Ministrul Educației: Ai nevoie de profesori motivați și pregătiți în metode moderne de predare. Mă uit în ultimii ani și văd că cei mai mulți absolvenți nu prea alegeau să meargă în preuniversitar, nu era motivant

11.900 de vizualizări
Daniel David / Foto: Ciprian Hord / Dilema
Daniel David, ministrul Educației, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că avem nevoie de „profesori motivați și pregătiți în metode moderne de predare”. Din poziția de rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj a observat că cei mai mulți absolvenți „nu prea alegeau să meargă în preuniversitar, nu era motivant”.

„În primul rând, ai nevoie de profesori motivați și pregătiți în metode moderne de predare. Ca să ai un profesor motivat, trebuie să aibă un salariu decent, rezonabil, conform rolului pe care îl are în societate. Eu mă uit în ultimii ani și văd că cei mai mulți absolvenți – mă uitam ca rector de la UBB, de exemplu. Probabil că și ceilalți rectori o să vă spună la fel – nu prea alegeau să meargă în preuniversitar, nu era motivant. Deci, avem nevoie să gândim foarte bine nivelul de salarizare, astfel încât, repet, nimeni nu cere ceva nerezonabil, ci ceva decent, conform rolului pe care noi vrem să-l dăm educației în societatea noastră”, a spus ministrul Educației.

Aceasta a vorbit despre cât de mult contează metodele moderne de predare și a menționat programele de training pentru învățători și pentru profesorii care predau elevilor de gimnaziu, iar din toamnă „foarte probabil, vom începe iarăși programe de training pe metodele moderne de predare pentru profesorii din liceu”:

„Pe lângă componenta asta de salarizare, cum spuneam, contează și metodele pe care le folosește profesorul, iar aici s-a început de mult timp, sunt programe de training care au fost făcute pentru profesorii din învățământul primar, pentru cei de la nivelul gimnazial, iar noi, din toamnă, foarte probabil, vom începe iarăși programe de training pe metodele moderne de predare pentru profesorii din liceu. Ăsta este un lucru fundamental pentru mine, fiindcă contribuie la acel transfer de competențe despre care discutam.”

Daniel David a explicat ce înseamnă un manual bun:

„Pe lângă profesorul motivat și bine echipat, ca să spun așa, ca metodă de predare, contează foarte mult și – toți știm acest lucru – curriculum, care pornește, ca să spun așa, de la stabilirea planurilor-cadru, programele, manualele. Eu am și spus că, atunci când o să văd un elev că deschide un manual și trece dincolo de lecția pe care trebuie să o facă la școală și el citește cu curiozitate și vezi că întoarce paginile și merge înainte, acela este manual un manual bun. Dacă nu-i curios să vadă după lecția la care este acum ce urmează și ce este acolo, nu vreau să spun că e un manual prost, dar nu este unul inspirațional, cu siguranță, nu-l motivează pe copilul respectiv. (…)”, a menționat acesta.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Radio România Actualități, că „avem un deficit foarte mare de resursă umană, cel puțin pe partea de științe exacte, la fizică, chimie, matematică, chiar și la biologie și nu numai”. Acesta a precizat că în ultimii ani s-a apelat la studenți pentru a acoperi lipsa de profesori.

Despre lipsa de profesori

Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta”. Acesta a mai spus „profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor, astfel încât să știe oamenii atunci când încep o facultate la ce să se aștepte”.

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a dus în atenție, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.

Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”

Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.

România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Citește și:
Liderul sindical Marius Nistor: Avem un deficit foarte mare de resursă umană, cel puțin pe partea de științe exacte, la fizică, chimie, matematică, chiar și la biologie / „În ultimii ani s-a apelat la studenți pentru a fi ocupate acele catedre care nu puteau fi acoperite cu resursă umană”, spune acesta
Secretarul de stat Bogdan Cristescu, despre lipsa de profesori: Sunt foarte multe situații, în special la matematică și științe, unde facem apel la colegi pensionari. Profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor
Pe grupul profesorilor de matematică din București, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”, semnalează profesorul Flavian Georgescu: Nu pentru o normă întreagă, ci pentru 4 ore, pentru 8 ore pe săptămână
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național „George Coșbuc” din Capitală: La Fizică am avut 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat. Nu găsesc la acest moment un om care să ocupe acele ore
Sindicat al profesorilor: Nu există certitudini în ceea ce privește ultima etapă a creșterilor salariale preconizate, printr-o viitoare lege a salarizării / Noile grile de salarizare pentru profesorii și angajații din Învățământ, majorate cu 50% față de grila din actuala lege a salarizării, au fost trimise la Ministerul Muncii, transmite Ministerul Educației
Sorin Hagiu, director de școală: Am avut o clasă întreagă fără profesori până în 10-12 septembrie / Nu mai avem profesori de chimie, de fizică, de matematică, spune liderul sindical Simion Hăncescu
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, apel către guvernanți: Creşte numărul pensionarilor la catedră. Situaţia a fost generată atât de lipsa posturilor titularizabile, cât mai ales de numărul foarte mic al tinerilor care vor să profeseze în învățământ
„Avem o criză de profesori”. Secretarul de stat Sorin Ion, apel la studenții de la Facultatea de Matematică și Informatică a UB să se angajeze în Învățământ: Salariile nu mai sunt chiar atât de mici. Veți avea satisfacții pe care cu siguranță în alt domeniu nu le veți găsi
Florian Lixandru, despre lipsa profesorilor de științe: La 1 septembrie aveam un deficit de aproape 1000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit / Profesorii se plâng că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile
Un profesor de fizică din Suceava care a predat de jumătate de secol a fost rechemat pentru că nu sunt profesori. S-a întors la catedră la 78 de ani, iar unii colegi, care i-au fost și elevi, s-au pensionat deja

11 comments
  1. De profesori pregatiti este mare nevoie, dar pregatiti prin selectie, nu dupa ce sunt deja pe post.Daca a intrat loaza in sistem pe usa din dos, loaza va ramane toata cariera.Cursurile de formare pentru profesori sunt doar metode extractive, pentru sifonarea fondurilor din invatamant, de persoane clientelare .
    În plus mai consuma inutil si timpul oamenilor, fara sa lumineze pe nimeni.Orice dascal stie asta si apreciaza pe cei care au bunul simt ca sa le faca doar formal, sa nu le mai tina efectiv, doar cer semnatura ca au participat la ele.
    Mai bine ar fi sa se dea salarii la profesori din acei bani sau sa se investeasca in infrastructura.
    Tote aceste metode zise moderne si-au demonstrat deja ineficienta prin folosirea lor la umele scoli.Profesorii care vor sa lucreze cu elevii, care predau materii de bac nu stiu cum sa scoata din clase tablele inteligente care ocupa locul inutil.Desigur pentru cei care nu predau discipline de bac sunt mana cereasca.Pun un film copiilor si este gata ora pentru ei.
    Profesorul de calitate se formeaza el pe el muncind in scoala primara, gimnaziu, liceu si facultate si obtinand locuri fruntase in toate aceste cicluri.Ministerul trebuie doar sa gaseasca solutii pentru a fi directionat spre imvatamant, prin salarizare , respect si conditii atractive pentru un trai decent.Sa fie motivat si respectat de societate pentru munca depusa.
    Recunostinta deci nu umilimta.
    Nu ca acum cu masurile impotriva lui prin noile legi din ROMANIA EDUCATA cica.
    Suspendare 7 ani din invatamant plus 2 ani de puscarie daca
    profesorul mai lucreaza si in timpul liber cu un elev, fie el si al lui.Ca doar va fi solicitat de elevi din localitatea lui, nu de la 100 km distanta.
    Cu astfel de masuri aberante care satisfac doar orgoliul unor oameni mediocri atat ca elevi, studenti si din pacate mai apoi cu putere de decizie sa nu ne mire ca invatamantul se duce si mai jos.Personal cred ca este o ultima masura distructiva, va fi greu da gasit una mai distructiva in viitorul apropiat.Spun acta deoarece masura loveste elimina concurenta dintre profesori in scoli si lasa exclusiv la mana directorilor toti profesorii valorosi din scoli.
    Doar ,,locotenenții ,, directorilor mai pot face un ban in plus la ora actuala.

  2. cum avem nevoie de profesori bine plătiți avem nevoie și de ingineri bine plătiți.
    dacă ne gândim puțin vom vedea ca o facultate tehnica este mult mai grea iar când o termina sunt angajați pe salariu minim .
    Și nu mai fac atâta tam-tam ca profesorii .
    Sunt evaluați anual și tot timpul trebuie sa învețe și sa facă cursuri.
    Nimeni nu se se duce în scoli , licee sa verifice cum își fac acești profesori orele .
    S-a spus ca atunci când au fost în greva au fost susținuți de părinți- FALS.
    termina școală și nu știu noțiuni de baza , nu știu sa scrie corect .
    Nu vor sa fie evaluați pentru ei sunt praf ca și pregătire.
    Sunt foarte mulți copii care fac pregătire cu ingineri , medici tocmai ca să aibă o șansă să între la facultăți.

  3. Acest ministru e un incompetent,are o gândire retrogradă! Mă și mir cum de a ajuns rector al unei universități așa de bune, precum cea din Cluj! Daca el habar nu are că manualele sunt schimbate și modificate de la an la an,și scoase din ele informații importante! De exemplu numai la istorie,manualul a devenit o broșură,iar când vorbești de mari domnitori, acum pentru fiecare nu sunt decât 6-7 rândulețe,fata de 1-2 pagini pline pentru fiecare în parte! Asta e realitatea în învățământ, desteptule asimptomatic!!! Vorbești aiurea! Mai bine ți ai da demisia, ești aceași bomba că ultimii 3 ,de la PNL toți! De unde naiba ați apărut să nenorociți învățământul? Demisia!!!!

  4. Și acum sau de acum va fi asa motivant ca Zuckerberg își va lăsa afacerile și va veni la voi.Dar vai,nu are master didactic și studii superioare!Ce ne facem ca nici măcar el nu se ridica la nivelul cerințelor stimabililor?

  5. Am înțeles. Noi nu suntem buni.Voi sunteți extraordinari,în vorbe.
    Sa vedem de unde luați voi minunății ăștia. Am văzut ce vine acuma,nu ajung nici la degetul mic al celor ce au fost și pe care voi ii discreditati fără discernământ de ani de zile.
    Vor veni niște ciurucuri,care vor face ce ziceți voi și atunci va fi minunea minunilor,apa transformata în vin.Bravos!

  6. Toti cei buni profesionisti, din ce in ce mai rari, stiu ca eficienta profesorului depinde in cea mai mare masura de valoarea profesorului, de pregatirea lui profesionala care necesita ani de munca in meseria de dascal si multa pasiune completata de talent si daruire.
    Metodele folosite de fiecare profesor valoros, cu rezultate certe obtinute in timp, cu generatii de elevi nu consider ca trebuie sa fie neaparat inlocuite cu mult laudatele metode moderne.
    Ce merge bine nu trebuie schimbat, doar de dragul schimbarii.Un profesor nepregatit profesional, care nu stie el carte, poate folosi el orice metode moderne caci nu va reusi niciodata sa convinga.De exemplu la matematica, daca elevul cere sa rezolvi la clasa o problema care nu a reusit sa o faca el la tema, profesorul trebuie sa stie el rezolva in primul rand problema.Ca sa il poti face pe elev sa inteleaga, tu ca profesor trebuie sa stapanesti super bine solutia problemei.In caz contrar nu vei reusi sa convingi, ci doar sa il zapacesti si mai rau.Multi nepriceputi procedeaza in asfel de situatii, de nestiinta, la crearea unei nebuloase , la bagarea elevolor in ceata, si inducerea ideii ca elevii sunt prosti ca nu inteleg, ci nu profesorul ca nu stie rezolva problema.
    Din pacate, cu salarizarea din invatamant, plus legile date impotriva profesorilor, aceste proceduri vor fi tot mai prezente in munca cu elevii.Metodele moderne nu pot inlocui valoarea profesorului de la catedra, elevii cu o minima judecata simt subtirimea pregatirii celui din fata lor. Un profesor de valoare in stiinte exacte se formeaza in minim 10-15 ani si poate fi tras pe linie moartă, demotivat, in 2-3 ani.Fara sa fie motivat, multumit, apreciat el nu va fi la fel de eficient , chiar va renunta la munca cu elevii.
    Daca dai un copil la innot,baschet, fotbal, tenis, dans, pian, vioara, este normal sa platesti, chiar daca la clasa preda prof de sport sau muzica.
    Daca predai matematica, fizica, romăna, toti asteapta sa faci ore suplimentare, consultatii gratis.Meditatiile pe bani sunt interzise, fiind sanctionate cu suspendarea cu 7 ani din scoala, sau chiar cu puscaria de 2 ani.Pentru ce, ca inveti pe elevi?SUNTEM OAMENI NORMALI?
    Cine va trage ani de zile in viitor sa se mai faca profesor de mate, fizica romăna?Mai bine predai sport, muzica sau desen.Ai tot acelasi salar , inplus piti face un ban in plus dupa masa caci nimeni nu te picteaza in toate ziarele din tara, cu tot felul de minciuniI, pentru care sa cheltui o gramada de bani ca sa le demontezi si sa iti dovedesti nevinovatia.

    1. Observ că toți Miniștrii din ultimii ani , insistă pe ,, salarizarea profesorului,, deși li s-au dat chiar forte mult, ceea ce nu se scrie în
      presă și nu se spune la TV adevăratele sume încasate lunar , cu precizarea că au program de 18 ore pe săptămână .
      Vom cere publicarea salariilor încasate pe ultimele 6 luni , dar toate sumele și fără nume/prenume ci doar nr. de ani de vechime.
      Un alt aspect ar fi lipsa de pregătire a multor profesori. Să credem că au fost angajați pe varianta : ,, Fie omul cât de prost mintea vine după post ? ,, . Atunci angajarea să fie cu Stagiu de 3 ani și apoi alt examen pentru a ocupa postul de profesor.

      1. Se vede că habar n-ai de învățământ… Te invit să vii să predai o singură zi într-o școală, în special din zona rurală. O să vezi că n-ai să reziști nici 10 ore, darămite 18! 🫠

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere Edupedu.ro – UiPath Foundation - Brio.ro

VIDEO Georgi Dimitrov, CE: În acest an Comisia Europeană va lansa discuții pentru a pune educația digitală în fruntea priorităților / Va lansa instrumente pentru a ajuta profesorii să-și evalueze abilitățile

„Anul acesta Comisia Europeană va lansa discuții pentru a pune educația digitală în fruntea priorităților Uniunii Europene”, a declarat Georgi Dimitrov, șef al departamentului pentru Educație Digitală de la Comisia…
Vezi articolul

Rata de absolvire la licee teoretice este în scădere – studiu al Institutului de Științe ale Educației. Mulți elevi se gândesc să renunțe la școală după primul an de liceu pentru că nu învață lucruri care să le fie de folos în viață. Alte motive: elevii simt că au rămas în urmă la învățătură și că pierd mult timp pe drum spre liceu

Mulți elevi care ajung în clasa a X-a se gândesc să renunțe la școală pentru că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață, arată un studiu recent…
Vezi articolul

Cu elevii de până în clasa a IV-a, se poate desfășura școala față în față în condiții de siguranță / Pentru ei, “impactul pe termen lung al educației online va fi masiv și îl vom plăti cu toții” – expertul în sănătate publică Răzvan Cherecheș

“În momentul în care am aduce copiii de până în clasa a IV-a la școală, nu ar fi aceleași probleme ca atunci când am aduce toți copiii la școală,” a…
Vezi articolul

Daniel Funeriu, despre schimbarea Evaluării Naționale în examen multidisciplinar: Ar fi un lucru bun dacă am avea o echipă de fotbal cu 11 atacanți? Structura actuală a Evaluării Naționale asta produce: roboței de rezolvat probleme standardizate. Or viața nu îți prezintă probleme standardizate

„Oameni buni, apărați ideile bune, cereți-le, că altfel tot proștii o să vă conducă!” Apelul vine de la fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, care în 2011 a aplicat Legea…
Vezi articolul

Teste de antrenament și bareme de rezolvare la Informatică pentru Bacalaureat 2025, profil Real, specializarea Matematică-Informatică, publicate de ISJ Constanța

Elevii de la profilul Real, specializarea Matematică-Informatică au la dispoziție pentru pregătirea examenului de Bacalaureatul 2025 testele de antrenament publicate de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Constanța. Un model de test…
Vezi articolul