„Vorbind cu colegii mei, am înțeles că Ministerul a permis ca școlile să scoată și jumătăți de normă pentru titularizare”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, la prezentarea raportului săptămânal. Aceasta a mai spus că cel care se titularizează „trebuie, până la urmă, să adune, ca să spun așa, acele jumătăți în norme complete.”
Întrebare: De ce nu faceți titularizarea pe jumătate de normă?
Daniel David: Și titularizarea va fi unul din subiectele pe care le voi discuta sub aspectul diagnosticului și sub aspectul unor propuneri pentru îmbunătățire, în luna mai, așa cum am promis. Deocamdată, spun doar atât că, în ultimii ani, vorbind cu colegii mei, am înțeles că Ministerul a permis ca școlile să scoată și jumătăți de normă pentru titularizare. Sigur că cel care se titularizează trebuie, până la urmă, să adune, ca să spun așa, acele jumătăți în norme complete, dar sunt scoase și jumătăți de normă în posturile care se supun titularizării.
Recent, vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), George Purcaru, a declarat la Cluj că articolul de lege care face referire la titularizarea pe jumătate de normă nu se aplică. „Ce împiedică astăzi Ministerul Educației să aplice acest articol de lege, în care vorbim despre mișcare de personal? Când un coleg de-al nostru nu are suficiente ore într-o unitate de învățământ, de ce nu i se completează cu aceste ore de remedial?”.
Informații de context
Din anul școlar 2024-2025, profesorii se pot titulariza și pe jumătate de normă, potrivit ordinului nr. 6.876 din 22 decembrie 2023. Ordinul aprobă normele metodologice privind încadrarea profesorilor din școli și grădinițe, precum și încadrarea în regim de plata cu ora.
Art. 8 -„(2) În vederea ocupării prin concurs național, consiliul de administrație al ISJ/ISMB poate constitui catedre vacante viabile, conform art. 2 alin. (4), din cel puțin o jumătate de normă didactică de predare, potrivit dispozițiilor art. 207 alin. (4) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, la nivelul uneia sau mai multor unități de învățământ preuniversitar.”
Metodologia-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026 prevede că posturile didactice se constituie conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, adică cu posibilitatea titularizării pe jumătate de normă. Articolul de lege care face referire la jumătatea de normă este art. 177 (7).
Art. 8 – „(1) Constituirea posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învăţământ preuniversitar se realizează, cu încadrarea în numărul maxim de norme/posturi aprobat la nivelul ISJ/ISMB , conform planurilor-cadru de învăţământ aprobate prin ordin al ministrului educaţiei valabile pentru încadrarea personalului didactic de predare, potrivit anexei nr. 20, precizărilor transmise de Ministerul Educaţiei, pe baza prevederilor legale privind constituirea formaţiunilor de studiu, a proiectelor planurilor de şcolarizare propuse de unităţile de învăţământ aprobate cu sau fără modificări de către consiliul de administrație al ISJ/ISMB, în concordanță cu norma didactică de predare stabilită conform prevederilor art. 207 alin. (4)-(13) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare”, prevede metodologia-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026.
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar 198/2023:
Art. 177 – „(7) În vederea ocupării prin concurs național unic, catedra este constituită din cel puțin o jumătate de normă didactică de predare, potrivit dispozițiilor art. 207 alin. (4), la nivelul uneia sau mai multor unități de învățământ preuniversitar. Procedura de constituire a posturilor didactice la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Tovarășul ministru nu aplică prevederea din simplul motiv că nu vrea să plătească orele remediale, desigur. Sau este un motiv ascuns care îmi scapă?… Oricum, îmi miroase a schimbare a legii învățământului în defavoarea cadrelor didactice… Este singurul ministru al învățământului care acționează împotriva angajaților din sistem!… Chiar nu observă nimeni?!…