Ministrul Sebastian Burduja: Faci cercetare fundamentală și cercetezi lucruri pe care omenirea le-a inventat acum 10.000 de ani? Nu e în regulă. Faci însă cercetare de avangardă, care are însă și un transfer tehnologic în piață? Iată exemple pe care trebuie să le încurajăm

530 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Obiectivele cercetărilor care merită să fie sprijinite în România și numărul mare de institute de profil, care formează un sistem foarte fragmentat, criticat de Comisia Europeană, au fost invocate de ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja, într-o prezentare în care a vorbit despre planurile sale de susținere a “cercetării de vârf”. El a pus în balanță cercetarea fundamentală și cea care aduce “un transfer tehnologic în piață”, așa cum a comparat cercetările publicate în jurnale internaționale de prestigiu cu cele publicate “pe un website obscur”.
  • Oficialul a făcut comentariile duminică, în cadrul unei dezbateri organizate în cadrul Bucharest Tech Week, în care a vorbit despre prioritățile și strategiile sale. 

El a dat exemple pentru ceea ce înțelege el prin cercetare performantă, care merită susținută, și a orbit despre situația fragmentării din sistem, sistem care trebuie “consolidat”, în condițiile în care al a invocat, drept primă prioritate pentru “Cercetarea la Vârf” în mandatul său, promovarea Strategiei naționale pentru cercetare, a Planului național și a unui nou cadru legal pentru cercetare-dezvoltare.

Comentariile sale vin în condițiile în care un recent raport al Comisiei Europene a inclus eliminarea fragmentării din sistem și canalizarea banilor către institutele performante – printre recomandările sale pentru cercetarea românească, pe care o descrie ca fiind prinsă într-un “cerc vicios” al incoerenței, inerției, fondurilor puține cheltuite prost

Sebastian Burduja, în cadrul prezentării  “Elementelor strategice pentru susținerea cercetării de vârf”:
  • “Performanță și evaluare pe bune, cu orientare pe rezultate. Dacă nu reușim nici în cercetare să aducem principiile meritocrației, unde o să o facem? Că lucrurile sunt simple aici: publici într-un jurnal internațional cu un scor foarte bun, reputabil? E în regulă. Publici în ceva website obscur? Nu e în regulă. Faci cercetare fundamentală i cercetezi lucruri pe care omenirea le-a inventat acum 10.000 de ani, cum am văzut recent un exemplu? Nu e în regulă. Faci însă cercetare de avangardă, care are însă și un transfer tehnologic în piață? Iată exemple pe care trebuie să le încurajăm.
  • “(…) La punctul patru avem consolidarea și integrarea sistemului de cercetare-dezvoltare. În momentul acesta, gândiți-vă, doar la ministerul pe care îl reprezint, sunt nu mai puțin de 47 de institute de cercetare-dezvoltare. 47. Se adaugă alte institute de cercetare-dezvoltare care nu țin de noi, se adaugă institutele Academiei Române și se adaugă partea de cercetare din universități. Aceste componente ale sistemului în general nu discută între ele și nu exploatează posibilele sinergii. Sunt și excepții și le laud. Dar marea problemă, ne-a spus Comisia Europeană lucrul acesta: avem un sistem fragmentat și prea puțin competitiv. Prea puțin performant. (…)”
Prioritățile pentru “Cercetare de vârf”, enunțate de ministru:
  • Promovarea Strateigiei, a Planului Național și a cadrului legal pentru sistemul național de cercetare-dezvoltare (reducerea fragmentării, premierea performanței, aplicarea principiilor guvernanței corporative, reevaluarea IOSIN etc.)
  • Conectarea spațiului de cercetare-dezvoltare la mediul privat românesc și la European Research Area
  • Dezvoltarea proiectelor speciale ELI-NP, ESA, Danubius, hub-uri (inteligență artificială, hidrogen, semiconductori, ALRED, aerospațial)
  • Promovarea științei și carierei de cercetător în rândul tinerilor

Prezentarea sa, integral:

Citește și:
Raport CE: Finanțare eficientă, eliminarea fragmentării din sistem și canalizarea banilor către institutele performante – printre recomandările experților europeni pentru cercetarea românească, prinsă într-un “cerc vicios” al incoerenței, inerției, fondurilor puține cheltuite prost / Ce mesaje au reținut autoritățile române

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dacian Cioloș: Monica Anisie ar trebui să plece de la minister de urgență / Până ieri, cerea adeverințe de la toți elevii, astăzi doamna Anisie zice că nu mai e nevoie. Până ieri, era nevoie de „pepsiglas”, azi nu mai trebuie

Liderul PLUS, Dacian Cioloș, îi cere pentru a doua oară demisia ministrului Educației, Monica Anisie, pe care în 2016 a numit-o secretar de stat. Cioloș susține, într-o postare pe Facebook,…
Vezi articolul

Admiterea la liceu „prin alunecare”, în școli în care elevii au ajuns în urma repartizării, nu a dorinței lor, plus pregătirea pentru meserii vechi – indicate de Măriuca Talpeș, de la Coaliția pentru Dezvoltarea României, drept cauze pentru care „condamnăm o jumătate de generație să fie șomeră în viitor” / 52% intră la liceu sub nota 6, considerat pragul nivelului 2 din PISA, al analfabetismului funcțional – analiză

Cifrele pe anul trecut, prezentate de Măriuca Talpeș, arată că 52% dintre elevii absolvenți de clasa a VIII-a intră cu media minimă admisă, de 6. Aceștia ajung în învățământul tehnologic…
Vezi articolul

EXCLUSIV Testele de salivă pentru elevii din școli nu trebuie să fie omologate de Agenția Națională a Medicamentului din România, spune șeful instituției, Robert Ancuceanu: Sunt 160 de teste autorizate deja de Comisia Europeană / Premierul și ministrul Educației susțineau că procedura e blocată la ANM

Agenția Națională a Medicamentului nu are ce să omologheze în privința testelor de salivă care vor fi folosite în școli, omologarea fiind deja făcută de către Comisia Europeană, a explicat…
Vezi articolul

Mai multe asociații de elevi „condamnă” declarațiile Ecaterinei Andronescu referitoare la uniforma școlară: E foarte grav că problema siguranței în școli nu este înțeleasă

„Asociațiile de elevi din România condamnă recentele declarații ale ministrului educației, Ecaterina Andronescu, conform cărora soluția pentru asigurarea securității în unitățile de învățământ ar fi introducerea uniformelor obligatorii. Considerăm ca…
Vezi articolul

Consorțiul Universităților pentru Științele Vieții își exprimă susținerea pentru pachetul de legi ale educației, ca „soluție pentru educația în domeniul agriculturii și dezvoltării durabile!” / Pentru învățământul superior, este apreciată în special „consolidarea componentei financiare” și a autonomiei universitare

Schimbările propuse în pachetul legislativ pus în dezbatere de Ministerul Educației reprezintă “o soluție pentru educația în domeniul agriculturii și dezvoltării durabile”, susține Consorțiul Universităților pentru Științele Vieții, ce reunește…
Vezi articolul