Ministrul Daniel David a primit două teme politice: creșterea normei didactice și redimensionarea burselor. De ce sunt politice? Pentru că ar fi fost prinse în Raportul QX dacă nu erau. Ca un om conștiincios, la preluarea noului mandat, le-a prezentat. După primele reacții ale profesorilor și elevilor, pare că expresia „și-a dat foc la valiză” are aplicabilitate în acest caz.
7 miliarde de lei impact bugetar al burselor pentru elevi și studenți, fără cifre pentru creșterea normei didactice, tema lovește fix în profesori și copii, fără nicio explicație. Au fost luate în calcul economii și din altă parte? De ce doar din normă și burse? Pe bună dreptate, profesorii pot spune: „De ce să ne sacrificăm noi pentru deficitul bugetar?”. Părinții pot spune că nevoia socială sau performanța unui elev nu se suspendă dacă este deficit bugetar.
Despre cifrele privind bursele, Edupedu.ro a scris că au ajuns la un nivel record: 6,4 miliarde de lei, de trei ori mai mult decât întreg bugetul Cercetării. Sigur s-au uitat peste aceste cifre și cei din Ministerul Finanțelor, Ministerul Educației, Guvern.
Ca profesor, părinte, elev, nu aș nega realitatea, însă unde sunt explicațiile, cifrele, argumentele? Exact ce trebuie pentru a avea o tema rezolvată bine.
Au fost luate în calcul economii și din altă parte? De ce doar din normă și burse?
La nivel general, care sunt cheltuielile cu norma didactică pe toate palierele puse în discuție? De ce sunt nesustenabile, dacă de acum încolo degrevările pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei, iar plata cu ora pentru profesori se va raporta la timpul total de lucru, adică 40 de ore pe săptămână?
Și cel mai important: estimări de impact. Chiar se vor face economii? Și despre ce sumă vorbim?
Un elev care face o temă și susține un proiect trebuie să argumenteze. Dacă citează studii trebuie să prezinte sursa studiilor și ce spun ele.
La fel, m-aș aștepta să îmi fie prezentat cât e media în UE și OCDE pentru norma didactică a unui profesor și de ce se ține cont? Bineînțeles, mă aștept la răspunsuri la întrebările de mai sus privind plata cu ora și degrevările pentru vechime.
Veți întreba: la ce ajută să știm răspunsurile la aceste întrebări?
În primul rând, ai senzația că elevul nu „vorbește de pe pereți”, cum se zice, fără argumente. „Da, domnule, știe, am încredere în ce spune, am încredere că ce spune este adevărat”. În al doilea rând, tema devine valoroasă.
O altă problemă a temei politice prezentate de ministrul Daniel David este lipsa imaginii de ansamblu și a comparațiilor. Când este prezentată doar economia care se face de la profesori și elevi, am putea avea impresia că doar profesorii și elevii sunt sacrificați pentru a reduce deficitul bugetar. În celelalte domenii, cum stăm?
De ce e importantă imaginea de ansamblu? În lipsa ei nu poți vorbi despre solidaritate socială și, cu atât mai puțin, despre înțelegerea unor măsuri economice, în sensul: de ce trebuie să te afecteze pe tine și nu pe alții? Rezultatul ar putea fi o polarizare socială și mai mare. Aș putea crede că doar eu, ca profesor, sunt sacrificat pentru deficitul bugetar. Doar eu, ca elev.
Subiectul sensibil al burselor. Pentru care avem cifre
Bursele de merit. Discuția despre merit s-a purtat în ultimii doi ani. Acum, ceea ce se vede în spațiul public e doar că „se vor da mai puține burse”. Cât de puține, nu se știe.
Fostul ministru al Educației, Ligia Deca, a pervertit ideea de merit, acordând burse pentru elevi cu medii mici, burse pentru elevi care nu au frecventat școala sau liceul.
- Bursele „Ligia Deca“, pentru medii sub 5, se dau un an întreg, chiar dacă beneficiarii chiulesc masiv. Situația unui elev cu media 3,50 care va lua circa 4.000 de lei bursă până în iulie 2024, deși de la începutul anului nu a venit deloc la școală
Încercarea de redresare a situației a inclus, de fapt, și mai mulți beneficiari și o inflație de note mari. Lipsa predictibilității, schimbarea criteriilor în fiecare an, a afectat însăși valoarea evaluării, ceea ce, într-un sistem funcțional, nu ar trebui să se întâmple.
Peste jumătate dintre elevii din clasele VI-XII primesc bursă de merit, iar circa 600.000 de elevi au avut anul trecut media generală între 9,50 și 10, în creștere cu 142% față de precedentul an școlar. Presiunea pe profesor, din partea părinților și elevilor, ca să le dea note mari, „să nu-i strice media de bursă” este uriașă, spun mai multe cadre didactice cu care am discutat zilele acestea.
Bursele sociale. Un aspect foarte important pentru elevii care primesc burse sociale, din medii defavorizate, cu afecțiuni medicale, mame minore, din familii monoparentale: trecerea burselor sociale la administrația locală este un pas normal, însă este unul cu riscuri – tot pentru acești elevi, din păcate.
Mecanismul simplificat de acordare a burselor, faptul că banii vin direct de la Minister din septembrie 2023, a dus la un lucru bun – acești elevi, în sfârșit, și-au primit bursele la timp. Au existat întârzieri de luni de zile, despre care Edupedu.ro a scris. Și în prezent elevii cu cerințe educaționale speciale își primesc drepturile financiare cu întârziere (norma de hrană și cazarmamentul) pentru că sunt acordate prin administrațiile locale.
Până să preia noul mandat, ministrul Daniel David nu a vorbit niciodată despre impactul bugetar al burselor școlare, dar a menționat că va schimba criteriile pentru bursele elevilor, dacă va fi susținut de Guvern, pentru că „bursele elevilor de multe ori nu reflectă performanța, însă trebuie să reflecte două lucruri, performanța și nevoile sociale de incluziune”, fără să dea alte detalii.
Acum vorbește despre 7 miliarde de lei, cât costă bursele, deși știm asta din decembrie-ianuarie, de la aprobarea Bugetului pe 2025, iar atunci erau doar aprecieri pentru cât de mulți bani sunt alocați Educației.
Despre creșterea normei didactice, ministrul Daniel David spunea pe 2 iunie că nu se pune problema în acest moment, deși Edupedu.ro a semnalat încă din februarie anul acesta intenția Guvernului de a mări norma didactică a profesorilor.
După întâlnirea cu sindicatele din Educație, care au susținut că actuala normă de predare trebuie să rămână neschimbată, Daniel David a dat asigurări că nu se pune problema scăderii salariilor sau a concedierilor în zona Educației și Cercetării – nu a vorbit despre norma didactică explicit.
Deși cuvântul echitate pare să nu mai aibă niciun fond în discuțiile din spațiul public, în final despre asta este vorba.
Cum susții elevii excepționali și pe cei care provin din medii defavorizate, echitabil?
Ce înseamnă o plată echitabilă pentru mine, ca profesor, față de alte categorii sociale, dar și în interiorul aceleiași categorii profesionale?
- Mă pot întreba și de ce să fac sacrificii pentru un sistem care amână debirocratizare și legea salarizării, nu mă valorizează și îmi face viața grea, îmi promite de ani de zile creșterea prestigiului profesional și mă minte de fiecare data?
Altfel, ca părinte, mă pot întreba: de ce copilul meu, cu cerințe educaționale speciale, încadrat în grad de handicap grav, nu primește bursa socială pe timpul verii? Nevoile lui sociale se suspendă pe timpul verii?
8 comments
In educatie se investește nu se ia de tot, ce ziceți voi este indiscutabil!!!Luati va din salarii 10% atât!!Cand este criza trebuie sa fie pentru toti,… mai scadeti din valoarea burselor, dar lăsați copii sa se bucure si cu putin decat deloc pentru tot efortul lor !!!
Chiar nu gandeste nimeni din guvern ca toti acesti bani din burse se intorc in economie si cel putin 19% se intorc din TVA. Oare cei din guvern au luat in calcul ca vor ajunge mai putini bani la buget din scaderea puterii de cumparare. Ca doar nu punem acesti bani la saltea. Daca nu ii mai primesc elevii si studentii, nu ii vor mai cheltui.
in primul rand, faptul ca plata cu ora se raportează la 40 de ore în loc de 18 înseamnă că scade tariful la mai puțin de jumătate.
În al doilea rand, raportând la 40 de ore pe săptămână, nu recunoști nimic din ceea ce face un profesor în afara orei de predare pentru activitatea respectiva: pregătirea lecției, a evaluărilor, corectarea evaluărilor etc.
Referitor la burse, sistemul folosit în prezent a ajutat la recunoașterea meritelor copiilor din unitățile de învățământ foarte bune, care pot lua burse și dacă au mai mulți colegi buni.
Spune că va renunța la un sfert din salariu ca să susțină 2 burse de merit și 7 sociale, chiar aș vrea să cred asta. Să ne informați și pe noi dacă o va face. În plus, dacă ar face-o fiecare guvernant și politician, nu ar mai fi nevoie să se mai taie bursele.
Parțial de acord. Explic: plata cu ora mi s-a părut o aberație de când sunt în sistem. Dacă ai norma de predare de 18 ore, fă-le la nivel maxim, cum ar fi normal. Nu cred că poți fi performant la 24 de ore sau o normă jumate! Când peste 50% dintre profesori au plată cu ora, înseamnă că se poate, deci hai să le dăm mai mult de lucru! Știu că e vorba de bani, dar dacă te-ai făcut profesor pentru bani, ai greșit cariera rău de tot. Carieră care ar trebui să fie vocație…
Adica… profesori sa munceasca la Nigel maxim pe salariu cat de mic? Oamenii iau ore suplimentare tot din cauza salariilor mici. Oamenii au si vieti private, rate la banci. Cum it iei o amarata de casa cu banii din invatamant? psd-ului I s-a cerut sa lase masinile de lux acasa, in timp ce un amarat de professor are rate pentru o amarata de masina de buget. Pe ce lume traiti? Vocatie inseamna ca cei care lucreaza in invatamant nu au nevoie de nimic, trebuie sa fie saraci si veseli?! In alta ordine de idei, vocatia se aplica numai in invatamant, nu in toate joburile? Nu am inteles nicioadata perceptia un societatea romanesca, o societatea inspoiata, ca trebuie sa muncesti mult pe salariu de nimic in anumite domenii ( invatamant, medicina-bravo lor ca au fortat pentru salarii). De ce unii ar trebui sa fie prost platiti toata viata ( cu facultate, grade, viata consumata pentru invatamant) si altii sa aiba salarii si vista decenta? Nu toti oamenii au nevoi si probleme?
Sunt primari care fac spectacole pe sute de mii de euro, iar noi nu avem bani pentru Educatie.
Nu sunt de acord sa scada bugetul la Educatie.
Asteptam sa ne prezinte tema!
Nu cred ca va primi nota de trecere, dar are timp sa invete pentru corigenta.