilor înscriși la clasa pregătitoare că „decalajul de un an la această vârstă este perceput de cel mai sensibil, mai…
Vezi articolul

Tăierea burselor de excelență pentru elevii olimpici ar fi „o greșeală enormă”, spune Cosmin Mălureanu, director Ascendia: Trebuie regândit și sistemul burselor pe bază de medie școlară, care încurajează notarea fără bază reală

Tăierea burselor pentru elevii cu rezultate la olimpiadele naționale și internaționale ar fi „o greșeală enormă”, iar elevii care performează trebuie încurajați, avertizează Cosmin Mălureanu, CEO al companiei de software…
Vezi articolul

Câte 20 de profesori și directori din 216 școli participă, în martie și aprilie, la Studiul Principal TALIS 2024, făcut de OCDE în 50 de state, printre care și România / Cercetarea are și un modul de evaluare a cunoștințelor pedagogice generale ale profesorilor

Eșantionul TALIS 2024 are, în România, 4.000 de profesori participanți, potrivit unui comunicat dat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Eșantionarea și alegerea profesorilor a fost făcută…
Vezi articolul