Ministrul Educației: Plata cu ora este gândită să se calculeze prin raportarea orelor de lucru la întregul salariu. Sigur că asta scade valoarea plății pe care o facem pentru o oră luată la plata cu ora, dar este un calcul corect

24.735 de vizualizări
Foto: AGERPRES Foto – Grigore Popescu
Ministrul Educației și Cercetării a declarat, referitor la legea Bolojan, că „plata cu ora este gândită să se calculeze așa cum se calculează și în alte domenii”. Daniel David a afirmat că „scade valoarea plății pe care o facem pentru o oră luată la plata cu ora, dar este un calcul corect”. Declarația vine în contextul în care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan. 

„Este vorba de faptul că plata cu ora este gândită să se calculeze, așa cum se calculează și în alte domenii, prin raportarea orelor de lucru la întregul salariu. Sigur că asta scade valoarea plății pe care o facem pentru o oră luată la plata cu ora, dar este un calcul corect și atât își permite în acest moment țara”, a precizat Daniel David.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, ce efecte are diminuarea cuantumului la plata cu ora pentru profesori: „În toamnă nu vor fi la plata cu ora profesori. Vor rămâne zeci de mii de copii, sute de mii de copii fără profesori”.

De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

La articolul 183, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:

„Art. 5^1 Începând cu data de 1 septembrie 2025, în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, la stabilirea tarifului la plata cu ora se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere gradația de vechime în muncă, treapta de vechime în învăţământ şi gradul didactic corespunzător, la care se adaugă, după caz, următoarele majorări/sporuri: majorarea pentru predare simultană, indemnizaţia pentru învăţământ special sau spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, indemnizaţie pentru zone izolate, spor de handicap și sporul pentru suprasolicitare neuropsihică, raportat la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.”

Referitor la plata cu ora, Daniel David a anunțat, joi, 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că valoarea pe care o dăm pentru o oră se va schimba.

Cum se face plata cu ora – înainte de punerea în aplicare a legii Bolojan

În prezent, normele metodologice din 30 august 2018 reglementează salarizarea prin plata cu ora pentru profesori. Potrivit documentului, pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător. La salariul de bază se aplică, după caz, și sporurile.

Articolul 9 – (1) Calculul pentru plata cu ora se raportează la norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a preșcolarilor și a elevilor în clasă prevăzută la art. 262 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător. La salariul de bază se aplică, după caz, următoarele sporuri: indemnizație pentru învățământ special, indemnizație pentru zone izolate, spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, spor pentru predare simultană.

(3) Tarifele orare din învățământul preuniversitar se calculează prin raportarea salariului de bază calculat conform alin. (2) la numărul de ore aferent normei didactice de predare, astfel:

a) 1/72 pentru norma didactică de 18 ore pe săptămână;

b) 1/64 pentru norma didactică de 16 ore pe săptămână în învățământul special;

c) 1/96 pentru norma didactică de 24 de ore pe săptămână, învățători, antrenori din palatele și cluburile copiilor, profesori de instruire practică și maiștri-instructori;

d) 1/80 pentru norma didactică de 20 de ore pe săptămână, învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, maistru-instructor și profesor de instruire practică în învățământul special;

e) 1/80 pentru profesori pentru învățământul primar, învățători, institutori învățământ primar;

f) 1/100 pentru profesori pentru învățământul preșcolar, educatoare, institutori învățământ preșcolar.

(4) Pentru activitatea de dirigenție efectuată de personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau determinată, cu normă întreagă sau cu timp parțial, cu cel puțin jumătate de normă de bază, în una sau mai multe școli, majorarea corespunzătoare se calculează la nivelul prevăzut pentru norma întreagă, la unitatea unde efectuează activitatea de dirigenție.

(5) Personalul didactic de predare care prestează activitate de dirigenție și care își desfășoară activitatea didactică în baza mai multor contracte individuale de muncă poate desfășura activitate de dirigenție doar în executarea unui singur contract individual de muncă.”

Potrivit grilei de salarizare, un profesor cu studii de lungă durată (grad didactic II, vechime între 20 și 25 de ani) are salariul de bază de 5854. Dacă ne raportăm la formula de mai sus, tariful orar se calculează astfel: 1/72 raportat la salariul de încadrare. Salariul de bază, fiind 5854, se împarte la 72 și se obține suma de 81.30 lei. Salariul net, în mână, este doar 58% din salariul brut, adică 47,154 net. La această sumă se adaugă și sporurile.

Citește și:
Legea Bolojan, forma completă pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament. Ce prevede legea fiscal-bugetară pentru școli, universități și cercetare
În toamnă nu vor fi profesori la plata cu ora, avertizează Simion Hăncescu – FSLI: Este un lucru extrem de grav. Le-a venit guvernanților ideea că nu se calculează corect plata cu ora și diminuează cuantumul drastic. Vor rămâne sute de mii de copii fără profesori

32 comments
  1. Sa gândim simplu. Dacă un lucrător muncește peste norma, sâmbătă, duminică, e plătit dublu. Asa trebuie considerata ora numita PLATA-CU-ORA. Și nu la jumătate. Clar ?

  2. E clar. Pe acest individ nu-l interesează specificul activității la clasa. El e setat pe tăierea salariilor profesorilor cu 25%–30% și asta face. Argumentele aduse sunt, intenționat, ridicule.

  3. Învățământul tehnologic este susținut de pensionari, maiștri și ingineri, la plata cu ora. Tinerii nu se înghesuie să intre în învățământ, că au alternative mai bune. O să mai vină dreacu de la toamnă să-și mănânce nervii cu toți imbecilii din liceele tehnologice, in condițiile astea, cu bani de necalificați.

    1. Corect! Se plâng de faptul ca sunt oameni i slab pregătiți in sistem. Pai vu un salariu de doi lei cine mai vine sa suporte toyi drogații la ore??

  4. 45% este procentul aplicat pentru o ora suplimentara efectuata peste norma de predare * 50 de minute….. înseamnă fix 22,5 minute de predare-evaluare…. Atât se plătește, atât se muncește!
    ….. dacă mai ia cineva ore suplimentare!
    ….. să le ia d-ul David, d-ul Bolojan… cine vrea!

  5. Oare cine își închipuie că o oră de predare în plus înseamnă doar o oră de muncă în plus??? Dacă e vorba despre o oră pe săptămână la o clasă, să înțeleg că în primele două ore, profesorul elaborează planificarea, iar elevii stau în bănci uitându-se la el. În următoarele două ore, cadrul didactic își scrie planificarea pentru elevii cu CES, iar copiii stau degeaba din nou. În a cincea și a șasea oră, profesorul concepe fișe de evaluare, iar în a șaptea oră, ar trebui să-i evalueze, că am ajuns la finalul modulului, dar nu se poate, pentru că nu a apucat să le predea ceva. Însă a muncit pentru cât a fost plătit: fix o oră pe săptămână la plata cu ora. Vi se pare corect? Sigur că nu, este absurd! Și imposibil, căci toate acestea se fac în liniște, nu cu 28 de copii vorbăreți pe cap. Despre corectare și fișe speciale pentru cei cu CES nici nu am amintit. Dar cei care au puterea de a decide se prefac că uită de toate lucrurile enumerate mai sus. Veți spune că multe dintre ele se pot descărca de pe net. Eu vă spun că întotdeauna a durat cel
    două-trei ore să adaptez o planificare luată de pe net. Niciodată nu se potriveau datele, săptămânile ,,altfel” și cea ,,verde”, vacanța de schi. Calculele trebuiau regândite complet. Se potriveau doar temele lecțiilor. Restul era tot muncă individuală. Cu fișele de lucru, lucrurile stau la fel: niciodată nu vei găsi una mai adaptată nevoilor clasei decât cea pe care o concepi tu cap-coadă. Din păcate, ministerul îi vede și pe elevi, și pe profesori ca pe niște cifre, fără să înțeleagă faptul că un profesor stresat și obosit înseamnă o clasă de copii și mai stresați. Suntem oameni, nu roboți!

  6. Peste tot in lumea asta orele deunca desfasurate suplimentar se platesc mai bine decat cele desfasurate in progamul normal si dublu sau mai mult daca sunt in weekend, numai la noi se vrea altfel ……
    Nu mai mâncați ciuperci domnule ministru…..

  7. Articolul denota o neintelegere acuta a realitatii decatre minister. Ar inseamna ca daca risc, ca profesor, (ca este risc de burnout) sa iau o a doua norma la plata cu ora mi se vor da si cele 44-20 = circa 24 de ore nedidactice in care sa pregatesc a doua norma ? Puse in orarul personal. Atunci,da, fiecare ora suplimentare ar fi 1/44 din norma noua. Dar ar trebui ca acea persoana sa faca cate o saptamana de ore din fiecare norma ,altfel nu incap in timp, ceea ce ar reduce viteza cu care se predau materiile la jumatate . Cum nu se intampla acest lucru, deducem ca tot calculul ministrului este gresit si ca fiecare profesor care pe linga 20 de ore ia alte 20 le face in acelasi saptamana, fiind vorba de un expert care le stie foarte bine . Dar in acest caz o ora suplimentara este 1/20 din norma didactica. Si trebuie platita ca atare !

  8. Dacă se va calcula valoarea orei după metoda propusă de dl. ministru, vom vedea cu toții cât de puțin este valorizată o oră de muncă în învățământ. Pe banii aceia nu găsești nici măcar pe cineva care să te ajute la curățenie. Aici e drama, chiar dacă acel calcul pare „corect”!

  9. sa înțeleg că un profesor de matematică trebuie reinvete sa ce predea, pai diploma cum a obținut o. Sau un învățător trebuie sa învețe acasă să scrie sau tabla înmulțirii pentru a preda.

    1. Aş fi curios d-l Adrian în 35 de săptămâni (2 ore pe săptămână) de școală cum ar reuși să predea în așa fel chiar și lucruri simple cum ar fi tabla înmulțirii fără să se pregătească și să diversifice lecțiile pentru a capta atenția copiilor. Nu spun că fiecare cadru didactic își face treaba, dar nici să creadă că se intră la ore pentru relaxare. Acești oameni care dau cu părerea din exterior nu știu cum e să-și țină nici doi copii în frâu fără televizor sau telefoane, tablete etc.

    2. Pentru fiecare lecție profesorul trebuie sa pregătească un plan de lecție in funcție de specificul clasei și materialul didactic disponibil. Profesorul pregătește teste , le evaluează, le discuta cu elevii, (eventual cu părinții), notifica datele in fisa elevului. Participa la activități extrașcolare ( săptămâna verde, servici pe scoala, activități remediale, încheie medii, completează statistici, face planificări)

  10. Are dreptate domnul ministru, numai că ce sa te aștepți de la cei care se înfruptau cu ore suplimentare și nu le făceau.
    S-a făcut în sfârșit dreptate cu aceste măsuri.

    1. Nu are dreptate, pentru ca ora aceea este de predare, deci pentru ea trebuie sa te pregătești ca și pentru celelalte ore. Cum ar fi sa merg în clasa la copii și sa le spun: azi facem asa, o ora mai slabuta, pentru ca pentru asta nu sunt plătită decât sa va predau, deci nu am făcut fise, aplicații și nici nu corectez nimic, în afara orei???

      1. sa înțeleg că un profesor de matematică trebuie reinvete sa ce predea, pai diploma cum a obținut o. Sau un învățător trebuie sa învețe acasă să scrie sau tabla înmulțirii pentru a preda.

        1. Bună ziua!
          Fiecare clasă are particularitățile ei, pentru fiecare adaptezi, cauți strategii, realizezi teste, …

  11. înseamnă că plata cu ora este desconsiderată,deci trebuie făcută în bătaie de joc…in afara orelor,telefonul închis,profesorii au și ei o viață…
    și ce frumos vorbea dl David când nu era ministru….școală te ajuta sa nu fi prost….profesorii nu sunt acolo sa te binedispună….țineți minte?! el a uitat…

  12. Care plată cu ora când pe simulări sunt școli numeroase (in urban!!!!!) unde lipsesc și 12 ore la unele catedre.

    Asta după ce au fost deja dați afară (simulativ) suplinitorii.

    Pe toate simulările directorilor este dezastru.

    Practic e imposibil sa asiguri cele 20 de ore impuse de David Boclojan pt mai mult de 1/3 din cancelarii.

  13. Păi atunci, când profesorii sunt solicitați să desfășoare activități și în afara celor 8 ore/zi (inclusiv sâmbăta și duminica), dacă se pune problema ca plata cu ora să fie raportată la timpul de lucru de 40 de ore/săptămână, nu ar trebui plătiți pentru acele ore de activități desfășurate peste timpul de lucru de 40 de ore ? Întreb și eu.

  14. Este complet eronat. Ce nu se vrea sa se inteleaga, intradevar calculezi ora de munca in raport cu tot salariul si timpul total de lucru dintr-o luna, insa atunci cand acorzi profesorului un numar de ore de predare in plus fata de norma trebuie sa ii calculezi si timpul suplimentar necesar pentru activitatile didactice conexe acelor ore (pregatire , corectare lucrari etc…) nu numai cat preda efectiv…altfel profesorul ala primeste bani doar pentru orele de predate si in rest munceste gratis ca asa vor unii ….sunt multe situatii cand nu ai cum sa il incadrezi fix cu numarul de ore din norma si atunci apar 1-2 ore in plus pentru care de fapt este mai prost platit…

    1. Să presupunem că profesorul X are 2 ore la plata cu ora la o clasă care are disciplina Y. In acest caz, elevii vor avea profesor care vine la oră dar acel profesor nu este plătit pentru a corecta teste si a pune note. Vine va evalua testele si cine va elabora acele teste? Chiar ar fi interesant un asemenea caz.

  15. Ziua și prostia….,profesor=muncitor necalificat, ai făcut un plan afaceri din Educație. Ai tăiat tot norme, ore suplimentare, burse….3 miliarde economie la buget, dar viitorul e o tara de analfabeți = 1 miliard de euro pierdere .
    Demisia Dl. Ministru, îl loc sa te lupți pentru învățământ, faci jocurile unor incopetenti.
    E o crima îndreptatata împotriva noilor generatii.
    Nu te roagă nimeni sa te sa sacrifici, hai la vot sa vedem cine este deacord cu tine!

    1. Ce tari sunt acești Bolojan și David! Fac ce vor mușchii lor la orice oră! Boc a răspuns pentru nenorocirea făcută? Din contră clujenii l-au albit, l-au făcut alb ca zăpada! A trecut un pic pe la București, a rupt tot ce s-a putut și apoi omu’ și-a văzut de treabă!

  16. Asta inseamna cu nu recunosti munca depusa de un profesor inafara celor 20 de ore de predare.
    Cum mai poti da ochii cu colegii tai profesori cand o sa te intorci acasa? Crezi ca te tin pre mult la minister?
    Acest lucru vine de la un ministru care este profesor, nu de la influencer platit sa vorbeasca prostii.

  17. Greșit!!
    Raționamentul ministrului nu are logică! Să analizăm: Dacă se dorește ca plata unei ore să rezulte prin împărțirea salariului la 40 ore, adică 20 ore efective și alte 20 de pregătire a primilor, atunci este evident că la fiecare oră de curs efectivă i se asociază și câte una de pregătire. Prin urmare la PO numărul orelor efective vor trebui îmulțite cu doi, așa cum am procedat și la împărțirea la 40 când am ținut cont și de cele 20 ore de pregătire. Adicălea la aflare costului unei ore am ținut cont de cele 20 ore și am împărtit de 40, dar când să calculam munca pentru activitatea la PO nu mai ținem cont.
    Așa că, dl ministru, ne vorbiți mult de nonștiință, pseudoștiință, dar această pseudologică a dumneavoastră unde să o încadrăm??

  18. Hai sa iti explicam ca la elevi greu de cap.
    Daca un profesor tine 20 de ore in plata cu ora iar alt profesor este angajat si are norma didactica de 20 ore, cei de profesori trebuie sa primeasca aceeasi bani.
    Daca nu primesc aceeasi bani inseamna ca cel din plata cu ora vine la scoala deschide manualul si preda din amintiri, lucrari nu va mai corecta pentru ca nu este platit, servici pe scoala nu va face pentru ca nu este platit, consultatii cu parintii nu va face pentru ca nu este platit, etc. Cred ca ai prins ideea, daca este nevoie iti desanam.

  19. Nu este corect domnule Ministru. Corect e sa dai la o ora de activitate didactică cu elevii să pontezi și o ora de pregătire a activității didactice(pregătirea materiei, corectare lucrări etc). Adică să fie pontate si activitățile ce implica acele ore. In acest moment, daca avem o ora la plata cu ora și dam o lucrare de evaluare, vom fi nevoiți să corectam acele lucrări în timpul orelor cu elevii. Eu voi refuza orele la PO plătite cu 28 lei ora și voi lua în privat ore plătite cu 70-100 lei ora.

  20. Văd că insistați, sunteți doar un politician plin de el. Orele sunt, ore, se fac la fel fie că sunt în catedra de 20, fie că sunt la plata cu ora. Nu sunt însă plătite la fel prin….pseudoreforma asta a dv, care este de fapt o reducere contabilă.
    Văd că vă place să tot vorbiți, să ne convingeți. Probabil credeți că sunteți singurul deținător al adevărului. Este că sunteți foarte bun?

    1. Și cei care au plata cu ora trebuie să pregătească o mulțime de documente: planificări, teste și așa mai departe! Deci nu e corect să se schimbe modalitatea de plată pentru plată cu ora / cred că nu greșesc!

  21. Daca se dorea ceva echilibru,se scadea mult,la 10 lei ora suplimentara si atunci nu mai vroia nimeni si nu mai erau toti plini de ore suplimentare dar tot pilele luau muuuulte ore suplimentare asa ca lasam gradatiile pentru cel mai fidel cātel!UN character de nota 10:dam in pensionari care au muncit o viata si sambata si in profesori care este cea mai umila si blanda categorie.Sunt invatati sa indure multe fara sa se razvrateasca,nu?In inavtamant majoritatea sunt femei.Cele mai vulnerabile categorii:femeile si batranii.Spune multe despre caracterul vostru.
    Caliate,neicā!Suntem pe maini sigure.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții clujeni ies în stradă, pe 16 martie, pentru a transmite un mesaj pro-european: Europa este viitorul nostru! Tinerii din Cluj sunt implicați, ne pasă și nu vom rămâne tăcuți în fața celor care ne dezbina

Studenții clujeni anunță o nouă manifestație pentru transmiterea unui mesaj pro-european, relatează Actual de Cluj. Manifestația va avea loc pe 16 martie 2025, între orele 18.00 și 20.00, în Piața Alexandru…
Vezi articolul

Concurs de selecție pentru doi profesori români la Școala Europeană de la Bruxelles, anunță Ministerul Educației. Posturile sunt de Fizică-Chimie și Biologie – Științe integrate, iar salariile de câteva mii de euro – înscrierile se încheie marți, 12 iulie

Ministerul Educației organizează concurs pentru ocuparea a două posturi la Școala Europeană de la Bruxelles. Candidații se pot înscrie până pe 12 iulie 2022, prin depunerea dosarelor la registratura ministerului…
Vezi articolul

Consiliul Elevilor cere președintelui să promulge „de urgență” legea privind dispozitivele pentru elevi dezavantajați, inițiativă ce ar putea fi „tergiversată” deoarece „guvernul nu a susținut-o”

Consiliul Național al Elevilor (CNE) cere Președintelui României, într-un comunicat transmis vineri, să promulge legea privind dotarea elevilor dezavantajați cu dispozitive prin care să poată accesa școala online, proiect adoptat…
Vezi articolul