Organizațiile de elevi, studenți, profesori și cele sindicale vor fi chemate să se implice în elaborarea metodologiilor prin care vor fi puse în aplicare schimbările impuse de legea Bolojan, precum cele legate de burse sau norma didactică, spune ministrul Daniel David: Vă invit pe toți cei care doriți să fiți parte din această construcție, să o faceți

3.509 vizualizări
Foto: Gov.ro
Procesul de implementare a măsurilor pentru Educație prevăzute în legea Bolojan va începe imediat ce aceasta va fi adoptată, a anunțat, marți, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, printr-un live video pe pagina de Facebook a ministerului. „Reglementările vor fi coordonate de secretarii de stat, ei vor propune metodologii în acest proces, o să vă implice pe cei care veți dori să fiți parte a soluției, organizații de elevi, organizații de studenți, de ce nu sindicate, alte organizații ale profesorilor”, a afirmat ministrul.

Ministrul susține că elaborarea metodologiilor pentru măsurile care vor fi adoptate în educație va fi un proces deschis consultării cu organizațiile de elevi, de studenți și de profesori: „Vă invit pe toți aceia care doriți să fiți parte din această construcție, să o faceți”, a spus Daniel David.

Potrivit lui Daniel David, reformele nu urmăresc „distrugerea educației”, ci eliminarea mecanismelor care „nu sunt sănătoase”: „Am văzut că unii colegi vorbeau despre faptul că se distruge educația, nu se distruge educația, se distrug mecanismele proaste din educație, se distruge ideea de «bursiadă», se flexibilizează ideea că norma este un scop, norma nu este un scop, este un mijloc. Scopul este o bună educație pentru copii”, a adăugat ministrul Educației.

Redăm declarațiile ministrului Educației pe această temă:

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: „Trebuie să înțelegem că așteptăm ca legea să parcurgă ceilalți pași și odată ce va fi pe deplin adoptată, noi vom începe procesul de implementare a acestor reglementări. Reglementările vor fi coordonate de colegii mei specialiști în aceste domenii, secretarii de stat pe preuniversitar și secretarul de stat în zona universitară. Ei vor veni, vor propune metodologii în acest proces.

O să vă implice pe cei care veți dori să fiți parte a soluției, organizații de elevi, organizații de studenți, de ce nu sindicate, alte organizații ale profesorilor, fiindcă în final trebuie să găsim o formulă cât mai bună pentru educația din țară. Vă spun sincer, chiar dacă nu era această situație de criză, unele mecanisme pe care le avem sau pe care le-am avut nu sunt mecanisme sănătoase și cu ocazia asta putem să și însănătoșim sistemul. Am văzut că unii colegi vorbeau despre faptul că se distruge educația, nu se distruge educația, se distrug mecanismele proaste din educație, se distruge ideea de «bursiadă», se flexibilizează ideea că norma este un scop, norma nu este un scop, este un mijloc. Scopul este o bună educație pentru copii. Sigur că norma trebuie protejată în acest proces, dar când normele devin blocaje pentru o bună educație, acest lucru nu este normal și sănătos.

Astfel încât vă invit pe toți aceia care doriți să fiți parte din această construcție, să o faceți. Repet, secretarii de stat vor lucra la metodologii, o să vă consulte, rolul meu este să monitorizez implementarea corectă a acestui proces pe direcțiile pe care le-am afirmat de la început, și anume spuneam că orice schimbare va avea loc într-un cadru definit de două principii: principiul raționalității, să nu ne îndepărtăm de standarde care există la nivel european și vă spun că prin toate măsurile propuse nu ne-am îndepărtat. Și un standard al decenței, cât își permite în acest moment țara să ofere, să dea sistemului nostru și este și decent din partea noastră să ne reducem contribuția la deficit, care pune la risc întreaga țară. Iar ca impact, rolul meu ca ministru este să am grijă să reîntorc, după ce am însănătoșit sistemul și avem mecanismele sănătoase, să reîntorc câștigurile financiare și am și vorbit cum văd acest lucru.

(…) Așadar, voi monitoriza implementarea acestor norme și va trebui să mă lupt pentru aceste efecte pozitive pentru sistemul nostru însănătoșit pe termen scurt, mediu și lung. Vă invit încă o dată să fim împreună parte din acest demers. Înțeleg și supărările multor colegi din sistem, dar vă spun din nou, din păcate, educația a avut și are o contribuție majoră la acest deficit care aproape ne blochează țara, care pune la risc salarii, pensii, burse, ajutoare sociale ca urmare a unor decizii, repet, poate bune sub aspectul intenției, dar complet nesustenabile financiar”.

Informații de context

Proiectul de lege Bolojan privind măsurile fiscale conține următoarele măsuri cu impact direct în Educație:

Ce au transmis recent liderii de sindicat

Simion Hăncescu, lider FSLI, a avertizat că măsurile pregătite de Guvern „vor da peste cap întregul sistem de învățământ” și a cerut profesorilor nemulțumiți să vină la protestul de luni.

La rândul său, Marius Nistor a declarat că măsurile, împreună cu alte prevederi fiscale, pot conduce la situații de disponibilizări, iar George Purcaru de la FSLI a subliniat că cel puțin 12.000 de profesori vor „beneficia” de încă 4 ore de muncă pe săptămână, criticând măsura ca fiind un atentat la dreptul la muncă al cadrelor didactice.

Totodată, sindicaliștii au acuzat guvernul că nu a prezentat un calcul real asupra impactului măsurilor asupra personalului din educație, iar premierul și ministrul Educației nu ar spune adevărul când afirmă că ar fi vorba de o dublă plată.

Liderul sindical Marius Nistor a spus, luni, 7 iulie, că măsurile luate în Educație în pachetul fiscal ar reprezenta o „revanșă” a Guvernului pentru greva profesorilor din 2023. Liderul Federației Educației Naționale „Spiru Haret” a subliniat că măsurile anunțate în Educație au cel mai mare impact privind reducerea deficitului bugetar: 0,21% din produsul intern brut.

Citește și:
Ministrul Educației: Plata cu ora este gândită să se calculeze prin raportarea orelor de lucru la întregul salariu. Sigur că asta scade valoarea plății pe care o facem pentru o oră luată la plata cu ora, dar este un calcul corect
Modificările legate de bursele studențești, prin raportarea lor la salariul minim net, în locul celui brut, sunt „temporare”, spune ministrul David / El afirmă că va încerca să găsească soluții „pentru a compensa această scădere” în următorii 3 ani


18 comments
  1. …desigur, dacă nu vă mai prefaceți: adică gradația de merit și sporul de doctorat raman, dar taiați din bursele elevilor? Pe cine vreți să mințiți?

  2. la ce ii invitați? la un lucru gata făcut? la un dezastru?
    ce ați făcut din educație?! poate vă veți da seama cănva….deși mă îndoiesc,domnule profesor David

  3. Sunt curios cum se vor scoate 20 de ore pentru profesorii titulari care de-abia aveau 18. Poate trebuie să facă naveta, fără bani, ca doar e criza…
    Astea ar fi o soluție de bun simț?
    Sau prin magie, ca soluții reale, cu adevărat, nu sunt.

  4. Un exemplu de reducere de cheltuieli este plata gradului I sau a doctoratului indiferent dacă a fost echivalat sau nu. Sunt care au obținut gradul I fără echivalare tocmai pentru beneficii financiare.

  5. Gradațiile de merit ??? 25% pt. 5 ani!!!!!!!!!
    Cum se poate, ca cineva să lucreze un AN (face parte din mai multe comisii, pregătește copiii pentru diferite concursuri șmd), iar apoi beneficiază 5 ANI de ” spor de performanță ” ?

    1. …se pare că ei sunt marii protejați…măcar de ar fi pe bune adeverințele pe care le depun la dosarul pentru gradație. Să fim serioși! Un profesor cu adevărat profesor…nu vrea bani în plus schimbul muncii lui. Dar unii sunt mai plini de „merite” ca alții, mai prieteni cu inspectorul, cu directorul și cu anumite lichele din minister, mai lingăi și mai membri de partid decat alții. Deci, merita gradația, doar cotizează de cand se știu…nici nu și-ar putea imagina viața altfel.

  6. Se contrazice la fiecare propoziție.
    Deunăzi blama motivația financiară extrinsecă.

    Acum o dorește dar într-un viitor virtual.

    De ce sa cheme reprezentanții????
    Sa semneze de-a gata ce au scris deja politrucii din minister?

    Are și batjocura limitele ei

  7. Cei care au funcții de conducere au deja salarii care cuprind indemnizații de conducere. cum se poate justifica salariu de merit și excepție care durează ani de zile …. adică, asta este o întâmplare …
    Propunere concretă. Daca indemnizația de conducere nu acoperă situațiile care le presupune a gestiona/ manageria o entitate… sa se pună în lege lista de situații considerate normale in limita postului de conducere ( indemnizatia ) și lista situațiilor considerate peste…
    prin analogie, la copii, peste media de la școală a apărut olimpismul…..
    pai pe un copil bun, care a mers la olimpiada îl dezavantajează un examen evaluare națională de nivel mai scăzut, de are nevoie sa i se de-a loc la liceu automat????
    pai in creierașul lui de merituos cum se împletesc cele două situații?…..
    cum?
    pe viitor ce înțelege el?
    va continua să fie un merituos?
    nu se va întoarce împotriva lui,… prin faptul că această delimitare de colegii lui., cu care va face cumva echipa…
    ….deja aceste lucruri nu mai țin de merit, ci de un soi de elitism..
    reglementarea nurselor cu 15%pe clasa bine din reglementarea de la salarizarea bugetarilor .
    nu se putea vb normal …
    3 copii din clasa, simplu

  8. Acest domn ne invită să ce? Să construim?! Nu ne-a invitat când a hotărât să mărească norma, să taie bursele, să comaseze clase.
    Vorbește întruna de standarde europene, de decență, de raționalitate…gargară politică!
    Acum vrea să ne consulte! Ieri, în plen, râdea cu gura până la urechi. Era un moment de sărbătoare pentru dânsul!
    Va fi un dezastru pentru învățământul românesc. Așa că vă refuzăm oferta, domnule ministru!

    1. Va invita la niște discuții că să poată spune că v-a băgat în seamă. Oricum nu mai contează. Ar trebui sa va reorientați profesional. Peste nu mult timp toți veți fi înlocuiți de roboți și computere care vor preda copiilor ce trebuie să le predea. Asta e. Cum ar spune un clasic in viața… „Ghinion”

  9. Am explicat la alt articol ca acest individ este echivalentul „corporate bulldog”. Romania corporatista a invatat ce inseamna „corporate bulldogs” in marea Recesiune mondiala 2007 – 2009.

    Cu masurile astea anuntate David devine un bulldog atipic. Poate este naiv sau poate isi da seama in ce s-a bagat si vrea sa dreaga busuiocul. Bulldog-ul tipic distruge, concediaza, impune masuri nepopulare, in nici un caz nu colaboreaza cu angajatii ca sa scoata fabrica din criza. Bulldogul este singuratic. Nici macar subordonatii directi nu ii sunt prieteni pentru ca la cea mai mica nesupunere ii zboara. Exista cateodata exceptii. Bulldogul poate impune regula „ai voie sa gresesti o data, a doua oara ai zburat”.

    In concluzie, acest „bulldog manager” este un studiu de caz interesant.

  10. Eu zic sa se implice si judecatorii, nu doar susnumitele categorii.
    Nu vad de ce ceea ce el propune aici e legal in vreun fel.
    Ar trebui sa fie contestate in instanta si sa se vada daca este legal sau nu. S-au facut incadrari, s-au distribuit normele deja.
    Daca vrei sa o faci legal, adica nu incalcand legea ca sa inteleaga domnul ministru, o faci pentru anul 2026-2027, simplu. Faci ce vrei tu acolo. Inainte de asta, nu vad de ce este legal. Poate gresesc, dar sa vada si un judecator daca e sau nu, atat zic.

  11. Intră și activitățile acestea in normă, uitasem.

    Până când o veni altcineva cu studii similare cu ale ministrului, să-i spună de pildă s-o lase mai moale cu psihologia inversă. Că poate cei cu alte studii vor fi dând în pisălogeală.

    Scop, mijloace. Foarte frumos. Cauze, efecte?

  12. Tocmai voi, guvernantii, indrazniti sa vorbiti despre decenta!!?? Chiar nu mai aveti nicio jena. ,,Atat isi permie tara in acest moment”!!?? Serios! Atunci cum se face ca de la voi nu taiati un leu!!???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Profesoara Lidia Cotea, directoarea departamentului de Limba Franceză al Universității din București: Pariul cu lectura poate fi ușor pierdut, dacă adolescentul va percepe textul doar ca un divertisment ușor, o modalitate de ieșire facilă din realitate, cu ajutorul unui text fantasy, citit între două sesiuni de TikTok sau Instagram

„Dacă adolescentul va percepe textul doar ca un divertisment uşor, o modalitate de ieşire facilă din realitate, cu ajutorul unui text fantasy, citit între două sesiuni de TikTok sau Instagram,…
Vezi articolul

FSE „Spiru Haret” va demara proteste dacă nu se revine asupra cifrelor de școlarizare, care „vor duce la creșterea abandonului școlar”

„Cifrele de școlarizare trimise către inspectorate vor conduce la creșterea abandonului școlar”, iar dacă ministerul Educației „nu va reveni asupra actului normativ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” va demara…
Vezi articolul