Ministrul Educației: Pentru învățământul rural și chiar pentru urbanul mic, este foarte important să ne gândim unde putem comasa diverse școli / Din toamna anului 2025 voi avea întâlniri cu autoritățile locale, ca să gândim standarde minimale pentru dezvoltarea infrastructurii educaționale

5.244 de vizualizări
Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar
Foto: Pexels.com
Din toamna anului 2025 ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, va organiza întâlniri cu autoritățile locale din țară pentru a stabili standarde minimale în dezvoltarea infrastructurii educaționale, în încercarea de a încuraja investițiile locale în școli. Acestea vor avea loc în paralel cu reorganizarea arhitecturii sistemului școlar din mediul rural și din urbanul mic, prin comasarea școlilor, a afirmat el, joi, în cadrul unei conferințe de presă.

Ministrul Daniel David a afirmat că va fi analizată posibilitatea comasării unor unități de învățământ în mediul rural ca „să aducem o masă critică mai mare prin care să îmbunătățim calitatea procesului educațional și calitatea proceselor administrative”, a spus el, fără să dezvolte, însă, cum va fi rezolvată problema transportului elevilor către școală.

În ceea ce privește infrastructura educațională, ministrul a precizat că, deși aceasta nu este în responsabilitatea directă a ministerului, ci a autorităților locale, intenționează să se implice și va organiza întâlniri cu reprezentanți ai autorităților locale – primari, președinți de consilii județene – pentru a stabili împreună standarde minimale: „începând cu toamna anului 2025, voi avea întâlniri cu autoritățile locale, cu asociațiile, ei au asociații ale primarilor, ale municipiilor, ale președinților de consilii județene, astfel încât să gândim standarde minimale atunci când vrei să dezvolți infrastructura educațională și să-i încurajez să dezvolte această infrastructură. (…) Unde putem ajuta, prin proiecte specifice și prin colaborarea cu autoritățile locale, am făcut-o până acum și o s-o facem mai bine și de acum încolo”, a afirmat Daniel David.

Redăm declarațiile ministrului pe tema reorganizării arhitecturii sistemului școlar universitar și a dezvoltării infrastructurii educaționale:

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Reforma numărul trei este cea a reorganizării arhitecturii sistemului școlar universitar. Aici este foarte important să încercăm să ne gândim unde putem comasa diverse unități școlare, astfel încât prin comasare să aducem o masă critică mai mare prin care să îmbunătățim calitatea procesului educațional și calitatea proceselor administrative. Cu siguranță acest lucru este foarte important pentru învățământul rural și chiar pentru urbanul mic. Și aici am mai discutat și în raportul QX, sunt diverse modele pe care o să le gândim. Concentrările unităților școlare care există în acest moment, de exemplu, în diverse comune ar trebui să avem o școală, poate pe o comună, o școală cu personalitate juridică. Acel model hibrid, o școală mentor, o școală bună dintr-o zonă, ca să spun așa, mai dezvoltată, care mentorează, o școală care are nevoie de suport dintr-o zonă mai defavorizată.

De asemenea, n-am renunțat la ideea de a încuraja și a căuta resurse financiare pentru campusurile rurale. Eu cred că este un demers, chiar dacă avem probleme în PNRR, ca să spun așa, cu atingerea criteriilor pentru aceste campusuri, ideea, mecanismul trebuie să ne rămână în minte, să căutăm fonduri pentru aceste componente.

De asemenea, când vorbim despre concentrări, comasări de unități școlare, trebuie să ținem minte că dezvoltarea infrastructurii este, la rândul ei, foarte importantă. Dar le spun tuturor celor care se uită la noi: nu vreau să nu-mi asum responsabilitatea, dar pot să-mi asum responsabilitatea acolo unde pot controla lucrurile. Infrastructura școlară nu ține de Ministerul Educației și Cercetării, ține de autoritățile locale. Dar ce voi face? Începând cu toamna anului 2025, voi avea întâlniri cu autoritățile locale, cu asociațiile, ei au asociații ale primarilor, ale municipiilor, ale președinților de consilii județene, astfel încât să gândim standarde minimale atunci când vrei să dezvolți infrastructura educațională și să-i încurajez să dezvolte această infrastructură, eu asta pot să o fac.

Iar când vom avea diverse proiecte pe diverse fonduri, și ministerul contribuie prin PNRR, și noi contribuim la dezvoltarea infrastructurii educaționale. Doar că este ceva legat de un proiect anume, nu este ceva strategic, ca să spun așa, fiindcă nu avem noi resursele și nu este misiunea noastră să facem acest lucru. Dar unde putem ajuta, prin proiecte specifice și prin colaborarea cu autoritățile locale, am făcut-o până acum și o s-o facem mai bine și de acum încolo”.


4 comments
  1. O regândire a rețelei școlare nu ar strica !In jud Sibiu de exemplu, exista un număr mare de școli și grădinițe care au foarte puțini elevi/ preșcolari dar ele au personalitate juridică chiar daca nu este legal( director, contabil, administrator).Acestea pot deveni structuri ale unei școli de exemplu sau liceu (Judetul Mureș are această rețea și funcționează)!

  2. Campusurile respective în mediul rural= deznationalizare si desființarea mediului rural! Dacă minoritarii au dreptul sa urmeze cursuri in mediul lor indiferent de numar, de ce copiii romanilor nu au aceleasi drepturi?

  3. Hehee, ce de comasari a facut ilie la oradea😁😁 e expert. ce va asteapts in tara pe voi astia din invatamant

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Dorin Stănescu, vicepreşedintele Societăţii de Ştiinţe Istorice din România: Avem nevoie de site-uri dedicate ca să predăm modern istoria / Oficialii „aruncă niște cuvinte”, pentru a „da cumva vina pe profesori” / Despre predarea după dictare: s-ar „practica peste tot”

Profesorul Dorin Stănescu acuză oficialii din Educație că preferă să schimbe direcția dezbaterilor pentru noile planuri-cadru pentru liceu „pentru a da cumva vina pe profesori”, în loc să ofere soluții…
Vezi articolul

Greva generală din școli – ziua 8. Federațiile sindicale anunță că greva continuă, după cel mai mare protest de stradă al angajaților din școli, după întâlnirea cu președintele Iohannis, miercuri au loc proteste în mai multe orașe

Calendaristic, în școli este a 8-a zi de grevă generală. Federațiile sindicale au avut aseară mai multe consultări cu liderii din teritoriu, conform surselor Edupedu.ro, iar decizia aproape unanimă a…
Vezi articolul

Guvernul promite mai mulți bani, dar impact bugetar zero pentru măsuri de sprijin ca universitățile să atragă studenți străini, al căror număr ar trebui să crească cu 35% până în 2030  – Strategia privind internaționalizarea învățământului superior adoptată de executiv

Ministerul Educației urmează să aloce bani suplimentari, inclusiv din fonduri europene, pentru atragerea mai multor studenți străini în universitățile din România și și-a propus o țintă de creștere a numărului…
Vezi articolul

VIDEO Copiii și părinții – ținta celui mai nou spot al campaniei pro-vaccinare a guvernului, înaintea noului an școlar: Copiii sunt și ei expuși la infectare și pot transmite Covid-19, alege să-i vaccinezi pe ai tăi

Noul spot video al guvernului, în campania de vaccinare împotriva Covid-19, este unul ce încurajează vaccinarea copiilor de peste 12 ani, nu doar cea a părinților, relatează Paginademedia.ro, potrivit căreia…
Vezi articolul