O elevă din București protestează într-o scrisoare trimisă ministrului Daniel David că nu a fost lăsată să participe la dezbaterea noilor planuri-cadru pentru liceu

[jp_post_view]
Foto: Grigore Popescu/ AGERPRES Foto
O elevă de liceu susține că nu a fost lăsată să participe la dezbaterea în format fizic organizată de Ministerul Educației privind noile planuri-cadru pentru liceu. Deși și-a pregătit un discurs despre importanța menținerii limbii latine ca disciplină obligatorie, accesul i-a fost refuzat fără explicații clare și a fost lăsată să aștepte pe holuri, susține ea, într-un text adresat ministrului Educației, Daniel David, trimis pe adresa redacției.

La dezbatere, eleva a fost dezamăgită de atitudinea organizatorilor: „În momentul în care am încercat să particip, accesul mi-a fost refuzat fără explicații clare. Am fost nevoită să aștept pe holuri, în speranța că voi primi o șansă de a intra, însă am fost în mod constant respinsă”, a declarat ea, în scrisoarea amintită.

Ea speră ca Ministerul Educației să ofere clarificări privind această situație și să găsească soluții pentru a asigura implicarea celor interesați în dezbaterile viitoare:
„Această situație mi-a lăsat un sentiment profund de dezamăgire, deoarece consider că dialogul deschis și accesul la astfel de evenimente sunt esențiale pentru transparență și pentru participarea activă a celor interesați. Mi-aș dori să înțeleg motivele acestei excluderi și să aflu dacă există posibilitatea unei clarificări sau a unei soluții pentru viitor”, menționează ea.

În discursul pregătit, eleva amintește despre importanța menținerii limbii latine în programa școlară obligatorie, ca element fundamental al culturii europene și al dezvoltării intelectuale a elevilor.

Redăm mai jos mesajul trimis de elevă, pe care îl pregătise pentru dezbatere:

„Mă aflu aici, în calitate de elev, pentru a susține un aspect esențial al educație noastre, menținerea limbii latine în programa școlară.

Latina nu este doar o relicvă a trecutului, ci un pion fundamental al culturii europene și al formării noastre intelectuale. De-a lungul istoriei, sistemul educațional românesc a recunoscut valoarea limbii latine, cu excepția unor momente impuse de influențe externe.

Studiul limbii latine dezvoltă abilități analitice și logice, îmbunătățește înțelegerea gramaticii și vocabularului limbilor romanice și faciliteazã învățarea altor limbi străine. 

În contextul actual, observăm o tendință îngrijorătoare de reducere a orelor dedicate limbii latine în programa școlară. Această diminuare nu doar că ne îndepărtează de rădăcinile noastre culturale, dar privează și elevii de oportunitatea de a-și dezvolta gândirea critică și de a participa la competiții internaționale prestigioase, precum Certamen Ovidianum Ponticum sau Olimpiada de Limbi Clasice.

Este esențial să recunoaștem că elevii care aleg profilul filologic au o înclinație clară către disciplinele umaniste. Prin urmare, este necesar să ajustăm programa școlară în concordanță cu aceste interese, acordând prioritate limbii latine și altor discipline specifice, si reducând ponderea materiilor din profilul real.

În concluzie, vă îndemn să susținem împreună menținerea și consolidarea studiului limbii latine în școlile noastre, asigurând astfel o educație completă și profundă pentru generațiile viitoare”, este mesajul transmis de către elevă, pe care susține că nu l-a putut face auzit în dezbatere.

Informații de context

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.

Potrivit proiectelor de planuri-cadru aflate în dezbatere publică, latina este eliminată din trunchiul comun și din curriculumul de specialitate, pentru elevii de la specializările filologie și științe sociale, care o studiază în prezent. 

Reprezentanții Societății de Studii Clasice din România susțin că „plasarea latinei în CDEOȘ [curriculum la decizia elevului] echivalează, în situația României de astăzi, cu absența ei totală”.

Ca urmare a reacțiilor primite, șeful Serviciului Dezvoltare Curriculum – CNPEE, Gabriel Vrînceanu, a declarat deja că în varianta finală a planurilor-cadru pentru liceu disciplinele „Limba latină” și „Literatură universală” vor fi adăugate explicit în curriculumul de specialitate și nu vor mai fi lăsate la alegerea elevilor.


2 comments
  1. Poate asa isi da seama și ea, copila, cum ni se închide noua usa in nas cand ceva nu convine. Poate intelege ca asa merg lucrurile de 35 de ani. Ca unii joaca doar teatru, piesa e deja scrisa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Peste 1.700 de școli ar putea primi până la 200.000 de euro, în prima rundă a programului de combatere a abandonului școlar, cu aproape 700 mai multe decât în estimarea inițială. Depunerea de proiecte a început și durează până pe 13 martie

A început sesiunea de depunere de proiecte pentru școlile care vor granturi prin care să reducă abandonul școlar. Ghidul solicitantului – condiții specifice de accesare a Schemei de Granturi –…
Vezi articolul

Secretarul de stat Florian Lixandru explică de ce școlile nu au înscris la Evaluarea Națională peste 15.000 de elevi: Sunt elevii declarați repetenți, cât și elevii care nu doresc să susțină Evaluarea Națională / Dorința elevilor nu este prevăzută în legislația prin care școlile sunt obligate să înscrie toți absolvenții din „evidențele școlii”

Motivele pentru care peste 15 mii de elevi, adică aproape 1 din 10 adolescenti de 14 ani care erau înscriși în clasa a VIII-a în acest an școlar, nu au…
Vezi articolul

Peste 540 de elevi și profesori din 55 de țări vin în luna decembrie în România, la Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori 2024. Ministerul Educației primește jumătate de milion de euro de la Guvern pentru organizare – document

Peste 540 de elevi și profesori din 55 de țări vin în luna decembrie în România, la Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori – IJSO 2024, potrivit memorandumului aprobat joi,…
Vezi articolul

Demisii la vârful Consiliului Național al Elevilor – președinta Bianca Ivan și vicepreședintele Theodor Giurcanu pleacă din funcții / Acesta din urmă menționează în demisie și cauza plecării: un alt membru din conducere – Theodor Irimia / Irimia susține că Giurcanu ar fi mințit Adunarea Generală, iar demisiile ar fi un pretext

Demisiile președintei și vicepreședintelui Consiliul Național al Elevilor (CNE), Bianca-Maria Ivan și Theodor Giurcanu, au fost confirmate de mai mulți membri CNE pentru Edupedu.ro. Plecările din funcție vin cu două…
Vezi articolul