OFICIAL Profesorii cu peste 25 de ani vechime și grad didactic I vor avea 4 ore în plus de predare în anul școlar 2025-2026

78.855 de vizualizări
Documente obligatorii pentru educatori în anul școlar 2024-2025
Foto: Pexels.com
Norma didactică de predare-învățare-evaluare pentru profesorii de gimnaziu și liceu va fi de 20 de ore, în loc de 18, cum este acum, iar reducerea normei didactice cu 2 ore pentru profesorii cu vechime în învățământ de peste 25 de ani de activitate și gradul didactic I nu se va mai face din norma didactică de predare, ca până acum, ci din celelalte activități, conform Legii nr. 141/2025

Astfel, profesorii cu peste 25 de ani vechime în învățământ și grad didactic I, care au beneficiat de reducerea normei didactice de predare cu 2 ore în anul școlar 2024-2025, vor avea norma de predare crescută cu 4 ore în anul școlar 2025-2026.

Metodologia pentru reducerea normei didactice pentru cadrele didactice cu o vechime în învățământ de peste 25 de ani de activitate și gradul didactic 1 va fi aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării, potrivit legii.

Articolul LIII din Legea nr. 141/2025

Prevederea modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 după cum urmează (art. 207 alin.3):

„Timpul aferent activităților prevăzute la alin (1) lit. b)-f) poate fi redus cu 2 ore/săptămână, fără afectarea drepturilor salariale, pentru cadrele didactice cu o vechime în învățământ de peste 25 de ani de activitate și gradul didactic 1, precum și pentru cadrele didactice care au dovedit performanță educațională, în conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării. Aceasta se aprobă în consiliul de administrație, se revizuiește anual și constituie anexă la contractul individual de muncă.”

Norma didactică a unui profesor, conform legii și de unde se vor reduce orele pentru profesorii cu vechime de peste 25 de ani și grad didactic I

Norma didactică – Articolul 207

(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE, conform legii învățământului preuniversitar.

În prezent, norma didactică se reduce din orele de predare

„Până la intrarea în vigoare a prevederilor art. 207 alin. (11) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, beneficiază de reducerea normei didactice de predare-învățare-evaluare cu două ore săptămânal, la cerere, fără diminuarea salariului, personalul didactic de predare și de instruire practică cu o vechime în învățământ de peste 25 de ani și cu gradul didactic I.” – Art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

11 comments
  1. Davide, pune mâna pe carte!
    Mai ești și Ministrul Educației!
    În limba română, se scrie cu diacritice!
    Și cu literă mare la începutul enunțului: „Voi”!
    Și corect este „ÎNCĂ O DATĂ” !!!

  2. Corect.
    Dar disprețul Ministerului Educației pentru profesori atinge apogeul sub acest ministru clujean și sub prim ministrul orădean.
    Aceștia iau din Occidentul de care Clujul și Oradea sunt mai aproape numai îndatoririle profesorilor,nu și drepturile salariale si dotarea instituțiilor scolare.

  3. Un ministru obedient fără coloana vertebrala. Nu am avut niciunul ca acesta pana acum. Dar nici o schitare de împotrivire la degringolada, derapajul pe care îl promovează în sistem actualul guvern. Oare omul acesta se crede deasupra tuturor?

  4. Niste masuri de rah at pentru cei care totdeauna au acceptat umilințele guvernanților, pentru cei care permanent au trebuit sa inteleaga ca banii pentru educarie sunt prea putini. tot mai putini. Deci la unii se ,mareste norma de predare cu 2 ore. iar la cei pe final de cariera cu 4 ore. Bun așa. Doar sunt roboți,nu oameni care și folosesc mintea și inima zi de zi. Valorifica totce pot, dar pe bani putini. Planul lor va reuși deoarece liderii de sindicat au știut de acest plan diabolic al lui Ciolacu, dar au tăcut mâlc. DAVID devine groparul învatamantului romanesc, al celor care s- au stresat enorm o vara întreaga, al celor care vor umbla cu traista in bat după ore, al celor care deja blestema momentul când au decis sa fac aceasta meserie.HAI a lupta cea mare!!! Nu s-a respectat Calendarul mișcării personalului didactic,, schimbarea s- a făcut brusc SI fara a studia impactul, nu au existat studii. dialog cu sindicatele, ci s- a lucrat mișelește. Legile pot fi abrogate. ministrii pot fi demisi, guvernul poate pleca, totul se poate schimba prin consecventa SI unitate!!!

  5. Ăștia nu sunt sănătoși… Astia nu mai gandesc .. Aceste activități nu pot fi monitorizate ca sunt multe si diversificate.. Dar activitățile din week end unde apar ? Activitatle din afara celor 40 ore ? Concursurile care nu sunt plătite, transport cu elevii la concursuri care nu a fost decontat, activați de consiliere a parintilor, răspuns la mesajele părinților, telefoane date de parinti , director , metodisti … cursuri efectuate în week end si vacante ? Cumpărarea de materiale pentru scoala etc etc

  6. Domnilor, unii ati trândăvit destul! Destul! Macar acum, in mizeria asta de educație sà mai faceti ceva! Urmărește cineva respectarea acestor legi? Sunt pe măsura salariilor!

  7. Cum masori cele 2 ore mai puțin luate din activitatea ex catedra? Când e vorba de consilii, sau perfecționare, sau corectare, sau completări de hârtii sau serviciu pe școală sau pregătiri pentru concursuri sau etc etc, ce faci…intrerupi activitatea și pleci acasă!? Mi se pare o formulare și justificare de maximă viclenie și lipsa de simt al realitatii. Nu e fezabil..in realitate au mărit norma cu 4 ore, în condițiile în care în această meserie cu uzura nervoasă majoră, reducerea normei didactice la 16 este o cerință ce vizează sanatatea…o realitate biologică… Dl ministru pune umărul la AVC urile și infarcturile profesorilor la final de carieră….

  8. Cum masori cele 2 ore mai puțin luate din activitatea ex catedra? Când e vorba de consilii, sau perfecționare, sau corectare, sau completări de hârtii sau serviciu pe școală sau pregătiri pentru concursuri sau etc etc, ce faci…intrerupi activitatea și pleci acasă!? Mi se pare o formulare și justificare de maximă viclenie și lipsa de simt al realitatii. Nu e valabil…in realitate au mărit norma cu 4 ore, în condițiile în care în această meserie cu uzura nervoasă majoră, reducerea normei didactice la 16 este o cerință ce vizează sanatatea…o realitate biologică… Dl ministru pune umărul la AVC urile și învățăturile profesorilor la final de carieră….

  9. În cele din urmă, ceea ce doare cel mai mult nu este doar creșterea numărului de ore, ci sentimentul profund că după o viață dedicată școlii, suntem tratați ca niște cifre într-un sistem birocratic, nu ca oameni care au format caractere și au schimbat destine. Ni se cere să dăm mai mult exact în momentul în care am avea cea mai mare nevoie de înțelegere, de respect și de sprijin.

    Această schimbare nu e doar o modificare de normă – este o ștergere a recunoștinței față de anii petrecuți în fața elevilor, față de efortul tăcut, dar uriaș, care nu se vede în statistici. Iar când sistemul îți răsplătește munca de o viață cu încă o povară, începi să te întrebi: Cine ne mai prețuiește cu adevărat?

    După 25 de ani la catedră, nu cerem privilegii. Cerem doar să fim văzuți. Să fim respectați. Să fim lăsați să respirăm.

  10. În cele din urmă, ceea ce doare cel mai mult nu este doar creșterea numărului de ore, ci sentimentul profund că după o viață dedicată școlii, suntem tratați ca niște cifre într-un sistem birocratic, nu ca oameni care au format caractere și au schimbat destine. Ni se cere să dăm mai mult exact în momentul în care am avea cea mai mare nevoie de înțelegere, de respect și de sprijin.

    Această schimbare nu e doar o modificare de normă – este o ștergere a recunoștinței față de anii petrecuți în fața elevilor, față de efortul tăcut, dar uriaș, care nu se vede în statistici. Iar când sistemul îți răsplătește munca de o viață cu încă o povară, începi să te întrebi: Cine ne mai prețuiește cu adevărat?

    După 25 de ani la catedră, nu cerem privilegii. Cerem doar să fim văzuți. Să fim respectați. Să fim lăsați să respirăm.

  11. Trebuie sa fiti profesori normali cu gandire normala intr-o situatie anormala.

    Va mai zic de 2 ori ? Ce nu intelegeti ca noi suntem la butoane si avem un stil de viata ce necesita minim 20000 euro net pe luna ? voi sunteti obisnuiti cu putinul, NOI NU. asa ca acceptati INCA ODATA realitatea si mergeti cu Domnul.

    Ziceti mersi ca nu intram mai tare. Ne gandim sa facem asta, la anul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Serie de evenimente susținută de APRIL

VIDEO Este necesară apariția unui post în toate unitățile de învățământ, responsabil de toate programele sociale, spune inspectorul școlar general adjunct al ISJ Timiș, Cosmin Hogea

Înființarea unui post în fiecare școală care să aibă în responsabilitate toate programele sociale, aceasta este propunerea făcută de Cosmin Hogea, inspectorul școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar al Județului…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Subiectele și baremele de corectare de la Titularizare 2024 – Învățători au fost publicate. Candidații au avut de scris un eseu, de minimum 500 de cuvinte, în care să caracterizeze un personaj dintr-o operă ce aparține genului epic

Subiectele și baremele de la Titularizare 2024 pentru profesorii de învățământ primar au fost publicate cu puțin timp în urmă de Ministerul Educației. Proba scrisă a concursului național a avut loc…
Vezi articolul

UTIL Fișe de progres individual pentru elevii de gimnaziu, concepute de profesori de la școala din comuna Apateu, județul Arad. Director: Ne-am gândit să ne focusăm cu adevărat pe elev. Încercăm să facem o evaluare pe competență

Fișe de progres individual al elevului au fost concepute de cadre didactice de la Școala Gimnazială “Gheorghe Popovici”, comuna Apateu, județul Arad, după cum a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro…
Vezi articolul

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale din Franța. Profesorii corectează pe calculatoare personale și nu sunt toți formați pentru acest tip de corectare nici în 2022 după 6 ani de folosire / Ce fac cadrele didactice în aplicația specială de evaluare – VIDEO

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale este o realitate în alte state europene, așa cum se desfășoară efectiv sesiunile de Bacalaureat din Franța. Pentru a analiza un proces…
Vezi articolul