Noul curriculum pentru liceu să includă la uman Știința datelor care include modelare matematică, statistică și probabilități, propune organizația Aspire Teachers. „Dacă, din constrângeri de timp, aceasta nu poate face parte din trunchiul comun și la profilul umanist, o soluție poate fi un program de matematici aplicate, ca în Franța, care să fie parte din Curriculum de specialitate și să fie aplicat în științele socio-umane”, avansează profesorii organizației.
Aceștia avertizează că, „prin prisma profilului absolventului, un set esențial de competențe îl reprezintă alfabetizarea științifică și matematică. Totuși, liceenii din clasele XI și XII nu mai au niciun fel de expunere la subiecte STEM în afara unor improbabile opțiuni de tip CDEOȘ”, la profilul Umanist (care include specializările Filologie și Științe Sociale).
Eliminarea disciplinelor din domeniile STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) din rândul disciplinelor obligatorii de studiat de către liceenii de la profilul Umanist în clasele a XI-a și a XII-a „întărește mitul că matematica e doar pentru matematicieni, nu pentru «umaniști»”, atrag atenția profesorii și specialiștii organizației Aspire Teachers.
„Într-o lume care abundă de date și algoritmi care să le interpreteze, accesibili oricui, toți elevii, indiferent de profil, au nevoie de competența de analiză a datelor cantitative, de raționament statistic și gândire computațională”, spun aceștia.
Organizația atrage atenția că „studiul PIAAC arată că adulții cu nivel scăzut de competențe numerice au șanse mai mici la salarii competitive, sunt mai vulnerabili la dezinformare și au un grad mai scăzut de implicare civică”.
Soluția avansată de organizație: matematici aplicate pentru toți liceenii
Redăm soluțiile avansate de Aspire Teachers pentru reintroducerea matematicii în viitoarele planuri-cadru pentru liceu:
„Astfel, soluția nu trebuie să fie eliminarea matematicii de la profilurile umaniste, ci transformarea ei într-o disciplină aplicată care servește tuturor elevilor, nu doar celor care aleg profilul real sau tehnologic.
Cea mai evidentă și utilă rută este cea de Știința datelor care include modelare matematică, statistică și probabilități, mai precis reprezentarea, interpretarea datelor, testarea de ipoteze, statistici simple, corelare versus cauzalitate, pe niveluri diferențiate.
De altfel, elementele de organizare a datelor au fost introduse deliberat în programa școlară încă din ciclul primar, cu scopul de a facilita gândirea statistică. Dar ele se pierd tocmai în clasele unde elevii au șansa de a le aplica într-un mod semnificativ și relevant pentru orice domeniu profesional pe care și-l vor alege.
Dacă din constrângeri de timp, aceasta nu poate face parte din trunchiul comun și la profilul umanist, o soluție poate fi un program de matematici aplicate, ca în Franța, care să fie parte din Curriculum de specialitate și să fie aplicat în științele socio-umane, cu sau fără a fi materie de Bacalaureat.
Similar, pentru celelalte profiluri, „matematicile aplicate” ar fi parte din CS, cu aplicații specifice pentru științele naturii, informatică și alte domenii.”
Potrivit analizei Aspire Teachers, „cele mai performante societăți în educația STEM au prioritizat educația matematică pentru toți:
Franța, după reforma din 2019 care făcuse matematica opțională pentru liceeni, a reintrodus matematica ca disciplină de trunchi comun. Din 2022, elevii din clasele terminale pot alege rute diferite, ori matematică avansată sau alfabetizare matematico-științifică / matematici complementare în anii terminali, fiind materie de bacalaureat.
La nivel global există o tendință de a accesibiliza matematica pentru toți, pentru ca elevii să o poată folosi în viața de zi cu zi sau în viitoarele cariere, indiferent de domeniu. Țări precum SUA, China, Finland, Coreea de sud și Singapore prevăd matematica obligatorie pentru toți liceenii.
În plus, au inclus statistica și analiza datelor în curricula de matematică pentru toți liceenii. Într-o lume în care asistenții IA pot da singuri răspunsuri, gândirea matematică și statistică devin esențiale pentru a filtra ce contează și a verifica raționamentele.
Marea Britanie vrea introducerea matematicii obligatoriu pentru toți până la 18 ani (inițiativa Maths to 18), iar Royal Society recomandă oficial integrarea datelor în curriculumul de matematică pentru a reflecta nevoile economiei digitale. (Mathematical Futures Programme)”
Citește aici comunicatul integral al Aspire Teachers
Citește și:
Vicepreședinta Comisiei Europene responsabilă cu educația, Roxana Mînzatu, despre schimbarea curriculumului de liceu în România: Statele decid câte ore de sport, religie, istorie, geografie pun. Dar Europa are nevoie de focus pe STEM și digital. Fără acestea, să nu ne supărăm că discutăm doar de migrație
Mircea Miclea: În domeniul științelor sociale ar fi bine să rămână Matematica la liceu, mai ales sub dimensiunea ei de statistică / Statul trebuie să impună niște constrângeri când vine vorba de curriculumul la decizia elevilor, altfel elevii vor alege materiile cele mai ușoare
Noile propuneri de planuri-cadru ignoră importanța alfabetizării științifice, susțin reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize în Educație: Matematica și științele naturii reprezintă una dintre cele două arii curriculare care dispar complet din trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a
Fără Matematică obligatorie la clasele cu profil pedagogic, în ultimii 2 ani de liceu, potrivit proiectului de planuri-cadru 2025 / Profesorul Cătălin Ciupală: Dacă ai o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în clasele a XI-a, a XII-a și nici la facultate, ce să poți preda, cum să poți preda, ce le poți explica copiilor?
Matematica nu mai este disciplină obligatorie la clasele a XI-a și a XII-a, științe sociale. Va putea fi studiată ca opțional pentru Bacalaureat, alături de Fizică, Chimie, Biologie, care nu se fac în prezent – proiect Planuri-cadru liceu 2025
Fără Biologie, Istorie și Geografie în clasa a XII-a la Mate-Info – proiect planuri-cadru 2025. Elevii ar urma să aibă cu o oră mai puțin de Fizică și de Limba română în clasele XI-XII, crește numărul de ore de Informatică la IX-X, dar scade apoi
PROIECT Planurile-cadru de liceu 2025 pentru Filologie, Uman, puse în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării – FOTO DOCUMENT
Foto: © Candybox Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Evident. Dar nu si pentru psiho-* din fruntea ministerului.