„Mindsetul antreprenorial” lipsește în sistemul de educație, de la elevi și profesori, până la conducerea școlilor, a afirmat, luni ministrul Educației, Daniel David, la finala „Maratonului pentru Educație Antreprenorială” – ediția a III-a, organizată de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin, potrivit Agerpres. El a subliniat că educația antreprenorială este importantă, însă elevii vor putea alege un opțional la această materie doar „dacă o să o facem bine componenta obligatorie”.
Dacă profesorii „vor face bine” unitățile de învățare obligatorii și vor stârni interesul elevilor, va exista și o disciplină opțională, dedicată exclusiv educației antreprenoriale, care va putea fi aleasă de școli și de elevi, a afirmat ministrul: „Mai puțin, dar relevant și predat bine este mai bine decât mult, irelevant și predat prost”.
- În prezent, elevii de clasa a X-a studiază potrivit planurilor-cadru de liceu în vigoare din 2009 o oră pe săptămână de „Educație antreprenorială”, din aria disciplinelor socio-umane, pe lângă Psihologie. În proiectele de planuri-cadru de liceu pentru elevii care intră clasa a IX-a în 2026, Educația antreprenorială nu se mai regăsește ca disciplină.
Redăm discursul ministrului Educației referitor la educația antreprenorială:
„Ca ministru, m-am ciocnit de lucruri complicate. Oamenii, spre exemplu, nu au acest mindset antreprenorial la niciun nivel. Sigur, unii îl au, dar eu vorbesc ca un mindset antreprenorial în sistem. Nici la nivelul elevilor, nici la nivelul profesorilor, nici la nivelul funcțiilor de conducere. Când am discutat despre planurile-cadru și vorbeam despre descentralizare, să lăsăm directorii să aibă un cuvânt de spus, să lăsăm profesorii să aibă un cuvânt de spus, să lăsăm elevii să aibă un cuvânt de spus, atitudinile au fost așa, între patru ochi: asta este foarte bine, asta trebuie să facem, dar nu știm și nu suntem pregătiți să facem, nu ne putem asuma această descentralizare, ne temem.
Nu putem pune câte o disciplină pentru toate tipurile de educație pe care copiii ar trebui să le facă în școală, pentru că în momentul acela, orele ar fi de la ora 7:00 dimineața până la ora 20:00 seara. Educația antreprenorială este foarte importantă, iar modul în care am gândit-o este în felul următor: ne trebuie un curriculum național, format din unități de învățare și o să stabilim acel curriculum național format din unități de învățare. După aceea, unele unități de învățare le vom duce într-o disciplină obligatorie, la care o să-i schimbăm și numele – Economie și Educația antreprenorială, să se vadă și cuvântul antreprenor. Vom duce unități de învățare în acea disciplină din trunchiul comun. Deci, antreprenoriatul va fi acolo.
Copiii vor fi expuși educației antreprenoriale în mod obligatoriu prin cele două discipline. Și dacă o să le placă și dacă o s-o faceți bine, vom avea o disciplină care se numește Educația antreprenorială, opțională, care va putea fi aleasă de școală și de copii, dacă o să o facem bine componenta obligatorie. Cred că este o soluție corectă prin care Educația antreprenorială este prezentă în școală, dar în același timp o tratăm în logica unui curriculum, așa cum am spus eu, unde mai puțin, dar relevant și predat bine este mai bine decât mult, irelevant și predat prost”, a afirmat ministrul Daniel David.
Informații de context
Amintim că modulele ce includ „teme” de educație pentru mediu, pentru sănătate, educație financiară, juridică, antreprenorială și altele vor fi introduse obligatoriu în planurile cadru de învățământ și în programele școlare, potrivit legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023.
Art. 88, alin. 10: „Planurile-cadru de învăţământ şi programele şcolare pentru disciplinele de studiu şi modulele de pregătire obligatorii din învăţământul preuniversitar au în vedere, în mod obligatoriu, includerea următoarelor teme: educaţie pentru mediu şi schimbări climatice, educaţie pentru sănătate, noţiuni pentru acordarea primului ajutor, educaţie financiară, educaţie juridică, educaţie antreprenorială, educaţie tehnologică, educaţie rutieră, educaţie civică, istorie şi civilizaţie locală, educaţie interculturală, educaţie pentru cetăţenie democratică, egalitate de şanse, etică, gândire critică, oratorie şi dezvoltare personală, educaţie pentru cetăţenie europeană, securitate cibernetică, educaţie pentru alimentaţie sănătoasă”, este menționat în lege.
Ministrul Educației a mai precizat, din luna ianuarie, că va evita introducerea unor discipline noi pentru a nu aglomera și mi mult orarul elevilor, iar „temele care sunt impuse prin lege vreau să le distribui disciplinelor mai clasice pe care le avem”.
În luna februarie, profesorii de discipline socio-umane din județul Suceava au trimis un memoriu la ministrul Daniel David pentru păstrarea disciplinei, primit pe adresa redacției.
Profesorii care predau discipline socio-umane susțin că educația antreprenorială trebuie să fie inclusă în trunchiul comun al planurilor-cadru pentru liceu, argumentând că „competența antreprenorială este o competență-cheie care trebuie dobândită în cadrul unei discipline distincte” și că „în actuala propunere de planuri-cadru, educația antreprenorială nu este prevăzută ca disciplină distinctă, ci doar ca temă integrată”. Aceștia subliniază că, pentru a avea un impact real asupra dezvoltării economice și sociale a elevilor, disciplina ar trebui să fie „obligatorie pentru toți elevii ca disciplină de pregătire care sprijină profilul și specializarea”, menționând că actualele planuri-cadru nu oferă această garanție.
De asemenea, profesorii din cadrul Consiliului Consultativ al disciplinelor socio-umane din ISJ Suceava cer ca educația antreprenorială să fie recunoscută ca o disciplină cu statut clar în curriculum și să beneficieze de „o programă școlară prin oferta națională de CDEOS (curriculum la decizia elevului din decizia școlii – n. red.)”. Aceștia afirmă că „formarea competențelor antreprenoriale nu poate fi realizată eficient în cadrul altor discipline precum Consiliere și orientare, Om și societate sau Economie aplicată” și că „o abordare integrată în aceste discipline ar afecta formarea competențelor specifice acestora, supraîncărcând programele școlare”. În plus, profesorii subliniază existența „resursei umane calificate” pentru predarea acestei discipline, avertizând că excluderea sa din planurile-cadru ar putea duce la „restrângeri de activitate pentru profesorii specializați”.
5 comments
un om , fie el cadru didactic are , dacă are, curajul sa învețe de la o întrebare stupida. are , dacă are, puterea sa învețe. mereu. nu doar pedagogie livrescă, nu doar când își dă gradele.
pe o pregătire solidă, din gimnaziu, la orele de cultură (?!) civică, disciplinele aduse în discuție, nu numai cele relevante din discurs, care se regăsesc și în titlul articolului , ci calupul de discipline mai noi, ” noile educații „, sunt ca o gura de apa de izvor.
dragi profesori, e important să se renunțe la gulerul scobit, e important sa se renunțe la autoperceptia de cenușăreasa a cadrului didactic.
Educația Antreprenorială devine materie de clasa a XIa și înlocuiește Economia care e oricum o fisciplinită prea avansată pentru liceu.
Elevii au ore de la 7 la 7 prin urmare nu mai încape și Educația Anteeprenorială.
Atât de tare îi pasă de mentalitatea antreprenorială încăt a aleiminat din noile Planuri cadru chiar disciplina Educație antreprenorială. Mare e ipocrizia și fățărnicia