OFICIAL Profesorii care vor să predea în grădinițe vor avea în formarea inițială pentru licență 26 de examene și 17 colocvii, 15% practică pedagogică, adică până la 10 ore pe săptămână în anul al III-lea și doar o oră de pedagogie digitală pe săptămână în penultimul semestru, potrivit planului de învățare

[jp_post_view]
Înscrierea la grădiniță 2025
Foto: Freepik.com
Ordinul cu metodologia privind înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență „Educație timpurie” a fost publicat în Monitorul Oficial. Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori vor studia materii precum Neuroştiinţa educaţiei, Managementul activităților de învățare prin joc sau Pedagogie digitală. Conform noului plan de învățământ, în cei trei ani de studiu studenții la acest program de licență vor avea 26 de examene, 17 colocvii și practică pedagogică minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului.
  • Programul de studii universitare de licență „Educație timpurie” le permite accesul absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar și certifică competențele didactice corespunzătoare funcției didactice de profesor pentru educație timpurie — pentru copii antepreșcolari cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani și pentru preșcolar — copiilor preșcolari cu vârste între 3 și 6 ani.
  • Potrivit documentului menționat, programul de studii universitare de licență „Educație timpurie” asigură competențele didactice necesare pentru dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor care au vârsta până la nivelul învățământului primar.
  • Actualii profesori de educație timpurie cu studii liceale pedagogice trebuie să obțină licența în Pedagogia Educației Timpurii până în anul 2028, conform prevederilor Legii învățământului superior nr. 198/2023, ca să își poată continua cariera. Mai exact, în lege sunt prevederi care îi obligă pe cei din sistem sau care vor să devină profesori, dar au doar liceul pedagogic absolvit, nu și facultate, să facă studii de licență ca să se poată titulariza sau să obțină licențierea (definitivatul).
Programul de licență „Educație timpurie”

Planul de învățământ este structurat pe următoarele domenii, conform metodologiei:

a) Elemente fundamentale de cunoaștere a domeniului educației timpurii;
b) Curriculum, didactici și practică pedagogică în domeniul educației timpurii;
c) Elemente de cercetare în științele educației.

Admiterea la programele de studii universitare de licență de educație timpurie include o varietate de instrumente de evaluare — minimum o probă eliminatorie: Abilități de comunicare și aptitudini, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial și cu motivație ridicată pentru cariera didactică”, este menționat în document.

Practica pedagogică este disciplină obligatorie în planul de învățământ al programului „Educație timpurie” și reprezintă minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului și se desfășoară atât în grupe de nivel antepreșcolar, cât și preșcolar, se mai arată în document. Practica pedagogică se realizează pe baza unor acorduri-cadru între instituțiile de învățământ superior și unitățile de învățământ preuniversitar de aplicație care oferă servicii de educație timpurie.

Structura planului de învățământ al programului de studii universitare de licență „Educație timpurie”:

Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori pentru educaţie timpurie vor studia: Neuroştiinţa educaţiei; Managementul activităților de învățare prin joc; Dezvoltarea limbajului, a comunicării, a premiselor citirii şi scrierii la copilul mic.

Mai mult, Pedagogia digitală, va fi parte din formarea viitorilor profesori pentru educație timpurie, însă are alocată doar o oră pe săptămână în semestrul I din anul al III-lea.

Lista disciplinelor opționale și tematica recomandată le puteți vedea mai jos:


Examenul de licență constă în susținerea a două probe:

  • un examen scris
  • susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul educației timpurii.

Absolvenților care finalizează programul de studii universitare de licență „Educație
timpurie” li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru educație timpurie.

Programul ar putea fi organizat din anul universitar 2025-2026

Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS) are obligația de a adapta standardele specifice de calitate pentru evaluarea programelor de Educație Timpurie în termen de 60 de zile de la publicarea ordinului cu metodologia.

După elaborarea acestor standarde, universitățile vor trebui să parcurgă procesul de autorizare și acreditare. Dacă aceste proceduri se desfășoară cu rapiditate, programele de licență în Educație Timpurie ar putea începe din anul universitar 2025-2026.

„Instituțiile de învățământ superior care au în structură autorizat/acreditat și organizează programul Pedagogia învățământului preșcolar pot organiza începând cu anul universitar 2025-2026 programul Pedagogia Educație timpurie cu păstrarea statutului (de autorizat/acreditat), a capacității maxime de școlarizare, cu obligația depunerii la Autoritatea Națională pentru Calificări a documentației privind recunoașterea/validarea calificării și cu solicitarea de evaluare periodică/monitorizare la Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (A.R.A.C.I.S.) pe noile programe, până la momentul expirării termenului de acreditare/autorizare deținut de fiecare universitate la data publicării prezentului ordin”, este menționat în document.

Ordinul integral pentru aprobarea Metodologiei privind înființarea și organizarea programelor de studii universitare de licență „Educație timpurie” îl puteți consulta mai jos:


5 comments
  1. Niciodată o astfel de facultate nu va reuși să pregătească educatoare la nivelul celor care termină liceul pedagogic.

  2. Dar dacă deja m am titularizat și anul acesta am definitvatul, mă mai pot obliga sa fac facultatea? Ca și educatoare?

  3. ok,in toți anii de studii …asta e, toți învață,toți au examene…daca nu distrugeau liceele pedagogice era și mai bine ….acu culegem ce am semănat …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

România – pe ultimul loc în Uniunea Europeană la educația online: doar 1 din 10 utilizatori români a apelat la cursuri pe Internet sau materiale de învățare online în 2022-2023 / Acum cinci ani, România depășea majoritatea țărilor est-europene

Aproape o treime dintre utilizatorii de Internet cu vârste între 16 și 74 de ani din Uniunea Europeană au apelat, în 2023, la cursuri online sau au folosit materiale online…
Vezi articolul

Digitalizarea a 57 de licee agricole, printr-un parteneriat între Ministerul Agriculturii și cel al Digitalizării, cu fonduri europene / Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Alexandria din județul Teleorman va administra platforma online prin care vor comunica liceele

57 de licee agricole vor fi dotate cu laboratoare IT și vor fi interconectate printr-o platformă digitală, administrată de un liceu din județul Teleorman, potrivit unui comunicat de presă al…
Vezi articolul

Sunt prea puține cabinete și cadre medicale în școli, stocurile de măști trebuie verificate, sute de unități de învățământ nu au autorizație sanitară, avertizează Consiliul Elevilor, înaintea deciziei privind reluarea școlii

Capacitatea cabinetelor școlare de a realiza teste rapide este semnificativ scăzută, iar multe dintre cadre medicale școlare, și așa puține, sunt în acest moment detașate către alte instituții, arată Consiliul…
Vezi articolul

Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, despre reprezentarea în rankingul Shanghai: Dacă universitățile din Cluj, București, Iași reușesc o formulă de colaborare strânsă cu universitățile de medicină, toate intră în top 1000, unele dintre ele chiar în top 500

„Dacă Universitatea din Cluj, Universitatea din București, Universitatea Cuza reușesc o formulă de colaborare strânsă cu universitățile de medicină din aceste orașe, toate cele trei universități intră în top 1000…
Vezi articolul