Ministrul Daniel David: Profesorii nu pot să facă față și învățământului obișnuit și să se ocupe serios de copiii cu cerințe educaționale speciale prin resursele pe care le au acum la dispoziție / Plângerile și comentariile sunt justificate

49.788 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos/ Gyozo Baghiu
„Profesorii nu pot să facă față și învățământului obișnuit și să se ocupe serios de copiii cu cerințe educaționale speciale prin resursele pe care le au acum la dispoziție. Acolo ai nevoie de profesor de sprijin, de persoane de suport de diverse tipuri. Degeaba vrei să faci integrare, fără să pui la bătaie resursă și fără să faci testare adecvată”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la Conferința Educațională V.R.E.M, de pe 29 aprilie. Acesta a răspuns la o întrebare referitoare la soluțiile pentru a putea integra copiii și tinerii cu cerințe educaționale speciale în învățământ.

„Atâtea plângeri și comentarii am primit și din această zonă și mergând, discutând, am înțeles că de cele mai multe ori sunt justificate”, a spus Daniel David.

„În lege, cadrul general e ok, doar că implementarea va trebui regândită, cu conținuturi adecvate și cu resurse adecvate. Dacă facem ca formă fără fond, îi afectăm și pe copiii cu cerințe de educaționale speciale, îi afectăm și pe profesorii și pe ceilalți copii din sala de clasă”, a susținut ministrul.

Declarațiile ministrului Daniel David despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale

Întrebare: De-a lungul timpului am asistat la oameni care au spus faptul că se vor face reforme în educație, dar niciodată nu s-a abordat un subiect sau cel puțin eu am auzit acest subiect abordat și întrebarea mea este care credeți că sunt soluțiile pentru a putea integra copiii și tinerii cu cerințe educaționale speciale în învățământ? 

Daniel David: Da, și aici noi suntem specialiști în merge dintr-o extremă în alta și a face forme fără fond.

Încercăm integrări în învățământul de masă, atenție, de foarte multe ori fără să facem testare adecvată ca să știm exact la ce nivel se află și să facem integrarea la nivelul adecvat

Și doi, simplu spus, nu punem suficiente resurse pentru a asigura ceea ce trebuie. Acolo ai nevoie de profesor de sprijin, ai nevoie de persoane de suport de diverse tipuri. Degeaba vrei să faci integrare, fără să pui la bătaie resursă și fără să faci testare adecvata. De aceea vă spuneam că este un lucru foarte important, eu îl susțin doar că vreau să-l facem serios. Dacă facem ca formă fără fond, îi afectăm și pe copiii cu cerințe de educaționale speciale, ii afectăm și pe profesorii și pe ceilalți copii din sala de clasă.

Atâtea plângeri și comentarii am primit și din această zonă și mergând, discutând, am înțeles că de cele mai multe ori sunt justificate. Profesorii, de foarte multe ori, nu pot să facă față și învățământului, ca să-i spunem așa obișnuit și să se ocupe serios de copiii cu cerințe educaționale speciale prin resursele pe care le au acum la dispoziție. Deci, trebuie făcut, în lege, cadrul general e ok, doar că implementarea va trebui regândită, cu conținuturi adecvate și cu resurse adecvate.

Informații de context despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale

Daniel David a vorbit despre integrarea copiilor cu CES și lipsa profesorilor de sprijin și a resurselor din școli și la prezentarea raportului săptămânal pe 24 aprilie: „Nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic”.

Edupedu.ro a publicat pe 28 aprilie o analiză reformei educației speciale, prevăzută de legea învățământului preuniversitar, care nu a mai avut loc. Din 2023, aproape toate prevederile din legea educației au fost amânate, iar legislația subsecventă nu există. 

Evaluarea elevilor cu cerințe educaționale speciale se face conform unui ordin comun din 2016 care include metodologia pentru încadrarea copiilor în grad de handicap și pentru orientarea școlară și profesională.

  • În anul școlar 2023-2024 au fost 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie. Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin. 
  • În același timp, profesorii de la clasele unde sunt elevi cu CES au nevoie de ajutor și formare. „După ce un elev cu cerințe educaționale speciale obține certificatul de orientare școlară și profesională, ajunge în școala de masă, unde cadrele didactice întreabă: «Ok, eu acum ce fac? Am o hârtie, dar asta nu schimbă cu nimic situația; copilul este tot aici, cu mine și eu trebuie să găsesc metode pentru a continua»”, a declarat Lizetta Mihăilă, coordonator profesori itineranți și de sprijin, în cadrul unei conferințe organizate de de Casa Corpului Didactic București în parteneriat cu CMBRAE, în 2024. 
Citește și:
Titularizare 2025. 138 de posturi de profesor itinerant și de sprijin sunt disponibile în cadrul CMBRAE / Informații utile despre înscriere, programa și bibliografia de concurs și atribuțiile profesorului de sprijin
Ministrul Daniel David: Nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic / ANALIZA reformei educației speciale care nu a mai avut loc

27 comments
  1. Mai lăsați -mă și cu profesorii de sprijin…. ăștia, titulari nu știu ce -s cu ei.Diriginta copilului meu cu autism,de când ne-am schimbat la clasă,nici nu a vrut să dea nr de telefon copilului,nici mie,comunicam prin profesorul de sprijin.Coplul este in clasa a a12a ,și face școală hibrid.Online și 2ore pe săptămână la școală cu prof de sprijin.Are nr de telefon la prof de mate, română,specialitate, și i-a deranjat niciodată.M- am saturat de sistemul ăsta de doi lei….In școală generală am avut atâtea probleme cu directoare a,care încă este in funcție… Și de ce nu sunt notați la bacalaureat pentru ceea ce scrie,ei nu au cum să fie pe subiect la toate…

  2. E o minune ca aveti curaj sa recunoasteti ca prof sunt niste minuni care au grija de muulte feluri de copii: geniali, normali cu CES…. Ii invit pe cei care critica pe cei care dau sfaturi,sa stea o zi cu o clasă in care sunt cele trei tipuri de copii. Se duce dracului toata experțiza lor! Vorbe,sfaturi ..si atat! Pentru ca ei HABAR nu au cum e la clasa! Oribil sa ai in control nustee neica nimeni, niste persoane care in afara de critici si sfaturi…sunt incapabili sa faca ceva. Eu am avut eleve mediocre, analfabete functional cum se spune acum ,care sunt mari evaluatori ! Si care uita ca spuneau cealanta in loc de cealalta! Ce respect sa acord eu evaluatirilor de acest fel? Ce sa mai spun despre cei care au ,ca si copii personali, prostii clasei ,golanii clasei????

  3. .. Completez… Cred că e important că profesorii de sprijin și consilierii școlari să facă parte dintr-o instituție independentă. Daca sunt in organigrama școlii ar putea să nu fie imparțiali. Terapeutul copilului mi-a confirmat că are mai multi copii cu ADHD fara alte probleme care sunt hărțuiți și presați din toate părțile să plece. Cauzele. da, sunt insuficienta personalului de sprijin, insuficienta pregătire a profesorilor pentru astfel de copii, ii neexistenta unor spații dedicate in care copiii sa se liniștească, dar și intoleranta omniprezenta. Ganditi-va foarte bine ce fel de societate vrem sa avem și ce faceți cu aceste destine.

  4. Buna ziua! Vad că nu sunt reacții din partea părinților de copii cu CES, ci multi oameni care dau cu pietre în ceea ce nu cunosc. Copilul meu a fost diagnosticat cu ADHD in clasa 1, fara handicap și fără probleme de invatare, având un IQ ridicat. S-a confruntat cu bullying din partea copiilor, a părinților acestora, ba chiar și una dintre învățătoare (reclamată și schimbata de la clasa pentru că a instigat la discriminare). Era hărțuit din toate părțile și ne-am gândit că dacă plecăm din școală vom ajunge niste nomazi nedoriți, așa că am decis să rămânem.Copilul meu venea acasă plangand că este nedreptatit și arătat cu degetul pentru orice. Era ca un animal încolțit care a intrat pe modulul de supraviețuire și a rămas cu traume. El nu provoca situații, insa i se imputau orice mărunțișuri care altora le erau trecute cu vederea, era provocat constant și reacționa exagerat la orice stimul. Comportamentul colectivului era dublat și de insistențe voalate ale conducerii școlii ca să plecam. Cred că îi lăsau intenționat pe părinții altor copii pe hol, in fața ușii, și cum ieșea, imediat sareau…cu ce a spus și ce a făcut. Nu se uita nimeni la cine a provocat, ci doar la reacția lui și la pedeapsă și scandal. Nu se putea concentra pe învățat și de multe ori plângea. In primul an au plecat copiii din familiile mai virulente și apoi treptat s-au liniștit cu toții. Între timp, am intrat în ciclul gimnazial și în fiecare an a fost premiant. Am muncit cu el acasă, facem terapie de ani de zile, consult medical, ținem legătura cu consilierul școlar… am „luptat” pe toate fronturile să îl integram și să îl ajutăm să își controleze emoțiile și să se concentreze pe învățat. Uneori, când acumulează frustrări sau oboseala, mai vorbește urât cu colegii, dar ne străduim să aplanăm. A avut un coleg care îl provoca mereu intenționat și când acela a rămas repetent s-au linistit. Sunt copii care deranjează orele, iar el arareori se află într-un astfel de grup. Cu profesorii are o relație bună, de foarte multi e lăudat și apreciat. Nu este școala cea mai buna din oraș, iar multi copii provin din familii cu probleme de tot felul, neglijați sau cu un nivel de educație precar, chiar și cu probleme cu legea. Și a trebuit să îl învățăm și să evite mediile respective… iar problemele rezultate din astfel de medii in scoli sunt probleme mai stringente, nu copiii cu CES.Per ansamblu, copilul a evoluat și este încrezător. Va întreb acum: daca îl puneați Intr-o clasă dintr-o școală specială, ce soartă ar fi avut? Precizez că a trebuit să schimbăm medicul din cauză că acesta lucra într-o clinică unde vin copii cu tot felul de probleme psihice și neurologice grave. Copilul era devastat și se întreba de ce îl ducem acolo? DVS credeți că dacă puneți un copil așa cum e al meu într-un loc cu alți 5 copii care nu stau locului și poate și provoacă și nu au frane, și alții cu probleme grave.. și îi coborâți nivelul de exigenta…. credeți că v az vreusi sa se integreze în societate? Am văzut răutatea oamenilor.

  5. Rușine scoli copiiilu meu sa dus an excursie la Oradia și anvatoarea nu avut grija de iel și sa anecat mia garantat ca are grija de iel o fost 30 de minute mort și nu se ia nici o mustrare scolii sincolau mare Timiș doamna da vina pe copil copiil nu suferă de nici o boala nui antrenează de starea lui Mario pe cadru didactice dela noi ne rade an fata rușine ca nu loti nici o măsură ministru anvatamntului 12 cadre didactice or fost an excursie

    1. Ce mama chatgpt-ului a scris ăsta aici?!

      D-nă, d-le, mai ușor cu pianul pe scări. Vreți să demonstrați ceva, dar nu vă iese decât un fake grosolan. Nici analfabeții nu scriu în halul ăsta, prefaceți-vă ceva mai subtil.

      PS ”30 de minute mort” e 100% mort, și nu se mai întoarce. Dacă e adevărat orice din ce ați înșirat mai sus, scrieți presei locale, sigur există cineva care să vă bage în seamă pentru niște click-uri. Evident… DACĂ.

  6. trebuie sa scoateti posturi de profesori de sprijin la concurs, pentru ca candidati sunt dar nu se aloca suficiente posturi de profesor de sprijin pentru cati copii au nevoie de aceea avem analfabeti functionali pe tara 40% din elevii tarii, cu o ora de romana pe saptamana cu profesorul de sprijin pentru un elev cu CES este foarte putin, elevul uita ce i s-a predat de la o saptamana la alta, TREBUIE PENTRU FIECARE ELEV CU CES , CATE O ORA DE ROMANA PE ZI, NU PE SAPTAMANA, ca sa iesim odata cu elevii din analfabetism

  7. vorbe , vorbe nimic concret , reînființarea sc cu elevii *CES dar nu sunt bani decât ptr ei :Agenții după agenții , in primarii ,in consilii județene , in Parlament 700 .De 35 de ani nu au făcut nimic decât niște reforme în înv *după chipul și asemănarea lor

  8. În ultima serie am avut 7 (șapte) elevi cu CES (cu certificat de orientare emis de CMBRAE). Am cerut (râzând) încă un elev pentru a putea merge cu ei la o școala specială care este peste drum de școala în care predau. Am cerut ajutor, am întrebat, m-am resemnat, am învelit, am îmbrățișat, am învățat, am râs, am fost soră, am fost mamă, am fost prietenă. Nu mă vait! Copiii n-au nicio vină!

  9. A T E N T I E ! Vă rog , prin învățători
    și profesori , dar și prin alți specialiști, verificați dacă acei elevi sunt cu adevărat cu probleme medicale. Scopul unora este de a obține anumite sume de bani de la stat pentru unii elevi dat și pentru mamele lor care au în îngrijire astfel de copii , fără a mai fi angajate . Verificați pentru o simplă curiozitate și veți contatata ce sume de bani primesc și alte ……. .

    1. Și din păcate există și reversul medaliei.
      Copii care au comportamente problematice (atât pentru propria persoană, cât și pentru ceilalți copii și cadrul didactic), nediagnosticati și fără să fi fost evaluați in nici un fel, pentru că părinții refuză vehement că propriul copil are nevoi educaționale speciale…!

    2. Hristos a înviat!
      1. Faceți confuzie între C.H. și COSP. Nu toți copiii cu C.H. se încadrează la certificat de orientare școlară și pentru acest certificat di urma previzat nu sunt angajate mamele.
      2.Daca ați avea copil cu cerințe educaționale speciale și cu C.H v.ati da seama că acei bani sunt o gura de oxigen pentru a acoperi o parte cu cheltuielile de recuperare pentru copil, pentru că în România, da, resursele sunt limitate și mai ales costisitoare.
      3. întotdeauna se face evaluarea copiilor de mai mulți specialiști în medicină asistenta sociala, educație și sunt niste criterii de încadrare pentru CES. Nu se iau decizii subiective. Și da, in categoria cu Ces pot fi copii cu deficite severe și alții ușoare, cu nevoi diferite care interferează cu învățarea și au nevoie de sprijin: adaptare curriculara, consiliere, logopedie, adaptarea condițiilor de învățare la nevoia copilului. În ces pot intra: tulburările de învățare, adhd, tulburările de dezvoltare intelectuală, tulburări pervazive de dezvoltare, deficientele senzoriale, tulburare de conduită.

  10. În condițiile în care un cadru didactic trebuie sa se ocupe de un copil cu nevoi speciale, fara sa fie sprijinit într-un fel sau altul, actul de învățământ este alterat pentru toți copiii. Îmi pare rau sa spun asta. Perdanții sunt de ambele părți.. Iar copiii fara probleme speciale sa învețe în particular?

  11. Solutia este de cand lumea, dar nu va mai saturati de bullshiturile de genul: incluziune nediscriminare si alte caxcaturi. Solutia este una singura si a functionat de cand ma stiu copil si treceam pe langa cate o scoala speciala. Acolo copiii invatau adaptat problemelor lor. Altii aveau probleme atat de grave locomotorii incat nu puteau face invatamantului de masa, altii aveau intarzieri mintale, altii erau violenti. Dar cum sa faca speciala cand se pompeaza in parinti atatia bani si beneficii doar pentru ca sunt cu CES? Ar pierde vaca de muls. Mai oameni buni, intelegeti odata ca nu e rea vointa din partea corpului profesoral, e doar neputinta si esec fata de cei sanatosi pentru ca tu ai ales cariera didactica de masa. Nu mi-am dorit sa fiu profesor in invatamant special.

    1. De aceea se și face orientare către Școală specială sau învățământ de masa în funcție de severitatea diagnosticului copilului, de posibilitățile lui de învățare, dar și de resurse. Pot fi copii care au un diagnostic pt școala specială, dar nu pot primi recomandare pentru că fie nu dorește părintele și nu se poate trece peste opțiunea lui, chiar daca în prealabil este consiliat, fie copilul acela locuiește în zone fara acces facil la o școală specială. Pot face naveta, 60, 70 km că să ajungă la școală si asta zilnic. Este peste posibilitățile familiei.
      Este utila integrarea copiilor cu Ces în școală de masa, însă ar trebui organizată altfel: cu mai multe resurse și pe nivele de afectare ale copiilor pentru că unii sa fie integrați în clasa obișnuită, iar alții în grupe speciale în funcție de nevoile lor: cognitive, atenționare, de relaționare, etc. Întradevăr, este mult de lucru aici…… Va rog nu mai loviți in copiii cu CES și părinții lor care trăiesc niște drame sufletești.
      Este ușor să împarți opinii și idei în stânga și în dreapta, dar nu vei înțelege realitatea acestei problematici decât dacă, probabil ești și părinte de copil cu Ces și cadru didactic.

  12. Cerințe speciale nu au numai elevii cu certificat. Știți de câte cerințe speciale se ocupă un profesor săptămânal?

  13. Profesorii de sprijin trebuie sa aparțină școlilor speciale și nu Cjrae .E o mare prostie ! Acolo găseam mereu o buna consiliere in privința elevilor cu CES,găseam documente, materiale bine puse la punct etc etc .

    1. Si la CJRAE găsiți multe resurse și umane și materiale. Sau așa ar trebui. Toate resursele umanede sprijin pentru elevii cu Ces ar trebui sa fie in CJRAE: consilieri, logopezi prof Dr sprijin. La noi în județ lucram in echipe, chiar daca prof de sprijin în că nu aste in Cjrae.

  14. La toate clasele mele de gimnaziu exista cel puțin câte un copil cu CES. Foarte puțini pot fi liniștiți în timpul orelor de curs. Orice ai face și oricum ai încerca să procedezi cu ei, nu funcționează. Sunt, cum se spune, „în lumea lor”. Am copii care pur și simplu urlă și își izbesc lucrurile din 10 în 10 minute cel mult, alții care repetă permanent, cu voce tare, fraze și propoziții fără sens, alții care se ceartă cu aerul din jur sau care se întind pe jos și se zbat acolo minute în șir. Din acel moment, ora se duce pe apa sambetei. Ceilalti ori râd, ori reclamă că nu înțeleg ce se predă sau că nu se mai pot concentra la nimic. Am avut un elev cu CES care înjura foarte urât de cel putin 20 ori în fiecare oră. Niciun elev din acel colectiv nu a prins loc la un liceu bun. Cu toată compasiunea pentru acești elevi și pentru părinții lor, vă rog să înțelegeți că nu se poate face învățământ de calitate cu ceilalți copii în asemenea condiții., iar cei cu CES nu pot evolua în niciun fel.

    1. exista și învățământ la domiciliu, și cu însoțitor, și învățământ special pentru unii care au acces facil la școală specială și optează părinții pentru asta

  15. Profii de la clasa o sa se planga si cand o sa aiba 15 copii in clasa si 1 cu CES. Tot o sa se vaite lol. Asa e peste tot. Poate privim si dincolo de vaicareli si incetam campania electorala?

    O solutie ar fi ca proful de sprijin sa fie angajatul scolii de masa si sa colaboreze cu scoala speciala. I-ati mutat pe toti la cmbrae ca sa intrerupeti orice legatura cu scoala speciala, sa nu mai ai unde sa pui o intrebare sau sa gasesti o solutie. Interesele au fost altele, nimic in beneficiul copiilor. Doar mafia de partid sa prospere si sa capete putere mai mare.

    Ar trebui reformata formarea profilor de sprijin. Dati afara dinozaurii de la UniBuc si de la altele asemenea.

    In aprilie a descoperit domnul profesor universitar doctor psiholog ca nu are resurse. Pfff.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sporurile din învățământ, de la cele de 80% ale preoților profesori, la cele pentru condiții vătămătoare și școli izolate, publicate de fostul ministru al Muncii, Violeta Alexandru: „Cu câteva excepții, sporurile în sistemul public au apărut precum am văzut că au apărut și pensiile speciale”

Preoții care lucrează în învățământ primesc până la 80% spor la salariu, dacă lucrează în unități de cult cu venituri reduse, iar personalul didactic din localități izolate primește spor de…
Vezi articolul

Directorii școlilor cu rată mică de vaccinare în rândul profesorilor și angajaților vor fi schimbați, spune ministrul Educației: Vom lua măsuri chiar și la nivel de inspectorat școlar județean / Sunt 3.000 de școli sub pragul de 60%

Directorii școlilor cu rată mică de vaccinare în rândul profesorilor și angajaților vor fi schimbați din funcție, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, duminică seara, la Digi24. Acesta a lăsat…
Vezi articolul

Ministerul Educației va lansa în curând un apel PNRR pentru formarea a 100.000 de profesori pe zona de pedagogie digitală, anunță secretarul de stat Sorin Ion: Nu ne gândim să învățăm profesorii să facă teleșcoală sau învățământ online, ci să integreze tehnologia în conținutul lecțiilor

„Vom lansa un apel prin PNRR de formare a profesorilor. Nu mai puțin de 100.000 de profesori ne-am propus să formăm pe zona de competențe digitale sau de pedagogie digitală.…
Vezi articolul

Ministerul Educației a cerut tuturor școlilor să verifice deciziile de titularizare pentru fiecare candidat la concursul de directori și să raporteze titularizații pe articolul 253 / Azi este proba scrisă pentru candidații care au lipsit din motive medicale la prima sesiune

Ministerul Educației a cerut tuturor școlilor să verifice deciziile de titularizare pentru fiecare candidat la concursul de directori, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro. Este vorba despre raportarea numelui și numărului…
Vezi articolul

Secretarul de stat Sorin Ion le-a spus profesorilor de sport că la liceu sunt luate în calcul mai multe ore de educație fizică: Sunteți cel puțin la fel de importanți ca orice altă disciplină / Campioana olimpică la spadă, Ana Maria Brânză: Voi ține minte acest lucru

Secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion dă de înțeles că în noile planuri-cadru pentru liceu ar putea fi mai multe ore de sport, decât în prezent, adică o…
Vezi articolul