Mircea Bertea: Profesorii de română și matematică sunt niște zei. Dacă o disciplină nu este inclusă în examen, este automat considerată neimportantă, iar profesorul respectivei materii își pierde motivația

36.478 de vizualizări
Foto: Arhiva personala
„Profesorii de română și matematică sunt niște zei în sistem, pentru că disciplinele lor sunt relevante pentru examene. Sunt solicitați, dau meditații, iar unii ajung să aibă o situație materială mai bună decât alți profesori”, a declarat Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România și actual consilier al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, la podcastul Cluj24.

Efectul acestei situații este că „o disciplină dacă nu este inclusă în examen, este automat considerată neimportantă, iar profesorul respectivei materii, de exemplu, chimie sau fizică din gimnaziu, își pierde motivația”, a spus profesorul Mircea Bertea.

„Evaluarea națională ar urma să fie reformată fundamental, dacă va continua actualul ministru”, susține Mircea Bertea apreciind că „schimbarea este necesară și este corectă din toate perspectivele, ale părintelui, elevului și profesorului”.

Declarațiile lui Mircea Bertea despre Evaluarea Națională

„În România există trei evaluări naționale în învățământul preuniversitar: evaluarea la clasa a II-a, evaluarea la clasa a VI-a și evaluarea națională de la clasa a VIII-a.

Evaluarea națională nu este un examen, ci o evaluare de tip formativ — adică o formă de evaluare care arată unde a ajuns elevul în raport cu obiectivele propuse și oferă soluții și prilej de a optimiza procesul de învățare.

Evaluarea națională nu ar trebui să genereze discriminări, clasificări sau respingeri.

Oficial, am transformat această evaluare într-un examen. Am confundat  și continuăm să confundăm evaluarea cu un examen, deoarece a fost stabilită ca mecanism de repartizare computerizată a elevilor în licee sau în alte forme de învățământ vocațional.

Aici apare o problemă de fond: dacă învățământul este obligatoriu, de ce este necesar un examen pentru accesul în etapele următoare ale acestuia?

Evaluarea națională ar urma să fie reformată fundamental, dacă va continua actualul ministru. Schimbarea este necesară, și este corectă din toate perspectivele — ale părintelui, elevului și profesorului. Într-un context în care pregătim copiii pentru 8 competențe-cheie, sau mai nou pentru 5 competențe europene, nu este firesc să impunem un examen care creează discriminare, clasificare și segregare: „tu intri, tu nu intri”.

Așa cum s-a propus, evaluarea trebuie să fie una cuprinzătoare, care să reflecte cunoștințele din toate materiile importante. Evident, nu este vorba despre 8 examene scrise, ci despre o formă de evaluare care să verifice echilibrat competențele elevului. Acest aspect este esențial.

Unii parinti fac eforturi considerabile, le plătesc profesori, dar astfel, prin supraprotejare, le distrug „anticorpii” emoționali și intelectuali. Copilul ajunge să nu mai relaționeze, merge doar la ore, devine un „robot” orientat spre succesul la examene. Școala românească nu te pregătește pentru viață, ci pentru a avea succes în școală.

Profesorii de română și matematică sunt niște „zei” în sistem, pentru că disciplinele lor sunt relevante pentru examene. Sunt solicitați, dau meditații, iar unii ajung să aibă o situație materială mai bună decât alți profesori, de exemplu cei de muzică. La liceu se predau circa 17 materii, dar doar 2-3 contează pentru examen. Doar acești profesori au posibilitatea unor venituri suplimentare, în timp ce ceilalți sunt percepuți ca irelevanți.

Dacă o disciplină nu este inclusă în examenul de Evaluare Națională, este automat considerată neimportantă. Iar profesorul respectivei materii, de exemplu, chimie sau fizică din gimnaziu, își pierde motivația. Elevii nu sunt interesați, pentru că li se spune acasă „învață doar la română și matematică, că acolo ai evaluare”. Astfel, profesorul fie renunță, fie predă mai puțin, fie dă note mai mari ca să evite conflictele. Încet, încet, diluam cunoașterea.”

Informații de context

Carmen Călugăru, profesoară de Limba română la Școala Gimnazială „Ion Simionescu” din Iași, a declarat, pentru Ziarul de Iași, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2025, că elevii au „tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen”. Conform profesoarei, uneori, acest lucru este și „o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor”.

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.

„Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „în mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea”. Aceasta a precizat că „memorarea are un rol de bază în învățare, spune psihologia cognitivă, pentru că al nostru creier nu poate să lucreze dacă nu are cu ce.”

  • Amintim că Unitatea de Cercetare în Educație a transmis, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, că „dacă examenele naționale rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă”. Răspunsul vine în contextul în care proiectele cu noile-planuri cadru de liceu au fost puse în consultare publică și instituția a fost întrebată care ar trebui să fie legătura dintre planurile-cadru/programe și examene/metoda de evaluare a competențelor.
  • În legătură cu proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, tot cercetătorii de la Unitatea pentru Cercetare în Educație au arătat în 2023 că impactul curriculumului oficial la clasă este diminuat din cauza selectării arbitrare din textul programei școlare a competențelor și conținuturilor. Ei mai susțineau și că subiectele sunt concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care „compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar – pe larg, aici

Adrian Magdaș, profesor de matematică și director la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, a spus că trebuie regândite Evaluarea Națională și Bacalaureatul, pentru că subiectele sunt șablonizate: „Reforma la liceu trebuie completată prin regândirea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat, deoarece în prezent subiectele de examen sunt extrem de șablonizate.”

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat pentru TVR Info că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.


23 comments
  1. Dacă materia nu e de examen ajunge bătaia de joc a tuturor.
    Elevii știu că pot să facă tot ce vor ei că fac scandal la direcțiune și profesorul va fi forțat să le dea numai 10.
    Părinții răspund în derâdere profesorului cu „e copil” la orice problemă ridicată sau orice tentativă de a avea o conversație pe tema disciplinei sau felului în care abodrează ora, dar dacă apare în carnet o notă mai mică de 10 face scandal și târăște profesorul prin reclamații, plângeri și, mai nou, procese.
    Conducerea face scandal că 9 e notă mică dacă nu e materie de examen, uneori sancționează profesorul pentru note, alteori dacă are liniște la oră și e exigent cu copiii îl sancționează că îi stresează cu o materie la care nu dau examen, cu 2-3 excepții unde nu există profesori la materiile respective…

    Sunt multe cauze. Dacă elevii se învață că merge așa la o materie următoarea săptămână mai fac și la alta și uite așa se duce pe apa sâmbetei totul….

  2. dragă redacție,
    stimate domn consilier,

    sunt doar un om simplu, iar puterea mea nu este decât să mă informez din când în când și să încerc să îmi transmit gânduri de răspuns. de această dată, chiar de susținere a rolului dumneavoastră, că individ, și a domnului ministru.

    un colectiv nu este neapărat o colectivitate sau o echipa.

    problemele pe care le semnalați sunt adevăruri în cele mai multe scoli de masa.

    consfătuirile anuale, în septembrie-octombrie sunt axate doar pe întâlniri pe specialitatea de predat.

    pe trunchi comun, poate ar merge o întâlnire între profesori cu discipline înrudite.

    elevii nu au de unde deprinde spiritul cooperării. poate părinții sunt absurzi. dar între cadrele didactice spiritul identitar nu confundat cu disoluția individului dar spiritul curat de echipa de interacțiune, de cooperare nu exista în cele mai multe scoli. nici chiar profesorii de romana și matematica nu au constienta rolului lor de transmitere de cunoștințe elementare. de algoritm , cu care elevul să poată opera spre a își forma competente. domnule consilier, asta e realitatea în multe scoli. edupedu întreabă Cum ?! răspunsul este Fa-ti măcar datoria elementara !

  3. zei? veniți în mediul rural sa vedeți cu ce ne confruntăm. dau zeitate mea pe liniștea/ neimplicarea celorlalți colegi: elevii lor nu dau examene, nu au bătaie de cap. raportările și statisticile au ca reper doar limba română și matematica.
    și totul – analfabetismul funcțional, lipsa motivației, generații din ce în ce mai slabe – repet, totul, se sparge în capul nostru.
    deci: veniți în mediul rural. și acolo sunt scoli. și apoi mai vorbim.despre statutul de „zeu”.

  4. Sunt PROF.de LR, „de o VIATA !”Am intrat pe GOOGLE!!! DAAAAA, cata DREPTATE are Dna ADA ILIESC,L AUTOR de CARTI de REFERINTA, SUPERBISIME, EFICIENTE, RECUNOSCUTE!!! CITITI insa cateva Pagini din ” GRAMATICA de GIMNAZIU” a minunatei Doamne Acad.- GABRIELA PANA DINDELEGAN- si, daca sunteti, ca mine, Prof.de LR, va cruciti si va ” renegati”, faceti HTA!!! D-Sa a scris o alta SUPERBISIMA CARTE, dar ” este de NEINTELES ACUM”, dupa ce am fost crescuti si invatati cu” GRAMATICA TRADITIONALA” si dupa ce am luat , si GRADELE, TOATE, invatand din ” GRAMATICA LR”, a Dnei ADA ILIESCU!!! MULTA RECUNOSTINTA, Dna ADA ILIESCU

    1. Stimată Nora,
      După ce am văzut modalitatea dvs. de exprimare în scris, nu pot decât să le plâng de milă generațiilor de copii care v-au fost elevi timp de „o viață”. 🙁

  5. Cat timp se vor mai face experiențe pe generațiile de elevi? Programele școlare sunt concepute in așa fel încât copiilor sa nu le placa școală. Sunt foarte încărcate, se trece repede prin materie, copiii nu au timp sa fixeze cunoștințele. Chipurile, se pune accent pe gândirea logică a copiilor. La 10 ani,n-au învățat o poezie, memoria nu le este deloc solicitată. Cat despre manuale, sunt sub orice critica. Unde este ABECEDARUL de altădată?!

    1. corect, s-a scos poezia din clasele primare.Cine a avut așa idee proasta? Lăsați ora de caligrafie, de ce ați scos – o? de ce șunt numai exerciții de asociere? Lăsați elevul să gândească, să compună un răspuns. Ați distrus învățământul cu manuale de proasta calitate, informații multe, aiurea abordate

    2. Respect pentru comentariu! În zilele noastre nu se mai dorește ca un elev sa aibă gândire critica. Generațiile de elevi sunt mai ușor de condus de guvernanți dacă nu știu prea multa carte. În instituții, la conducere se promovează politicul și persoanele care nu sunt specializate în acea funcție. Sunt cazuri in tara de directori cu 12 clase care au angajați cu doctorat, pentru ca persoanele cu doctorat nu pot sa se angajeze la un loc mai bun de munca fără pile și relații. Învățământul actual descurajează învățarea și demoralizeaza.

  6. Și tu este zeu, ai predat limba română.
    Ai trăit și trăiești pe spinarea altora.
    sa verificați declarațiile de avere ale directorilor și inspectorilor.
    Hoți, spagati, magari

  7. Eu văd ca în școala mea sunt ”sclavi pe plantație”. Aproape zilnic lucrează cu cei din clasele a 12-a, suplimentar. Cu toate astea sunt cei mai atacați de tot soiul de directori, părinți, elevi leneși. Poate în alte școli e altfel, nu trebuie generalizat

  8. Profesorul isi pierde motivarea …….
    Parca ar da profesorul examenele sau evaluarea …..
    Adevarul este ca învățământul Românesc este subfinantat , pana nu se va investi coerent in cabinete , laboratoare si atelire nu va avea cum sa pregateasca cu adevarat elevi , pana in acel moment vom merge tot pe genunchi indiferent cu ce idei mai vin uni si altii !
    In legătură cu motivarea , mai dificil e sa motivezi un elev pentru o disciplină care nu face parte din programa de examen!
    Din pacate nu s-a schimbat nimic in gandirea decidentilor care inca cred ca o schimbare de programa pe hartie este o reformă, nu se poate fara investiții serioase si fara a mai minții pe față oameni care fac munca !

  9. Da, așa este, sunt niște zei, aveți dreptate, formează oameni. Matematica le organizează creierul, româna îi ,,alfabetizeaza” , le formează cultura literară. Și așa, suntem vai de capul nostru, din generație în generație, mai analfabeți, copiii nu mai citesc, doar lecturile obligatorii pentru examene, de multe ori nici pe acelea….Nu-mi imaginez ce va fi când nu vom mai da nici acest examen, ci o probă la toate materiile, un 1+1 cred, că doar nu o sa amesteci rombul cu Moromeții. In sfârșit, așa se întâmplă când la pupitru există o struto – cămilă, un psiholog, care are impresia că totul este anapoda. Examenul de admitere la liceu, era sfânt, intră cine trebuie, unde trebuie. Examenul național de titularizare, sfânt, bine, puțin revizuit, vis a vis de probe, sunt probe aiurea, care de fapt nici nu prea le auzi prin facultate, fac alții bani cu ele. Ați scos tezele, de aici vine nenorocirea, trebuia teze la toate materiile și înainte de evaluare, un examen de competente la celelalte materii, însă nu știți cum sa desființati mai mult școala.

    1. D. A. utilizezi un sofism nedemn de un profesor.
      Argumente:
      1. Nu doar Matematica „organizează” creierul, ci toate disciplinele fundamentale „organizează”, de fapt modelează anumite tipuri de raționamente: lingvistice, numerice, artistice etc.
      2. Faptul că Româna și Matematica monopolizează examenul de la sfârșitul clasei a 8 a este totalmente greșit pentru că, deși au importanța lor incontestabilă, nu pot fi învestite cu o valoare mai mare decât o au în realitate.
      3. Unii copii au înclinații umaniste, alții realiste, deci este nefiresc și irelevant ca un copil care se duce spre „umanioare” să dea o probă de Matematică care depășește nivelul de „cunoștințe fundamentale de matematică” în loc de Istorie, limbă străină etc. În fond, gimnaziul înseamnă cultură generală, nu doar Română și Matematică.
      3. Testarea de la finalul gimnaziului ar trebui să vizeze câteva teme din fiecare disciplină fundamentală care se integrează în ceea ce numim îndeobște „cultură generală”.

      1. Foarte adevărat! Copiii cu înclinații artistice dau examen la matematica. Asta presupune multe ore de ,,pregătire” suplimentara. Aberant!

  10. Păi, oricum profesorii de matematică și de limba și literatura română sunt zei, pentru că fac meditații pe sume mari acasă, cu 5-6 elevi, sume nefiscalizate, iar când ajung la clasă favorizează acei elevi, iar celorlalți nu le acordă nici cea mai mică atenție

  11. Zei???
    Materie multa si densa,patru ore(nu una,nu două)pe săptămână cu orice clasă (inclusiv cele cu elevi CES, inclusiv cu elevi ADHD,inclusiv cu elevi lipsiți de cei șapte ani de acasă).
    La unele astfel de clase ți se înfierbânta din cauza suprasolicitării maxime bietul creier ,de nu știi dacă mai poți ieși la pauza din clasa pe picioarele tale.
    Zei???
    Vă imaginați ca după câteva ore de curs și de maximă concentrare, ne mai arde sa o luam și acasă de la început?
    Adică sa tragem de un copil fără putere de concentrare sau fără chef de a învăța,numai pentru ca vor părinții lui?
    Sunt unele perioade în care o mai facem, pentru a plăti copiilor proprii in timpul.liceului ,meditații la limbi străine ,fizica,limba română și altele pentru bacalaureat și admiterea la facultate.
    Dar sa ne credeți fabrici de meditații, e prea de tot.
    Or exista si excepții dar nu generalizați.

  12. ” <> suntem, intrucat, daca ELEVII nu pot atinge alte Performante,cel putin,sa stie „Sa, scrie si sa vorbeasca elevat si corect in <> si „SA STIE MAI MULT decat<>, pentru ca,,si Ei, zilnic, fac Socoteli,iar” MATEMATICA” e ” omniprezenta”!!! EU am meditat ELEVI pentru EN si pentru FACULTATE, din 1991 si am fost Prima, aici, care a platit ” IMPOZIT,,anual, pana in 2002, intrucat s-a untrodus ” Moda <>’!!!(( ” ARHIVA” exista; n-a luat foc!!!)) Nu stiu ce” TRANSFORMARI” au aparut la” MATEMATICA”, dar cu ” MEDITATIILE la LR”, Ministerul sa stea linistit,ca vor disparea!! DE CE??? Intrucat atatea ” Schimbari s-au produs in ” TEORIA GRAMATICALA a LR”, ca PROFESORILOR le va fi teama sa mai mediteze, intrucat” GRAMATICA” stiuta de EI, <>, cata vreme ” ACADEMIA RO” si-a permis sa modifice ” Denumiri si VALORI” ale ” FAPTELOR de LIMBA”, incat numai ” MARIILE LOR stiu <>!!! ” PACAT!!! MARE PACAT, ca au adus aceste ” Modificari”, scuzandu-se si motivand prin” PROPIZITIA DEZVOLTATA, RECUNOSCUTA de Secole:” LR este <>” ” PACAT!!! MARE PACAT!!! ” Gramatica Academica” -A C T U A L A – este <superbisima",dar INTELEGEREA ei, si de catre PROFESORII de LR, performanti,<>!!” PUNCT!!! DIXIT!!!

  13. Greșit domnule Bertea, elevii își pierd motivația, nu profesorii.
    Am discutat cu profesori, care predau română și latină. Dacă la română, elevii, mai învață câte ceva la latină nu învață nimic.
    Cred că ar trebui să vă informați corect.

  14. Aceasta e intradevar realitatea in scolile cu elevi meditati,cei care nu se pot medita cred ca sunt mai relaxati mai umani,dar nici nu au note foarte bune.
    Concluzia:E momentul sa schimbam ceva,sa avem copii dornici sa invete de la scoala fara ore nesfarsite de oboseala,stres,meditatii…..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

La examenele naționale nu vor fi subiecte-capcană, cum s-a întâmplat la simularea pentru Evaluarea Națională, spune ministrul Cîmpeanu. Acesta spune, ca anul trecut, că va sta cu profesorii pentru a verifica subiectele înaintea fiecărui examen

“În fiecare noapte de dinaintea fiecărui examen (…) voi sta împreună cu colegii mei de la fiecare disciplină și vom analiza subiectele în așa fel încât să putem garanta că…
Vezi articolul

Evaluarea Națională 2019: Greșelile cele mai frecvente la examenul de română și strategii de evitare a lor – sfaturi de la profesoara Ecaterina Stanca, de la Colegiul Tudor Vianu

Greșelile gramaticale din neatenție și din cauza stresului sunt cel mai des întâlnite la proba de Limba și literatura Română de la Evaluarea Națională, spune pentru Edupedu.ro profesoara Ecaterina Stanca,…
Vezi articolul