OFICIAL Universitățile trebuie să publice pe site metodologia de evaluare a studenților, cu definirea procesului, a instrumentelor utilizate și a criteriilor de notare

5.984 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Ordinul 7.479 din 2024, care aprobă standardele minime privind organizarea activităților de evaluare continuă și evaluare sumativă a studenților, a fost publicat în Monitorul Oficial. Fiecare instituție de învățământ superior trebuie să elaboreze o metodologie proprie, care să fie publicată pe site-ul instituției și să definească procesul de evaluare, inclusiv condițiile generale, procedura de desfășurare, instrumentele utilizate, standardele de evaluare și criteriile de notare, potrivit documentului oficial.
  • Potrivit documentului, activitatea de evaluare sumativă, care poate fi de tip examen, colocviu, verificare etc., se realizează la intervale mai mari de timp, de obicei la final de semestru sau în cadrul examenelor de finalizare a studiilor, pentru fiecare ciclu de studii universitare.
  • Activitatea de evaluare continuă este un proces de monitorizare și apreciere a progresului studenților, prin teste, evaluări intermediare, proiecte, teme individuale și/sau de echipă, prezentări, referate sau alte forme de evaluare a rezultatelor așteptate ale învățării, care se realizează în mod obligatoriu în timpul semestrului.

„Metodologia proprie definește procesul de evaluare, incluzând condițiile generale de evaluare, procedura de desfășurare, instrumentele de evaluare utilizate (de exemplu: teste scrise, prezentări, proiecte practice etc.), standardele specifice de evaluare, precum și criteriile de notare. De asemenea, metodologia prevede măsuri clare și transparente pentru asigurarea integrității academice, cum ar fi prevenirea plagiatului și sancțiunile aplicabile în cazul încălcării normelor de etică”, este precizat în document.

Instituțiile de învățământ superior care desfășoară activități de evaluare continuă și evaluare sumativă față în față au următoarele obligații, conform ordinului menționat:

  • să asigure un cadru adecvat pentru utilizarea metodelor de evaluare continuă și evaluare sumativă în condițiile întâlnirii nemijlocite în spațiul universitar a studenților cu cadrele didactice și de cercetare, care implică utilizarea resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice;
  • să asigure personal didactic specializat, inclusiv în utilizarea tehnologiilor informaționale și de comunicații, care să ofere suportul necesar pentru o bună desfășurare a activităților de evaluare continuă și evaluare sumativă;
  • să elaboreze metodologia proprie privind activitățile de evaluare continuă și evaluare sumativă, care să fie publică pe site-ul instituției de învățământ superior, în vederea asigurării transparenței și corectitudinii procesului de evaluare;
  • să asigure, în organizarea acestor activități, condițiile și resursele materiale necesare unei bune desfășurări, după caz, cu asigurarea accesului echitabil al tuturor studenților, inclusiv al studenților cu dizabilități, respectiv al celor cu cerințe educaționale speciale, la mijloacele tehnice și informatice necesare pentru a accesa gratuit și adecvat platformele informatice și resursele digitale. Instituția va pune la dispoziție dispozitive și tehnologii asistive acolo unde este necesar, asigurând un mediu de evaluare incluziv și adaptat nevoilor studenților.

Dacă evaluarea are loc online, examenele orale sunt înregistrate integral audio-video și arhivate la nivelul facultății, în conformitate cu prevederile legale.

Utilizarea resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice în activitățile de evaluare continuă și evaluare sumativă atât în regim față în față, cât și online se realizează în conformitate cu următoarele standarde minime:

a) asigurarea unui mediu sigur și securizat de evaluare, prin utilizarea unor platforme informatice care să garanteze protecția datelor cu caracter personal și prevenirea accesului neautorizat;

b) posibilitatea verificării originalității lucrărilor supuse evaluării, prin utilizarea unor sisteme software specializate de detectare a plagiatului;

c) asigurarea unei evaluări facile din punct de vedere logistic, prin utilizarea unor soluții informatice care să permită desfășurarea eficientă și fără întreruperi a procesului de evaluare.

La elaborarea proiectelor prevăzute în cazul examenelor se vor avea în vedere modalități de verificare a originalității în vederea menținerii unor standarde academice riguroase, prin detectarea plagiatului și asigurarea autenticității lucrărilor elaborate de către studenți. Aceste metode includ, dar fără a se limita la: detectarea plagiatului, analiza detaliată a surselor citate, asigurarea autenticității lucrărilor elaborate de către studenți. În situațiile în care cadrele didactice constată existența plagiatului sau a altor forme de încălcare a integrității academice se vor aplica măsuri în conformitate cu legislația în vigoare și cu regulamentele interne ale instituției.

Părțile implicate în evaluările sumative organizate pentru examenele de finalizare a studiilor, în special personalul didactic și studenții, sunt informate cu privire la metodele de evaluare care pot implica utilizarea resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice, precum și la criteriile generale de notare, respectiv cu privire la procedurile de contestare a rezultatelor evaluării.

Studenții au dreptul să ofere feedback anonim cu privire la procesul de evaluare, iar acesta ar trebui folosit pentru sporirea obiectivității.

„În vederea asigurării unor metode de evaluare riguroase și relevante, instituțiile de învățământ superior pun la dispoziția studenților instrumente de oferire a feedbackului cu privire la procesul de evaluare, fiind asigurată anonimitatea studenților care participă la procesul de evaluare.

Feedbackul colectat va fi utilizat pentru revizuirea și îmbunătățirea metodelor de evaluare, contribuind la creșterea calității procesului educațional și la sporirea obiectivității evaluărilor”, este precizat în document.

Ordin al ministrului Educației pentru aprobarea standardelor minime privind organizarea activităților de evaluare continuă și evaluare sumativă a studenților


1 comment
  1. Exact de asta se copiază in masa, la unele examene; exact din acest motiv se folosește masiv, uneori, chatgpt. pentru ca nu exista o metodologie centralizatoare. eventual tipărită, semnată, scanata si apoi distribuită electronic tuturor cadrelor didactice, cu obligația ca fiecare dintre aceștia sa o listeze, sa o semneze, scaneze si sa trimită versiunea electronică via email, in timp ce versiunea listata este arhivată.
    Mare noroc cu birocrația. Salvează România…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rectorii în funcție la intrarea în vigoare a noii legi pot sta încă un deceniu la conducerea universităților, după ce un amendament PSD votat de toți deputații, cu excepția celor din USR, a eliminat forma propusă de Ministerul Educației din proiectul legii

Actualii rectori care vor fi în funcție la intrarea în vigoare a proiectului legii învățământului universitar vor putea să rămână la conducerea universităților pentru încă două mandate de câte 5…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Universitatea din București cere oficial ca rectorii să aibă cel mult 2 mandate, adică maximum 8 ani, în fruntea universităților, după ce Guvernul Ciucă și-a anunțat susținerea pentru mandatele nelimitate prevăzute de proiectul legii Cîmpeanu / Legea nouă nu trebuie să „șteargă” mandatele actuale sau trecute

Universitatea din București cere oficial ca rectorii să poată să fie la conducerea unei universități pentru maximum 2 mandate, însumând cel mult 8 ani, după ce Guvernul Ciucă și-a anunțat…
Vezi articolul

Schimbare istorică la Rezidențiat. Pragul de admitere urcă la 65%, potrivit unui proiect de metodologie publicat de Ministerul Sănătății / Asta înseamnă răspunsuri corecte la cel puțin 130 de întrebări, în loc de 120 cum era până acum

Ministerul Sănătății vrea să schimbe pragul de admitere la rezidențiat, la examenul din acest an, programat pentru 20 noiembrie. Concret, în proiectul de metodologie pus în dezbatere pe 6 octombrie,…
Vezi articolul

FOTO Arheologii au reînceput săpăturile la mănăstirea cisterciană de la Igriș. Abația – una reprezentativă pentru Regatul Maghiar medieval și locul de înhumare pentru regele Andrei al II-lea și soția sa, Yolanda de Courtnay

Poveștile Banatului sunt departe de a fi cunoscute în totalitate. În 2013, printr-un parteneriat între Muzeul Național al Banatului și Universitatea Catolică “Peter Pazmany” din Budapesta, a început cercetarea la…
Vezi articolul

Școlile nu se redeschid fizic în ianuarie. O decizie, abia „în a treia decadă a lunii”, iar revenirea elevilor în clase „dacă se poate, chiar pe data de 8 februarie”, spune ministrul Cîmpeanu. Ce criterii ia în calcul

Ministrul Educației a anunțat că ar putea decide deschiderea școlilor „chiar pe data de 8 februarie”. Sorin Cîmpeanu a repetat, într-o declarație pentru HotNews.ro că își dorește „deschiderea cât mai…
Vezi articolul