UPDATE Pericol de blocare a contractelor de achiziție și de pierdere a unor fonduri europene nerambursabile din PNRR în Educație – motiv pentru care Guvernul dă OUG pentru schimbarea contractelor

1.892 de vizualizări
Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Achizițiile derulate prin proiectele PNRR pentru Educație se lovesc de o serie de probleme de livrări generate de factori externi, precum transportul maritim internațional, iar acesta este unul dintre motivele pentru care, în ședința de guvern de joi, se află o ordonanță de urgență care să permită prelungirea contractelor de achiziții și a acordurilor-cadru, cu respectarea prevederilor legale privind achizițiile publice.

Potrivit proiectului de OUG referitor la măsuri pentru gestionarea fondurilor prin PNRR, se urmărește „prelungirea contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, ca urmare a prelungirii duratei contractelor de finanțare aferente, în conformitate cu termenele stabilite în cuprinsul acestora.”

El prevede ca:

  • În cazul contractelor de acest fel, autoritatea contractantă să realizeze o analiză cu privire la modificarea contractelor respective, conform necesităților
  • Autoritatea contractantă să verifice dacă eventualele modificări respectă Legislația privind achizițiile publice și sectoriale
  • În baza unei note justificative, părțile contractante să încheie acte adiționale de prelungire a duratei contractelor de achiziție, cu îndeplinirea unei serii de condiții

Potrivit proiectului, această OUG „nu se aplică contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru a căror atribuire s-a realizat exclusiv în baza punctajului obținut pentru factorul de evaluare “durata de furnizare/prestare/execuție””. Ea se aplică contractelor de achiziție publică/sectorială/acordurilor-cadru încheiate după data intrării sale în vigoare și, corespunzător, în cazul modificării contractelor în derulare la momentul intrării în vigoare.

Proiectul de OUG, integral:

Potrivit Notei de fundamentare (vezi documentul integral), situația achizițiilor din Educație, cu bani din fonduri PNRR, este unul dintre motivele introducerii acestei OUG. Între altele, nota de fundamentare arată că:

  • „la nivelul achizițiilor derulate în Cadrul Componentei 15 – Educație, I9. Asigurarea echipamentelor și a resurselor tehnologice digitale pentru unitățile de învățământ, I11. Asigurarea dotărilor pentru sălile de clasă preuniversitare și laboratoarele/atelierele școlare, atât furnizorii, cât și producătorii ce asigură aprovizionarea pentru anumite bunuri ce fac obiectul acestor contracte întâmpină probleme de livrare majore, generate de dificultățile înregistrate în transportul maritim internațional, transport afectat în mod direct de situația militară din Orientul Mijlociu, situație ce duce la modificarea rutelor maritime din Marea Roșie.”
  • „Totodată, volumul mare al comenzilor înregistrate în această perioadă, ca urmare a numeroaselor solicitări sau proceduri de achiziții derulate în cadrul PNRR – Componenta 15: Educație, necesită aprovizionarea continuă a producătorilor interni de mobilier sau materiale didactice cu cantități mari de materii prime, fiind subliniat faptul că aprovizionarea este afectată în mod direct de aceleași perturbări majore înregistrate în transportul maritim, iar termenele de livrare comunicate de producători sunt între 6-9 luni de la data curentă, respectiv peste data inițială stabilită în contracte, cea de 2-3 luni.”

Documentul arată că aceste evenimente „nu au putut fi prevăzute în mod firesc la data la care au fost demarate procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică/sectorială, proceduri care au preluat datele limită stabilite prin contractele de finanțare”. De aceea, potrivit notei de fundamentare, „se impune reglementarea unor prevederi legale pentru soluționarea situației identificate, în sensul analizării prelungirii duratei contractelor de achiziții/acordurilor-cadru (…)”.

Nota invocă riscul rezilierii contractelor de finanțare, „din cauza imposibilității beneficiarilor de a asigura ducerea la îndeplinire a acestor contracte de achiziție publică/contracte sectoriale/acorduri –cadru”.. „În lipsa unor măsuri imediate se poate ajunge la blocarea contractelor de achiziție într-un stadiu intermediar care nu permite atingerea obiectivelor din proiect, generând pierderea fondurilor europene nerambursabile angajate prin contractul/ordinul/decizia de finanțare, mai arată documentul”.

Pentru toate zonele acoperite de proiectul de OUG, nu doar pentru educație, nota de fundamentare arată că „siituația actuală poate genera aplicarea de sancțiuni, care constau în suspendarea definitivă a sumelor acordate de Comisia Europeană în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii parțiale a obiectivelor PNRR, sume care vor fi deduse din bugetul Planului, impact financiar care poate fi cuprins între 22-264 milioane euro pentru componenta nerambursabilă și între 35-426 milioane euro pentru componenta de împrumut”.

Photo 50804597 © Rawpixelimages | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Centrul FILIA și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România cer măsuri reale pentru prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale din universități: Un singur cod de etică din 85 analizate menționează pașii necesari pentru o sesizare

Centrul FILIA și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită implementarea unor mecanisme clare de combatere a hărțuirii sexuale și discriminării de gen în codul-cadru de etică și…
Vezi articolul

Memorii semnate de 81 de părinți în susținerea profesoarei Maria Lipan Weber de la Colegiul German Goethe, ținta unor critici ale altor părinți, au fost depuse la Ministerul Educației și la Forumul Democrat al Germanilor din România: Este normal ca elevii care nu învață, nu își fac temele, nu îndeplinesc sarcinile și tratează cu dezinteres școala să fie mustrați de către profesor sau notați corespunzător

Peste 80 de părinți și tot atâția elevi din patru clase de la Colegiul German „Goethe“ din București au semnat scrisori și memorii de susținere a profesoarei de limba germană…
Vezi articolul

Doar 3,04% din PIB pentru învățământ, prin Ministerul Educației, potrivit bugetului pe 2025 adoptat de Parlament / Ministerul estimează un buget total pentru învățământ, din toate sursele de finanțare, de 4,5% din PIB / Cercetarea – sub 0,2% din PIB

Ministerul Educației și Cercetării primește pentru Învățământ, în bugetul pe anul 2025, propus de guvern și adoptat miercuri seară de Parlament, 58,06 miliarde de lei, reprezentând 3,04% din PIB-ul prognozat…
Vezi articolul

Oana Moraru: La clasă e degringoladă totală. Nu avem ghiduri scrise cu adevărat de Ministerul Educației sau de specialiști, avem programe și metode și foarte abstract scrise. Motivul pentru care nu există impact în educație cu adevărat este pentru că profesorii nu mai știu să pună întrebări generațiilor de astăzi astfel încât să creeze conexiuni, gândire critică

Oana Moraru, profesoară, consultant educațional și fondator de școală, atrage atenția că nu există ghiduri scrise de Ministerul Educației care să ajute profesorii să creeze conexiuni cu elevii și să…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor: Proiectul de HG privind decontarea cheltuielilor de transport privează elevii de drepturi și discriminează / Nu prevede sancțiuni în cazul în care operatorii nu respectă obligațiile

O propunere de hotărâre de guvern privind decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi ridică o serie de probleme, susține Consiliul Național al Elevilor, într-un comunicat transmis EduPedu.ro. Organizația arată că…
Vezi articolul