Componenta trunchiului comun, respectiv cea ca curriculumului de specialitate, la nivel de liceu, vor cunoaște variații în funcție de anii de studiu, a anunțat ministrul Daniel David într-o prezentare a noilor planuri cadru, susținută joi la ministerul Educației și Cercetării. La clasele a XI-a și a X-a, trunchiul comun va avea 65%, iar curriculumul de specialitate – 25%, urmând ca în ultimii doi ani trunchiul comun să ajungă la 35%, iar curriculumul de specialitate – la 45%, potrivit preezentării susținute de ministru. Acestea vor fi completate prin componenta la decizia școlii.
Principalele declarații ale ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, în conferința de presă de prezentare a noilor planuri-cadru de liceu – joi, 30 ianuarie:
- Trebuie să înțelegem că este o problemă extrem de importantă, pentru că fundamentul de acum al planurilor-cadru a fost pus în urmă cu 20 de ani. Lumea s-a schimbat, nu mai putem merge cu ce avem în acest moment.
- Când vorbim de consultarea publică, trebuie să avem în minte faptul că aceste planuri-cadru sunt în primul rând pentru elevi. Scopul este ca cele opt competențe cheie să fie cu adevărat competențe. Evident că, în acest proces, contează foarte mult profesorii.
- Părinții trebuie să aibă un cuvânt de spus, să co-participe, păstrându-și rolul.
- Am pornit de la planurile cadru care au fost gândite în 2023. Le-am analizat, în mare parte lucrurile mi s-au părut în regulă. Vom lua dezbaterea publică la modul serios. Proiectele de planuri-cadru vor fi afișate mâine după ora 18:00. Vom avea dezbateri în cele patru mari centre academice, la anunțăm, dar și o dezbatere online.
- La sfârșitul lunii mai vrem să începem lucrul la programele școlare.
- Am această idee de a gândi discipline și materii care să fie cu adevărat ghidate pe competențe, sub sancțiuni etice importante. Fără ingerințe politice.
- Am insistat pe o regândire a curriculumului la dispoziția elevului din oferta școlii. În această zonă au mai pătruns lucruri la limita pseudoștiinței.
- Mă deranjează că începem să impunem materii la nivel de lege, în condițiile în care sigur că poți să discuți în spațiul public că unele conținuturi nu sunt, dar nici să nu ne trezim că prin lege și prin vot hotărâm ce materii mai punem. Dacă am lua toate temele și modulele și le-am transforma în discipline cum doresc cei care au promovat legile, nu avem atâtea ore într-o zi câte discipline au elevii la școală. Toate aceste teme devin unități de învățare punctate cu acest nume în alte discipline.
- Nu trebuie să uităm cu cine facem educație la nivel de liceu. Lucrăm cu adolescenții, ei își pun problema despre ce întâmplă cu ei în lume, au probleme.
- Am ținut să forțăm puțin limitele în sensul bun, în sensul că aș vrea să avem mai mulți specialiști din societate în școală, sub coordonarea profesorilor din școală, pe anumite teme, de exemplu educație juridică sau educație rutieră. Trebuie să deschidem școala spre acești specialiști.
- Ideea este că vom avea un trunchi comun pentru toate filierele, și pentru cea teoretică, și pentru cea tehnică, și pentru cea vocațională. Ponderea acestui trunchi comun în mod inevitabil se schimbă, în sensul că, dacă pornim în medie, desigur, cu o pondere în clasa a IX-a și a X-a de aproximativ 65%, în clasele a XI-a și a XII-a ajungem la 35%.
- Avem după aceea un curriculum de specialitate, care în general are o pondere de 35%, o pondere evident mai mică în clasa a IX-a și a X-a, de aproximativ 25%, și crește în clasa a XI-a și a XII-a până la 45%.
- Și iarăși foarte important: avem două forme ale acestui curriculum de specialitate în general. Și anume, o componentă fixă care va fi dată prin planurile-cadru pe diverse specializări și o componentă mobilă în care vom avea un portofoliu de ore la dispoziția școlii. Și o școală poate să spună că în aceeași specializare, dacă nu știu, are un profesor foarte bun de biologie sau accesul lor este pe zona de biologie, din acele ore să ducă o oră sau două spre o anumită disciplină sau anumite discipline, astfel încât să accentueze, dacă vreți, elementul de specializare în funcție de oferta sau în funcție mai degrabă de interesul pe care îl are elevul și școala.