Prea puțini adolescenți dobândesc în școală un contact cu munca, prin stagii, voluntariat sau lucru part-time, deși experiența le oferă avantaje semnificative când intră în câmpul muncii – cercetare internațională OCDE

[jp_post_view]
Fotografie: Ivan Samkov – Pexels
Adolescenții care nu trec prin experiența muncii când sunt încă în școală tind să aibă, pe parcursul vieții, salarii mai mici și în slujbe mai puțin bune decât cei care au această experiență, potrivit unei cercetări a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), prezentată pe OECDedutoday.com.

Potrivit acesteia, OCDE a analizat și coroborat 47 de studii longitudinale pe această temă, din care 40 au arătat că elevii care o experiență de muncă în perioada când sunt încă în școală au rezultate de angajare mai bune atunci când devin adulți, cu salarii ce pot fi cu 5-10% mai bune decât cele ale elevilor care nu au această experiență.

  • Pe de altă parte, aceștia din urmă se confruntă cu un risc sporit de șomaj în momentul când devin adulți.

Analiza arată că, dacă în unele țări stagiile de lucru, locurile de muncă cu jumătate de normă sau sau voluntariatul sunt practici obișnuite în dezvoltarea elevilor, în alte sisteme doar foarte puțini tineri ajung să aibă orice contact cu munca până când ajung la vârsta de 15 ani. Această lipsă de contact și implicare „poate avea un impact profund”, arată sursa citată.

Diferențe considerabile între țări

Această arată că, până la împlinirea vârstei de 15 ani, circa jumătate dintre elevi din țări precum Spania, Italia sau Brazilia nu au îndeplinit niciun stagiu și nu s-au implicat în nicio activitate de voluntariat sau de lucru pe perioadă redusă. În țări precum Australia sau cele din Europa Centrală și de Est (Bulgaria, Lituania, Polonia, Serbia sau Slovacia sunt țările incluse în analiză) aproximativ un sfert dintre elevi nu au avut astfel de activități, iar în aceste țări ponderea fetelor care au trecut prin această experiență este mult mai mică decât cea a băieților.

Sursa: OCDEedutoday.com

Procentul elevilor care au au încheiat un stagiu de lucru până la vârsta de 15 ani este de peste 50% în țări precum Finlanda, Franța, Suedia, Danemarca și Germania (țară unde ponderea depășește 70%), potrivit datelor PISA 2022, luate în calcul în analiza citată.

Potrivit analistului OCDE Anthony Mann, autorul prezentării citate:

  • „Făcând primii pași în lumea muncii, elevii întâlnesc oameni noi, au experiențe noi și învață competențe noi, ceea ce le dă perspective neprețuite în ceea ce privește posibilitățile unei cariere viitoare. În pofida acestui lucru, multe țări nu reușesc să promoveze experiența muncii ca parte centrală a dezvoltării elevilor”.
  • Un recent studiu OCDE în rândul tinerilor de 19-26 de ani din Madrid a confirmat, în mod covârșitor, că experiența de lucru în adolescență i-a ajutat pe aceștia în ‘planificarea și pregătirea muncii pe parcursul vieții’: 57% dintre cei care au lucrat cu jumătate de normă au apreciat această experiență a fi de mare ajutor, la fel 41% dintre cei care au îndeplinit stagii și 34% dintre cei care au făcut voluntariat. Foarte puțini dintre cei care au avut astfel de experiențe au apreciat că acestea nu i-au ajutat deloc”.
  • „Lipsa oportunităților de a căpăta experiență de muncă, în multe țări, se face simțită în pofida faptului că angajatorii se plâng, adesea, de faptul că lipsa experienței în rândul tinerilor este un obstacol major pentru intrarea acestora pe piața muncii, atunci când finalizează studiile. Experiența de lucru le oferă elevilor să adauge ceva în CV despre care să discute la primul interviu de angajare, îi ajută pe tineri să înțeleagă lucrurile care contează pentru angajatori, cum să se comporte la locul de muncă și cum funcționează procesele de recreutare”.

Analiza citată apreciază că sistemele școlare ar trebui să îi ajute pe toți elevii din învățământul general și din cel vocațional/profesional să aibă o experiență directă a muncii, ca parte a școlarizării lor. 

Analize OCDE pe această temă pot fi consultate detaliat aici, aici și aici.


2 comments
  1. daca ii pui să dea cu mătura unde au spart semințe e posibil sa te trezești cu o mamă nervoasă care sa urle ” ce, eu l-am dat la școală să muncească???”
    îmi imaginez cum ar fi să își dea prințișorii cu ciocanul in degete sau să își înfigă o șurubelniță in unghiile cu gel…..

    1. Chiar am trait asa ceva ca diriginta: copilul era un drac afurisit cu multe probleme de disciplina si arunca ambalajele pe jos, venea cu noroi. L-am atentionat ca are cos de gunoi si poate strange macar propria mizerie si m-a reclamat la director ma-sa ca pun copiii la treaba in locul femeii de serviciu care, citez „Ce are de facut altceva?” QED.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sebastian Țoc, profesor și cercetător, propune „renunțarea la ierarhizarea elevilor la liceu și școala profesională în funcție de examene cu miză mare, fiind preferabil un mix de criterii”, printre alte măsuri care ar duce la școli mai incluzive

Modalitatea de organizare a sistemului de învățământ din România tinde să încurajeze ierarhizarea școlilor și, adesea, segregarea pe criterii economice, etnice sau de rezidență, bazându-se pe ierarhii puternice și pe…
Vezi articolul

Theodor Georgescu, filolog: Limba latină ar trebui reintrodusă ca probă opțională de Bacalaureat pentru elevii de la uman / Cum poate fi, de exemplu, economia mai relevantă decât limba latină pentru specializarea de filologie?

Reintroducerea limbii latine ca probă opțională la examenul de Bacalaureat ar trebui să fie prevăzută în actualele proiecte ale legilor educației, susține Theodor Georgescu, filolog clasicist, conferențiar al Facultății de limbi…
Vezi articolul

Rezultate slabe, inechitate, infrastructură precară – tablou sumbru al educației românești, prezentat într-un proiect de Strategie pentru protecția drepturilor copilului, propus de Ministerul Familiei / Măsurile propuse, formulate sumar și în termeni generici

Sistemul național de educație este “desființat”, din punct de vedere al rezultatelor și al modului cum îi formează pe copii și sprijină drepturile acestora, într-un proiect de Strategie Națională pentru…
Vezi articolul

România a rămas în urmă la vaccinarea anti-COVID a copiilor de 5-11 ani. Multe țări UE au început deja campania de imunizare a celor mici, Bucureștiul nu are încă dozele necesare / Precizările Ministerului Sănătății

România este încă în așteptarea dozelor speciale pentru vaccinarea anti-Covid a copiilor de 5-11 ani, deși multe țări europene au început campania de imunizare a celor mici. Coordonatorul campaniei naționale…
Vezi articolul

EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE

„O piedică în implementarea reformelor” asta reprezintă actualul cadru de inspecție școlară reprezentat prin controalele ARACIP și ale Inspectoratelor școlare, precum și menținerea lui în viitoarele legi ale Educației, Deca-Iohannis,…
Vezi articolul