Ministrul Daniel David, despre clasele aproape imposibil de stăpânit: Regulile și sancțiunile nu sunt cunoscute de către copii și părinți, iar profesorii nu au curajul să le aplice

3.989 de vizualizări
Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com
„Regulamentele școlare nu sunt clare, regulile și sancțiunile nu sunt cunoscute de către copii și de către părinți, iar profesorii nu au curajul să le aplice”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în podcastul Friendly Fire, legat de situațiile în care profesorii se plâng de faptul că clasele sunt aproape imposibil de stăpânit.
  • Amintim că sancționarea elevilor prin retragerea burselor școlare, mutarea disciplinară la altă clasă, suspendarea elevilor, exmatricularea sau trimiterea lor în sală de detenție sunt câteva dintre regulile care se aplică în anul școlar 2024-2025

„În zona liceului, în zona adolescenței, toți încearcă să fie un pic mai șmecheri, mai rebeli, dar în anumite limite. Când a ieșit din limitele respective trebuie să fii foarte ferm în aplicarea sancțiunilor”, a adaugat Daniel David.

Declarațiile ministrului Daniel David

Vlad Petreanu: Sunt foarte mulți profesori, mai puțin învățători, în general profesori în zona de sfârșit de gimnaziu, liceu, care se plâng de faptul că clasele sunt aproape imposibil de stăpânit…

Daniel David: Fiindcă regulamentele școlare nu sunt clare. Nu chemi la începutul anului școlar părinții și să discuți cu ei foarte clar: „Fii atent care sunt regulile aici, care sunt valorile noastre și dacă le respecți foarte bine, dacă nu, fii atent care sunt sancțiunile și eu nu le negociez, ți le comunic, pentru că sunt stabilite prin lege”.

În zona liceului, în zona adolescenței, toți încearcă să fie un pic mai șmecheri, mai rebeli, dar în anumite limite. Când a ieșit din limitele respective trebuie să fii foarte ferm în aplicarea sancțiunilor. Problema este că acele reguli și sancțiuni nu sunt cunoscute de către copii și de către părinți, iar profesorii nu au curajul să le aplice. 

Vlad Petreanu: De ce nu au curajul să le aplice? 

Daniel David: Nu știu.

Lista sancțiunilor care se aplică elevilor din anul școlar 2024-2025, conform statutului elevului

Art. 16 – „(4) Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt:

a) observație individuală;

b) mustrare scrisă;

c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;

d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;

e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii;

f) preavizul de exmatriculare;

g) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ, conform legii;

h) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de învățământ, conform legii;

i) exmatricularea fără drept de reînscriere, pentru elevii din învățământul postliceal.

(5) Toate sancțiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților/reprezentanților legali. Sancțiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.

(6) Sancționarea elevilor sub forma mustrării în fața colectivului clasei sau al școlii este interzisă în orice context.

(7) Violența fizică, verbală sau/și sub orice altă formă, precum și agresiunea se sancționează conform dispozițiilor legale în vigoare.

(8) Sancțiunile prevăzute la alin. (4) lit. d)—h) nu se pot aplica în învățământul primar.

(9) Sancțiunile prevăzute la alin. (4) lit. f)—h) se pot aplica în învățământul obligatoriu numai în situații foarte grave, când prezența elevului în școală pune în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală, afectând dreptul la educație, respectiv la muncă.

(10) Elevii care sunt sancționați conform prevederilor alin. (4) lit. e)—h) beneficiază de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități remediale.

(11) Activitățile remediale se desfășoară în timpul orarului școlar în care ar fi trebuit să aibă loc cursurile, conform metodologiei de organizare a programului „Învățare remedială”.”, se arată în Statutul Elevului 2024.

 Interdicțiile elevilor din anul școlar 2024-2025

Art. 15. — „Elevilor le este interzis:

a) să distrugă, să modifice sau să completeze documentele școlare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev și orice alte documente din aceeași categorie sau să deterioreze bunurile din patrimoniul unității de învățământ;

b) să introducă și să difuzeze, în unitatea de învățământ preuniversitar, materiale care, prin conținutul lor, atentează la independența, suveranitatea, unitatea și integritatea națională a țării, care promovează idei antițigăniste, conform Legii nr. 2/2021 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea antițigănismului, cultivă violența, intoleranța sau care lezează imaginea publică a unei persoane;

c) să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ;

d) să dețină, să consume sau să comercializeze, în unitatea de învățământ, droguri, băuturi alcoolice, băuturi energizante, substanțe etnobotanice sau alte substanțe interzise, toate categoriile de produse care conțin tutun sau țigaretele electronice și să organizeze sau să participe/promoveze participarea la jocuri de noroc;

e) să introducă și/sau să facă uz în spațiul unității de învățământ de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniție, petarde, pocnitori sau altele asemenea, sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acțiunea lor, pot afecta integritatea fizică și psihică a elevilor și a personalului unității de învățământ. Elevii nu pot fi deposedați de bunurile personale care nu atentează la siguranța personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învățământ, în conformitate cu prevederile legale;

f) să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în spațiul unităților de învățământ;

g) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul examenelor, olimpiadelor și concursurilor școlare. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt autorizați să le folosească;

h) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ. Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ, iar în lipsa acestora cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală. Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească;

i) să lanseze anunțuri false către serviciile de urgență;

j) să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare și să manifeste violență în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ;

k) să provoace, să instige și să participe la acte de violență în unitatea de învățământ și în afara ei;

l) să părăsească perimetrul unității de învățământ în timpul programului școlar, cu excepția situațiilor prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare al unității de învățământ sau a situațiilor de urgență, fiindu-le consemnate absențele în catalogul clasei. Elevii majori pot părăsi perimetrul unității de învățământ în timpul programului școlar, cu informarea profesorului diriginte/a conducerii unității de învățământ, fiindu-le consemnate absențele în catalogul clasei;

m) să utilizeze un limbaj trivial sau invective în perimetrul școlar;

n) să invite/să faciliteze intrarea în școală a persoanelor străine, fără acordul conducerii școlii și al educatorului/ profesorului pentru învățământul primar/profesorului diriginte”, se arată în Statutul Elevului.

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și: 
OFICIAL Bursele elevilor pot fi retrase temporar sau pe toată durata anului școlar – sancțiune prevăzută în Statutul Elevului 2024 / Lista sancțiunilor care se aplică din toamnă
Statutul Elevului 2024 a fost publicat în Monitorul Oficial. Sala de detenție, fără telefoane mobile în timpul orelor și sancțiunile care pot fi aplicate elevilor din anul școlar 2024-2025, printre noutăți
OFICIAL Interdicțiile elevilor din anul școlar 2024-2025. Fără telefoane mobile în timpul orelor și fără comportamente jignitoare, printre prevederile din Statutul elevului 2024

3 comments
  1. ii aperi dta pe profesori, domnu Daniel?
    azi, de ziua educației, ai dat în ei prin toate articolele astea!!!!!!!

  2. In afara acestor sanctiuni utile in scoala, trebuie subliniata „repetentia”, care aproape ca nu se aplica elevilor lenesi sau incapabili de a invata! Repetentia repetata ar conduce la micscorarea numarului de absolventi de facultate si chiar de liceu care sunt analfabeti functional si care distrug societatea. Exista domenii in care acestia ar putea sa lucreze fara studii prea multe si nu ar mai ocupa functii de conducere in stat si societate!

  3. Pentru că pe profesori nu-i apără nimeni. Dacă ”au curajul” să aplice regulamentul, sar pe ei părinții, media, inspectoratul și ministrul, să le arate joarda prin gard dacă nu-și bagă mințile-n cap și nu fac pe placul tuturor neaveniților.

    A se vedea, de exemplu, cazul cu eleva prinsă cu telefonul la bac, scoasă din examen conform metodologiei publicate de ME, care a câștigat în instanță împotriva realității și bunului simț. Și nici măcar nu era cazul de un act violent sau de bullying sau orice altceva care să perturbeze clasa. Dacă ”te bat” și cu legea în mână, ce șanse ai când nu te sprijină nimeni?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Țările lumii să ia măsuri pentru a crește atractivitatea muncii de profesor și pentru a le oferi cadrelor didactice valoarea, încrederea și sprijinul de care au nevoie – apelul UNESCO de Ziua Internațională a Profesorului

Țările lumii trebuie să se asigure că munca de profesor devine mai atractivă, iar cadrelor didactice li se acordă valoarea, încrederea și sprijinul adecvat pentru a răspunde nevoilor fiecărui elev…
Vezi articolul
Inchidere scoli pe fondul crizei sanitare. Tot mai multe tari si regiuni europene au decis sa opreasca accesul elevilor in scoli.

Unele țări și regiuni europene închid temporar școlile. Caz aparte în Cehia, țară care raportează multe infectări în rândul elevilor și profesorilor / Alte zone – îngrijorate de elevii mari și studenții care merg la petreceri și cluburi de noapte

Unele țări și regiuni din Europa au început să închidă, temporar, școlile din cauza pandemiei de Covid-19 sau să asocieze mediul școlar cu noul val epidemic, contrar curentului produs după…
Vezi articolul

Schimbări curriculare în toate ciclurile de învățământ preuniversitar, de la cel antepreșcolar la liceu, propuse în Raportul QX privind situația în educație, fără formule sau ținte clare

Raportul-diagnostic în educație și cercetare, prezentat luni de ministrul Daniel David,  include printre ideile de reformă propuse și o reformă curriculară. În acest sens, documentul oferă detalii doar despre schimbările…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Inspector pentru învățământ tehnic și profesional: Nu avem suficientă resursă calificată în ceea ce privește încadrarea pe activitățile de instruire practică, maiștri instructori. Cei care se prezintă la titularizare își doresc mai mult o catedră de profesori și mai puțin catedre care presupun activitatea de instruire practică

Iuliana Țugui, inspector pentru Învățământ Tehnic și Profesional în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași, a declarat că „nu avem suficientă resursă calificată în ceea ce privește încadrarea pe activitățile de…
Vezi articolul