Peste 96.600 de locuri la clasa a IX-a în învăţământul profesional şi tehnic pentru anul şcolar 2020-2021, potrivit CNDIPT. Cele mai multe locuri sunt pentru mecanici

[jp_post_view]
Foto: Pexels.com
Cifra de şcolarizare pentru clasa a IX-a în învăţământul profesional şi tehnic (licee şi şcoli profesionale şi învăţământ dual) va fi de 96.631 de locuri în anul şcolar viitor, potrivit unui anunţ al Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic. Instituţia care coordonează principiile politicii educaţionale şi strategiile de dezvoltare a formării profesionale iniţiale în România susţine că este vorba despre un proiect al cifrei de şcolarizare, în condiţiile în care până acum ministerul Educaţiei nu a publicat în dezbatere nicio cifră de şcolarizare pentru anul şcolar 2020-2021. CNDIPT menţionează că „aprobarea cifrei de şcolarizare prin hotărâre de guvern va avea loc cel mai probabil în luna martie 2020”.

Cifra avansată reprezintă 53,6% din totalul locurilor în clasa a IX-a, mai mult cu 3,2 puncte faţă de ponderea din anul şcolar actual. Cele mai multe locuri, peste 21.600, sunt pentru specializarea „mecanică”, ceea ce reprezintă 22,4% din totalul locurilor.

Cum sunt alocate locurile în funcţie de tipul de învăţământ:
  • Învăţământ profesional şi tehnic (învăţământ liceal tehnologic învăţământ profesional)
La nivel naţional sunt cuprinse în proiectul planului de şcolarizare un număr de 3.457,5 clase cu 96.631 de locuri, ceea ce reprezintă 53,6% din totalul locurilor la clasa a IX-a, învăţământ de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică. Faţă de anul şcolar curent se înregistrează o creştere a ponderii învăţământului profesional şi tehnic cu 3,2 puncte procentuale (în anul şcolar curent numărul de elevi înscrişi în clasa a IX-a în învăţământ profesional şi tehnic în învăţământul de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică este de 50,4%).
Cele mai mari ponderi ale învăţământului profesional sunt în judeţele:
    • Sibiu, Constanţa, Călăraşi, Prahova, Iaşi, Suceava – peste 59%
  • Învăţământul profesional (şcoli profesionale)
La nivel naţional sunt cuprinse în proiectul planului de şcolarizare un număr de 1.771 de clase cu 49.381 de locuri, ceea ce reprezintă 27,4% din totalul locurilor la clasa a IX-a, învăţământ de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică. Faţă de anul şcolar curent se înregistrează o creştere a ponderii învăţământului profesional cu 3,3 puncte procentuale (în anul şcolar curent numărul de elevi înscrişi în clasa a IX-a în învăţământ profesional, în învăţământul de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică este de 24,1%).
Cele mai mari ponderi:
    • Braşov, Covasna, Brăila, Satu Mare, Călăraşi, Ialomiţa – peste 35%.
Cele mai multe locuri pe domenii de formare profesională:
  1. mecanică (17.798 locuri),
  2. turism şi alimentaţie (8.503 locuri),
  3. comerţ (3.165 locuri),
  4. industrie textilă şi pielărie (3.031 locuri).
  • Învăţământul dual
La nivel naţional sunt cuprinse în proiectul planului de şcolarizare un număr de 325,5 clase cu 8.888 de locuri, ceea ce reprezintă 4,9 % din totalul locurilor la clasa a IX-a, învăţământ de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică. Faţă de anul şcolar curent se înregistrează o creştere atât a ponderii învăţământului dual cu 0,8 puncte procentuale, cât şi a numărului de locuri (în anul şcolar curent numărul de elevi înscrişi în clasa a IX-a în învăţământ dual, în învăţământul de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică este de 6.880, ceea ce reprezintă 4,1%). Este de remarcat creşterea cu peste 29% a ofertei de şcolarizare la învăţământul dual pentru anul şcolar 2020-2021, faţă de existentul în anul şcolar curent.
Cele mai mari ponderi:
    • Alba, Braşov, Bihor, Cluj, Satu Mare, Gorj, Vâlcea, Caraş-Severin, Timiş – peste 8%
Cele mai multe locuri pe domenii de formare profesională:
  1. mecanică (3.826 locuri),
  2. turism şi alimentaţie (1.330 locuri),
  3. electric (823 locuri),
  4. electromecanică (734 locuri).

FOTO: Photo by Malte luk from Pexels


1 comment
  1. meseria de mecanic auto va disparea odata cu venirea masinilor electrice , ca la o masina electrica nu are ce sa se strice nu are ambreiaj nu are cutie de viteze nu are distributie sau bujii nu are nimik prostiilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Calendar admitere în învățământul dual 2025 pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4 / Elevii admiși în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026 dobândesc o calificare de nivel 4, la finalizarea liceului tehnologic – excepție introdusă de Ministerul Educației

Calendarul admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4, conform Cadrului național al calificărilor, pentru anul școlar 2025-2026, a fost publicat în Monitorul Oficial. Înscrierea candidaților…
Vezi articolul

Nu avem profesori, instructori capabili să utilizeze resurse tehnologice avansate în învățământul profesional, spune ministrul Educației: Trebuie să flexibilizăm condițiile prin care oameni pregătiți de la nivelul operatorilor economici să poată avea acces în școală

Trebuie să flexibilizăm condițiile prin care oameni pregătiți, de la nivelul operatorilor economici, să poată avea acces în școală, susține ministrul Educației Sorin Cîmpeanu. Acesta a vorbit despre dotările pe…
Vezi articolul

Admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 – Ligia Deca

Admiterea la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar urma să dea…
Vezi articolul