Proiectul de planuri-cadru pentru liceu, pus luni în consultare de Ministerul Educației, limitează contactul elevilor cu economia „la o singură oră pe săptămână în tot liceul – abia în clasa a XII-a, când ei mai degrabă trebuie sa se focuseze pe consolidarea cunoștințelor și pregătirea pentru Bac”. Iar amânarea disciplinelor economice până în ultimul an de liceu va avea impact negativ asupra elevilor, asupra universităților cu profil economic, iar „pe termen lung, această decizie va conduce la apariția unui deficit de specialiști în domeniul economic pe piața muncii”, apreciază profesoara de Economie Magda Gurzun din Timișoara, într-un punct de vedere transmis Edupedu.ro.
- Magda Gurzun este profesor de Economie la Liceul Teoretic „Grigore Moisil” și la Colegiul Economic “F. S. Nitti” din Timișoara. A intrat în învățământ în urmă cu 5 ani, după mulți ani de activitate în mediul privat. Spune că motivul este „dorința de a-i învăța pe copii, de a-i ajuta sa înțeleagă lumea din jur. Cred că acești copii au nevoie de cunoștințe economice solide, nu superficiale”.
Ea apreciază că „mult mai normal ar fi fost să păstreze studiul disciplinelor economice în doi ani (IX-X sau X-XI) iar Educația antreprenorială putea fi tratată ca Microeconomie, în timp ce Economia de acum s-ar fi putut numi Macroeconomie”.
- Și spune că, dacă se vor menține aceste schimbări, pentru care „pare să nu existe nicio strategie”, „vom avea și mai mulți cetățeni analfabeți și din punct de vedere financiar, masă de manevră pentru manipulare”.
Punctul de vedere transmis Edupedu.ro de profesoara Magda Gurzun integral:
„În prezent, în liceu se studiază Educație antreprenorială la clasa a X-a și Economie la clasa a XI-a (câte o oră pe săptămână). Fără nicio argumentare, în documentul propus luni, se introduce Sociologia în clasa a X-a (predată de profesori de filosofie), se mută Filosofia din clasa a XII-a în clasa a XI-a, iar Educația antreprenorială se unește cu Economia și face o disciplină mixtă pe care elevii să o studieze în clasa a XII-a, o oră pe săptămână. În plus, se dorește ca această disciplină să abordeze și elemente de educație financiară și educație juridică, ceea ce înseamnă că, la nivel de o oră pe săptămână, nu vom putea avea decât o abordare superficială a subiectelor economice. Noi, profesorii de economie, cu greu reușim în prezent să abordăm la nivel de o oră pe săptămână toate aspectele de micro și macroeconomie din programa actuală, deci, dacă adaugă și celelalte componente, cu siguranță va trebui renunțat mult la conținuturi.
Așadar, contactul cu economia este limitat pentru elevii de liceu la o singură oră pe săptămână în tot liceul – abia în clasa a XII-a, când ei mai degrabă trebuie sa se focuseze pe consolidarea cunoștințelor și pregătirea pentru BAC. Iar competența antreprenorială, care e una dintre competențele-cheie la nivelul UE, nu o vom mai putea forma prin proiecte și participări la concursuri, deoarece elevii nu mai sunt dispuși să participe la astfel de activități în anul final de liceu.
Elevii mai fac educație economico-financiară în clasa a VIII-a, dar din experiența de predare la clasă arată că interesul lor este foarte redus, fiind focusați pe pregătirea examenului de Evaluare Națională. Situația va fi similară și în clasa a XII-a. De regulă, în ultimii ani de liceu ar trebui să aprofundezi lucruri deja studiate, nu să adaugi materii noi.
Reorganizarea propusă de minister creează un dezechilibru major: în clasele IX-XI, elevii studiază exclusiv discipline preponderent teoretice din aria „Om și societate” (Logică, Psihologie, Sociologie – nou introdusă și Filosofie), iar contactul cu disciplinele cu puternic caracter aplicativ, precum conceptele economice și antreprenoriale, este amânat până în ultimul an de liceu, moment în care elevii sunt concentrați pe disciplinele de examen și sunt deja orientați profesional. Amânarea studierii disciplinelor economice până în clasa a XII-a va avea un impact negativ atât asupra elevilor, care nu vor dobândi la timp competențe esențiale pentru viața de adult, cât și asupra universităților cu profil economic, unde interesul pentru aceste specializări va scădea semnificativ. Pe termen lung, această decizie va conduce la apariția unui deficit de specialiști în domeniul economic pe piața muncii.
- Mult mai normal ar fi fost să păstreze studiul disciplinelor economice în doi ani (IX-X sau X-XI) iar Educația antreprenorială putea fi tratată ca Microeconomie, în timp ce Economia de acum s-ar fi putut numi Macroeconomie. S-au făcut astfel de propuneri, pe diverse canale, din partea cadrelor didactice, dar Ministerul nu a ținut cont de ele.
În spiritul transparenței, este de știut CINE a propus să se introducă Sociologia în trunchiul comun? Dl Ministru spunea că nu se introduc discipline noi. Și trebuie explicat, totodată care este argumentul pentru care s-a mutat Economia în clasa a 12-a? Dacă acesta este că astfel îi pregătim pe elevi pentru piața muncii, atunci înseamnă că nu a citit nimeni ce este inclus in prezent în programa de economie.
Totodată, atunci când au propus unirea Economiei cu Educația antreprenorială, la care să se adauge și elemente de Educație financiară și juridică – a încercat cineva să creeze un curriculum? Să vadă care ar putea fi o structură de conținuturi relevante pentru obiectivele educaționale? Ce cunoștințe economice vrem să aibă un absolvent de liceu? Și-a pus cineva această întrebare în Minister? Mă tem că vom avea și mai mulți cetățeni analfabeți și din punct de vedere financiar, masă de manevră pentru manipulare.
Din păcate, pare să nu existe nicio strategie în spate. O schimbare de plan-cadru ar trebui să se bazeze pe o viziune și pe o strategie. Din păcate, dl. Ministru nu are o abordare transparentă, nu ascultă vocea profesorilor din preuniversitar și ia decizii nefundamentate.”
Citește și:
Comasarea Economiei și a Educației antreprenoriale într-o singură disciplină, în clasa a XII-a, ar avea „efecte dezastruoase” pentru tineri și va duce la „desființarea treptată a catedrelor de științe economice în licee” – Asociația profesorilor de socio-umane din Dolj, scrisoare deschisă adresată președintelui Nicușor Dan
Ministrul Educației: Nu există o mentalitate antreprenorială la niciun nivel, nici al elevilor, nici al profesorilor, nici al directorilor / Vom duce aceste unități de învățare în disciplina Economie, dacă o să le placă elevilor și o să faceți bine componenta obligatorie, introducem și un opțional
Foto © Designer491 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Se tot incearca niște schimbări, dar dacă cumva e vreo una mai îndrăzneață se aduc 1 mrd de argumente impptriva, de aceea nici nu se schimba nimic.
Dl ministru recomanda, ca și pana acum 6 ore de școală și 2 de teme. Fix apa de ploaie… O materie atât de bogata cum sa o consolideze în 2 ore de teme… Am crezut ca acest ministru, psiholog la baza, înțelege altfel lucrurile. Dezamăgitor.
Adaug la ce s-a spus in articol ca s-a eliminat si disciplina Economie Aplicata de la profil tehnic.
Domnule ministru, sunteti împotriva studierii domeniului economic la liceu?!
Comasarea celor trei* discipline, care se studiau până acum separat, într-una singură, cu doar o oră alocată pe săptămână, exclusiv în clasa a 12-a (când elevii sunt deja preocupați de examenele de admitere și bacalaureat), ridică un semn de întrebare. Este evident că nu se va mai putea studia economia în mod adecvat la liceu!
Cum va fi posibilă realizarea unei programe școlare care să asigure, într-o singura ora , formarea de competente economice, antreprenoriale, financiare si, mai nou juridice( asa cum se precizeaza in noile planuri cadru)? E clar ca asta nu e realizabil!
În prezent, se studiază disciplina Economie o oră pe săptămână indiferent de filieră și profil( excepție- profil servicii și specializarea științe sociale) . Dacă studiem programa actuală, a disciplinei Economie, la clasele cu o singură oră pe săptămână( adica majoritatea elevilor), deja sunt excluse o multitudine de teme.
Citez din programa actuală: ”Conţinuturile marcate prin corp de literă cursiv şi asterisc (*) sunt obligatorii numai la specializările care, în planul-cadru, au prevăzute 2 ore/ săptămână pentru disciplina Economie”
*Piaţa valutară
*Piaţa mondială
*Echilibre şi dezechilibre economice
*Creştere şi dezvoltare economică
*Fluctuaţii ale activităţii economice
*Rolul statului în economia de piaţă
Așadar, deja, aceste teme se studiază de o mică parte din elevi.
Pentru cine nu știe, tema ”Dezechilibre economice” se referă la inflație și șomaj, dezechilibre care există în economia României și pe care elevii trebuie să le înțeleagă. Mai amintesc că, tema ” Creștere și dezvoltare economica”, abordează, printre altele, produsul intern brut( PIB-ul), concept care trebuie, de asemenea, cunoscut și înțeles. Pot fi și alte exemple( piața valutară, mondială, etc.)
În acest context, cu o singură oră pe săptămână pentru majoritatea elevilor, când deja unele teme nu se studiază, presupun ca vor fi eliminate si alte teme pentru a se introduce noi unități de învățare dedicate Educației antreprenoriale, financiare, juridice, etc. Adică, de toate si nimic cum trebuie!
Este esențial să reanalizați această propunere din noile planuri cadru, având în vedere impactul asupra educației economice a elevilor! Sunteti pe cale sa acceptati o grava eroare, sa contribuiti la anihilarea studierii domeniului economic în liceu! Să luam de exemplu o clasa de a 12 a, profil tehnic! Aceasta clasa are 34 de saptamani de scoala din care 5 de practica, o saptamana altfel, o saptamana verde, prima sapatamana( introducere), zile dedicate simularii examenului de bacalaureat( uneori chiar 2 simulari), competentele digitale, lingvistice , ultima saptamana- cand se incheie situatia, examenul de bacalaureat in timpul anului scolar, etc. Raman aproximativ 22 de ore pe intreg parcursul liceului în care să se formeze competente economice!!!!…..
Această ultima varianta de planuri cadru este ceva ce nu mi-aș fi imaginat vreodată în contextul în care se tot vorbește de necesitatea educației economico-financiare în societatea noastră, de competențe cheie, etc. Trebuie urgent reanalizata! Este o varianta mult mai proasta, în ceea ce privește studiul economiei, chiar si fata de varianta de dinaintea dezbaterilor!
* adaug la ce s-a scris in articol ca s-a eliminat si disciplina Economie Aplicata care se studia la profil tehnic
Reprezentarea domeniului economic in noile planuri cadru este zero!
Madam se afla intr-o eroare grava daca afirma ca se iau 2 discipline si se muta in clasa a 12a. Orice profesor de discipline economice din trunchiul comun actual, la liceu, stie ca avem 3 discipline in prezent: Educatie Antreprenoriala (1h/sapt./cl.10 liceu+cl. 11 profesionala), apoi Economie (1h/sapt. sau 2h/sapt. in functie de profil), si finalizam cu disciplina Economie Aplicata (1-2h/sapt. in fct. de profil).
Nu mai dati fake news in care prezentati sferturi de adevar. E jignitor pt. profesorii de economie. Disciplinele economice prezentate mai sus sunt masacrate in noile planuri cadru. Nu comasat ci masacrat.
Din 5h (2h eco.+2h eco.aplicata+1Ed.Antreprenoriala) raman 1h la cl. 12a.
Doamna profesor, un punct de vedere similar am trimis și eu la minister în perioada de consultare publică.Daca lucrurile rămân așa ,in anul 2028-2029 ,profesorii de economie rămân fără nicio oră.Ce fac,își suspenda contractele de muncă, ies din sistem?Cineva a gandit mișelește nu doar contopirea economiei cu antreprenoriala la o singură oră pe săptămână, dar si rocada acesteia cu filosofia, sigur pentru a unge niște interese. Va felicit, sunt întrutotul de acord cu dumneavoastră!Problema e că noi, profesorii de economie,ar trebui sa ne unim forțele, văd că pentru alte discipline s-a acționat in asociații profesionale, așa au câștigat sacrificand- ne pe noi.