Planuri-cadru liceu 2025. Este un câștig că Geografia rămâne în trunchiul comun în toți anii de liceu, spune profesorul Mircea Furdui, Societatea de Geografie: Asta dovedește faptul că demersurile noastre au avut succes

3.018 vizualizări
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
Mircea Furdui, profesor de geografie la Colegiul Economic „George Barițiu” din Sibiu și președinte al filialei SIBIU a Societății de Geografie din Romania, a declarat pentru Edupedu.ro că „este un câștig” faptul că Geografia rămâne în trunchiul comun pentru toți anii de liceu. Amintim că disciplinele „Geografie” și „Istorie” sunt prevăzute în trunchiul comun pentru elevii claselor IX-XII, indiferent de profil și specializare, potrivit proiectului cu planurile-cadru pentru liceu, document pus în consultare publică, luni, 16 iunie, de către Ministerul Educației și Cercetării.

„Da, este un câștig. Asta dovedește faptul că demersurile noastre făcute la dezbaterile care au avut loc în cele patru centre universitare și prin memoriile trimise individual sau prin asociațiile profesionale, în cazul nostru Societatea de Geografie, au avut succes. Și este un lucru bun, îmbucurător, pentru noi”, a spus Mircea Furdui.

Președintele filialei SIBIU a Societății de Geografie din Romania a precizat că este nevoie de precizări suplimentare în legătură cu disciplinele din care elevii vor da noul bac, conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

„Trebuie să vină Ministerul cu alte precizări legate de curriculum de specialitate (CS) și curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ). Avem nevoie de precizări suplimentare și în legătură cu disciplinele care vor fi pentru BAC, care sunt prevăzute în Legea învățământului preuniversitar. Mă refer la proba F, care este acea probă nouă, unde va fi și geografia, alături de celelalte discipline la alegere. Și noi nu știm dacă va fi geografia din clasa a XII-a sau va fi o combinație din cei 4 ani. Nu știm încă”.

„Este îmbucurător faptul că varianta aceasta este mult mai bună și o considerăm mult mai ok față de ce a fost înainte”, a spus cadrul didactic.

Concret, elevii claselor IX-XII vor avea incluse în trunchiul comun disciplinele Istorie și Geografie. Inițial, varianta pusă în consultare publică pe 31 ianuarie prevedea că Istoria și Geografia sunt eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, pentru elevii de la uman, real și tehnologic.

Informații de context

În februarie 2025, Uniunea Internațională de Geografie a cerut menținerea Geografiei ca materie obligatorie în toți cei patru ani de liceu, avertizând asupra riscului de analfabetism spațial în rândul viitoarelor generații.

Decizia eliminării Istoriei și Geografiei din trunchiul comun a fost criticată de Facultatea de Geografie a Universității din București, care susține că disciplina este esențială în contextul schimbărilor climatice și al problemelor geopolitice​. Pe de altă parte, Societatea de Geografie din România a transmis o solicitare oficială Ministerului Educației pentru păstrarea disciplinei în curriculum​.

De asemenea, profesorii de Geografie din București și Ilfov au criticat eliminarea Geografiei la clasele XI-XII din proiectele de planuri-cadru 2025: „Geografia este, astfel, capabilă să educe temeinic generațiile viitoare pentru noul „mâine” care, cu siguranță, nu va mai arăta ca în prezent. Este de datoria noastră să nu aruncăm viitoarele generații în mrejele teoriilor conspiraționiste, ci să le oferim șansa unei educații temeinice, bazată pe știință și pe argumente”.

Și profesorii de Geografie din București și Galați, alături de cercetătorii de la Institutul de Geografie al Academiei Române, au solicitat Ministerului Educației menținerea Geografiei ca disciplină obligatorie pentru toți elevii de liceu, indiferent de filieră. Aceștia au argumentat că eliminarea sau limitarea orelor de Geografie ar avea consecințe grave asupra culturii generale a tinerilor și asupra capacității acestora de a înțelege problemele globale, de la schimbările climatice la dezvoltarea durabilă.

Grupul de profesori de geografie din județul Iași și membrii filialei din Iași a Societății de Geografie din România (SGR) au cerut ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, să păstreze geografia în trunchiul comun la toate clasele de liceu, la toate specializările.

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Planuri-cadru liceu 2025. Istoria și Geografia rămân în trunchiul comun, pe parcursul tuturor anilor de liceu, pentru elevii de la uman, real și tehnologic / În varianta inițială a proiectului, aceste discipline au fost scoase din trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a 

4 comments
  1. Chiar mă bucur! Orice om/elev are nevoie de cunoștințe geografice și dece nu ,și istorice. La ora actuală sunt elevi de liceu care habar n-au unde este situată Slovacia,Polonia,Turcia,și alte multe state din Europa (dar nu numai), ce să mai zic de istorie,unde nu știe în ce an a fost Marea Unire și când se celebrează. Mie, personal, mi se pare o hotărâre foarte bună.

  2. Daca geografia si istoria sunt asa importante, biologia de ce nu e?
    Biologia e cea care ne invata despre corpul uman, ar ajuta foarte mult la reducerea numarului de mame minore acest aspect..

  3. La profilul matematica -informatica, geografia, istoria si biologia sunt la paritate cu religia (cate o ora in TC) !!!!!! Sa intelegem ca au toate aceeasi importanta in formarea tinerilor de la acest profil ?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lipsa unei educații parentale duce la neglijența „fizică, educațională, emoțională, din perspectiva sănătății mentale” a copiilor, spune Sorin Cîmpeanu. De ce a fost nevoie de lansarea unei astfel de strategii de către Ministerul Educației

„O strategie națională de educație parentală este absolut necesară pentru că slaba informare a părinților, mai ales a celor din mediile dezavantajate, cu privire la creșterea și îngrijirea copiilor are…
Vezi articolul

Am primit un telefon de la mama unui elev care îmi cerea ajutorul, pentru că elevul a intrat într-o perioadă stresantă, spune profesorul Flavian Georgescu: Am întrebat-o care sunt activitățile copilului și mi-a zis că lunea, de la 16 la 18, are engleză, de la 18 la 20 are germană, de la 20 la 21:30 face matematică și apoi pe la 10 se apucă de teme

Profesorul Flavian Georgescu a povestit că o mamă i-a cerut ajutorul în legătură cu programul copilului, deoarece elevul intrase într-o perioadă stresantă și nu se mai putea concentra. Potrivit profesorului,…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor, schimbare de poziție: Susținem profesorii și ne dorim ca demersul lor să se finalizeze prin concretizarea revendicărilor acestora – scrisoare deschisă către premierul Ciucă

Consiliul Național al Elevilor a transmis, vineri, o scrisoare deschisă prin care cere guvernului „să găsească soluțiile care vor readuce cât mai repede echilibrul în sectorul de educație” și-și exprimă…
Vezi articolul

VIDEO „Este greșit ca aceste programe de educație digitală să funcționeze pe scheme de sponsorizări de la multinaționale. Trebuie să obișnuim societatea și administrația cu aspectul comercial, digitalizarea nu vine ca pomană” – Ionuț Stanimir, director marketing BCR despre educația digitală

Digitalizarea sistemului de Educație s-a făcut cu ajutorul multinaționalelor și al start up-urilor care au venit cu idei inovatoare pe piață, însă modelul acestora trebuie comercializat mai departe în România,…
Vezi articolul