Pirueta ministrului Daniel David în doar 4 zile, în cazul IȘE: de la „voi face verificări și voi lua măsuri” dacă cineva a modificat răspunsul, la „nu e cenzură, ci bune practici europene”, eu am cerut modificările

7.372 de vizualizări
Foto: Grigore Popescu / Agerpres Foto
În doar patru zile, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a trecut de la promisiunea unei anchete interne în minister privind posibila cenzurare a răspunsului Institutului de Științe ale Educației (ISE) la o solicitare de presă făcută de Edupedu.ro, la asumarea blocării răspunsului și justificarea acesteia prin „bune-practici europene” și „peer-review”. Demnitarul a încercat inclusiv să ducă discuția într-o zonă tehnică, menționând în mai multe intervenții televizate că ar fi revizuit un „raport științific”, nu un răspuns la o solicitare de presă făcută în baza legii liberului acces la informațiile de interes public.

Declarațiile contradictorii și reacțiile în cascadă arată o schimbare radicală de poziție, pe măsură ce detaliile cazului au devenit publice și presiunea asupra ministerului a crescut.

20 iulie: promisiunea unei verificări interne și a sancționării eventualei intervenții

Într-o declarație pentru Edupedu.ro, Daniel David reacționează după publicarea primului articol care semnala un derapaj grav la Ministerul Educației prin faptul că răspunsul oficial primit prin biroul de presă al instituției nu părea să fi fost redactat de cercetătorii IȘE, ci modificat semnificativ, cu multe opinii politice chiar ale ministrului, cu răspunsuri care nu aveau legătură cu exprimarile unor oameni de știință.

„Luni voi verifica dacă răspunsul a fost asumat și de conducerea IȘE. Dacă n-a fost asumat și de conducerea IȘE, voi verifica cine a intervenit și a blocat aceste lucruri și voi lua măsuri,” preciza ministrul.

La acel moment, ministrul părea surprins de situație și deschis să clarifice dacă s-au produs abuzuri de către persoane din aparatul ministerului. „Mă îndoiesc”, spunea ministrul, atunci când Edupedu.ro a susținut că are serioase motive să creadă că acest răspuns a fost cenzurat la cabinetul ministrului.

23 iulie: ministrul confirmă că răspunsul a fost modificat și că el a cerut acest lucru

După trei zile de „verificări”, Daniel David revine cu o poziție oficială, într-un răspuns trimis redacției Edupedu.ro. Confirmă că răspunsul original trimis de IȘE nu a fost transmis presei, că a fost considerat un „draft” și că el, ca ministru, a cerut procesul de „peer-review” în urma căruia a rezultat forma finală: „Raportul analizelor solicitate (…) a fost trimis (…) într-o formă draft/preliminară (…) Ministrul a cerut un proces de peer-review, în urma căruia a rezultat o variantă care a fost văzută și retrimisă de conducerea IȘE către cabinet.”

Mai mult, anunță o decizie instituțională gravă: ISE nu va mai putea răspunde independent la solicitările presei, fără avizul ministerului.

24 iulie, dimineața: Edupedu.ro publică documentul integral redactat de cercetătorii IȘE, cenzurat masiv de ministru și echipa sa

Răspunsul original, cenzurat de minister, este publicat în exclusivitate, pe surse, de Edupedu.ro. Documentul conține analize structurate, referințe științifice, grafice și evaluări punctuale privind impactul măsurilor din Legea Bolojan. Contrazice multe dintre afirmațiile publice ale ministrului, ceea ce explică probabil blocarea lui.

24 iulie, după-amiază: ministrul Daniel David publică un comunicat oficial și invocă „bune practici europene”

După apariția documentului în spațiul public, reacția ministrului este un comunicat amplu publicat pe site-ul Ministerului Educației. Tonul se schimbă radical: nu se mai vorbește de „verificări” sau de „măsuri”, ci de „schimbare de guvernanță” și despre reguli de evaluare științifică. „Nimeni în știință nu se poate aștepta să scrie ceva, care ulterior să fie asumat direct și necritic instituțional (…) fără evaluare independentă (…) Mai ales când este prezentat și ca preliminar,” scrie ministrul Daniel David într-un „punct de vedere” pus pe edu.ro.

Tot pe 24 iulie: intervenții la Digi24 și Euronews România, unde ministrul reinterpretează situația

În orele următoare Daniel David apare la două televiziuni, unde neagă explicit că ar fi vorba despre cenzură și susține că a aplicat „bune practici europene” privind peer-review-ul și asumarea instituțională. Acesta vorbește de un „raport științific”.

„Nu este vorba despre nicio cenzură (…) Orice raport științific care poartă antetul ministerului trebuie să treacă printr-un proces de peer review (…) cu asumare sau disclaimer,” declară ministrul Educației și Cercetării la Digi 24 și Euronews.

Dacă inițial ministrul David făcea Edupedu.ro o promisiune de transparență în cazul suspiciunilor de intervenție asupra răspunsului la solicitarea către Institutul de Științe ale Educației, atitudinea și argumentele s-au transformat, pas cu pas, într-o justificare formală a unui gest clar de control politic. Pe 20 iulie, ministrul Daniel David vorbea despre verificări și sancțiuni. Pe 24 iulie, el recunoștea că a cerut blocarea documentului și că ISE nu va mai răspunde public independent.

Răspunsul IȘE nu era un „raport științific”, ci o analiză punctuală solicitată legal de presă, după cum am arătat aici. Condiționarea acestuia de un așa-zis peer-review extern, făcut în cabinetul demnitarului, a apărut la câteva zile după prima discuție pe subiecte, în care Daniel David a părut surprins și mirat că ar fi existat modificări ale răspunsului, gata să identifice autorul și să ia măsuri, dacă ar fi fost cazul. În fapt, autorul era chiar ministrul, sau o persoană numită de eacesta să opereze pe răspuns cenzura. Reamintim, doar 2 pagini din 23 au fost trimise Edupedu.ro. Analiza integrală care arată că 80% din text a fost tăiat, aici.

Într-o altă analiză se poate observa cum argumentele științifice și evidențele educaționale prezentate de IȘE în răspunsul necenzurat, obținut de Edupedu.ro, îl contraziceau pe ministrul Daniel David și declarațiile sale referitoare la măsurile din Legea Bolojan.

Pentru conformitate cu cerințele ministrului Daniel David pentru cercetători, publicăm un rezumat în limba engleză realizat cu un model de inteligență artificială.

Executive Summary

Between July 20 and July 24, Romania’s Minister of Education and Research, Daniel David, reversed his position regarding the censorship of a response from the Institute of Educational Sciences (ISE) to a press inquiry made under Romania’s Freedom of Information Act (Law 544/2001).

Initially, the minister promised an internal investigation and said he would take action if the ISE’s scientific response had been altered. Days later, he admitted the original response was blocked, revised under his supervision, and replaced with a politically filtered version. Only 2 out of 23 pages were sent to the press.

To justify this action, the minister invoked “peer-review” and “European best practices,” although these concepts apply to academic publications, not public information disclosures. The ISE response was not a scientific journal article but a legally mandated reply containing evidence-based policy analysis.

After the original response was published by Edupedu.ro, revealing substantial deletions and contradictions with the minister’s public statements, Daniel David announced that ISE would no longer be allowed to reply independently to press inquiries — effectively institutionalizing censorship under administrative justification.

The case raises serious concerns about transparency, academic freedom, and the misuse of scientific standards to suppress inconvenient evidence from a public research body.

Citește și:
Derapaj grav la Ministerul Educației: în loc de punctul de vedere al Institutului de Științe ale Educației pe măsurile din Legea Bolojan, am primit un răspuns politic de la Minister. Răspunsul MEC reproduce declarații recente ale ministrului Daniel David, nu analiza cercetătorilor IȘE
EXCLUSIV Ministrul Educației Daniel David admite că va verifica dacă răspunsul transmis presei în numele Institutului de Științe ale Educației a fost cenzurat: „Dacă n-a fost asumat de conducerea IȘE, voi verifica cine a intervenit și voi lua măsuri”
EXCLUSIV Daniel David anunță că blochează de acum înainte un institut de cercetare – IȘE – să mai răspundă independent solicitărilor presei. Ministrul Educației și Cercetării confirmă că a cenzurat răspunsul transmis în numele Institutului de Științe ale Educației către Edupedu.ro și nu publică nici acum analiza cercetătorilor asupra măsurilor din Legea Bolojan
EXCLUSIV DOCUMENT Răspunsul interzis la publicare de ministrul Daniel David, conceput de cercetătorii din științele educației: Norma didactică a profesorilor din România NU este sub media Uniunii Europene, în Germania plata cu ora este între 23 și 40 de euro/oră, iar în Franța 88% dintre profesori au cel puțin o normă de ore suplimentare plătite cu 40 euro/oră / Banii de burse trebuia păstrați în educație
Argumentele științifice și evidențele educaționale prezentate de IȘE în răspunsul necenzurat, obținut de Edupedu.ro, îl contraziceau pe ministrul Daniel David și declarațiile sale referitoare la măsurile din Legea Bolojan. Cum a dispărut 80% din răspunsul cercetătorilor pentru presă la „peer review”-ul ministrului – ANALIZĂ
Ce este „Peer-review-ul” și de ce un răspuns la o solicitare de presă nu are nevoie de așa ceva / Cum a fost folosit ca pretext pentru cenzură un concept fundamental din știință și ce nu stă în picioare în explicațiile ministrului Educației și Cercetării Daniel David în cazul IȘE, plus rezumat în limba engleză
Daniel David confundă Legea 544 cu un articol științific: cum încearcă ministrul să explice cenzura aplicată IȘE prin „bune practici europene”
Opriți cenzura și falsificarea datelor de la vârful Educației! Ministrul David trebuie să plece
Reacția ministrului Daniel David în cazul de cenzură masivă asupra analizei cercetătorilor IȘE pe măsurile din Legea Bolojan: Nimeni în știință nu se poate aștepta să scrie ceva, care ulterior să fie asumat direct și necritic instituțional chiar sub antetul ministerului pe care îl analizează / Oficialul nu contestă investigația, ci acuză „practici care trebuie să se schimbe” la IȘE
Sindicatele din Educație îi cer președintelui Nicușor Dan să nu promulge Legea Bolojan, cu argumente din analiza cenzurată a Institutului de Științe ale Educației: Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!
Protestul amplu din Educație din 8 septembrie 2025, în prima zi de școală: Sunt așteptați 30.000 de profesori care să plece în marș de la Piața Victoriei spre Palatul Cotroceni / Primăria Capitalei a aprobat acțiunea
Ce este „Peer-review-ul” și de ce un răspuns la o solicitare de presă nu are nevoie de așa ceva / Cum a fost folosit ca pretext pentru cenzură un concept fundamental din știință și ce nu stă în picioare în explicațiile ministrului Educației și Cercetării Daniel David în cazul IȘE, plus rezumat în limba engleză
Creșterea normei didactice poate duce la supraîncărcarea profesorilor și accentuarea crizei de cadre calificate în mediul rural și în disciplinele STEM – analiza IȘE cenzurată de ministrul Educației și Cercetării / Se recomandă un sistem de recunoaștere a „muncii invizibile” și flexibilizarea cerințelor pentru formarea profesională
Daniel David confundă Legea 544 cu un articol științific: cum încearcă ministrul să explice cenzura aplicată IȘE prin „bune practici europene”
Reacție dură a expertului Șerban Iosifescu, la cenzura aplicată de ministrul Educației: Actuala situație, în care ministrul vrea de la cercetare numai confirmarea deciziilor, demonstrează că politicienii nu dau doi bani pe cercetare. Burta din care iau deciziile este cea mai tare!

9 comments
  1. DEMISIA, David!

    Jos cenzura!

    De ce ai pus directorii să implementeze legea Bolojan fără norme de aplicare?
    De ce mă cheamă directorul la Consiliul Profesoral din concediu pt ,, reîncadrare ” când nu are norme de aplicare?

    De ce calci in picioare toată legislația în vigoare?
    De ce secretizezi deciziile importante pt un sistem întreg?

    De ce nu faci publice discuțiile cu aparatul de lucru din minister despre impactul legii Bolojan asupra calității educației?

    Demisia! Demisia! Demisia!

  2. O problema a mediului academic este pozitia foarte modesta in topurile internationale. Dar si aceasta pozitie este obtinuta fraudulos prin afilierea la fabrici de articole stiintifice, de regula, externe. UEFISCDI are lista cu premiile acordate pentru articole stiintifice iar in lista sunt multi autori romani care sifoneaza bani spre fabricile de articole care publica mai multe articole pe saptamana sau chiar in fiecare zi. O alta metoda este crearea unor retele de sifonare (STAR-UBB) prin care saptamanal sunt publicate cateva articole de externi platiti de la buget pe subiecte neabordate intern. Situatia se poate vedea si la institutul de oncologie unde sunt, prin fabricile de articole stiintifice sunt publicate articole despre o noua modelare a universului (studii avansate despre raiul unde merg pacientii lor) ? Poate situatia este generalizata la nivel national. In universitatiile nostre sunt si oameni valorosi si onesti acoperiti de fabriciile de articole. si aceste practici sunt imorale sau chiar nelegale Aceste practici sunt la nivel mondial in zona academica de mana a doua si nu numai, nu avem valoare dar o putem cumpara. In literatura sunt articole minore cu foarte multi autori (toata gasca fara femeia de serviciu si portar). Foarte trist unde am ajuns prin acesti „vizionari” care acum decid destinele oamenilor onesti. Acesta este adevarata lume academica care asigura viitorul loc de munca a olimpicilor internationali (noroc cu invatamantul privat ca altfel nu aveam olimpici).

  3. Omul asta face ce vrea….azi zice una,mâine alta…nu l oprește nimeni….face conferințe de presă pe fb….se contrazice,cenzurează….

  4. Oamenii din Educatie iti cer demisia, politrucule!!!
    Dupa Anastasiu, garantat PNL, urmezi tu, gropar al Educatiei!🤮🤮🤮doar cand te vedem!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Specialiștii din cercetare-dezvoltare, din industrie, să se implice în curriculumul universitar. Din 14 cursuri, să vină să predea 4 cu mine în sală, ca în SUA și Germania – propune profesorul Dan Micu, de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca / Conferință eveniment despre dezvoltarea universităților tehnice

Universitățile tehnice trebuie să își actualizeze și să-și flexibilizeze curriculumul, să se dezvolte global, cu activități de predare și cercetare în care să implice atât studenți străini, cât și mediul…
Vezi articolul