Oana Moraru, despre diferența de vârstă a copiilor înscriși la clasa pregătitoare: Decalajul de un an e perceput ca un handicap personal, ca un defect / Diferențele se vor vedea inclusiv în clasa a II-a, când se schimbă enorm ritmul și nivelul programei

11.966 de vizualizări
Oana Moraru / Foto: Captura Părinți CuMinți/Youtube.com
Oana Moraru, expert educațional, spune despre diferențele de vârstă ale copiilor înscriși la clasa pregătitoare că „decalajul de un an la această vârstă este perceput de cel mai sensibil, mai introvert sau încă nematurizat socio-emoțional, ca pe un handicap personal, ca pe un defect” și că diferențele între un copil înscris la 6 ani și unul înscris la 7 ani „se vor vedea inclusiv în clasa a II-a, când se schimbă enorm ritmul și nivelul programei”, a afirmat ea în podcastul Părinți Cuminți.
  • Oana Moraru este expert educațional, manager de școală particulară de peste 25 de ani, absolventă de liceu pedagogic și a Facultății de Litere de la Universitatea din București.
  • Potrivit calendarului de înscriere în clasa pregătitoare 2025, părinții depun sau transmit online cererile-tip de înscriere în perioada 31 martie – 6 mai 2025.

Copiii care au 7 ani atunci când încep clasa pregătitoare sunt „mai vocali, mai verbali, mai autoritari”, iar colegii lor care abia au împlinit 6 ani pot să perceapă aceste diferențe „ca pe un handicap personal, ca pe un defect, ca pe o pe o lipsă”, a afirmat Oana Moraru.

În școala românească nu există suficiente momente de consolidare a cunoștințelor și se pune accentul pe progresul rapid, iar copiii de 6 ani care nu sunt încă pregătiți pentru acest ritm ar putea fi dați la școala peste un an, a mai afirmat ea: „În ritmul în care se întâmplă învățarea în școala românească, nu avem perioade de platou, nu avem momente în care respectăm stadiile de dezvoltare, nu avem suficiente momente în care sărbătorim cu toții că știm un lucru, ne grăbim către următorul capitol”.

Redăm principalele declarații ale Oanei Moraru pe acest subiect:

Oana Moraru, expert educaționalTu nu știi, ca părinte, dacă în clasa pregătitoare nu va ateriza un copil de 6 ani sau 5 ani și 10 luni, la pragul acesta între două vârste, de școală și de grădi, cu copii de 7 ani. Și decalajul la această vârstă de un an e perceput de cel mai sensibil, mai introvert sau încă nematurizat socio-emoțional, ca pe un handicap personal, ca pe un defect, ca pe o lipsă intrinsecă a lui. Sunt mai vocali, mai verbali, mai autoritari copiii de 7 ani, sunt în cu totul altă stație a vârstei și a vieții lor. Și amestecul acesta decalat de un an, un an și ceva, mai ales dacă al tău copil are aceste neajunsuri socio-emoționale, pentru că a intrat puțin la grădi, l-ai amânat, a fost bolnăvior, nu s-a socializat până în stadiul al treilea, al jocului acela de tip tranzacțional, e mai bine să-l ții. 

Aceste diferențe se vor vedea foarte mult inclusiv în clasa a II-a, când se schimbă enorm ritmul și nivelul programei, conținuturile le pun probleme și când un copil mic de 5 ani și 10 luni intrat la școală nu va fi ajuns la gradul acela de abstractizare a gândirii, nu va dezvolta memoria de lucru necesară tablei înmulțirii, de exemplu, sau operațiilor lungi cu tema ordinii operațiilor, a parantezelor, a termenului necunoscut. Lucru care, iarăși, poate fi integrat pas cu pas și de copilul mai mic, toți sunt capabili, dar nu în ritmul în care se întâmplă învățarea în școala românească, unde nu avem perioade de platou, nu avem momente în care respectăm stadiile de dezvoltare, nu avem suficiente momente în care sărbătorim cu toții că știm un lucru, ne grăbim către următorul capitol. 

Și acești copii mici intrați cu aceste neajunsuri, fie de concentrare, fie de dezvoltare, socio-emoțională, că-mi doresc încă să stau cu o jucărică pe bancă… La 5 ani și 10 luni, 5 ani și 11 luni distanța de casă, în mediu social destul de formal, îl determină pe copil să-și compenseze cumva acest gol cu o jucărioară, cu un obiect pe care îl freacă pe sub bancă, pe sub măsuță. Și dacă învățătoarea n-are înțelegerea acestei nevoi și-l culpabilizează: „lasă jucăria, te-ai făcut băiat mare, fată mare, nu mai venim cu jucării, nu le mai atinge”, copilul învață încet-încet că e ceva în neregulă cu el.

Informații de context

Potrivit Ministerului Educației, pot fi înscriși în clasa pregătitoare:

  • Copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august 2025, inclusiv.
  • Copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025, în baza recomandării pentru înscrierea în învățământul primar (eliberată de unitățile de învățământ cu nivel preșcolar) sau în baza evaluării Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), după caz. 

Cui se adresează evaluarea CJRAE/ CMBRAE?

  • copiilor care nu au frecventat grădinița;
  • copiilor care s-au întors din străinătate.

Când și unde se realizează evaluarea copiilor?

Evaluarea copiilor de către CJRAE/CMBRAE s-a realizat în perioada 10 – 27 martie 2025, atât la sediul CJRAE/CMBRAE, cât şi în diferite centre din judeţ/municipiul Bucureşti, cu prioritate în grădiniţe.

Înscrierea în clasa pregătitoare 2025 a copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august poate fi amânată cu maximum un an, la cererea scrisă a părinților, în cazuri justificate. Cererea și documentele anexate s-au transmis anul acesta în perioada 10 – 27 martie.

Pentru copiii care au frecventat grădinița sunt necesare:

  • înregistrarea cererilor transmise/depuse la unitățile de învățământ cu nivel preșcolar pentru obținerea recomandării de înscriere în clasa pregătitoare;
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către unitatea de învățământ cu nivel preșcolar a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz.

Pentru copiii care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate sunt necesare:

  • înregistrarea de către CJRAE/CMBRAE a cererilor de evaluare, depuse/transmise de părinți pentru copiii care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 5 alin. (2) și art. 6 alin. (1) din Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 4.019/2024;
  • planificarea de către CJRAE/CMBRAE a organizării evaluării, afișarea și comunicarea programării pentru participarea la evaluare;
  • desfășurarea evaluării copiilor de către CJRAE/CMBRAE;
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către CJRAE/CMBRAE a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz;
  • soluționarea de către Comisia județeană/a municipiului București de înscriere a copiilor în învățământul primar (Comisia județeană/a municipiului București) a situațiilor excepționale care necesită amânarea înscrierii în învățământul primar.

Cererile-tip de înscriere pot fi completate şi validate direct la unitatea de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea copilului.

Cererile-tip de înscriere pot fi completate şi online pe site-ul dedicat, pe durata perioadei de înscriere, însă după completarea acestora, cererile trebuie validate în unitatea de învățământ aleasă. 

Citește și:
GHID Înscrierea la clasa pregătitoare 2025. Răspunsuri ale Ministerului Educației la cele mai frecvente întrebări
Înscrierea în clasa pregătitoare 2025 poate fi amânată cu maximum un an. Model de cerere care se depune în perioada 10 – 27 martie și lista afecțiunilor ce pot justifica amânarea începerii școlarizării la 6 ani

5 comments
  1. Cum poate fi cineva care a terminat liceul pedagogic expert?

    Exemplul cu jucaria este epic. Piaget de Romania nu alta LOL.

    1. Clasa pregătitoare trebuia să rămână la grădiniță! Tot din cauza schimbărilor propuse de „experți” am ajuns în situația de a avea aceste diferențe de vârstă în clasa pregătitoare. Greu este pentru toată lumea: profesori, părinți, copii și vine dna să ne recomande celor care ne-am dat copiii mai repede, adica la 5 ani si 10 luni in CP ca era mai bine sa mai așteptăm. Greșit: nu trebuiau ținuți inca un an la grădi cei de 6 ani.
      Cum să aiba copilul 8 ani in clasa I? de cand este aceasta noua vârstă „potrivită”?

  2. Am fost în postura de a înscrie în clasa pregătitoare copilul care împlinea 6ani în octombrie. M-am lovit de o generalizare care m-a făcut sa ma îndoiesc de cât de bine îmi cunosc copilul. Mi se pare inacceptabil ca un expert în educație sa vorbească atât de tranșant despre dezvoltarea unui copil: fiecare persoană, copil este altfel; fiecare părinte trebuie să își cunoască copilul, sa știe ce poate și să aibă încredere în copil.
    Mi se pare inadmisibil sa spună dna Moraru ca „Sunt mai vocali, mai verbali, mai autoritari copiii de 7 ani”… stiu ca dna are și articole care într-adevăr îți spun la ce sa fii atent, dar trebuie sa le „pescuiești” printre generalizari.

    1. Stimabilo, nu o inghit defel pe Oana M. Dar ‘ neata cate carti despre psihodezvoltarea copilului ai citit? Cata psihopedagogie a copilului ai facut? Ca noi ne-am rupt coatele vreo 7 semestre. Asa si este: copilul are niste stadii de dezvoltare a creierului si nu o sa fie un copil de 6 ani ca unul de 7. Ca efectiv i-a crascut creierul inclusiv fizic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Rectorilor va elabora un ghid, cu proceduri și practici internaționale „în domeniul comportamentului inadecvat în mediul universitar”, împreună cu experți și reprezentați ai studenților, până la 1 octombrie, anunță președintele CNR Sorin Cîmpeanu

Consiliul Național al Rectorilor a stabilit într-o ședință convocată în regim de urgență miercuri seara, constituirea unui grup de lucru care să elaboreze un Ghid de bune practici privind proceduri…
Vezi articolul

O grădiniță și mai multe creșe, renovate cu sprijinul Ungariei, inaugurate în Mureș. Reprezentantul premierului Ungariei: „După 100 de ani de dezintegrare națională, ne găsim în secolul solidarității naționale și nu dorim deloc să construim în defavoarea popoarelor înfrățite, ci pentru a ne crește propriile forțe”

O grădiniţă şi mai multe creşe renovate de Eparhia Reformată din Transilvania cu sprijinul statului ungar au fost inaugurate în judeţul Mureş, la Reghin şi la Luduş, transmite Rador. „După…
Vezi articolul

Profesoara Maria Manea, despre meditațiile cu elevii de la clasă: Se întâmplă adesea ca elevii să meargă împreună cu învățătoarea la afterul la care lucrează. Acesta este fenomenul care ar trebui să înceteze

„Se întâmplă adesea ca elevii să meargă împreună cu învățătoarea la afterul la care aceasta lucrează. Acesta este fenomenul care ar trebui să înceteze. Că pot găsi profesorii variante prin…
Vezi articolul