Ministrul Educației, despre Evaluarea Națională la clasa a VIII-a folosită pentru admiterea la liceu: Am încercat s-o regăsesc în această formă în alte sisteme și nu am găsit. O să vedem cu ce soluție venim

Foto: INQUAM Photos / George Călin

Ministrul Educației, Daniel David, susține că actuala formă a Evaluării Naționale la clasa a VIII-a nu are un corespondent în alte sisteme educaționale ca formă de admitere la liceu. Oficialul a explicat în interviul Edupedu.ro din seria LaserEdu că evaluarea bazată doar pe matematică și limba română nu reflectă întregul profil al elevului și că ar trebui luate în calcul alternative precum portofoliile educaționale sau evaluările pe parcursul mai multor ani.

Ministrul a recunoscut că actuala metodă de examinare poate distorsiona procesul educațional, generând o pregătire excesivă axată pe teste cu tipar cunoscut, în detrimentul competențelor reale. De asemenea, David a subliniat că schimbările nu pot fi implementate imediat, deoarece ar necesita modificări legislative și o regândire amplă a sistemului de selecție pentru liceu.

Raluca Pantazi, jurnalist Edupedu.ro: Ați interzis concursurile cu taxă și ați continuat decizia de a nu mai organiza olimpiade școlare la nivelul primar pentru anul 2025. Unul dintre motivele invocate de dumneavoastră participarea la olimpiade organizate de minister este că stimulează prea devreme industria meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii. Care este poziția dumneavoastră ca profesor de științe cognitive clinice, ca director pentru cercetare și evaluare? Dincolo de acea diagnoză pe care o veți face în următoarele patru luni, sunteți de acord cu examenele de admitere la clasa a V-a, cu concursurile deja clasice la matematică, la acele colegii care nu au gimnaziu. Nu stimulează și ele meditațiile prea timpurii și focalizări pe anumite domenii?

Daniel David, MEC: Trebuie regândite toate formele noastre de examinare națională, inclusiv în clasa a VIII-a, așa cum am spus că titularizarea nu pare să fie un set de bune practici, nici modul în care noi facem Evaluarea Națională de clasa a VIII-a nu pare să fie ceva foarte răspândit. Și atunci, în aceeași logică, am aceeași părere și despre ce se întâmplă în clasa a V-a doar că, repet, dacă mă întrebați acuma care este selecția, nu știu, fiindcă sunt mai multe modele. În capul meu, de exemplu, eu întotdeauna încerc să am un cadru de referință rațională, care e scopul nostru în final – să ajungem la cele opt competențe cheie care sunt operaționalizate din profilul absolventului. Acele opt competențe cheie nu se reduc totuși la o matematică, științe și limba română. Ai și alte discipline. Ei, când e discutat, de exemplu, pentru anumite testări, ce facem? Renunțăm la ele sau extindem aria disciplinelor, să prindem și aspecte din om și societate, de exemplu, sau alte aspecte care țin de componente pe care acum nu le avem acolo. O să vedeți că reacțiile o să fie foarte împărțite. Asta vă spun: că știu că este o problemă, dar nu știu care este soluția.

Raluca Pantazi: Totuși care este mesajul dumneavoastră acum pentru părinții copiilor de clasa a IV-a care se meditează intensiv doar pentru a intra la gimnaziu?

Daniel David: Deocamdată nu pot schimba nimic, fiindcă așa cum am spus, n-am cum să schimb arhitectura fără să schimb legea. Și n-am cum să fac schimbări de legislație, mai ales pe termen scurt și mediu. Putem discuta pentru anul școlar viitor.

Mihai Peticilă, jurnalist Edupedu.ro: La Evaluarea Națională noi dăm această examinare din două materii, dar după acest dopaj, pentru că elevii fac foarte multe meditații în clasele a VII-a și a VIII-a, vine testul PISA la 15 ani, foarte aproape, care arată că noi nu avem competențele pentru că am rezolvat rețete. Am făcut teste ca la școala de șoferi să ne dea exact punctajul acela, copiii au rezultate bune așa cum arată ele de la Ministerul Educației la Evaluarea Națională, sunt repartizați la liceu, dar când sunteți tați pe competențe vedem că ele nu sunt. Și plus de asta: pentru Evaluarea Națională actuală avem o programă paralelă, nu evaluăm curriculumul, dar lucru semnalat chiar într-o analiză a Institutului de Științe ale Educației.

Daniel David: Așa e. De aceea spuneam că examenul în clasa a VIII-a nu știu dacă trebuie păstrat în această formă. Am încercat să-l regăsesc în această formă în alte sisteme și nu l-am găsit. Sunt portofolii educaționale, iei notele de la mai multe materii pe parcursul mai multor ani sau din ultimul an. O să vedem cu ce soluție venim, dar sigur este de problematizat ca titularizarea”.

Edupedu.ro a arătat într-o analiză contradicțiile din Ministerul Educației: admiterea la clasa a V-a cu examen este permisă în noul regulament de organizare a școlilor, care lasă colegiilor scrierea subiectelor și corectarea lucrărilor, fără nicio interdicție pentru profesori să facă meditații cu viitorii candidați. Ministerul Educației argumenta acum 2 ani că specialiștii nu recomandă niciun fel de selecție sub vârsta de 12 ani. Detalii aici.

Informații de context despre interzicerea concursurilor naționale pentru elevii de clasele P-IV

Elevii de clasele primare nu pot participa în anul școlar 2024-2025 la olimpiadele și concursurile școlare naționale ale căror calendare de desfășurare au fost anunțate recent de ministerul Educației și Cercetării (MEC). În ordinul de ministru care aprobă aceste liste, instituția reglementează că aceste competiții sunt dedicate doar elevilor din învățământul secundar (clasele V – XII / XIII).

Dacă anul trecut în luna februarie ministerul Educației a anunțat profesorii printr-o adresă că trebuie să modifice regulamentele concursurilor școlare pe care le-au elaborat la nivel județean, regional sau național încât elevii de clasele P-IV să nu poată participa la etapele superioare ale acestora, în 2025 interdicția este introdusă acum în ordinul de ministru. Este primul ordin de ministru semnat de Daniel David.

Mai mult, în ceea ce privește concursurile și olimpiadele școlare naționale, adică competiții școlare elaborate și organizate centralizat de ministerul Educației și Cercetării (MEC), elevii de clasele primare nu pot participa deloc la acestea. Încercările de interzicere a lor au apărut tot de anul trecut, când Edupedu.ro a scris despre mai mulți elevi de clasele a III-a și a IV-a care, după ce au participat la etapele locale ale unor olimpiade de științe exacte, nu au mai fost lăsați să concureze la etapele județene.

Daniel David a reacționat la articolul Edupedu.ro pe 19 ianuarie și și-a explicat decizia prin necesitatea de a pune accent pe dezvoltarea elementelor de bază ale competențelor-cheie în ciclul primar, subliniind importanța ca acest proces să se desfășoare în ritmul fiecărui copil. El a atras atenția într-o postare pe blogul personal că dacă aceste fundații nu sunt consolidate, întreg parcursul educațional al elevilor poate fi afectat.

Chiar dacă ministrul Daniel David a susținut în poziționarea sa că nici în anul școlar 2023-2024 elevii de clasele I-IV nu au participat la olimpiade, există cazuri de participare documentate de Edupedu.ro. De regulă, elevii de clasele primare au putut concura la olimpiadele școlare, dacă întruneau punctajele de calificare impuse de regulamentele specifice, susținând probele la etapele județene și naționale cu subiecte de clasa a V-a (prima clasă din ciclul de studii din care puteau participa în mod regulat). Analiza completă, aici.

Citește și:
EXPLICATIV La ce competiții școlare pot participa elevii de clasele primare în 2025, după ce au fost excluși de la concursurile și olimpiadele naționale organizate de Ministerul Educației
Daniel David, despre tăierea concursurilor și olimpiadelor școlare la clasele I-IV: În ciclul primar important este să construim elementele de bază ale competențelor cheie. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil
Ministrul Educației, despre interzicerea concursurilor și olimpiadelor școlare la clasele primare 2025: Stimulează prea devreme industria meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele tot de bază
ULTIMA ORĂ Calendarele olimpiadelor și concursurilor din anul școlar 2024-2025 au fost publicate de Ministerul Educației. Etapele județene se țin în premieră și în timpul săptămânii / Elevii de clasele primare, excluși de la olimpiade în 2025
LISTĂ Concursuri extrașcolare 2025. Peste 2.000 de proiecte județene, interjudețene și naționale care se organizează în anul școlar 2024-2025 anunțate de ministerul Educației
Premieră: Elevii de clasele primare sunt excluși de la olimpiadele și concursurile școlare 2025. Ministerul Educației le-a interzis să participe prin primul ordin de ministru semnat de Daniel David. Elevii nu pot să treacă în etapele finale din CPEENI
Burse de merit și excelență 2024-2025. LISTĂ Premiile, concursurile și olimpiadele școlare sau sportive pentru care elevii primesc burse, trimise în școli printr-o adresă de Ministerul Educației / Au fost incluși elevii de la licee sportive
LISTĂ Concursurile și olimpiadele școlare pentru care elevii pot primi bursă de merit sau de excelență în anul școlar 2024-2025 / Sunt tăiate de la burse rezultatele elevilor de la liceele sportive. Nu se acordă bani nici pentru premiile de la proiectele regionale
Olimpiada Națională a Sportului Școlar – ONSS 2025. Calendarul competițiilor sportive pentru elevii din București, publicat de ISMB / Mai multe etape pe municipiu încep din luna martie
Calendarul concursurilor extrașcolare 2025 pentru elevii și profesorii din București, publicat de ISMB. Sunt peste 380 de proiecte educative organizate de școlile din Capitală – document
Exit mobile version