O nouă lege pentru universități în Spania: angajament de creștere a bugetului la 1% din PIB, sprijin pentru diversitate și egalitate, măsuri pentru evaluarea profesorilor și pentru reducerea masivă a personalului temporar

[jp_post_view]
Foto: Nikolay Georgiev de la Pixabay
Creșterea finanțării învățământului superior, o scădere masivă a numărului de cadre didactice aflate temporar pe post și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru profesori, cu măsuri care să sprijine egalitatea și diversitatea, se numără printre principalele obiective ale unei noi legi a sistemului universitar din Spania, intrată în vigoare în această primăvară, potrivit unei prezentări a schimbărilor legale, publicate de rețeaua europeană Eurydice.

Potrivit sursei citate, una dintre țintele noii legi a fost reducerea problemelor considerabile legate de angajare în universitățile spaniole, obiectivul fiind de a reduce ponderea personalului didactic temporar, la nivel de sistem, de la 40% cât este în prezent la circa 8%. Se estimează că peste 25.000 de cadre didactice vor beneficia de pe urma permanentizării locului de muncă și vor beneficia, astfel, de avantaje salariale.

În privința finanțării învățământului superior, legea propune un angajament bugetar de minim 1% din PIB pentru acest sector, în linie cu minimum 5% din PIB, pragul propus într-o altă lege, care vizează învățământul preuniversitar. Noua lege a învățământului superior mai susține stabilirea unui nivel maxim pentru taxele universitare, nivel care să reducă variațiile între comunitățile autonome ale Spaniei.

Sunt aduse, totodată, modificări pentru avansarea în cariera didactică și de cercetare, fiind redus de la patru la trei numărul etapelor – acces, stabilizare, promovare, scopul fiind unul de întinerire a personalului didactic și de atragere a specialiștilor internaționali (prin măsuri precum scăderea vârstei la care poate începe cariera universitară).

Vor fi introduse noi principii pentru evaluarea calitativă și cantitativă a activității profesorilor, de la accesul deschis la publicații și impactul cercetării la experiența profesională și particularitățile disciplinei în care activează.

Altă zonă vizată de schimbările legislative este cea de întărire a proceselor democratice și egalității în mediul universitar. Între altele:

  • Toate universitățile, publice și private, vor adopta planuri de sprijin al egalității care să includă măsuri de eliminare a diferențelor salariale între bărbați și femei, protocol împotriva hărțuirii, echilibru între femei și bărbați în forurile universitare etc.
  • “Unități pentru diversitate” vor avea drept scop să asigure serviciile pentru persoanele cu dizabilități și planuri de combatere a discriminării pe criterii de dizabilitate, etnice, orientare sexuală sau identitate de gen.
  • Participarea studenților în forurile de conducere ale universităților (senat, consiliu al facultății) va fi de minim 25%.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Improvizațiile Ligiei Deca pentru perioada în care vor fi examene în timpul cursurilor: școlile pot intra în „Școala altfel” sau Săptămâna Verde și „se poate umbla” la programa de examene, dacă apar probleme / Elevii vor fi înscriși ilegal la bacalaureat, fără să fie absolvenți de liceu

Elevii din clasele V-VII și IX-XI în anul școlar 2024-2025 vor putea fi în Săptămâna „Școala altfel” sau în Săptămâna Verde în vară, când elevii de clasele a VIII-a și…
Vezi articolul

Derapaj în Guvern: Raluca Turcan numeşte „informaţie falsă” faptul că bugetul Educaţiei este mai mic şi vorbește doar de finanţarea totală care ar fi 3,8% din PIB. Vicepremierul compară bugetul ministerului pe 2019 cu alocarea totală pentru domeniul Educaţiei în 2020

Derapaj la vârful Guvernului. Vicepremierul Raluca Turcan susţine că „bugetul total pentru Educație”, cu sumele defalcate din impozitul pe venit și TVA, cu programele cu fonduri europene și cu sumele…
Vezi articolul