Campanie susținută de Brio.ro

Prima culegere digitală românească de matematică. Adi Matei, programator, coordonatorul modulului de antrenament Brio.ro pentru clasele I-IV, despre cum a dezvoltat motorul de generare programatică de teste

6.014 vizualizări
Prima culegere digitala de matematică pentru elevii din clasele I-IV / Foto: Brio.ro
Aplicațiile educaționale românești marchează astăzi primul pas spre folosirea inteligenței artificiale, prin crearea unei culegeri „smart” de matematică pentru copiii de clasele I-IV, cu răspuns instantaneu la fiecare exercițiu. Compania Brio a lansat astăzi primul instrument de intervenție educațională. Cum a reușit compania românească să conceapă și să construiască in-house „culegerea nesfârșită de probleme”? Ce este nou în exercițiile de matematică generate digital? Și cine este programatorul care a pus la punct noul sistem de testare? Specialistul în programare Adi Matei a explicat pentru Edupedu.ro cum funcționează noile teste de matematică, bazate pe generarea programatică, dinamică și randomizată de itemi.

Adi Matei, programatorul care a construit noul modul de testare al Brio.ro, a declarat că motorul pe care l-a dezvoltat „este un precursor” al AI (n. red. Artificial Intelligence, Inteligență Artificială). „Modulul de antrenament din Brio.ro este bazat pe generarea programatică, dinamică și randomizată de itemi. În cadrul acestui modul, elevii vor întâlni probleme asemănătoare cu ce lucrează și ei acum (fie la școală, fie pe Brio, fie în caiete de lucru și/sau culegeri), numai că fiecare problemă va fi unică în felul ei (date diferite, enunțuri diferite, personaje diferite – multe din problemele I-IV au enunțuri de acest gen). Modulul de antrenament din Brio.ro va fi disponibil întâi pentru clasele I-IV, urmând să lucrăm și să lansăm în curând pentru clasele V+, apoi pentru liceu”, a explicat acesta.

Noul modul face trecerea de la testele clasice Brio – care sunt un instrument de diagnostic, îți arată nivelul actual de cunoștințe – , la un instrument de intervenție, cu scopul de a îmbunătăți rezultatele copilului.

Rep: Pentru elev, ca utilizator, dar și pentru părinte și profesor, ce este bine să știe despre noile teste Brio, care folosesc acest motor de generare programatică de itemi? Care este diferența dintre testele anterioare și cele aplicate de-acum înainte?
Adi Matei / Foto: Arhiva personala

Adi Matei, Brio.ro: Testele de antrenament sunt mai scurte (10-20 întrebări), categoriile din care sunt selectate problemele sunt mai granulare (copilul sau părintele poate selecta o categorie mult mai restrânsă la care vrea să aplice testul), iar la finalul testului nu există un raport Brio.ro (nefiind un test standardizat), elevul va vedea direct pe ecran rezultatul sesiunii de testare (dacă a greșit, dacă a răspuns corect, care era răspunsul corect – acest lucru nu este disponibil pentru testările standardizate din Brio.ro).

Acest modul este, spre deosebire de testele clasice Brio care sunt teste de nivel, un modul de învățare/fixare de cunoștințe. Este știut că învățarea, mai ales cea la științe exacte, e bazată pe antrenament/practică.

Real, un elev se poate antrena și învăța itemi în aria în care sunt probleme aflate din raportul unui test standardizat din Brio.ro. Exemplu, dacă în urma raportului rezultă că elevul are dificultăți cu adunările cu trecere peste ordin, el se poate antrena doar cu probleme de acest tip până când stăpânește foarte bine acel capitol.

Rep: Cât de personalizată este testarea?

Adi Matei, Brio.ro: Elevii/părinții vor trebui să își aleagă ce anume vor să lucreze în aceste teste de antrenament. Dacă în testele standardizate categoriile nu sunt foarte granulare, aici vor avea categorii ce îi vor lăsa să lucreze pe teste la nivelul lor din clasă. Un test standard din Brio.ro funcționează bine/mai bine evaluând cunoștințele elevului spre finalul anului/la final de ciclu/capitol, căci testarea standardizată este făcută pentru evaluarea unui volum mai mare de învățare.

Testele de antrenament se pot folosi pe tot parcursul anului pentru că se pot antrena exact la capitolul sau subcapitolul curent de la clasă.

Rep: Elevii vor mai primi feedback-ul, diagnoza pe care platforma le-o genera la finalul fiecărui test, sau transformarea instrumentului în unul de intervenție va modifica interacțiunea cu utilizatorii?

Adi Matei, Brio.ro: Feedback-ul primit de elev la testele de antrenament este dacă a răspuns corect/incorect la o întrebare și care era răspunsul corect (în caz că a răspuns incorect). Testele standardizate Brio.ro nu ofereau și răspunsul corect elevilor, ci un scor/centilă care îl poziționează într-un anume eșalon statistic, între copiii de același nivel cu el din întreaga țară.

Rep: De când ați început lucrul la acest instrument și ce înseamnă implementarea lui în acest domeniu?

Adi Matei, Brio.ro: Lucrăm de aproximativ 6 luni la dezvoltarea efectivă la care putem adăuga probabil partea de gândire efectivă a acestui instrument/ce ne dorim de la el, făcută de Dragoș Iliescu – și aici nu știu câte luni și/sau ani sunt 🙂

Rep: Acest model de testare cu itemi generați programatic mai e folosit și de către organizații internaționale de testare a cunoștințelor sau abilităților?

Adi Matei, Brio.ro: Ca în orice domeniu, se lucrează în zona aceasta de generare programatică și/sau combinată cu inteligență artificială. NU avem știință ca în acest moment să existe teste care funcționează în același mod în care Brio.ro le va folosi, pentru antrenament, deoarece generarea unui item și folosirea lui într-un test standardizat înseamnă mult mai mult, nu doar să avem o problemă generată de calculator. Un item folosit de Brio.ro în testările standardizate este testat pe 5-10.000 copii, știm dificultatea lui reală între elevi (deci nu doar ce credem noi sau un profesor, știm cum s-au descurcat alți elevi la acest item).

Următorul pas este deci de a încerca să ajungem în punctul în care pe baza testelor de antrenament și a informațiilor de la itemii standardizați, deja testați, să putem genera și gradul de dificultate al unui exercițiu generat de calculator. Deși acesta este un challenge (n. red. provocare), sunt sigur că vom ajunge și acolo! Acesta este de fapt un pas ce ne aduce mai aproape de inteligența artificială „curată”.

Rep: Ce înseamnă faptul că acest motor va avea 100 sau 100.000 de copii? Cu cât baza de testare e mai mare, cu atât mai fidel va putea genera itemii necesari în progresul fiecărui copil?

Adi Matei, Brio.ro: Cu cât baza de date este mai mare și mai diversă (în termeni de copii/ clase/ cunoștințe/ categorii de exerciții), cu atât mai mult putem să fim mai aproape de acel pas următor despre care vorbeam, și anume să ajungem în punctul în care un exercițiu generat de calculator să aibă și un grad de dificultate.

Având și o dificultate generată ne va aduce mai aproape de a genera milioane de itemi + dificultatea lor pentru a putea face trecerea la AI și antrenarea lui, punct în care vom putea spune că un calculator a învățat și știe singur să dea un exercițiu de matematică unui elev. Cum spuneam, este un challenge, nu o să fie ușor, dar o să ajungem și în acel punct.

Rep: Care este parcursul dvs educațional, profesional și cum de ați rămas în țară?

Adi Matei, Brio.ro: Programez din clasa a V-a, ceea ce acum pare ușor (cu toată tehnologia din 2021), însă pentru mine asta se întâmpla în ’92-’93. Am fost apoi olimpic la informatică în toate clasele de liceu. Mi-a plăcut dintotdeauna programarea și lucrez din anul 1999-2000, moment în care aveam foarte puține site-uri în RO, internetul însemna modem și cartelă. M-am axat pe zona de web development, am rămas tot în această zonă și acum. De-a lungul timpului am fost și programator, și project manager și product manager. Am lucrat în zona media/media advertising (Cațavencu, Realitatea, Think Digital).

Nu m-am gândit niciodată serios să plec din țară, poate doar în cei câțiva ani în care am lucrat freelancing cu clienți din Olanda/SUA, când vedeam cum o oră de programare este plătită între 5-10 ori mai mult pe acolo. Însă am găsit și în România tot timpul proiecte challenging ce m-au ținut activ.

Informații de background

Brio.ro este prima platformă de testare standardizată din România, care acum face trecea la generarea algoritmică de itemi printr-un motor de inteligență artificială. Fondatorul Brio, companie românească de testare a performanței elevilor, este Dragoș Iliescu, psiholog, profesor universitar și colaborator OECD la crearea testelor internaționale.

Dragoș Iliescu este director al Școlii Doctorale de Psihologie în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Expert în psihometrie, ramură a psihologiei care se ocupă cu testarea și măsurarea psihologică, Iliescu este colaborator OECD la parte din testările internaționale, este președintele Diviziei de Evaluare și Apreciere Psihologică din cadrul IAAP (International Association of Applied Psychology). A fost președinte al Comisiei Internaționale de Testare (ITC) și președintele Asociației de Psihologie Industrială și Organizațională (APIO). Dragoș Iliescu este fondator al companiei Test Central, cel mai mare publisher de teste psihologice din România, precum și al grupului Psyence.

Vezi aici pagina de Facebook Brio
Intră pe site-ul Brio.ro
Citește și:
Platforma românească de testare digitală Brio anunță că folosește inteligența artificială și lansează modulul de antrenament la matematică, pentru clasele I-IV
Teste de antrenament pentru Bac și Evaluare Națională la Limba Română și Matematică, lansate de Brio® (P)
(P) Teză online la Matematică și teste digitale, în pandemie? Profesoara Ines Crețu, de la Liceul de Informatică din Iași: Am dat constant testare BRIO, de la clasele a V-a la a XII-a, iar notele le-am trecut în catalog. Rezultatul îl primim și eu și copilul
(P) Cum pot da profesorii teze online și teste digitale, când școlile sunt închise? Platforma BRIO de testare online pune la dispoziție profesorilor de Matematică și Română sute de subiecte, pentru clasele I – XII / Testele se corectează automat


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Școala Remedială de Vară 2021 / Foto: Alianța pentru Educație Remedială

Campanie susținută de Brio.ro

Tabletele cumpărate de stat pentru elevi le-au fost cerute înapoi de multe școli, în vacanța de vară. „Lăsați tabletele elevilor să învețe!” – face apel directorul școlii remediale de vară, Marcel Bartic / Orele gratuite au atras 2.000 de copii și 50 de profesori

Foarte multe școli le-au cerut tabletele copiilor înapoi. Ele zac în depozite, când ar fi putut să participe elevii, cu ele, la ore remediale. „Lăsați-le tabletele elevilor să învețe!” este…
Vezi articolul
Proba de competențe digitale la Bacalaureat

Primul test de evaluare a literației digitale din România va fi gratuit și se adresează elevilor din clasele I-XII. Disponibil din toamnă, va corela competențele digitale pe care ar trebui să le dețină fiecare copil, pentru fiecare nivel de vârstă

Primul test de evaluare a literației digitale din România este gratuit și se adresează elevilor din clasele I-XII, au anunțat reprezentanții UiPath Foundation și Brio în cadrul conferinței Reforma Digitală…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Dragoș Iliescu, psiholog și fondator Brio – companie românească de testare a performanței elevilor: Părinții trăiesc într-un vid de informații. Degeaba iei educația propriului copil în mâinile tale, dacă tu nu știi unde se află. Eu cred că rezolvăm o problemă critică a sistemului

Testarea este învățare, pentru că organizează cunoștințele în modalități care le fac utilizabile. “Simplul fapt că repeți un text nu te ajută atât de tare ca atunci când citești și…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Povestea profesoarei care a vrut să-și cunoască toți elevii de clasa a V-a, nu doar jumătate, încă din prima zi de școală. Mădălina Peltea: Au fost foarte fericiți! Folosesc la toate orele Zoom, Whatsapp și tabla inteligentă, căreia îi dau screen share și toți copiii de acasă văd ce scriu

Mădălina Peltea este profesoară de Matematică și acum 2 săptămâni a primit pentru prima dată, în clase, doar jumătate dintre elevii săi de gimnaziu. După o pauză de 6 luni…
Vezi articolul

Ce sunt competențele digitale și cum le evaluează la elevii din clasele I-XII noul sistem gratuit realizat de Brio.ro și UiPath Foundation. Dragoș Iliescu, specialist în psihometrie: Avem un parteneriat strategic pentru construirea unui sistem de testare care să poată fi aplicat gratuit de orice copil, profesor, părinte, școală, Minister VIDEO

„E o provocare serioasă să dezvoltăm un astfel de test – constructul este foarte vast și, în plus, pentru că dorim să dezvoltăm aceste competențe de la clasa I până…
Vezi articolul