Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a declarat, pentru Digi 24, că „nu știm dacă posturile pe care colegii noștri vor da examen (de Titularizare – n. red) mai sunt disponibile”. Aceasta a afirmat că „pachetul de măsuri fiscal-bugetare care se aplică educației va aprofunda și mai mult criza din învățământ”.
- Proba scrisă de la Titularizare 2025, concursul de angajare în învățământ, are loc marți, 15 iulie, potrivit calendarului oficial.
„Suntem astăzi în stradă, pentru că pachetul de măsuri fiscal-bugetare care se aplică educației va aprofunda și mai mult criza din învățământ. Nu vorbim despre o reformă, vorbim despre un haos, vorbim despre mărirea normei didactice cu 2 ore, care va disponibiliza aproximativ 6000 de dascăli din învățământ, comasarea unităților de învățământ, de asemenea. Vorbim despre creșterea numărului de elevi la clasă, în condițiile în care numai în București sunt peste 5.300 de copii cu cerințe educaționale integrați în învățământul de masă și care trebuie să beneficieze de învățământ individualizat, prin planuri de educaționale personalizate. Și așa învățământul se afla într-un deficit de resurse umane, ceea ce vom pierde acum nu vom mai recupera din 2030 încolo”, a spus Cornelia Popa Stavri.
Președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 a vorbit despre concursul național de Titularizare 2025 și a adus în atenție că nu știe dacă posturile mai sunt disponibile:
„Ce trebuie să remarcăm? Vin aceste schimbări într-un moment când mișcarea de personal la nivelul învățământului este aproape încheiată. Mai avem examenul de titularizare, care, ce să vezi, se va desfășura pe 15 iulie, dar nu știm dacă posturile pe care colegii noștri vor da examen mai sunt disponibile. Nu știm unde se va ajunge. Am făcut un calcul estimativ. Recuperarea la bugetul național va fi infimă față de haosul pe care aceste măsuri îl generează în sistemul de învățământ”.
Cornelia Popa Stavri a precizat că aceste măsuri vin tocmai când rezultatele de la Evaluarea Națională 2025 sunt „vizibil mai bune decât cele din anii anteriori”:
„Suntem cu norma de norma didactică la nivelul Uniunii Europene. Nu avem nicio problemă cu tot ceea ce înseamnă aliniere la standardele europene. După cum știți, anul acesta rezultatele la Evaluarea națională sunt vizibil mai bune decât cele din anii anteriori. Începem să recuperăm după pandemia în care toți am avut de pierdut. Tocmai acum vin aceste măsuri. Momentul este absolut neprielnic, dar nu numai momentul, ci și rezultatele sunt distrugătoare pentru învățământ”.
Potrivit acesteia, se ia în calcul continuarea protestelor și nedeschiderea anului școlar. Profesoara a mai spus că „avem semnale din țară că foarte mulți directori își vor depune demisia”:
„Luăm în calcul, da, continuarea protestelor și nedeschiderea anului școlar. De asemenea, avem semnale din țară că foarte mulți directori își vor depune demisia, cu sau fără concurs, și am să vă spun de ce: nu poți să fii manager și să predai 14 ore pe săptămână. Se amestecă cumva atribuțiile, rămân clase descoperite, astfel încât nu contribuim cu nimic la creșterea calității în educație prin aceste măsuri.
Despre norma didactică
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit unui proiect de lege care ar urma să modifice Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură s-ar aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.
Același proiect prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.
Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.
Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în proiect. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.
Miercuri, 2 iulie, premierul Ilie Bolojan a anunțat că propune creșterea normei didactice pentru profesorii din învățământului preuniversitar cu 2 ore pe săptămână.
„Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce aveam azi în învățământul preuniversitar și universitar. Asta înseamnă că, din cele 40 de ore pe săptămână pe care un cadru didactic trebuie să le petreacă la scoală sau în școală, în loc de 18 ore va preda 20 (n. red în mediul preuniversitar), în loc de 16 va preda 18 (în mediul universitar)”, a spus premierul Ilie Bolojan în conferința de presă de miercuri în care a anunțat pachetul de măsuri fiscale.
Joi, 26 iunie, ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că norma didactică va crește:
„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”
Pe 23 iunie, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:
- „Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social. (…)”
De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit proiectului de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare. Proiectul urmărește să modifice și să completeze Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Referitor la plata cu ora, Daniel David a anunțat, joi, 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că valoarea pe care o dăm pentru o oră se va schimba.
10 comments
Cand s-au alocat 6 la suta din pib ?
Sunt lupte politice grele, se vor rezolvate cu forta veche din educatie ,in strada…doar amenintari sindicale voalate,greu de pus in practica…
Altfel modificarile nu sunt irealizabile cu exceptia comozilor/pretiosilor./oportunistilor din sistem..
Nu sa luat in calcul demotivarea generala de catre sindicate,asta e realitatea,cred eu…
Nu este o titulatura noua gresita aceea de beneficiar primar(elevii) chiar trebuie sa fie principalii prin implicarea tuturor!
20 de ore! atât aveți norma! parfum ce sa zic! aveți timp și de afterschool cu elevii de la clasa! ) cercetați în brasov! doar elevii de la afte-ul învățătoarei i.au premiu și nu au teme acasa!!! (scoala mizerabila 2) în rest…poate scoate.ti de la catedra gunoaiele fără calificare, refulate din alte sisteme( bancar) care se joaca de.a profesoral!!
Greva, fără Hancescu și Nistor.
in sistemul educațional care a fost declarat prioritate națională,nu trebuie sa se facă economie.De ce sa se taie bursa de excelență pt olimpici?De ce să se mărească norma didactică când asta e așa de zeci de ani?Chiar dacă e printe cele mai mici din UE,sunt așa cum sunt și salariile la nivel de UE în învățământ..
de acord cu nedeschiderea anului școlar!
De acord, dar stați fără salariu. Pe cine interesează? Elevii de liceu vor sta la fumat ascunși, cei mici acasă cu tataie. E chiar bine, că face guvernul economie
Abia asteapta altii sa le ia locul!!
n ai inteles nimic!
În condițiile de acum, nu cred