Orele de educație civică din gimnaziu nu au un impact semnificativ asupra participării active în viața politică a viitorilor adulți sau a dorinței acestora de a vota în viitor – studiu UNESCO / Rata de participare la alegeri a scăzut în ultimii 50 de ani

318 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Orele de educație civică din gimnaziu nu au un impact semnificativ asupra participării active în viața politică a viitorilor adulți sau dorinței de a vota, arată cel mai recent raport al UNESCO pe educație, lansat la sfârșitul lunii octombrie. Totuși, rezultatele evaluărilor realizate de International Civic and Citizenship Education Study au identificat corelații între nivelul cunoștințelor civice ale elevilor și dorința lor de a se implica în luarea deciziilor politice.

Potrivit raportului, implicarea cetățenilor în viața politică este în scădere în statele în care funcționează sisteme electorale democratice. Concret, la nivel global, rata de participare la alegerile prezidențiale și parlamentare a scăzut de la 77%, în anii 1960, la 67% după 2010.

În raport se precizează faptul că nu au fost identificate legături între cursurile de educație civică din gimnaziu și participarea politică. O analiză a nouă studii despre programele de educație civică arată că nu există efecte semnificative ale acestei discipline asupra participării la vot.

Cazul elevilor români confirmă acest lucru. Aceștia spun că susțin democrația și spun că vor să voteze, însă au rezultate sub medie în ceea ce privește cunoștințele civice, conform rezultatelor evaluării internaționale realizate de ICCS în anul 2022.

  • Aproximativ 25% dintre elevii români au competențe scăzute și foarte scăzute, comparativ cu media ICCS de 14,2% pentru acest segment de rezultate. Aproape 20% se află la nivelul cel mai ridicat, față de media internațională de 30,6%.

În schimb, educația civică contribuie la formarea identității, capacității de acțiune și a auto-eficacității tinerilor, susțin specialiștii. Efecte pozitive asupra participării politice sunt determinate și de climatele de învățare în care elevii se simt confortabil.

Totuși, evaluările ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) din 2016 și 2019 au identificat legături între nivelul cunoștințelor civice și indicele participării politice.

„Studenții care învață în școli care oferă oportunități de a învăța și a discuta despre problemele politice și sociale au mai multe șanse sa adopte norme cetățenești, precum participarea la alegerile naționale, implicarea în discuții politice, protestarea împotriva legilor injuste, promovarea drepturilor omului și participarea în comunitățile din care fac parte”, se arată în raport.

Potrivit datelor evaluării ICSS din 2022, preluate în raport, sunt mai puține fete decât băieți care ar participa activ în politică, dar mai multe fete care ar vota și care s-ar documenta despre candidați.

În ceea ce privește România, procentul fetelor care erau în clasa a VIII-a în anul 2022 și care s-ar implica activ în viața politică este mai mare decât cel al băieților. Astfel, 52.3% dintre fete ar participa activ în politică, situându-se cu 0.3 puncte procentuale deasupra băieților de aceeași vârstă.

Fetele din România ar fi mai implicate decât băieții și în procesul electoral. 53.1% dintre fete ar participa la alegeri și s-ar informa cu privire la candidați, în timp ce 51.3% dintre băieți ar proceda astfel.

Trebuie precizat faptul că discrepanțele nu sunt majore și că România este în topul țărilor în ceea ce privește așteptările ca adolescenții să se implice în viața politică și în procesele electorale, clasându-se pe locul al treilea în ambele cazuri.

În plus, dorința de a participa la alegeri este mai crescută în rândul elevilor care au situații financiare foarte bune, mai arată rezultatele ICCS.

În România, diferența dintre intenția de a vota a elevilor cu situații financiare foarte bune este de 53.8%, cu 3.5% mai mare decât a celor aflați la polul opus. La nivelul UE, este țara cu cele mai mici disparități între elevii cu posibilități financiare foarte bune și cei cu posibilități financiare reduse, în ceea ce privește dorința de a vota.

Foto: © RoibulDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Alocarea pentru Educație a Guvernului României, printre cele mai mici din lume, după țări ca Uganda, Zambia, Benin – studiu UNESCO
Nivelul raportat al anxietății față de matematică în rândul elevilor români de 15 ani are printre cele mai mari scăderi din lume în ultimul deceniu – raport UNESCO
Rata absolvirii liceului în România a crescut cu 7 puncte procentuale în ultimii 10 ani – raport UNESCO / Țara noastră, tot la finalul clasamentului statelor UE, iar abandonul școlar la liceu a ajuns la 26%
Satisfacția profesională a directorilor de școli din România / Cel mai recent studiu UNESCO: unul din 5 directori nu ar mai vrea să ocupe o astfel de funcție

1 comment
  1. orele de educație civică prezintă o societate corectă și disciplinata,cu oameni ordonați și valori …realitatea însă e alta și elevii vad asta,de aici și decepția pentru vot

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Directoarea Centrului de Asistență Educațională CJRAE Mehedinți, plasată în control judiciar de DNA pentru luare de mită. Surse: Ar fi fost prinsă în flagrant luând mită pentru angajarea unei persoane pe un post de consilier școlar

Directoarea Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Mehedinți, Andreea Florentina Bădescu, este inculpată într-un dosar penal deschis de Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Craiova, pentru acuzația de…
Vezi articolul

Critici ale Consiliul Național al Elevilor față de proiectul cu regulile de acordare a burselor la care susține că „a venit constant cu propuneri”. Organizația solicită plata integrală a cuantumului minim al burselor și acordarea acestora și pentru premianții la competițiile județene

Consiliul Național al Elevilor (CNE) semnalează, într-un comunicat de presă de vineri seară, 25 august, după ce Ministerul Educației a pus în consultare publică noile criterii de acordare a burselor…
Vezi articolul

Am creat o bursiadă în școli, în care copiii alergau după note pentru burse, în loc să ne concentrăm pe competențe reale, susține ministrul Daniel David / Dacă nu interveneam acum, am fi pierdut această bătălie în preuniversitar, iar copiii n-ar fi înțeles că școala este obligatorie

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat marți, 8 iulie, într-o transmise live pe Faceebok, că sistemul generos de burse pentru elevi a creat „o bursiadă” și a plasat…
Vezi articolul